Vad heter alla aug. barn och varför
_0508 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Vad heter alla aug. barn och varför

    Blev lite nyfiken hur ni alla har tänkt runt detta med namnval.
  2. 1
    Vad heter alla aug. barn och varför Blev lite nyfiken hur ni alla har tänkt runt detta med namnval.
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2

    Mauritz

    Kallas för \"Marre\", ville ha ett namn på M som inte var allt för vanligt, hade bestämt oss för Melwin men rätt som det var hette alla ungar så... då kollade vi i släkt namnen o där fanns Mauritz på både min o gubbens sida.
  4. 2
    Mauritz Kallas för \"Marre\", ville ha ett namn på M som inte var allt för vanligt, hade bestämt oss för Melwin men rätt som det var hette alla ungar så... då kollade vi i släkt namnen o där fanns Mauritz på både min o gubbens sida.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    Lea

    fick sitt namn för att jag tycker det är fint och att det är lite ovanligt. Och förstås hon passar till en liten Lea
  6. 3
    Lea fick sitt namn för att jag tycker det är fint och att det är lite ovanligt. Och förstås hon passar till en liten Lea
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    Linnea heter

    Linnea, efter min farmor Ingrid och mig(andranamn)
    Johanna, efter min mormor Ulla och
    Viola, efter makens mormor Viola(död).

    Linnea Johanna Viola

    Lovisa heter
    Lovisa, för att det är fint :)
    Melina, efter mig och
    Marie, efter min mamma och svärmor

    Lovisa Melina Marie

    Lovisa som kom först fick alltså närmaste generationens namn och Linnea fick gammelgenerationens. Linnea skulle nog ha fått heta Linnea även om det inte varit ett släktnamn...

    Lukas heter
    Lukas, för att det är fint :)
    Åke, efter min pappa och makens morfar
    Magnus, efter maken och min bror

    Lukas Åke Magnus

    Nu fick du svar på fler barn än du frågade efter...

    Kram
  8. 4
    Linnea heter Linnea, efter min farmor Ingrid och mig(andranamn)
    Johanna, efter min mormor Ulla och
    Viola, efter makens mormor Viola(död).

    Linnea Johanna Viola

    Lovisa heter
    Lovisa, för att det är fint :)
    Melina, efter mig och
    Marie, efter min mamma och svärmor

    Lovisa Melina Marie

    Lovisa som kom först fick alltså närmaste generationens namn och Linnea fick gammelgenerationens. Linnea skulle nog ha fått heta Linnea även om det inte varit ett släktnamn...

    Lukas heter
    Lukas, för att det är fint :)
    Åke, efter min pappa och makens morfar
    Magnus, efter maken och min bror

    Lukas Åke Magnus

    Nu fick du svar på fler barn än du frågade efter...

    Kram
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5

    Hur..

    ..fick du ditt namn? Jag har tänkt på det tidigare, att jag tycker det är så jättefint: Melina. Du måste vara stolt över ett sådant namn.
  10. 5
    Hur.. ..fick du ditt namn? Jag har tänkt på det tidigare, att jag tycker det är så jättefint: Melina. Du måste vara stolt över ett sådant namn.
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6

    Märta Viktoria

    heter Märta för att pappa tyckte att det var fint...och jag också men det var pappans ide. Det känns som ett bra namn på en tjej som reder sig själv.
    Märta betyder Pärla och kommer av Margareta

    Viktoria heter hon efter min älskade farmor, kusin och faster på pappas sida heter också så. Också det är ett jättefint namn.
  12. 6
    Märta Viktoria heter Märta för att pappa tyckte att det var fint...och jag också men det var pappans ide. Det känns som ett bra namn på en tjej som reder sig själv.
    Märta betyder Pärla och kommer av Margareta

    Viktoria heter hon efter min älskade farmor, kusin och faster på pappas sida heter också så. Också det är ett jättefint namn.
  13. Medlem sedan
    Oct 1998
    #7

    Han är ju inget....

    ...augustibarn men jag svarar ändå....:-)

    Oliver är hans tilltalsnamn och det har pappa valt. Han har ingen särskild anledning till val av det namnet mera än att han (och jag såklart) tycker det är fint.

    Isac och William heter han oxå och de namnen är oxå valda på grund av att de är fina. Har aldrig valt namn till mina barn efter släktingar (bara för att det kanske borde vara så) utan alla heter de tre namn var som vi tycker är väldigt fina. Ett undantag är Wilma som heter Greta efter sin farmor (hon dog 1994) och det namnet är väl inte det finaste jag vet men jag tyckte det var fint att hedra henne.

    Mina barn heter:

    Carl MARCUS Marthin
    Hanna MALIN Maria
    Anna SOPHIE Nathalie
    WILMA Greta Mathilda
    Isac OLIVER William
  14. 7
    Han är ju inget.... ...augustibarn men jag svarar ändå....:-)

    Oliver är hans tilltalsnamn och det har pappa valt. Han har ingen särskild anledning till val av det namnet mera än att han (och jag såklart) tycker det är fint.

    Isac och William heter han oxå och de namnen är oxå valda på grund av att de är fina. Har aldrig valt namn till mina barn efter släktingar (bara för att det kanske borde vara så) utan alla heter de tre namn var som vi tycker är väldigt fina. Ett undantag är Wilma som heter Greta efter sin farmor (hon dog 1994) och det namnet är väl inte det finaste jag vet men jag tyckte det var fint att hedra henne.

    Mina barn heter:

    Carl MARCUS Marthin
    Hanna MALIN Maria
    Anna SOPHIE Nathalie
    WILMA Greta Mathilda
    Isac OLIVER William
  15. Medlem sedan
    Sep 1999
    #8

    Tack!

    Jo, det är ganska kul att ha ett lite ovanligt namn - utan att det för den skull är konstigt! Jag trivs med namnet.

    Mamma och pappa var först inne på Milena, men det lät för mycket som melena(betyder blodig avföring...)

    Det fanns en grekisk sångerska som hette Melina Mercouri som var poppis på 70-talet. Säkert har de inspirerats av det.

    Kram
  16. 8
    Tack! Jo, det är ganska kul att ha ett lite ovanligt namn - utan att det för den skull är konstigt! Jag trivs med namnet.

    Mamma och pappa var först inne på Milena, men det lät för mycket som melena(betyder blodig avföring...)

    Det fanns en grekisk sångerska som hette Melina Mercouri som var poppis på 70-talet. Säkert har de inspirerats av det.

    Kram
  17. Medlem sedan
    Oct 1998
    #9

    Melina är ett fint namn....

    ...tycker även jag. Jag har en brorsdotter som heter Melinda, men Melina känns inte så hårt.

    Skoj med namn.
  18. 9
    Melina är ett fint namn.... ...tycker även jag. Jag har en brorsdotter som heter Melinda, men Melina känns inte så hårt.

    Skoj med namn.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Kanske skulle svara själv också...

    FANNY, Ella, Matilda.
    Fanny har länge varit en favorit (ända sedan jag grät mig igenom ungdomsboken \"Spring Fanny, spring\" på 80-talet) Men det tog två flickor innan maken gillade det. Den här gången var det faktiskt hans förslag. Plus att det gick bra i hop med de övrigas namn. Ella efter farmorsmor och Matilda efter mormorsmormor.

    De andra två heter:
    MOA, Lina, Elisabet
    ELLEN, Maria, Erika
  20. 10
    Kanske skulle svara själv också... FANNY, Ella, Matilda.
    Fanny har länge varit en favorit (ända sedan jag grät mig igenom ungdomsboken \"Spring Fanny, spring\" på 80-talet) Men det tog två flickor innan maken gillade det. Den här gången var det faktiskt hans förslag. Plus att det gick bra i hop med de övrigas namn. Ella efter farmorsmor och Matilda efter mormorsmormor.

    De andra två heter:
    MOA, Lina, Elisabet
    ELLEN, Maria, Erika
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    Benjamin

    - eller Benjamin Samuel, som han heter, är döpt alldeles efter sig själv...;-)
    Båda namnen har han för att vi tycker om dem- Benjamin har jag gillat i flera år, och Samuel heter en kusin till mig, vilke gjorde att det inte var så lyckat som tilltalsnamn, eftersom vi har ett ovanligt efternamn (skulle bli struligt med två med samma för-+ efternamn då).

    Sacharias heter det för att vi gillade det. Han heter André också- efter sin pappa som heter Anders, pappas yngsta kusin som heter Richard Andres(han hette så när han adopterades från Chile) och efter Andreas- min yngsta bror (som var 8 när han föddes).
  22. 11
    Benjamin - eller Benjamin Samuel, som han heter, är döpt alldeles efter sig själv...;-)
    Båda namnen har han för att vi tycker om dem- Benjamin har jag gillat i flera år, och Samuel heter en kusin till mig, vilke gjorde att det inte var så lyckat som tilltalsnamn, eftersom vi har ett ovanligt efternamn (skulle bli struligt med två med samma för-+ efternamn då).

    Sacharias heter det för att vi gillade det. Han heter André också- efter sin pappa som heter Anders, pappas yngsta kusin som heter Richard Andres(han hette så när han adopterades från Chile) och efter Andreas- min yngsta bror (som var 8 när han föddes).
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Dennis & Emil

    Dennis heter Dennis Artur.
    Dennis för att jag sagt i alla år att om jag någonsin får en pojke så ska han heta Dennis. Artur efer pappas andranamn, farfars namn, farfars fars andra namn farmors fars andra namn osv osv. Ett riktigt släknamn alltså! =)

    Emil Ingemar, fick sambon bestämma och han ville ha ett namn som inte automatiskt ändras till ett smeknamn (Karl-kalle, stefan-steffe el dyl osv osv)
    Ingemar efter pappa (Så bägge pojkarna fick ett namn efter pappa!)

    Emma- våran 3;a som kommer förhoppningsvis om nått år för att det är tjejförslaget som finns på våran lista! =) Om 3;an blir en pojke så har vi problem! Inte ett pojknamn i sikte som tilltalar oss....
  24. 12
    Dennis & Emil Dennis heter Dennis Artur.
    Dennis för att jag sagt i alla år att om jag någonsin får en pojke så ska han heta Dennis. Artur efer pappas andranamn, farfars namn, farfars fars andra namn farmors fars andra namn osv osv. Ett riktigt släknamn alltså! =)

    Emil Ingemar, fick sambon bestämma och han ville ha ett namn som inte automatiskt ändras till ett smeknamn (Karl-kalle, stefan-steffe el dyl osv osv)
    Ingemar efter pappa (Så bägge pojkarna fick ett namn efter pappa!)

    Emma- våran 3;a som kommer förhoppningsvis om nått år för att det är tjejförslaget som finns på våran lista! =) Om 3;an blir en pojke så har vi problem! Inte ett pojknamn i sikte som tilltalar oss....
  25. Medlem sedan
    Feb 2005
    #13

    Oscar...

    Han heter Karl Oscar Manfred

    Karl efter min pappa.
    Manfred efter min morfar

    Och Oscar.. tja.. för att han såg ut som en liten Oscar =)
  26. 13
    Oscar... Han heter Karl Oscar Manfred

    Karl efter min pappa.
    Manfred efter min morfar

    Och Oscar.. tja.. för att han såg ut som en liten Oscar =)
  27. Medlem sedan
    Oct 1998
    #14

    Jag ville att min äldsta....

    ...son skulle heta Zacharias som tredjenamn när han föddes men hans pappa gick inte med på det....:-(

    Tycker det är ett jättefint namn.
  28. 14
    Jag ville att min äldsta.... ...son skulle heta Zacharias som tredjenamn när han föddes men hans pappa gick inte med på det....:-(

    Tycker det är ett jättefint namn.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15

    Oskar,

    Axel Lettelier; heter Oskar efter sin pappa (Carl Oskar Letellier). Vi tyckte det var ett vackert, svenskt namn som passar fint ihop med Kristin. Axel heter han efter min fina farfar. Letellier är ett släktnamn som alla pojkar i slakten (fransk) heter, även min man då!)

    Kristin, Maria, Matilde; heter Kristin efter min syster faktiskt. Jag ville att hon skulle heta Ann-Kristin men det gillades inte av någon, allra minst min man. Maria kommer ifrån mig och många kvinnor i min släkt. Och Matilde är namnet på Pablo Nerudas sista hustru som han älskade och skrev så vackra dikter till. Vi bodde i Chile då hon blev till och beslöt att \"om det blir en flicka ska hon heta Matilde\". Nu blev det en flicka men istället en Kristin.
  30. 15
    Oskar, Axel Lettelier; heter Oskar efter sin pappa (Carl Oskar Letellier). Vi tyckte det var ett vackert, svenskt namn som passar fint ihop med Kristin. Axel heter han efter min fina farfar. Letellier är ett släktnamn som alla pojkar i slakten (fransk) heter, även min man då!)

    Kristin, Maria, Matilde; heter Kristin efter min syster faktiskt. Jag ville att hon skulle heta Ann-Kristin men det gillades inte av någon, allra minst min man. Maria kommer ifrån mig och många kvinnor i min släkt. Och Matilde är namnet på Pablo Nerudas sista hustru som han älskade och skrev så vackra dikter till. Vi bodde i Chile då hon blev till och beslöt att \"om det blir en flicka ska hon heta Matilde\". Nu blev det en flicka men istället en Kristin.
  31. Medlem sedan
    Dec 2004
    #16

    Elton..

    är döpt efter en hund :-) En bekant till oss har en super fin hund som heter Elton och vi har alltid sagt att får vi någon gång en son ska han heta just Elton!!
  32. 16
    Elton.. är döpt efter en hund :-) En bekant till oss har en super fin hund som heter Elton och vi har alltid sagt att får vi någon gång en son ska han heta just Elton!!
  33. Medlem sedan
    Feb 2005
    #17

    Alvar

    heter Alvar Olof Polykarpos.

    Alla namn vi gillade först låg på topp tio listan och det tyckte vi var tråkigt. Jag själv heter Jenny och är född 76 så jag vet hur det är att heta \"lilla Jenny\" eller \"Jenny 2\" eller bli kallad sitt efternamn...
    Så var jag ute och gjorde ett reportage och träffade en jättemysig farbror som hette Alvar, ett ordentligt, hederligt, svenskt namn som ändå går att uttala på utrikiska, så Alvar fick det bli.

    Olof heter både morfar, farfar och pappa och det betyder \"sin fars son\".

    Polykarpos var en av de första kristna martyrerna, en lärljunge till aposteln Johannes, en fin förebild. (Jag läste kyrkohistoria under graviditeten) Det betyder \"rik frukt, många frukter\" som Andens frukter i Bibeln: glädje, tålamod, kärlek, frid osv.

    Tre namn fick han för då kan han välja bort Polykarpos om han inte gillar det när han blir större :)
  34. 17
    Alvar heter Alvar Olof Polykarpos.

    Alla namn vi gillade först låg på topp tio listan och det tyckte vi var tråkigt. Jag själv heter Jenny och är född 76 så jag vet hur det är att heta \"lilla Jenny\" eller \"Jenny 2\" eller bli kallad sitt efternamn...
    Så var jag ute och gjorde ett reportage och träffade en jättemysig farbror som hette Alvar, ett ordentligt, hederligt, svenskt namn som ändå går att uttala på utrikiska, så Alvar fick det bli.

    Olof heter både morfar, farfar och pappa och det betyder \"sin fars son\".

    Polykarpos var en av de första kristna martyrerna, en lärljunge till aposteln Johannes, en fin förebild. (Jag läste kyrkohistoria under graviditeten) Det betyder \"rik frukt, många frukter\" som Andens frukter i Bibeln: glädje, tålamod, kärlek, frid osv.

    Tre namn fick han för då kan han välja bort Polykarpos om han inte gillar det när han blir större :)
  35. Louise m Eric 050818
    #18

    Alla hans 3 namn...

    Eric, för att vi gillade det bägge två.
    Hade jag fått betsämma skulle han hetat Theodor i första namn, om mannen fått bestämma så skulle det vart Noel, men bägge gillade Eric så vi tog det.

    Theodor, efter min morfar

    Richard, efter min mans farfar
  36. 18
    Alla hans 3 namn... Eric, för att vi gillade det bägge två.
    Hade jag fått betsämma skulle han hetat Theodor i första namn, om mannen fått bestämma så skulle det vart Noel, men bägge gillade Eric så vi tog det.

    Theodor, efter min morfar

    Richard, efter min mans farfar
  37. Honey76
    #19

    Märtha Elin Irené

    heter vår lilla tjej. Märtha efter min och även min mans farmor.

    Elin efter mig och min älskade mormor som gick bort i februari (två veckor efter vi berättat att vi skulle ha barn.)

    Irené efter min mans mamma (alltså Märthas farmor) som gick bort -99.

    Alltså alla namnen efter döda släktingar. Inte så muntert kanske. :)

    Kramar från oss
  38. 19
    Märtha Elin Irené heter vår lilla tjej. Märtha efter min och även min mans farmor.

    Elin efter mig och min älskade mormor som gick bort i februari (två veckor efter vi berättat att vi skulle ha barn.)

    Irené efter min mans mamma (alltså Märthas farmor) som gick bort -99.

    Alltså alla namnen efter döda släktingar. Inte så muntert kanske. :)

    Kramar från oss
  39. Medlem sedan
    Oct 1998
    #20

    Omvänt bekymmer

    Jag var nog totalt ensam om att heta Elaine när jag växte upp och jag hatade det. Hade gärna hetat något mera vanligt och gärna ett namn där jag kunde ha fått ett smeknamn. Men mina föräldrar valde att ge mig namn efter en huvudperson i en engelsk novell....:-( Dessutom lyckades de inte ens uttala namnet heller så under hela min uppväxttid hatade jag namnet (sen heter jag min mammas förnamn som andranamn så jag hade inget att byta med) så jag bestämde mig för att mina barn inte skulle få ovanliga namn.

    Däremot har jag ställt till det lite med stavningen för barnen....:-)
  40. 20
    Omvänt bekymmer Jag var nog totalt ensam om att heta Elaine när jag växte upp och jag hatade det. Hade gärna hetat något mera vanligt och gärna ett namn där jag kunde ha fått ett smeknamn. Men mina föräldrar valde att ge mig namn efter en huvudperson i en engelsk novell....:-( Dessutom lyckades de inte ens uttala namnet heller så under hela min uppväxttid hatade jag namnet (sen heter jag min mammas förnamn som andranamn så jag hade inget att byta med) så jag bestämde mig för att mina barn inte skulle få ovanliga namn.

    Däremot har jag ställt till det lite med stavningen för barnen....:-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Varför ska alltid alla barn vara hos oss
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 14:41
  2. varför får alla föda barn...??
    By millis m. Maya in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 11:28
  3. Varför är alla barn olika
    By Nettan med Alexander in forum Föräldraskap
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 20:08
  4. Alla barn heter
    By irisenmed4 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 14:39
  5. Varför blir alla barn olika
    By Nettan med Alexander in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 22:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar