Mina barns fantastiska pappa
Föräldraskap
  1. Maria med S&A
    #1

    Mina barns fantastiska pappa

    Denna vecka har min son varit sjuk och min man har då vabbat hela veckan. Jag har knegat på på min praktikplats på dagarna och på nätterna har jag vyssat, ammat och framför allt varit VAKEN. Pappan har gjort detsamma (utom amningen då, så himla jämställda är vi inte *asg*).

    Men vem får beröm??????? Vem är den fantastiska föräldern?? Inte är det jag precis.

    Dagisfröken bad mig hälsa och berätta vilken underbar pappa min man är. Jag håller med om att han är underbar men inte pga att han vabbar utan för allt annat.

    Är vi så unika? Vabbar inga andra pappor? Man får lätt den känslan när så många tycker att det är så fantastiskt att han är hemma.

    Dessutom vill jag också få vara den fantastiska föräldern, som orkar vara uppe och pigg nästan dygnet runt när barnen är sjuka.
  2. 1
    Mina barns fantastiska pappa Denna vecka har min son varit sjuk och min man har då vabbat hela veckan. Jag har knegat på på min praktikplats på dagarna och på nätterna har jag vyssat, ammat och framför allt varit VAKEN. Pappan har gjort detsamma (utom amningen då, så himla jämställda är vi inte *asg*).

    Men vem får beröm??????? Vem är den fantastiska föräldern?? Inte är det jag precis.

    Dagisfröken bad mig hälsa och berätta vilken underbar pappa min man är. Jag håller med om att han är underbar men inte pga att han vabbar utan för allt annat.

    Är vi så unika? Vabbar inga andra pappor? Man får lätt den känslan när så många tycker att det är så fantastiskt att han är hemma.

    Dessutom vill jag också få vara den fantastiska föräldern, som orkar vara uppe och pigg nästan dygnet runt när barnen är sjuka.
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2

    Ja...

    Det där är lite underligt. Män får i allmänhet beröm om de så bara byter en blöja. Mina amerikanska väninnor tappar både ögon och haka när jag berättar hur min man är och vilka som är hans ansvarsområden här hemma. Här är det ännu tydligare än i Sverige så att barnen och hemmet är kvinnornas ansvar.

    Jag tycker vi alla är helt fantastiska människor som förtjänar uppmärksamhet och beröm :-D Tyvärr har nog dagisfröken rätt, statistiken visar att VAB i första hand är kvinnors ansvar.
  4. 2
    Ja... Det där är lite underligt. Män får i allmänhet beröm om de så bara byter en blöja. Mina amerikanska väninnor tappar både ögon och haka när jag berättar hur min man är och vilka som är hans ansvarsområden här hemma. Här är det ännu tydligare än i Sverige så att barnen och hemmet är kvinnornas ansvar.

    Jag tycker vi alla är helt fantastiska människor som förtjänar uppmärksamhet och beröm :-D Tyvärr har nog dagisfröken rätt, statistiken visar att VAB i första hand är kvinnors ansvar.
  5. Helena
    #3

    Nä, han är inte ensam

    Vi har delat på sjukväkteriet när barnen var mindre och dåliga mer än nån dag i sträck. Fast oftast har vi inte vabbat med ersättning alls utan delat dagarna och jobbat ändå...
  6. 3
    Nä, han är inte ensam Vi har delat på sjukväkteriet när barnen var mindre och dåliga mer än nån dag i sträck. Fast oftast har vi inte vabbat med ersättning alls utan delat dagarna och jobbat ändå...
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Jag är snart 30 år

    Och min pappa vabbade mest av mina föräldrar när jag var liten och sjuk eftersom min mamma pluggade. Så redan för trettio år sedan hände det, vilket gör att jag tycker att det är hemskt märkligt att folk fortfarande blir förvånade? Snacka om att vara efter i tiden ;-)
  8. 4
    Jag är snart 30 år Och min pappa vabbade mest av mina föräldrar när jag var liten och sjuk eftersom min mamma pluggade. Så redan för trettio år sedan hände det, vilket gör att jag tycker att det är hemskt märkligt att folk fortfarande blir förvånade? Snacka om att vara efter i tiden ;-)
  9. annasthlm
    #5

    jadu

    ibland undrar man...

    Just nu jobbar pappan i den här familjen 50% och tar FP 50% och jag jobbar 100%. Dvs han både lämnar och hämtar barnen och alla tycker det är så himla förvånandsvärt och konstigt. Men hallå?! Hade det varit jag hade inte en människa höjt på ögonbrynet. *suck*
    Här brukar vi försöka VAB´a varannan gång eller så blir det för den som det passar bäst.

    Jag tycker det du gjort låter fantastiskt!
    Jag tycker vi alla borde få beröm! :-)

    Jag tror bara bilden av den \"gamla\" pappan finns kvar och folk blir alltså fortfarande förvånade när en pappa idag tar lika stort ansvar hemma. Det som för oss är helt naturligt :-)
  10. 5
    jadu ibland undrar man...

    Just nu jobbar pappan i den här familjen 50% och tar FP 50% och jag jobbar 100%. Dvs han både lämnar och hämtar barnen och alla tycker det är så himla förvånandsvärt och konstigt. Men hallå?! Hade det varit jag hade inte en människa höjt på ögonbrynet. *suck*
    Här brukar vi försöka VAB´a varannan gång eller så blir det för den som det passar bäst.

    Jag tycker det du gjort låter fantastiskt!
    Jag tycker vi alla borde få beröm! :-)

    Jag tror bara bilden av den \"gamla\" pappan finns kvar och folk blir alltså fortfarande förvånade när en pappa idag tar lika stort ansvar hemma. Det som för oss är helt naturligt :-)
  11. Sol
    #6

    Du är också underbar!

    Vet precis vad du menar. Känner igen situationen. Visst är det frustrerande.

    Hoppas du vet att du också är den fantastiske föräldern. :)
  12. 6
    Du är också underbar! Vet precis vad du menar. Känner igen situationen. Visst är det frustrerande.

    Hoppas du vet att du också är den fantastiske föräldern. :)
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7

    Instämmer

    Jag kan få beröm och uppmuntran bara jag tar i mitt barn... Det är knivigt att bemöta beröm som man inte vill ha. Jag har försökt skapa någon strategi, men inte lyckats särskilt bra.
  14. 7
    Instämmer Jag kan få beröm och uppmuntran bara jag tar i mitt barn... Det är knivigt att bemöta beröm som man inte vill ha. Jag har försökt skapa någon strategi, men inte lyckats särskilt bra.

Liknande trådar

  1. mina barns pappa
    By Anonym in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 18:57
  2. mina barns pappa
    By Anonym in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 23:25
  3. mina barns pappa
    By Anonym in forum _0307 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 14:12
  4. Ok, mina barns pappa är ett bra ex ;-)
    By Åkervindan in forum Singelmingel
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 20:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar