Operera bort halsmandlarna
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Operera bort halsmandlarna

    Vill gärna ha tips och råd från sådana som gått igenom detta med sitt barn (i femårsåldern). Hur allt går till vet jag på ett ungefär, eftersom han tog bort näspolypen för 2,5 år sedan.

    Men efteråt, hur ont gör det egentligen, hur många dagar är de däckade osv. Vet att det skiljer sig från person till person, men ändå intressant att höra olika erfarenheter, så man vet vad man ev. har att vänta sig.

    Vi skall på op. nästa måndag.
  2. 1
    Operera bort halsmandlarna Vill gärna ha tips och råd från sådana som gått igenom detta med sitt barn (i femårsåldern). Hur allt går till vet jag på ett ungefär, eftersom han tog bort näspolypen för 2,5 år sedan.

    Men efteråt, hur ont gör det egentligen, hur många dagar är de däckade osv. Vet att det skiljer sig från person till person, men ändå intressant att höra olika erfarenheter, så man vet vad man ev. har att vänta sig.

    Vi skall på op. nästa måndag.
  3. jessika
    #2

    kan inte ge dig några svar...

    men jag har precis som du ett barn som ska ta bort halsmandlar + körteln bakom näsan efter jul. Hur mådde ditt barn efter polyp- operationen. Har dem mycket ont efteråt?
  4. 2
    kan inte ge dig några svar... men jag har precis som du ett barn som ska ta bort halsmandlar + körteln bakom näsan efter jul. Hur mådde ditt barn efter polyp- operationen. Har dem mycket ont efteråt?
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    Efter polypen

    togs bort hade han inte ont alls, märktes knappt.
    Men halsmandlarna lär vara värre.

    Hoppas att det går bra för våra små.
  6. 3
    Efter polypen togs bort hade han inte ont alls, märktes knappt.
    Men halsmandlarna lär vara värre.

    Hoppas att det går bra för våra små.
  7. Lena
    #4

    Min son opererades som 3-åring

    Det var några år sedan men tycker det gick förvånansvärt bra.
    Han tog bort halsmandlar, polyper och fick rör i öronrn på samma gång.

    Direkt efter operationen (kvar på sjukhuset) fick han i sig både fil och en limpmacka hur det nu gick till. Sedan hemma åt han inte riktig mat på över en vecka utan levde på fil, välling och glass m m. Det skulle ha räckt med en vecka hemma men jag fick be om läkarintyg för att vara hemma några dagar till just eftersom han inte börjat äta än. Sedan plötsligt en dag när vi var hemma hos en kompis frågade han om han kunde få en bulle och åt sedan 5-6 bullar. Då var han tydligen OK och började också äta som vanligt igen efter det.

    Men det var alltså bara detta att han inte ville äta som man märkte. han klagade inte direkt över att det gjorde ont eller så och han är inte den tåligaste av mina barn annars.
  8. 4
    Min son opererades som 3-åring Det var några år sedan men tycker det gick förvånansvärt bra.
    Han tog bort halsmandlar, polyper och fick rör i öronrn på samma gång.

    Direkt efter operationen (kvar på sjukhuset) fick han i sig både fil och en limpmacka hur det nu gick till. Sedan hemma åt han inte riktig mat på över en vecka utan levde på fil, välling och glass m m. Det skulle ha räckt med en vecka hemma men jag fick be om läkarintyg för att vara hemma några dagar till just eftersom han inte börjat äta än. Sedan plötsligt en dag när vi var hemma hos en kompis frågade han om han kunde få en bulle och åt sedan 5-6 bullar. Då var han tydligen OK och började också äta som vanligt igen efter det.

    Men det var alltså bara detta att han inte ville äta som man märkte. han klagade inte direkt över att det gjorde ont eller så och han är inte den tåligaste av mina barn annars.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    Tack för ditt svar

    skönt att han inte verkade ha så ont, hoppas det blir samma för oss.
    Här säger de att man skall vara hemma i 10 dagar, eftersom det är julhelger och annat så blir det ju inga större problem, antar man blir sjukskriven annars.
  10. 5
    Tack för ditt svar skönt att han inte verkade ha så ont, hoppas det blir samma för oss.
    Här säger de att man skall vara hemma i 10 dagar, eftersom det är julhelger och annat så blir det ju inga större problem, antar man blir sjukskriven annars.
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    Tog bort mina halsmandlar

    när jag var 21 år...det var obehagligt & gjorde ont i ca 2 dygn efteråt. Bara flytande & glass...Det kändes som en mycket rejäl halsinfektion då det stretar i halsen & svider. MEN med flytande alvedon och nåt annat bedövande så är det ju väck! Be om \"bedövande\" till halsen & satsa på milkshake & glass...vispa glass & cremefraiche eller grädde till mjukglass...supergott även för hela halsar!
  12. 6
    Tog bort mina halsmandlar när jag var 21 år...det var obehagligt & gjorde ont i ca 2 dygn efteråt. Bara flytande & glass...Det kändes som en mycket rejäl halsinfektion då det stretar i halsen & svider. MEN med flytande alvedon och nåt annat bedövande så är det ju väck! Be om \"bedövande\" till halsen & satsa på milkshake & glass...vispa glass & cremefraiche eller grädde till mjukglass...supergott även för hela halsar!
  13. jessika
    #7

    jag har hört att..

    barn är lite \"tuffare\" än vuxna och har lättare att anpassa sig till nya situationer. Själv skulle jag få panik om jag tex behövde kräkas blod, eller hade sårskorpor i halsen. Dom är rätt tuffa dom små. Lycka till på operationen.
  14. 7
    jag har hört att.. barn är lite \"tuffare\" än vuxna och har lättare att anpassa sig till nya situationer. Själv skulle jag få panik om jag tex behövde kräkas blod, eller hade sårskorpor i halsen. Dom är rätt tuffa dom små. Lycka till på operationen.
  15. Jenny
    #8

    Min syster

    tog bort dem runt 15-16 år. Hon hade väldigt ont och var sårig, kunde inte svälja på ett par dagar.
  16. 8
    Min syster tog bort dem runt 15-16 år. Hon hade väldigt ont och var sårig, kunde inte svälja på ett par dagar.

Liknande trådar

  1. Operera bort halsmandlarna?
    By maita in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 11:14
  2. Ta bort halsmandlarna?
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 20:50
  3. operera bort halsmandlarna- ngn?
    By februari2012 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 23:49
  4. operera bort halsmandlarna (vuxen)
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 16:37
  5. Hon ska operera bort
    By Bananens mamma in forum _04 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 19:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar