hur förbereder ni er inför julen?
Föräldraskap - kristen
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    hur förbereder ni er inför julen?

    Gör ni något speciellt \"kristet\" eller mest \"svensson\"
  2. 1
    hur förbereder ni er inför julen? Gör ni något speciellt \"kristet\" eller mest \"svensson\"
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2

    Glömde ju svara själv..

    Här har vi självklart en julkrubba uppe, samt att vi varje kväll försöker berätta lite av evangeliet för dottern, men på sagovis.

    Annars inte så mycket...
  4. 2
    Glömde ju svara själv.. Här har vi självklart en julkrubba uppe, samt att vi varje kväll försöker berätta lite av evangeliet för dottern, men på sagovis.

    Annars inte så mycket...
  5. Felix mamma
    #3

    Bor i kartonger.

    Vi håller på att flytta så jag har inte orkat ta fram något av julpyntet. Annars så har jag 5 kartonger att välja ur.

    Vi har haft julfest i vår kyrka och varit på bibelutdelning i Sv kyrkan.

    Felix lyssnar på \"Änglabyrån\" varje morgon och så läser jag \"Den första julen\" varje kväll för honom.

    Vi har bakat lite pepparkakor som vi fikade upp direkt.

    Det får bli en riktig jul nästa år när allt är på plats igen.
  6. 3
    Bor i kartonger. Vi håller på att flytta så jag har inte orkat ta fram något av julpyntet. Annars så har jag 5 kartonger att välja ur.

    Vi har haft julfest i vår kyrka och varit på bibelutdelning i Sv kyrkan.

    Felix lyssnar på \"Änglabyrån\" varje morgon och så läser jag \"Den första julen\" varje kväll för honom.

    Vi har bakat lite pepparkakor som vi fikade upp direkt.

    Det får bli en riktig jul nästa år när allt är på plats igen.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Tja

    Jag antar att det räknas som mest Svensson. Vi har en krubba framme men annars är det inte mycket. Det är ju bara jag som är troende i familjen. Pratar inte heller så mycket om varför vi firar jul. Borde väl börja prata lite mer om varför vi firar jul men min stora pojk är fortfarande väldigt liten och jag tror inte han skulle förstå så jättemycket. Men det är klart man kan prata ändå :-)
  8. 4
    Tja Jag antar att det räknas som mest Svensson. Vi har en krubba framme men annars är det inte mycket. Det är ju bara jag som är troende i familjen. Pratar inte heller så mycket om varför vi firar jul. Borde väl börja prata lite mer om varför vi firar jul men min stora pojk är fortfarande väldigt liten och jag tror inte han skulle förstå så jättemycket. Men det är klart man kan prata ändå :-)
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5

    Lite extra...

    gör vi kanske..
    Krubba framme. Läser julevangeliet på julafton. Ibland har vi \"Jesus-tårta\" - det är ju hans födelsedag!
    När barnen var mindre läste jag \"den första julen\" eller \"marias lilla åsna\" - ett avsnitt varje kväll, men det går inte hem hos tonåringarna direkt :-) längre.

    Nu i helgen har vi varit på julkonserter i kyrkan och tjejerna var med och sjöng - helt underbart!!

    Sen njuter vi av all ljuvlig jul-musik; Carola i Bethlehem, Hillsångs Christmas celebration, Phil Driscoll - Heaven and nature sing, mm mm mm
  10. 5
    Lite extra... gör vi kanske..
    Krubba framme. Läser julevangeliet på julafton. Ibland har vi \"Jesus-tårta\" - det är ju hans födelsedag!
    När barnen var mindre läste jag \"den första julen\" eller \"marias lilla åsna\" - ett avsnitt varje kväll, men det går inte hem hos tonåringarna direkt :-) längre.

    Nu i helgen har vi varit på julkonserter i kyrkan och tjejerna var med och sjöng - helt underbart!!

    Sen njuter vi av all ljuvlig jul-musik; Carola i Bethlehem, Hillsångs Christmas celebration, Phil Driscoll - Heaven and nature sing, mm mm mm
  11. Flugan
    #6

    Så här gör vi...

    -pratar om att vi får julklappar för att det är Jesus julafton.
    -tar fram krubban tillsammans, barnen får säga vad alla figurer heter osv
    -går i kyrkan på julafton, julbön kl.11. Riktar sig till hela familjen o är toppen för att \"styra kompassen för julfirandet\" rätt.
    -läser julevangeliet i någon form
    -julmusik i massor (inte bara \"hej tomtegubbar slå i glasen...\")
    -nån gång har vi gått ut på kvällen för att försöka hitta Betlehems stjärna på himlen
    -i år blev det inte av, men skicka julpaket med Hoppets stjärna (för att tänka på annat än sig själv)

    Men om det är kristet eller svensson vet jag inte;-)
    Tror att många \"svensson2 går i julkyrka, hör på andlig julmusik mm också. Det är nog inte så stor skillnad.
  12. 6
    Så här gör vi... -pratar om att vi får julklappar för att det är Jesus julafton.
    -tar fram krubban tillsammans, barnen får säga vad alla figurer heter osv
    -går i kyrkan på julafton, julbön kl.11. Riktar sig till hela familjen o är toppen för att \"styra kompassen för julfirandet\" rätt.
    -läser julevangeliet i någon form
    -julmusik i massor (inte bara \"hej tomtegubbar slå i glasen...\")
    -nån gång har vi gått ut på kvällen för att försöka hitta Betlehems stjärna på himlen
    -i år blev det inte av, men skicka julpaket med Hoppets stjärna (för att tänka på annat än sig själv)

    Men om det är kristet eller svensson vet jag inte;-)
    Tror att många \"svensson2 går i julkyrka, hör på andlig julmusik mm också. Det är nog inte så stor skillnad.
  13. Elsa B
    #7

    Vi försöker hålla advent

    nu, och vänta med julen till jul. Men vad betyder det egentligen? Förr hade man adventsfasta - nu är det lussefester och julbord och mest av allt en väldig jäkt överallt - skulle önska att vi kunde låta bli att dras med i det. Verkar vettigt att ha \"festförberedelser\" och städa och baka och så under tiden innan jul. Och att även göra det andligt - det är väl det en fasta är bitvis?
  14. 7
    Vi försöker hålla advent nu, och vänta med julen till jul. Men vad betyder det egentligen? Förr hade man adventsfasta - nu är det lussefester och julbord och mest av allt en väldig jäkt överallt - skulle önska att vi kunde låta bli att dras med i det. Verkar vettigt att ha \"festförberedelser\" och städa och baka och så under tiden innan jul. Och att även göra det andligt - det är väl det en fasta är bitvis?
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Nja...

    vi städar väl o pyntar som \"alla andra\"... Julkrubba har vi, och kyrkan går vi till (spec. en krubb-gudstjänst på julafton), men mycket mer än så blir det inte.
  16. 8
    Nja... vi städar väl o pyntar som \"alla andra\"... Julkrubba har vi, och kyrkan går vi till (spec. en krubb-gudstjänst på julafton), men mycket mer än så blir det inte.
  17. Katarina_79
    #9

    Svårt

    tycker jag det är med hela julen :)
    Vi pyntar som vilken Svensson som helst, har julkalender och sånt.
    Men det som väl kan anses som klart kristet i vårt julfirande är:
    - Jag berättar för stora grabben (3 år) att det är Jesus som har födelsedag på jul. Men eftersom han inte vill ha några presenter så är han så snäll så vi får ge varandra presenter=julklappar ist :)
    - julbönen i vår frikyrka
    - julkrubban jag snart kommer ta fram och förklara för 3-åringen vad det är för något.
  18. 9
    Svårt tycker jag det är med hela julen :)
    Vi pyntar som vilken Svensson som helst, har julkalender och sånt.
    Men det som väl kan anses som klart kristet i vårt julfirande är:
    - Jag berättar för stora grabben (3 år) att det är Jesus som har födelsedag på jul. Men eftersom han inte vill ha några presenter så är han så snäll så vi får ge varandra presenter=julklappar ist :)
    - julbönen i vår frikyrka
    - julkrubban jag snart kommer ta fram och förklara för 3-åringen vad det är för något.
  19. Medlem sedan
    Mar 2000
    #10

    advent

    är ju en fastetid, precs som det är fasta före påsken. Det är något som ofta glöms bort idag.

  20. 10
    advent är ju en fastetid, precs som det är fasta före påsken. Det är något som ofta glöms bort idag.

  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11

    prestation/relation

    Jag har levt i ett strikt muslimskt land i många år och sett väldigt mycket av religösa \"måsten\". Gör si, gör så, så kommer du närmare \"gud\".

    Jul firar jag numer i hjärtat. Inga prestationer.

    Att ens väga Svensson/\"duktig kristet\" mot varann känns väldigt sorgligt, tycker jag.

    Frid!
  22. 11
    prestation/relation Jag har levt i ett strikt muslimskt land i många år och sett väldigt mycket av religösa \"måsten\". Gör si, gör så, så kommer du närmare \"gud\".

    Jul firar jag numer i hjärtat. Inga prestationer.

    Att ens väga Svensson/\"duktig kristet\" mot varann känns väldigt sorgligt, tycker jag.

    Frid!
  23. Medlem sedan
    Mar 2000
    #12

    nja....

    JAg vet inte vad jag ska säga..... Barnen vet mycket väl varför vi firar jul. De stora är 5 o 4 år. Vi tog fram krubban häromdagen och de leker med den varje dag och pratar om Betlehem.

    Här gör vi bara det vi verkligen känner för inför julen. Vi stressar inte och försöker ta fasta på julefrid.
  24. 12
    nja.... JAg vet inte vad jag ska säga..... Barnen vet mycket väl varför vi firar jul. De stora är 5 o 4 år. Vi tog fram krubban häromdagen och de leker med den varje dag och pratar om Betlehem.

    Här gör vi bara det vi verkligen känner för inför julen. Vi stressar inte och försöker ta fasta på julefrid.

Liknande trådar

  1. Hur förbereder ni era hundar inför nyår?
    By Charlotte A in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 08:38
  2. hur förbereder ni er inför förlossningen
    By levita in forum _0905 Majbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 20:02
  3. När gör ni vad inför julen?
    By LaMa in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 11:50
  4. Förbereder mig inför måndagen
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 13:19
  5. Inför julen
    By Gravid20 in forum _05 Sommarbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 12:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar