Läggtider?
_0506 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Läggtider?

    Hej!
    Har för mig att jag hört att barn mår bra av mycket sömn innan kl:0.00.
    Elliot är en liten nattuggla. Detta är egentligen inget problem, men han brukar somna vid 22-tiden.
    Han sover till 8-9. Han äter fortfarande var fjärde timme på natten. Om Elliot skulle somna vid 19.30 så sover han bara en halvtimme och är superpigg resten av kvällen.
    hur ska jag göra för att få honom att sova för natten vid 20-tiden?
    När somnar era små gryn?

    Kram/Malin
  2. 1
    Läggtider? Hej!
    Har för mig att jag hört att barn mår bra av mycket sömn innan kl:0.00.
    Elliot är en liten nattuggla. Detta är egentligen inget problem, men han brukar somna vid 22-tiden.
    Han sover till 8-9. Han äter fortfarande var fjärde timme på natten. Om Elliot skulle somna vid 19.30 så sover han bara en halvtimme och är superpigg resten av kvällen.
    hur ska jag göra för att få honom att sova för natten vid 20-tiden?
    När somnar era små gryn?

    Kram/Malin
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Tindra

    verkar ju inte vara riktigt som andra barn så jag vet inte riktigt vilka råd jag skall ge dig.....
    Vi lägger Tindra kl 20.00 efter att jag ammat. Hon sover i egen säng. Sedan sover hon oftast hela natten till 06.30-07.30 utan att äta. Ibland vaknar hon vid fem och då flyttar jag över henne till oss. Om hon inte somnar om brukar jag amma henne. Jag vet inte riktigt vad vi gjort för att ha det så här, jag tror bara att Tindra är sån.
    Ok, några tips: -barn tycker ju mkt om rutiner gör samma sak varje kväll vid samma tid.
    - ha ngn aktivitet på kvällen som får honom att komma ner i varv t ex bad, massage, musik
    - var bestämd och tro på att det går.

    Lycka till!!
  4. 2
    Tindra verkar ju inte vara riktigt som andra barn så jag vet inte riktigt vilka råd jag skall ge dig.....
    Vi lägger Tindra kl 20.00 efter att jag ammat. Hon sover i egen säng. Sedan sover hon oftast hela natten till 06.30-07.30 utan att äta. Ibland vaknar hon vid fem och då flyttar jag över henne till oss. Om hon inte somnar om brukar jag amma henne. Jag vet inte riktigt vad vi gjort för att ha det så här, jag tror bara att Tindra är sån.
    Ok, några tips: -barn tycker ju mkt om rutiner gör samma sak varje kväll vid samma tid.
    - ha ngn aktivitet på kvällen som får honom att komma ner i varv t ex bad, massage, musik
    - var bestämd och tro på att det går.

    Lycka till!!
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Alice somnar

    vid ca: 20-21 och sover sen hela natten till ca 07,30
    Jur man ska få det små gosigarna att soman vet jag inte utan tror att jag haft turen att få en liten tjeja som somnar då!
    Vi har förvisso ganska fasta rutiner inför själva somnandt men om det är osaken till att hon somnar ganska tidigt eller inte vet jag ej!

  6. 3
    Alice somnar vid ca: 20-21 och sover sen hela natten till ca 07,30
    Jur man ska få det små gosigarna att soman vet jag inte utan tror att jag haft turen att få en liten tjeja som somnar då!
    Vi har förvisso ganska fasta rutiner inför själva somnandt men om det är osaken till att hon somnar ganska tidigt eller inte vet jag ej!

  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    usch vad illa jag stavar!

    * fy på mig!*
  8. 4
    usch vad illa jag stavar! * fy på mig!*
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5

    Jag lägger Ivan...

    vid 19-tiden, då sover han i ca 30-45 minuter sedan vaknar han och är helt omöjlig att få att somna om, så han får komma upp en stund, tills han blir trött igen, vilket brukar ta högst en timme.

    Så runt 20.30-21 så somnar han för natten och brukar vakna 1-2 ggr för att äta på natten. Vaknar runt 8.00

    Tänk om det var så mina nätter såg ut... suckar och suckar och suckar...

    Men nä då... Alice vaknar vid 21,23,01,03,04,05,06 (oftast för att ej somna om igen) ja, så där ser det ut här hemma, suck...

    kramis

    Anja
  10. 5
    Jag lägger Ivan... vid 19-tiden, då sover han i ca 30-45 minuter sedan vaknar han och är helt omöjlig att få att somna om, så han får komma upp en stund, tills han blir trött igen, vilket brukar ta högst en timme.

    Så runt 20.30-21 så somnar han för natten och brukar vakna 1-2 ggr för att äta på natten. Vaknar runt 8.00

    Tänk om det var så mina nätter såg ut... suckar och suckar och suckar...

    Men nä då... Alice vaknar vid 21,23,01,03,04,05,06 (oftast för att ej somna om igen) ja, så där ser det ut här hemma, suck...

    kramis

    Anja
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Kl 19 lägger vi alla 3!

    Eftersom alla tre är trötta då *s*
    Superskönt!

    Storebröderna sover hela natten, men inte Manne. Fast han är under upplärning ;) Gör en sista ansträngning vad gäller sömnen

    Kram!
  12. 6
    Kl 19 lägger vi alla 3! Eftersom alla tre är trötta då *s*
    Superskönt!

    Storebröderna sover hela natten, men inte Manne. Fast han är under upplärning ;) Gör en sista ansträngning vad gäller sömnen

    Kram!
  13. Medlem sedan
    Sep 2004
    #7

    Ska bli bättre..

    Ska bli bättre på det med rutiner, det blir inte riktigt av. Elliot har alltid sovit i egen säng eftersom vi har andningslarm. Tror ibland att han vill ha närhet på natten och därför vaknar så ofta. Vad gott att hon sover så bra!
    Kram!
  14. 7
    Ska bli bättre.. Ska bli bättre på det med rutiner, det blir inte riktigt av. Elliot har alltid sovit i egen säng eftersom vi har andningslarm. Tror ibland att han vill ha närhet på natten och därför vaknar så ofta. Vad gott att hon sover så bra!
    Kram!
  15. Medlem sedan
    Sep 2004
    #8

    Ja, rutiner är ett tips*imt*

    .
  16. 8
    Ja, rutiner är ett tips*imt* .
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9

    Härligt!

    Härligt att minstingen sover så bra ändå. Du måste vara helt slut! Elliot har sådana nätter som Alice ibland och då blir jag som en zombie.

    Kram/Malin
  18. 9
    Härligt! Härligt att minstingen sover så bra ändå. Du måste vara helt slut! Elliot har sådana nätter som Alice ibland och då blir jag som en zombie.

    Kram/Malin
  19. Medlem sedan
    Sep 2004
    #10

    När vaknar de på morgonen då?

    Hej!
    Blir helt impad, det är vuxenpoäng på att få barnen i säng så tidigt ;-).
    Jag måste nog få till lite bättre rutiner. Jag tänker att jag ska bli riktigt vuxen och ha rutiner när Elliot börjar skolan eller när han får syskon.
    Vi är ju oftast hemma på vardagskvällar så jag vet inte varför vi inte har några direkta rutiner för sänggåendet. Elliot har ju alltid varit lätt att somna både hemma och borta.
    Vill inte bli så låst heller, vill inte åka hem för att somna Elliot om vi är borta på helgen.
    Nä, nu ska jag komma på någon bra kvällritual tillsammans med sambon!

    Kram/Malin
  20. 10
    När vaknar de på morgonen då? Hej!
    Blir helt impad, det är vuxenpoäng på att få barnen i säng så tidigt ;-).
    Jag måste nog få till lite bättre rutiner. Jag tänker att jag ska bli riktigt vuxen och ha rutiner när Elliot börjar skolan eller när han får syskon.
    Vi är ju oftast hemma på vardagskvällar så jag vet inte varför vi inte har några direkta rutiner för sänggåendet. Elliot har ju alltid varit lätt att somna både hemma och borta.
    Vill inte bli så låst heller, vill inte åka hem för att somna Elliot om vi är borta på helgen.
    Nä, nu ska jag komma på någon bra kvällritual tillsammans med sambon!

    Kram/Malin
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    12 timmars sömn + rutinerna!

    De brukar vakna mellan 06.30-08.00
    Somnar själv och sover hela natten! De är så duktiga!

    Kvällsrutiner har vi haft samma sen urminnestiden *s*
    * 17.45 städning av lekrum
    *Bolibompa
    *Välling efter en stund
    *Kring 18.30 börjar jag göra iordning mellanbror, tvättning, blöjbyte och tandborstning. Sen tar han sina tuttar å går i säng. Puss & kram & go´natt
    * Sen gör jag iordning största bror just före sju när han tittat klart på Bolibompa. Kissar, borstar tänder osv
    *Oftast ligger Alexander vaken å väntar på Jonathan, men ibland har han hunnit somna innan storebror kommer in i rummet. De sover alltså i samma rum.
    Varsin säng

    Få se när vi får ordning på minsta bror nattsömn oxå ;) Inatt har det gått riktigt bra!! Amning kl 00 och sen sova han till 04 och efter det til 07!!! Under kvällen hann han dock vakna några gånger...


    Kram Milla
  22. 11
    12 timmars sömn + rutinerna! De brukar vakna mellan 06.30-08.00
    Somnar själv och sover hela natten! De är så duktiga!

    Kvällsrutiner har vi haft samma sen urminnestiden *s*
    * 17.45 städning av lekrum
    *Bolibompa
    *Välling efter en stund
    *Kring 18.30 börjar jag göra iordning mellanbror, tvättning, blöjbyte och tandborstning. Sen tar han sina tuttar å går i säng. Puss & kram & go´natt
    * Sen gör jag iordning största bror just före sju när han tittat klart på Bolibompa. Kissar, borstar tänder osv
    *Oftast ligger Alexander vaken å väntar på Jonathan, men ibland har han hunnit somna innan storebror kommer in i rummet. De sover alltså i samma rum.
    Varsin säng

    Få se när vi får ordning på minsta bror nattsömn oxå ;) Inatt har det gått riktigt bra!! Amning kl 00 och sen sova han till 04 och efter det til 07!!! Under kvällen hann han dock vakna några gånger...


    Kram Milla
  23. Medlem sedan
    Nov 2004
    #12

    runt 19.30 lägger vi Viggo

    Tova somnar inte förrän framåt 22.30...även fast vi kanske lagt henne kl 20.00..envis unge.
    Saga somnar med ungefär vid samma tid som Tova
  24. 12
    runt 19.30 lägger vi Viggo Tova somnar inte förrän framåt 22.30...även fast vi kanske lagt henne kl 20.00..envis unge.
    Saga somnar med ungefär vid samma tid som Tova
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    Viggo vaknar ca 12 timmar senare

    så han sover gott han :-)
    Men det gör de andra barnen med...jsut nu iallafall *s*
  26. 13
    Viggo vaknar ca 12 timmar senare så han sover gott han :-)
    Men det gör de andra barnen med...jsut nu iallafall *s*
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    FÖRLÅT mig, jag är på fel snack *s*

    så kan det gå...

    trodde jag var på 0306 junibarn...ooops
  28. 14
    FÖRLÅT mig, jag är på fel snack *s* så kan det gå...

    trodde jag var på 0306 junibarn...ooops
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Izabelle..

    ..somnar vi 20.30-21 tiden och sen sover hon till ca 8-9 på morronen.

    Om jag skulle lägga henne tidigare så skulle hon ju vakna tidigare och det har jag ingen lust med:)

    När sonen var bebis så somnade han ALDRIG innan 22, även om jag tog upp honom tidigare morronen därpå och sen lade honom tidigare så kunde han inte somna.

    Han kunde inte somna tidigare förrän han var runt 2 år.

    Det du kan testa med är att inte låta honom sova middag för sent på dagen, trötta ut honom på eftermiddagen med en massa bus, bad osv.

    Sen varva ner nån timme innan med dämpad belysning och tystnad.

    Annars kanske det helt enkelt är så att han trivs med att somna sent, precis som min son:)

    Även när min son gick på dagis så kunde han inte somna tidigt, det gick bara inte och han var pigg och glad på dagarna ändå:)
  30. 15
    Izabelle.. ..somnar vi 20.30-21 tiden och sen sover hon till ca 8-9 på morronen.

    Om jag skulle lägga henne tidigare så skulle hon ju vakna tidigare och det har jag ingen lust med:)

    När sonen var bebis så somnade han ALDRIG innan 22, även om jag tog upp honom tidigare morronen därpå och sen lade honom tidigare så kunde han inte somna.

    Han kunde inte somna tidigare förrän han var runt 2 år.

    Det du kan testa med är att inte låta honom sova middag för sent på dagen, trötta ut honom på eftermiddagen med en massa bus, bad osv.

    Sen varva ner nån timme innan med dämpad belysning och tystnad.

    Annars kanske det helt enkelt är så att han trivs med att somna sent, precis som min son:)

    Även när min son gick på dagis så kunde han inte somna tidigt, det gick bara inte och han var pigg och glad på dagarna ändå:)
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16

    Ida somnar

    mellan 19-20 för det mesta, vi lägger henne vaken i egen säng och hon somnar själv hon är så duktig, ibland har det väl hänt att hon somnar när jag ammat henne men det verkar inte spela ngn roll.

    Sen sover hon till ca 00 och vill då ammas nu flyttar jag över henne till våran säng, nästa slurk vill hon ha vid 3-4 tiden och sedan nästa när vi går upp vid 7.

    Hon äter oftare nu när hon blivit större förut sov hon nästan hela nätterna vaknade kanske bara 1 gång vid 4-5 tiden.

    Vi har nog inte haft ngr speciella rutiner utan låtit henne styra själv, försöker dock se till så att hon sover när hon ska på dagen för det är alltid svårare att lägga henne när hon är övertrött.

    Kram o lycka till med sovandet!
  32. 16
    Ida somnar mellan 19-20 för det mesta, vi lägger henne vaken i egen säng och hon somnar själv hon är så duktig, ibland har det väl hänt att hon somnar när jag ammat henne men det verkar inte spela ngn roll.

    Sen sover hon till ca 00 och vill då ammas nu flyttar jag över henne till våran säng, nästa slurk vill hon ha vid 3-4 tiden och sedan nästa när vi går upp vid 7.

    Hon äter oftare nu när hon blivit större förut sov hon nästan hela nätterna vaknade kanske bara 1 gång vid 4-5 tiden.

    Vi har nog inte haft ngr speciella rutiner utan låtit henne styra själv, försöker dock se till så att hon sover när hon ska på dagen för det är alltid svårare att lägga henne när hon är övertrött.

    Kram o lycka till med sovandet!
  33. _basilika_
    #17

    Klockan 20.00

    sover nästan -alltid- Olle för natten och har faktiskt gjort sedan han var tre veckor med lite undantag.
    Kanske kan ni börja kvällsrutinen tidigare eller kanske ta upp honom lite tidigare på morgonen för att liksom skjuta allting??? Olle vaknar ju vid 06-07 istället.
    Lycka till!
  34. 17
    Klockan 20.00 sover nästan -alltid- Olle för natten och har faktiskt gjort sedan han var tre veckor med lite undantag.
    Kanske kan ni börja kvällsrutinen tidigare eller kanske ta upp honom lite tidigare på morgonen för att liksom skjuta allting??? Olle vaknar ju vid 06-07 istället.
    Lycka till!
  35. Medlem sedan
    Jan 2003
    #18

    Anton

    somnar vid kl 19-19.30 på kvällen och vaknar för morgonen vid kl 7 ungefär. Ja, så vaknar han ju till och ammar ett antal ggr under natten förstås..
  36. 18
    Anton somnar vid kl 19-19.30 på kvällen och vaknar för morgonen vid kl 7 ungefär. Ja, så vaknar han ju till och ammar ett antal ggr under natten förstås..
  37. Phio
    #19

    Stella

    somnar vid 19.30. Då somnar hon oftast direkt. Sen brukar hon vakna till lite kort vid 23, för att sen sova till cirka 02. Lite stök o bök då, sen sover hon till 5-6. Lite mat, sen sova till 7.
  38. 19
    Stella somnar vid 19.30. Då somnar hon oftast direkt. Sen brukar hon vakna till lite kort vid 23, för att sen sova till cirka 02. Lite stök o bök då, sen sover hon till 5-6. Lite mat, sen sova till 7.
  39. Medlem sedan
    Sep 2004
    #20

    Tack för alla svar!

    Hej!
    Nu ska det bli andra bullar i den här familjen.
    Ska skapa lite bättre rutiner kring sängåendet.
    Vi ska börja göra honom redo för läggdags vid 20 så att han kanske somnar vid 21 till att börja med. Han är så snäll så det är ingen fara att han är uppe men, nu har jag blivit sugen på mer vuxentid utan barn.

    Ha det gott!
    Kram Malin
  40. 20
    Tack för alla svar! Hej!
    Nu ska det bli andra bullar i den här familjen.
    Ska skapa lite bättre rutiner kring sängåendet.
    Vi ska börja göra honom redo för läggdags vid 20 så att han kanske somnar vid 21 till att börja med. Han är så snäll så det är ingen fara att han är uppe men, nu har jag blivit sugen på mer vuxentid utan barn.

    Ha det gott!
    Kram Malin
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Läggtider 7 + 10 år?
    By Plastisock in forum Stora barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 20:01
  2. Läggtider?
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 13:31
  3. Läggtider?
    By Trött mamma in forum Stora barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 07:20
  4. läggtider när det är lov?
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 20:49
  5. läggtider?
    By truls in forum _99 Alla barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 11:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar