Bilbarnstol?
_02 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Bilbarnstol?

    Vad har ert barn för bilbarnstol nu? Oscar har vuxit ur volvobilbarnstolen som sitter i min bil och jag är lite fundersam över vad vi ska ha istället.
  2. 1
    Bilbarnstol? Vad har ert barn för bilbarnstol nu? Oscar har vuxit ur volvobilbarnstolen som sitter i min bil och jag är lite fundersam över vad vi ska ha istället.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Våra barn

    har Britax Two-Way-Plus.
    Rebecka sitter fortfarande bra i den trots att hon är lång.
    Var rädd att hon skulle växa ur den, men som tur var har hon vuxit mer på benlängd än bållängd, så den håller minst tills det är dags att vända iaf(augusti).
  4. 2
    Våra barn har Britax Two-Way-Plus.
    Rebecka sitter fortfarande bra i den trots att hon är lång.
    Var rädd att hon skulle växa ur den, men som tur var har hon vuxit mer på benlängd än bållängd, så den håller minst tills det är dags att vända iaf(augusti).
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3

    Britax two way

    bakåtvänd i framsätet.
    Dottern, nu 8 månader, har hans gamla Britax Eclips.

    Är supernöjda med båda stolarna.
  6. 3
    Britax two way bakåtvänd i framsätet.
    Dottern, nu 8 månader, har hans gamla Britax Eclips.

    Är supernöjda med båda stolarna.
  7. Jessika m. J & A
    #4

    Precis som de andra...

    som svarat har vi en Britax Twoway, ärvd efter storebror. Jag tycker den är bra och rymlig, och billig och enkel att bära med sig ochh sätta fast dessutom. (Storebror satt bra i den tills han var 117 cm & 25 kg)

    Volvostolen är verkligen kass, på det sätt att den inte rimligtvis kan funka till 4-5 år. (Och så skall Volvo vara så säkerhetsmedvetna! *fnys*)
  8. 4
    Precis som de andra... som svarat har vi en Britax Twoway, ärvd efter storebror. Jag tycker den är bra och rymlig, och billig och enkel att bära med sig ochh sätta fast dessutom. (Storebror satt bra i den tills han var 117 cm & 25 kg)

    Volvostolen är verkligen kass, på det sätt att den inte rimligtvis kan funka till 4-5 år. (Och så skall Volvo vara så säkerhetsmedvetna! *fnys*)
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Two-way här också! *imt*

  10. 5
    Two-way här också! *imt*
  11. Anonym
    #6

    Ophelia

    Sitter i en Britax Free Way och får fortfarande plats med god marginal även med vinterkläder på. Men så är hon ingen stor dam heller 95 cm lång och 13 kg.
  12. 6
    Ophelia Sitter i en Britax Free Way och får fortfarande plats med god marginal även med vinterkläder på. Men så är hon ingen stor dam heller 95 cm lång och 13 kg.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    Britax two way

    har Nathalie som hon fortfarande sitter bakåtvänd i.
    Jag har tänkt att ha henne bakåtvänd i den åtminstonde ½ år till men jag hoppas hon får plats längre.

    Men stolen som jag har tittat som nästa alternativ heter Britax Kid Plus. Jag tycker den stolen verkar jätte bra men jag har ju då inga erfarenheter av den eftersom jag inte vänt min dotter ännu.

    Egentligen så kan Nathalie använda samma stol som hon har nu även som framåtvänd men jag tror att den har sämre skydd än dom där bältesstolarna.

    Sen så har några vänner verkligen berömt nackstöden på den stolen (och liknande stolar med lika dana nackstöd). För när dom sover i bilen så ligger huvudet jätte bra där. :)

    http://www.britax.se/baltesstolar.htm

    Det bästa är ju att ha dom bakåtvända så länge som möjligt men det kanske inte lockar att köpa en ny bakåtvänd stol för ett års användning.
  14. 7
    Britax two way har Nathalie som hon fortfarande sitter bakåtvänd i.
    Jag har tänkt att ha henne bakåtvänd i den åtminstonde ½ år till men jag hoppas hon får plats längre.

    Men stolen som jag har tittat som nästa alternativ heter Britax Kid Plus. Jag tycker den stolen verkar jätte bra men jag har ju då inga erfarenheter av den eftersom jag inte vänt min dotter ännu.

    Egentligen så kan Nathalie använda samma stol som hon har nu även som framåtvänd men jag tror att den har sämre skydd än dom där bältesstolarna.

    Sen så har några vänner verkligen berömt nackstöden på den stolen (och liknande stolar med lika dana nackstöd). För när dom sover i bilen så ligger huvudet jätte bra där. :)

    http://www.britax.se/baltesstolar.htm

    Det bästa är ju att ha dom bakåtvända så länge som möjligt men det kanske inte lockar att köpa en ny bakåtvänd stol för ett års användning.
  15. mathilda
    #8

    cosmic

    har vi till båda våra barn. Fördelen med den stolen är att den är ganska bred (bra när man har vinterkläder) och att den är ganska hög så att det blir bra med benutrymme. Vårt sommarbarn-02 sitter fortfarande utmärkt i den! Och fortfarande bakåtvänd. Numera rek man att vända barnen först vid fyra år eller 15 kg. Troligtvis får sonen vänta längre än till fyra år med att vända eftersom det inte är någon utrymmesbrist direkt i bilen och han är en \"lättviktare\" på 13 kg nu!
    Detta hör nog nästan inte hit, men förra veckan var jag på utbildning, och då fick jag veta att man aldrig ska sätta ett barn framåtvänd om det är under 120 cm långt där det finns airbag! Hur många sätter inte barnen i framsätet på en liten kudde och där det finns airbag...
  16. 8
    cosmic har vi till båda våra barn. Fördelen med den stolen är att den är ganska bred (bra när man har vinterkläder) och att den är ganska hög så att det blir bra med benutrymme. Vårt sommarbarn-02 sitter fortfarande utmärkt i den! Och fortfarande bakåtvänd. Numera rek man att vända barnen först vid fyra år eller 15 kg. Troligtvis får sonen vänta längre än till fyra år med att vända eftersom det inte är någon utrymmesbrist direkt i bilen och han är en \"lättviktare\" på 13 kg nu!
    Detta hör nog nästan inte hit, men förra veckan var jag på utbildning, och då fick jag veta att man aldrig ska sätta ett barn framåtvänd om det är under 120 cm långt där det finns airbag! Hur många sätter inte barnen i framsätet på en liten kudde och där det finns airbag...
  17. Jessika m. J & A
    #9

    Nja...

    rekommendationerna är väl att låta barnet sitta bakåtvänt så länge som möjligt, till minst 4-5 års ålder. Man skall inte vända barn som väger 15 kg bara för den sakens skull! Orsaken till 15 kg-\"gränsen\" är att bältesstolarna är testade från de vikterna. (Amandas storebror vägde 15 kg innan han var 1½, men vi vände inte honom för det...)

    Angående airbag i framsätet har jag hört 140 eller 150 cm som gräns för att personer skall få sitta där. (olika i olika bilmärken) 120 cm har jag aldrig hört? Vad var det för utbildning du var på? *nyfiken*
  18. 9
    Nja... rekommendationerna är väl att låta barnet sitta bakåtvänt så länge som möjligt, till minst 4-5 års ålder. Man skall inte vända barn som väger 15 kg bara för den sakens skull! Orsaken till 15 kg-\"gränsen\" är att bältesstolarna är testade från de vikterna. (Amandas storebror vägde 15 kg innan han var 1½, men vi vände inte honom för det...)

    Angående airbag i framsätet har jag hört 140 eller 150 cm som gräns för att personer skall få sitta där. (olika i olika bilmärken) 120 cm har jag aldrig hört? Vad var det för utbildning du var på? *nyfiken*
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Ingen?

    Jag tycker det är allmänt känt att barn överhuvudtaget inte ska sitta där det finns airbag. Jag känner i alla fall ingen som gör så! Var har du hört gränsen 120 cm? Vår äldsta son var 120 cm då han var 4,5 år och det finns inte en suck i rymden att jag skulle satt honom på en plats med airbag då (eller ens nu då han är nästan 7 år)! Jag har hört att barn inte ska sitta vid airbag förrän tidigast i 12-årsåldern!
  20. 10
    Ingen? Jag tycker det är allmänt känt att barn överhuvudtaget inte ska sitta där det finns airbag. Jag känner i alla fall ingen som gör så! Var har du hört gränsen 120 cm? Vår äldsta son var 120 cm då han var 4,5 år och det finns inte en suck i rymden att jag skulle satt honom på en plats med airbag då (eller ens nu då han är nästan 7 år)! Jag har hört att barn inte ska sitta vid airbag förrän tidigast i 12-årsåldern!
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11

    Samma här

    Rebecka var 16 månader då hon vägde 15kg. Knappast ett riktmärke.
  22. 11
    Samma här Rebecka var 16 månader då hon vägde 15kg. Knappast ett riktmärke.
  23. Jösse m Sebastian -02 & liten bf 23/1
    #12

    två st...

    britax stolar, en two way och den andra vet jag inte vad den heter (har en i varje bil)... sitter fortfarande bakåtvänd. har funderat på att vända honom då jag sett att hans bästa kompisar (födda mars-02) åker bara på bilkudde framåtvända... men vet inte, än så länge verkar han sitta bra bakåt så..
  24. 12
    två st... britax stolar, en two way och den andra vet jag inte vad den heter (har en i varje bil)... sitter fortfarande bakåtvänd. har funderat på att vända honom då jag sett att hans bästa kompisar (födda mars-02) åker bara på bilkudde framåtvända... men vet inte, än så länge verkar han sitta bra bakåt så..
  25. Medlem sedan
    Jul 1998
    #13

    Samma här...

    ...det lär vara något med att barn är mjukare än vuxna och inte tål smällen av krockkudden så bra. Vår dotter sitter på kudde fram, men vi har inte krockkudde. Det känns säkrare ibland att ha småbrorsorna bak och hon fram så man slipper vända sig om och lösa kiv ;-)
  26. 13
    Samma här... ...det lär vara något med att barn är mjukare än vuxna och inte tål smällen av krockkudden så bra. Vår dotter sitter på kudde fram, men vi har inte krockkudde. Det känns säkrare ibland att ha småbrorsorna bak och hon fram så man slipper vända sig om och lösa kiv ;-)
  27. Jessika m. J & A
    #14

    Krockkudden...

    hamnar fel på korta personer (förbudet mot att sitta vid airbag gäller alltså även kortväxta vuxna!). Istället för att hamna mot bröstkorgen och stanna rörelsen framåt träffar kudden uppe på huvudet och kan bryta nacken på personen... :-(
  28. 14
    Krockkudden... hamnar fel på korta personer (förbudet mot att sitta vid airbag gäller alltså även kortväxta vuxna!). Istället för att hamna mot bröstkorgen och stanna rörelsen framåt träffar kudden uppe på huvudet och kan bryta nacken på personen... :-(
  29. Medlem sedan
    Jan 2002
    #15

    Strunta i det!!

    Att Sebastians bästa kompisars föräldrar är omdömeslösa betyder inte att ni ska vara det.
    Så länge han sitter bra bakåt kan ni lika gärna vänta. Det finns ju en anledning till rekommendationen om 4 år.
  30. 15
    Strunta i det!! Att Sebastians bästa kompisars föräldrar är omdömeslösa betyder inte att ni ska vara det.
    Så länge han sitter bra bakåt kan ni lika gärna vänta. Det finns ju en anledning till rekommendationen om 4 år.
  31. Jösse m Sebastian -02 & liten bf 23/1
    #16

    vet..

    ..och vi har sagt att vi inte ska vända förrens han blir fyra, för då behöver nya bebisen stolarna (perfekt tajming faktiskt :-D) och då kan han få framåtvända, men visst skulle det bli lite bättre plats i bilen, men nu ska ju i of ändå bebisen sitta i framsätet missstänker jag till dess så då blir det bakåtvänt ändå fram tills sommaren!
  32. 16
    vet.. ..och vi har sagt att vi inte ska vända förrens han blir fyra, för då behöver nya bebisen stolarna (perfekt tajming faktiskt :-D) och då kan han få framåtvända, men visst skulle det bli lite bättre plats i bilen, men nu ska ju i of ändå bebisen sitta i framsätet missstänker jag till dess så då blir det bakåtvänt ändå fram tills sommaren!
  33. mathilda
    #17

    traumautbildning

    för personal på ambulans och akutmottagning var jag på. Måttet hade jag inte heller hört tidigare.
    Ursäkta, jag uttryckte mig fel, menar inte fyra år ELLER 15 kg, utan att från 15kg anges på de framåtvända stolarna. Hade lite för bråttom när jag skrev..... Att man satt fyra år har bla att göra med att huvudet inte är lika tungt då, barnet kan \"kontrollera\" kroppen bättre.
    Säkraste stället i bilen att åka för små barn mitt på i baksätet.
  34. 17
    traumautbildning för personal på ambulans och akutmottagning var jag på. Måttet hade jag inte heller hört tidigare.
    Ursäkta, jag uttryckte mig fel, menar inte fyra år ELLER 15 kg, utan att från 15kg anges på de framåtvända stolarna. Hade lite för bråttom när jag skrev..... Att man satt fyra år har bla att göra med att huvudet inte är lika tungt då, barnet kan \"kontrollera\" kroppen bättre.
    Säkraste stället i bilen att åka för små barn mitt på i baksätet.
  35. mathilda
    #18

    krockkudden

    hamnar fel på lång personer också. Det gäller om man är över 190cm lång.

    Att man inte ska ha kruckkudde när man har bilstol i bilen vet nog alla, men det händer då och då att folk inte tänker på det när barnen sitter \"rätt väg\".Tyvärr.
  36. 18
    krockkudden hamnar fel på lång personer också. Det gäller om man är över 190cm lång.

    Att man inte ska ha kruckkudde när man har bilstol i bilen vet nog alla, men det händer då och då att folk inte tänker på det när barnen sitter \"rätt väg\".Tyvärr.
  37. Medlem sedan
    Jul 2000
    #19

    Stämmer inte!

    Måste bara lägga mig i lite, men det är en absolut minimigräns på 140cm för att sitta framåtvänd på en airbagförsedd plats!!! Detta enligt flera ledande forskningsinstanser på området som NTF, VTI och Folksam:
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/krockkudde/

    Är själv mycket intresserad av trafiksäkerhet och brukar vara ganska uppdaterad på det området men jag har aldrig hört talas om en 120cm-gräns. Jag tycker personligen att det är beklagligt att människor som inte har rätt information skall få föreläsa om detta, vilket i slutänden kan bidra till svåra skador.
  38. 19
    Stämmer inte! Måste bara lägga mig i lite, men det är en absolut minimigräns på 140cm för att sitta framåtvänd på en airbagförsedd plats!!! Detta enligt flera ledande forskningsinstanser på området som NTF, VTI och Folksam:
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/krockkudde/

    Är själv mycket intresserad av trafiksäkerhet och brukar vara ganska uppdaterad på det området men jag har aldrig hört talas om en 120cm-gräns. Jag tycker personligen att det är beklagligt att människor som inte har rätt information skall få föreläsa om detta, vilket i slutänden kan bidra till svåra skador.
  39. mathilda
    #20

    ja 140 cm!

    Människorna som föreläste hade absolut rätt information! Nu förstår jag varför det blev sånt hallå, jag såg inte att jag skrivit 120.....Menade så klart 140cm!!!!!!!!!!!
    Det viktiga i utbildning var så klart inte reglerna utan omhändertagandet av traumapatienter. Ursäkta att jag halkat på tangenterna så hemskt....går väl snabbt när jag skriver ibland. Ska bättre mig.
  40. 20
    ja 140 cm! Människorna som föreläste hade absolut rätt information! Nu förstår jag varför det blev sånt hallå, jag såg inte att jag skrivit 120.....Menade så klart 140cm!!!!!!!!!!!
    Det viktiga i utbildning var så klart inte reglerna utan omhändertagandet av traumapatienter. Ursäkta att jag halkat på tangenterna så hemskt....går väl snabbt när jag skriver ibland. Ska bättre mig.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Bilbarnstol?
    By Tess&Adrian in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 20:23
  2. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 22:34
  3. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 17:28
  4. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 17:28
  5. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 17:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar