Appropå RS
_0508 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Appropå RS

    Absolut främsta risken att få RS är när det finns syskon i familjen som t.ex. går på dagis. Tror att det är en betydligt större risk än ett köpcentrum.

    Detta har vi fått erfara precis. Pontus fick jag hämta hem från dagis i tisdags pga att han hostade så att han kräktes. Fick hög feber ganska omgående när han hade kommit hem. Många barn på dagis som blev hemskickade i samma veva eller precis hade haft hög feber. Mycket slem. Men det var något som också kunde bero på hans hosta.

    I torsdags kväll så var jag och Caroline hemma hos 3 veckors bebis. (Gissa om mitt samvete är fruktansvärt just nu om bebisen blir dålig också - har inte blivit det än...). Då började Caroline att hosta. Efter 4-5 hostningar - ca 1 h så åker vi därifrån.

    Sen i fredags kväll så har Caroline kräkts nästan efter varje amningstillfälle - hon ammar men får lite svårt med taget ibland.

    När andningen igår kväll övergick och blev väldigt snabb, pipande, vesande, feber 38.1 , tjockt segt snor som bildade som bubblor under näsan när hon andades (snoret blir så segt), så åkte vi in till Huddinge.

    Till en början så kände jag mig lite som den där nojjiga mamman. Jag tror också att de tänkte skicka hem oss för när läkaren kom så hade hon med sig vår patientbricka som hon senare glömde på bänken bredvid - lämnade den till sköterskan när vi fick byta rum. Hon hörde ju också hur Caroline hade pipande andning.

    Febern är när vi kommer in på 38.3 trots alvedon en timma tidigare.

    Caroline får andas 2 * 2 gånger - adrenalin. Pipande upphör inte så vi blir iväg skickade till Sackska (SÖS) och får ett rum där - dvs Caroline blir inlagd - eftersom de inte har några platser kvar på Huddinge. RSprovet på Huddinge visar positivt nästan på en gång.

    Vi passerar först barnakuten på SÖS. Där tycker de att hon låter bra. Andningen är ung 30 tag i minuten - helt ok. Pipandet är bättre. Så från 2 - tiden när hon inhalerade till 7 så hade det blivit bättre.

    Vi kom till slut överens om (jag var lite nojjig över att åka hem när de på Huddinge hade först tyckt att hon skulle vara inskriven på en gång) att jag hade kvar rummet men åkte hem på permission. Om Caroline skulle bli sämre så fick vi komma in - annars så ringde vi och avbokade rummet.

    Jag kommer hem vid 7.30 - hade då varit hemifrån sen 23 - med undantaget vid 4-5 då jag stannade på vägen till nästa sjukhus för att hämta tandborste m.m. Gissa om jag var trött när jag kom hem. Jag och Caroline bäddade ner oss.

    Caroline gjorde en kaskadkräkning innan vi åkte till Huddinge igår kväll - 3 riktigt stora. Hon har inte kräkts förrän precis nu vid 13. Febern har börjat stiga igen och hon andas nu 60 andetag per minut. Pipandet är tillbaka. Vi var lite inne på att åka in. DÅ ringer en gullig sköterska från avdelningen som Caroline är inlagd på. De har ju ett rum som väntar på oss. Vi kan komma dit så att hon får inhalera. Hon ville att vi skulle komma in. De bäddade rummet redan i natt åt oss. Så då hade vi ju kunnat gått dit på en gång... Men men - skönt att komma hem och sova några timmar i sin egen säng.

    Så nu ska jag bara göra iordning mig sen åker vi till SÖS igen.

    Min kompis med 3 veckors bebis ringde jag så fort jag vaknade vid 11-tiden. Chanserna att bebisen skulle bli smittade är väl så där. Men hon borde bli sjuk nu det närmast dygnet för nu har det gått 3 dygn och RS förloppet brukar vara ganska snabbt.

    Hoppas att ni andra har det bra och det är ovanligt snabb ökning av RS i år. Kulmen brukar vanligtvis komma runt februari. Men trots att Caroline nu har det så skulle jag inte vara aktsam mot just köpcentrum...
    Nu ska jag fortsätta här...

    Kram kram
    Marie med Pontus, som har haft RS feb 03, feb 04, troligt i feb 05 och dec 05, och Caroline som har haft RS sen i torsdags kväll.
  2. 1
    Appropå RS Absolut främsta risken att få RS är när det finns syskon i familjen som t.ex. går på dagis. Tror att det är en betydligt större risk än ett köpcentrum.

    Detta har vi fått erfara precis. Pontus fick jag hämta hem från dagis i tisdags pga att han hostade så att han kräktes. Fick hög feber ganska omgående när han hade kommit hem. Många barn på dagis som blev hemskickade i samma veva eller precis hade haft hög feber. Mycket slem. Men det var något som också kunde bero på hans hosta.

    I torsdags kväll så var jag och Caroline hemma hos 3 veckors bebis. (Gissa om mitt samvete är fruktansvärt just nu om bebisen blir dålig också - har inte blivit det än...). Då började Caroline att hosta. Efter 4-5 hostningar - ca 1 h så åker vi därifrån.

    Sen i fredags kväll så har Caroline kräkts nästan efter varje amningstillfälle - hon ammar men får lite svårt med taget ibland.

    När andningen igår kväll övergick och blev väldigt snabb, pipande, vesande, feber 38.1 , tjockt segt snor som bildade som bubblor under näsan när hon andades (snoret blir så segt), så åkte vi in till Huddinge.

    Till en början så kände jag mig lite som den där nojjiga mamman. Jag tror också att de tänkte skicka hem oss för när läkaren kom så hade hon med sig vår patientbricka som hon senare glömde på bänken bredvid - lämnade den till sköterskan när vi fick byta rum. Hon hörde ju också hur Caroline hade pipande andning.

    Febern är när vi kommer in på 38.3 trots alvedon en timma tidigare.

    Caroline får andas 2 * 2 gånger - adrenalin. Pipande upphör inte så vi blir iväg skickade till Sackska (SÖS) och får ett rum där - dvs Caroline blir inlagd - eftersom de inte har några platser kvar på Huddinge. RSprovet på Huddinge visar positivt nästan på en gång.

    Vi passerar först barnakuten på SÖS. Där tycker de att hon låter bra. Andningen är ung 30 tag i minuten - helt ok. Pipandet är bättre. Så från 2 - tiden när hon inhalerade till 7 så hade det blivit bättre.

    Vi kom till slut överens om (jag var lite nojjig över att åka hem när de på Huddinge hade först tyckt att hon skulle vara inskriven på en gång) att jag hade kvar rummet men åkte hem på permission. Om Caroline skulle bli sämre så fick vi komma in - annars så ringde vi och avbokade rummet.

    Jag kommer hem vid 7.30 - hade då varit hemifrån sen 23 - med undantaget vid 4-5 då jag stannade på vägen till nästa sjukhus för att hämta tandborste m.m. Gissa om jag var trött när jag kom hem. Jag och Caroline bäddade ner oss.

    Caroline gjorde en kaskadkräkning innan vi åkte till Huddinge igår kväll - 3 riktigt stora. Hon har inte kräkts förrän precis nu vid 13. Febern har börjat stiga igen och hon andas nu 60 andetag per minut. Pipandet är tillbaka. Vi var lite inne på att åka in. DÅ ringer en gullig sköterska från avdelningen som Caroline är inlagd på. De har ju ett rum som väntar på oss. Vi kan komma dit så att hon får inhalera. Hon ville att vi skulle komma in. De bäddade rummet redan i natt åt oss. Så då hade vi ju kunnat gått dit på en gång... Men men - skönt att komma hem och sova några timmar i sin egen säng.

    Så nu ska jag bara göra iordning mig sen åker vi till SÖS igen.

    Min kompis med 3 veckors bebis ringde jag så fort jag vaknade vid 11-tiden. Chanserna att bebisen skulle bli smittade är väl så där. Men hon borde bli sjuk nu det närmast dygnet för nu har det gått 3 dygn och RS förloppet brukar vara ganska snabbt.

    Hoppas att ni andra har det bra och det är ovanligt snabb ökning av RS i år. Kulmen brukar vanligtvis komma runt februari. Men trots att Caroline nu har det så skulle jag inte vara aktsam mot just köpcentrum...
    Nu ska jag fortsätta här...

    Kram kram
    Marie med Pontus, som har haft RS feb 03, feb 04, troligt i feb 05 och dec 05, och Caroline som har haft RS sen i torsdags kväll.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Jobbigt!

    Hoppas hon blir bättre snart!
    Kram,
  4. 2
    Jobbigt! Hoppas hon blir bättre snart!
    Kram,
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Oj

    Stackars liten, hoppas hon blir bra fort, och även Pontus!

    Många kramar
  6. 3
    Oj Stackars liten, hoppas hon blir bra fort, och även Pontus!

    Många kramar
  7. Medlem sedan
    Oct 1998
    #4

    Stackars Caroline....:-(

    Så jobbigt hon har det med sin hosta. När jag läser ditt inlägg förstår jag att Oliver inte kan ha haft RS, men lite pipande andning har han fortfarande.

    Skönt att ni åkte iväg så direkt (även om du kände dig nojjig) för det behövdes ju helt klart. Hoppas nu att båda dina barn snabbt blir friska så ni kan vara hemma och de får må bra.

    Många kramar!!!
  8. 4
    Stackars Caroline....:-( Så jobbigt hon har det med sin hosta. När jag läser ditt inlägg förstår jag att Oliver inte kan ha haft RS, men lite pipande andning har han fortfarande.

    Skönt att ni åkte iväg så direkt (även om du kände dig nojjig) för det behövdes ju helt klart. Hoppas nu att båda dina barn snabbt blir friska så ni kan vara hemma och de får må bra.

    Många kramar!!!
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5

    Oj

    Stackars Caroline. Hoppas hon blir bättre snart. Och Pontus oxå. Kramar till er alla
  10. 5
    Oj Stackars Caroline. Hoppas hon blir bättre snart. Och Pontus oxå. Kramar till er alla
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Hoppas

    Caroline blir bättre snart. Hur lång tid brukar det ta innan det går över? Får hon något annat än inhalator också?

    Hoppas ni kan åka hem snart och sova hemma.

    Stor kram
  12. 6
    Hoppas Caroline blir bättre snart. Hur lång tid brukar det ta innan det går över? Får hon något annat än inhalator också?

    Hoppas ni kan åka hem snart och sova hemma.

    Stor kram
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7

    Usch vad jobbigt!

    Tur att äldsta inte går på dagis. Kram och ta hand om er!
  14. 7
    Usch vad jobbigt! Tur att äldsta inte går på dagis. Kram och ta hand om er!
  15. Medlem sedan
    Dec 2004
    #8

    Krya på kramar från oss *imt*

    .
  16. 8
    Krya på kramar från oss *imt* .
  17. Annelie m Elin 16/8
    #9

    Hur vet du att de haft RS?

    Hur kan du veta att dina barn haft RS så många ggr?
    Har de blivit så dåliga så de blivit inlagda?
  18. 9
    Hur vet du att de haft RS? Hur kan du veta att dina barn haft RS så många ggr?
    Har de blivit så dåliga så de blivit inlagda?
  19. Maria med J03 & E 27/7-05
    #10

    Huuu...

    Stora krya-på-er kramar! Min stora fasa är just RS, fy vilken pärs ni måste gå igenom. Just nu känns det rätt skönt att storasyster inte går på dagis. Många kramar!
  20. 10
    Huuu... Stora krya-på-er kramar! Min stora fasa är just RS, fy vilken pärs ni måste gå igenom. Just nu känns det rätt skönt att storasyster inte går på dagis. Många kramar!
  21. Medlem sedan
    Feb 2005
    #11

    Kram

    stackars ungar! Hoppas de kryar på sig snabbt. Och en styrkekram till dig som har mycket att orka med nu!
  22. 11
    Kram stackars ungar! Hoppas de kryar på sig snabbt. Och en styrkekram till dig som har mycket att orka med nu!
  23. Louise m Eric 050818
    #12

    Jösses vilken otur..

    ...ni har, stackars dig/er & barnen. Otroligt att ni fått RS så många gånger!?! Jag ber till högre makter att iaf Eric skall slippa undan.
    Hoppas innerligt att Caroline blir bättre snart, det verkar ju onekligen rätt jobbigt för henne o er, verkligen. Usch. Jag tänker på er! *Kram*
  24. 12
    Jösses vilken otur.. ...ni har, stackars dig/er & barnen. Otroligt att ni fått RS så många gånger!?! Jag ber till högre makter att iaf Eric skall slippa undan.
    Hoppas innerligt att Caroline blir bättre snart, det verkar ju onekligen rätt jobbigt för henne o er, verkligen. Usch. Jag tänker på er! *Kram*
  25. Medlem sedan
    Sep 1999
    #13

    Krya på er!

    Vilken tur jag har haft, eller så är det ni som har otur!? Mina barn har aldrig haft RS(vad jag vet).
    Hoppas Caroline snabbt blir bättre!
    Kramar
  26. 13
    Krya på er! Vilken tur jag har haft, eller så är det ni som har otur!? Mina barn har aldrig haft RS(vad jag vet).
    Hoppas Caroline snabbt blir bättre!
    Kramar
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Oj - Krya på er

    usch det där lät inte kul. Hoppas att ni alla blir bättre snart. RS-virus låter inge kul, vi har sluppit det än så länge *peppar peppar*. Hmm... undrar om man vågar lämna Jack på dagis... det är bara att hoppas att RAsmus sover så att jag kan lämna han utanför. Och takc och lov att de har Luciatåg utomhus på Jacks dagis :-)

    Hoppas verkligen att ni blir bättre snart och får åka hem från sjukhuset.


    Kramisar
  28. 14
    Oj - Krya på er usch det där lät inte kul. Hoppas att ni alla blir bättre snart. RS-virus låter inge kul, vi har sluppit det än så länge *peppar peppar*. Hmm... undrar om man vågar lämna Jack på dagis... det är bara att hoppas att RAsmus sover så att jag kan lämna han utanför. Och takc och lov att de har Luciatåg utomhus på Jacks dagis :-)

    Hoppas verkligen att ni blir bättre snart och får åka hem från sjukhuset.


    Kramisar
  29. Medlem sedan
    Jan 2005
    #15

    Krya på er!!

    Ni verkar ha väldig otur med sjukdomar denna höst! Hoppas ni snart är friska igen! Tänker på er och skickar en stoor KRAM!!
  30. 15
    Krya på er!! Ni verkar ha väldig otur med sjukdomar denna höst! Hoppas ni snart är friska igen! Tänker på er och skickar en stoor KRAM!!
  31. Medlem sedan
    Jul 2002
    #16

    Tack :-D

    Det känns som om detta dygnet också kommer att vara lite kritiskt - men sen borde det vända.

    Kramar
  32. 16
    Tack :-D Det känns som om detta dygnet också kommer att vara lite kritiskt - men sen borde det vända.

    Kramar
  33. Medlem sedan
    Jul 2002
    #17

    Tack

    Caroline har tack och lov inte haft någon feber att tala om - det känns skönt. Så de har tagit RS lite olika mina gullungar.

    Kramar
  34. 17
    Tack Caroline har tack och lov inte haft någon feber att tala om - det känns skönt. Så de har tagit RS lite olika mina gullungar.

    Kramar
  35. Medlem sedan
    Jul 2002
    #18

    Tack Elaine!

    Det klassiska med RS är ju det här sega slemmet/snoret. Alldeles glansigt i Carolines mun av slem. Kommer ut långa trådar därifrån. Bubblor från mun och näsa när hon andas.

    Det är nog bara det här närmaste dygnet som kan vara tufft också - hoppas jag iaf.

    Kramar
  36. 18
    Tack Elaine! Det klassiska med RS är ju det här sega slemmet/snoret. Alldeles glansigt i Carolines mun av slem. Kommer ut långa trådar därifrån. Bubblor från mun och näsa när hon andas.

    Det är nog bara det här närmaste dygnet som kan vara tufft också - hoppas jag iaf.

    Kramar
  37. Medlem sedan
    Jul 2002
    #19

    Jennie,

    tack gulliga du. Det är inget kul när de blir dåliga. Du hade det ju jobbigt också för inte så länge sen. Usch när de blir så sjuka.

    Kramar
  38. 19
    Jennie, tack gulliga du. Det är inget kul när de blir dåliga. Du hade det ju jobbigt också för inte så länge sen. Usch när de blir så sjuka.

    Kramar
  39. Medlem sedan
    Jul 2002
    #20

    Joppi,

    tack du ;-)

    Vet inte riktigt hur lång tid det tar - men Pontus har varit sjuk runt 2 veckor när han har haft RS tidigare. Värst är de första 4-5 dygnen. Caroline började hosta i torsdags och började bli dålig på fredag, riktigt dålig under lördagkvällen. Så jag gissar att hon borde bli bättre imorgon eller i övermorgon.

    Nezeril förutom koksalt och adrenalin att inhalera.

    Nu är vi hemma :-D Hoppas att vi lipper sova där något mer nu iaf.

    Kramar
  40. 20
    Joppi, tack du ;-)

    Vet inte riktigt hur lång tid det tar - men Pontus har varit sjuk runt 2 veckor när han har haft RS tidigare. Värst är de första 4-5 dygnen. Caroline började hosta i torsdags och började bli dålig på fredag, riktigt dålig under lördagkvällen. Så jag gissar att hon borde bli bättre imorgon eller i övermorgon.

    Nezeril förutom koksalt och adrenalin att inhalera.

    Nu är vi hemma :-D Hoppas att vi lipper sova där något mer nu iaf.

    Kramar
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. appropå fb
    By emsan... in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 00:08
  2. Appropå TV, var det nån som såg...
    By Birgitta97 in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 08:32
  3. Appropå
    By RundTina in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 15:57
  4. Appropå id...
    By Mimis in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 17:56
  5. Appropå dop
    By Penny in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 17:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar