Stödtecken
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    Stödtecken

    Sonen är snart 7år och har lärt sig många ord men emellanåt så hittar han på egna stödtecken så vi ska förstå. Så när vi nyligen var på besök hos logopeden så tyckte hon att vi skulle fortsätta på den banan o lära oss detta. Så vi ska gå på kurs. 4 onsdagar i Januari. Ska bli så spännande och lära sig något nytt.
    Någon som har erfarenhet av stödtecken o hur barn utvecklas av detta?
  2. 1
    Stödtecken Sonen är snart 7år och har lärt sig många ord men emellanåt så hittar han på egna stödtecken så vi ska förstå. Så när vi nyligen var på besök hos logopeden så tyckte hon att vi skulle fortsätta på den banan o lära oss detta. Så vi ska gå på kurs. 4 onsdagar i Januari. Ska bli så spännande och lära sig något nytt.
    Någon som har erfarenhet av stödtecken o hur barn utvecklas av detta?
  3. Vildes mamma
    #2

    Vi

    har tecknat (stödtecken) med Vilde sedan han var knappt 1½ år gammal. Idag är han 3 år. Han kan bara några ytterst få talade ord och då uttalar han dem på sitt eget konstiga vis. Däremot är han jätteduktig på att teckna. För Vilde betyder tecken enormt mycket. Vi har gått kurs genom barnhabiliteringen.
  4. 2
    Vi har tecknat (stödtecken) med Vilde sedan han var knappt 1½ år gammal. Idag är han 3 år. Han kan bara några ytterst få talade ord och då uttalar han dem på sitt eget konstiga vis. Däremot är han jätteduktig på att teckna. För Vilde betyder tecken enormt mycket. Vi har gått kurs genom barnhabiliteringen.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Jättebra!

    Hej!

    Jättebra tycker vi!

    Vi hade tecken som stöd åt vår äldste son, som nu är 9. Han är hörselskadad och det var därför vi fick tecken som stöd. Senare har det visat sig att han ävan har Asperger.

    Vårt sista barn är också hörselskadad. Vi har tecken som stöd till henne med.

    Vi var absolut inte övertygade från början. Det kändes helt meningslöst att börja teckna när han sedan skulle ha talad svenska som modersmål. Men vi körde på det ändå. Vår specialpedagog förklarade hur bra det var för att komma igång med talet och att han skulle släppa det själv när han kunde tala.

    Det var precis vad som hände! Han tecknar inget själv längre, men förstår när jag förstärker med tecken. Det är som om det kopplar på ett helt annat sätt. Säger jag \"ta på dig skorna\" fem gånger, så rinner det av som en gås. När jag 6e gången tecknar \"skor\", sätter han fart direkt.

    Minstingen är två och hon är duktig hon med. Fröken på dagis är jätteduktig att teckna. Hon pratar nu bäst på dagis bland tvååringarna.

    Våra andra två har fått lite tecken av bara farten, men det har inte varit samma fokus på det.

    Jag kan bara se fördelarna. Det talade språket gynnas avv tecken (precis som alla rörelsesånger är lättast för barnen att lära)

    Lycka till och skriv och berätta hur det går!


  6. 3
    Jättebra! Hej!

    Jättebra tycker vi!

    Vi hade tecken som stöd åt vår äldste son, som nu är 9. Han är hörselskadad och det var därför vi fick tecken som stöd. Senare har det visat sig att han ävan har Asperger.

    Vårt sista barn är också hörselskadad. Vi har tecken som stöd till henne med.

    Vi var absolut inte övertygade från början. Det kändes helt meningslöst att börja teckna när han sedan skulle ha talad svenska som modersmål. Men vi körde på det ändå. Vår specialpedagog förklarade hur bra det var för att komma igång med talet och att han skulle släppa det själv när han kunde tala.

    Det var precis vad som hände! Han tecknar inget själv längre, men förstår när jag förstärker med tecken. Det är som om det kopplar på ett helt annat sätt. Säger jag \"ta på dig skorna\" fem gånger, så rinner det av som en gås. När jag 6e gången tecknar \"skor\", sätter han fart direkt.

    Minstingen är två och hon är duktig hon med. Fröken på dagis är jätteduktig att teckna. Hon pratar nu bäst på dagis bland tvååringarna.

    Våra andra två har fått lite tecken av bara farten, men det har inte varit samma fokus på det.

    Jag kan bara se fördelarna. Det talade språket gynnas avv tecken (precis som alla rörelsesånger är lättast för barnen att lära)

    Lycka till och skriv och berätta hur det går!


  7. Trollmor
    #4

    Lilltroll

    som inte har problem innom autism men som led av en språkförsening lärde sig stödtecken och fick igång både sin kommunikation och sin förståelse för vikten av att kunna förmedla sig! Det var enbart positivt för oss och hela familjen deltog i tecknandet när det var som intensivast. Kan varmt rekommendera, det \"skadar\" ialla fall inte. Lycka till!
  8. 4
    Lilltroll som inte har problem innom autism men som led av en språkförsening lärde sig stödtecken och fick igång både sin kommunikation och sin förståelse för vikten av att kunna förmedla sig! Det var enbart positivt för oss och hela familjen deltog i tecknandet när det var som intensivast. Kan varmt rekommendera, det \"skadar\" ialla fall inte. Lycka till!

Liknande trådar

  1. stödtecken
    By dream77 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 13:28
  2. När lossnar språket mha stödtecken?????
    By flor77 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 23:28
  3. Stödtecken?!
    By Cecilia m. små troll in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 13:06
  4. mer stödtecken
    By undrande mamma in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 21:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar