Luciaenkät
_02/03 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Luciaenkät

    Jag är lite nyfiken på Luciafirandet. Hur är det os er?

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    2. Vad ska barnet vara?
    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    4. Var ska tåget vara?
  2. 1
    Luciaenkät Jag är lite nyfiken på Luciafirandet. Hur är det os er?

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    2. Vad ska barnet vara?
    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    4. Var ska tåget vara?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Svarar själv

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    * Ja, på dagis

    2. Vad ska barnet vara?
    * Stjärngosse

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    * Eget val. Först ville Magnus vara Lucia men sen såg han på 5 myror och där är hans namne stjärngosse. Måste ut och jaga strut idag. Jag trodde stjärngossen var på utdöende.

    4. Var ska tåget vara?
    * Utomhus på dagis gårs kl 16 så det hunnit bli lagom mörkt. Jättespännande!
  4. 2
    Svarar själv 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    * Ja, på dagis

    2. Vad ska barnet vara?
    * Stjärngosse

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    * Eget val. Först ville Magnus vara Lucia men sen såg han på 5 myror och där är hans namne stjärngosse. Måste ut och jaga strut idag. Jag trodde stjärngossen var på utdöende.

    4. Var ska tåget vara?
    * Utomhus på dagis gårs kl 16 så det hunnit bli lagom mörkt. Jättespännande!
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3

    Wilmer ska vara...

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    ja, på dagis

    2. Vad ska barnet vara?
    verkar som om han helst vill vara stjärngosse, annars pepparkaksubbe.

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Wilmer väljer själv vad han vill vara, men jag har lobbat lite för stjärngosse, och att man får ha en stjärnpinne då.

    4. Var ska tåget vara?
    Inne på dagis. De som vill tågar in till samlingsmattan, de andra sitter med föräldrarna från början. Sen som sångsamling fast med lussesånger. Wilmer går på småbarnsavdelning.
  6. 3
    Wilmer ska vara... 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    ja, på dagis

    2. Vad ska barnet vara?
    verkar som om han helst vill vara stjärngosse, annars pepparkaksubbe.

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Wilmer väljer själv vad han vill vara, men jag har lobbat lite för stjärngosse, och att man får ha en stjärnpinne då.

    4. Var ska tåget vara?
    Inne på dagis. De som vill tågar in till samlingsmattan, de andra sitter med föräldrarna från början. Sen som sångsamling fast med lussesånger. Wilmer går på småbarnsavdelning.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Benjamin svar

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Ja, på dagis

    2. Vad ska barnet vara?
    Pepparkaksgubbe

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Benjamin ville prompt vara pepparkaksgubbe. Jag försökte fråga lite försiktigt om han säkert inte ville vara tomte eftersom jag gärna hade velat ha två små tomtar på julkortet. Men nope, pepparkaksgubbe skulle det vara. Så det får bli julkort med pepparkaksgubbe och liten tomte, det går ju givetvis lika bra. Det är bara jag som är barnsligt förtjust i tomtar :)

    4. Var ska tåget vara?
    På förskolan
  8. 4
    Benjamin svar 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Ja, på dagis

    2. Vad ska barnet vara?
    Pepparkaksgubbe

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Benjamin ville prompt vara pepparkaksgubbe. Jag försökte fråga lite försiktigt om han säkert inte ville vara tomte eftersom jag gärna hade velat ha två små tomtar på julkortet. Men nope, pepparkaksgubbe skulle det vara. Så det får bli julkort med pepparkaksgubbe och liten tomte, det går ju givetvis lika bra. Det är bara jag som är barnsligt förtjust i tomtar :)

    4. Var ska tåget vara?
    På förskolan
  9. Lillan v.29 & Oliver
    #5

    Tomtenisse

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Svar: Ja

    2. Vad ska barnet vara?
    Svar: Han ska vara en söt liten tomtenisse med lykta

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Svar: Tyvärr är det jag som har bestämt det, han visar inget intresse och jag tror inte han har fattat vad luciatåg är heller, troligtsvis kommer han ändå att sitta i knät när det väl gäller

    4. Var ska tåget vara?
    Svar: Tåget kommer att vara på dagis kl 07.30 på luciamorgonen, ska bli mysigt och trevligt :)
  10. 5
    Tomtenisse 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Svar: Ja

    2. Vad ska barnet vara?
    Svar: Han ska vara en söt liten tomtenisse med lykta

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Svar: Tyvärr är det jag som har bestämt det, han visar inget intresse och jag tror inte han har fattat vad luciatåg är heller, troligtsvis kommer han ändå att sitta i knät när det väl gäller

    4. Var ska tåget vara?
    Svar: Tåget kommer att vara på dagis kl 07.30 på luciamorgonen, ska bli mysigt och trevligt :)
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Emmas lucia:

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    - Ja på dagis
    2. Vad ska barnet vara?
    - Tomtenisse
    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    - Bestämt själv. Jag föreslog pepparkaka som hon älskar att äta, men när det kom till kritan föredrog hon tomte. Och tur var det då jag upptäckte att pepparkaksdräkterna jag sett är minst dubbelt så dyra som tomtedressarna.
    4. Var ska tåget vara?
    - På dagisgården med efterföljande fika utomhus. Passar bra då jag ska ha med Saga. Frivilligt inträde om 50 kronor som går till Rädda barnen.

    /
  12. 6
    Emmas lucia: 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    - Ja på dagis
    2. Vad ska barnet vara?
    - Tomtenisse
    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    - Bestämt själv. Jag föreslog pepparkaka som hon älskar att äta, men när det kom till kritan föredrog hon tomte. Och tur var det då jag upptäckte att pepparkaksdräkterna jag sett är minst dubbelt så dyra som tomtedressarna.
    4. Var ska tåget vara?
    - På dagisgården med efterföljande fika utomhus. Passar bra då jag ska ha med Saga. Frivilligt inträde om 50 kronor som går till Rädda barnen.

    /
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Glömde: Firandet är 15.00 imt

    /
  14. 7
    Glömde: Firandet är 15.00 imt /
  15. Medlem sedan
    Apr 2002
    #8

    Nemos luciatåg

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    ***Ja, på dagis.

    2. Vad ska barnet vara?
    ***Pepparkakskille (han vill inte vara gubbe!)

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    ***Förra året fick han för sig att han skulle vara pepparkaka. Det var supersvårt att hitta en dräkt, den enda som fanns var storlek 104, då hiskeligt för stor, men den funkade med upprullade ärmar. I år är den lagom och när jag föreslog att han skulle vara pepparkaka i år också tyckte han det var en utmärkt idé.

    4. Var ska tåget vara?
    ***Klockan 8 imorgon bitti på dagis.
  16. 8
    Nemos luciatåg 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    ***Ja, på dagis.

    2. Vad ska barnet vara?
    ***Pepparkakskille (han vill inte vara gubbe!)

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    ***Förra året fick han för sig att han skulle vara pepparkaka. Det var supersvårt att hitta en dräkt, den enda som fanns var storlek 104, då hiskeligt för stor, men den funkade med upprullade ärmar. I år är den lagom och när jag föreslog att han skulle vara pepparkaka i år också tyckte han det var en utmärkt idé.

    4. Var ska tåget vara?
    ***Klockan 8 imorgon bitti på dagis.
  17. Medlem sedan
    Oct 2003
    #9

    Matilda svarar för William

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Ja, imorgon på förskolan.

    2. Vad ska barnet vara?
    Stjärngosse men utan strut o pinne

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    William har varit tomte de andra två jularna så nu ville _jag_ ha variation. William har inte klagat.

    4. Var ska tåget vara?
    På förskolan imorgon kl. 15.
  18. 9
    Matilda svarar för William 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Ja, imorgon på förskolan.

    2. Vad ska barnet vara?
    Stjärngosse men utan strut o pinne

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    William har varit tomte de andra två jularna så nu ville _jag_ ha variation. William har inte klagat.

    4. Var ska tåget vara?
    På förskolan imorgon kl. 15.
  19. Cissi m Julia-03
    #10

    Julia ska

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    - Imorgon har dom luciatåg på dagis 15:30

    2. Vad ska barnet vara?
    - Lucia

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    - Mitt val, förra året var hon tomtmor med en underbar klänning. Men iår är hon större så då får hon vara Lucia.

    4. Var ska tåget vara?
    - På dagis
  20. 10
    Julia ska 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    - Imorgon har dom luciatåg på dagis 15:30

    2. Vad ska barnet vara?
    - Lucia

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    - Mitt val, förra året var hon tomtmor med en underbar klänning. Men iår är hon större så då får hon vara Lucia.

    4. Var ska tåget vara?
    - På dagis
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11

    Gabriel

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Japp.
    2. Vad ska barnet vara?
    Lucia
    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Han har valt själv. Han tycker luciorna är väldigt fina med ljus i håret och blie jätte stolt när han får på sig kronan. Jag tycker det är jätte roligt, han får vara det han vill. Bara att passa på chansen att han vill vara lucia när han blir äldre är nog inte så stor. :)
    4. Var ska tåget vara?
    På dagis 15.30, sen är det luciakaffe efteråt.
  22. 11
    Gabriel 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Japp.
    2. Vad ska barnet vara?
    Lucia
    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Han har valt själv. Han tycker luciorna är väldigt fina med ljus i håret och blie jätte stolt när han får på sig kronan. Jag tycker det är jätte roligt, han får vara det han vill. Bara att passa på chansen att han vill vara lucia när han blir äldre är nog inte så stor. :)
    4. Var ska tåget vara?
    På dagis 15.30, sen är det luciakaffe efteråt.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Maria svarar

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    -Ja!

    2. Vad ska barnet vara?
    -Tomte

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    -Hade Lucas fått välja själv hade han varit kanin, men efter lite prat om det hela ändrade han sig till att vilja vara tomte! *S*

    4. Var ska tåget vara?
    -På dagis kl 7:30 imorgon
  24. 12
    Maria svarar 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    -Ja!

    2. Vad ska barnet vara?
    -Tomte

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    -Hade Lucas fått välja själv hade han varit kanin, men efter lite prat om det hela ändrade han sig till att vilja vara tomte! *S*

    4. Var ska tåget vara?
    -På dagis kl 7:30 imorgon
  25. thelsa
    #13

    Thyras mamma svarar

    1. Thyra hade lucia-premiär idag, helt oplanerat när de var på öf med pappa, som inte hade en aning om att luciatåg var planerat. Nå, tomtedräkter vaskades fram både till lillasyrran o storasyrran och så fick de vara med ändå, Thyra var helt överlycklig!!
    Sen är det dessutom luciatåg imorgon på dagis.

    2. Idag var hon alltså tomte, men imorgon ska hon vara pepparkakasflicka.

    3. Hon fick välja själv bland kostymerna i affären, så hon skulle kunna se vad som fanns att välja mellan, blir lite abstrakt annars..

    4. På dagis
  26. 13
    Thyras mamma svarar 1. Thyra hade lucia-premiär idag, helt oplanerat när de var på öf med pappa, som inte hade en aning om att luciatåg var planerat. Nå, tomtedräkter vaskades fram både till lillasyrran o storasyrran och så fick de vara med ändå, Thyra var helt överlycklig!!
    Sen är det dessutom luciatåg imorgon på dagis.

    2. Idag var hon alltså tomte, men imorgon ska hon vara pepparkakasflicka.

    3. Hon fick välja själv bland kostymerna i affären, så hon skulle kunna se vad som fanns att välja mellan, blir lite abstrakt annars..

    4. På dagis
  27. Medlem sedan
    Nov 2000
    #14

    Linnéas lucia

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Japp.

    2. Vad ska barnet vara?
    Lucia

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Valde själv mellan lucia, tärna och tomte (har alla kläderna och grejerna sedan de stora barnen).

    4. Var ska tåget vara?
    På dagis kl 7 på morgonen *gäsp* och på kvällen hemma tillsammans med syskonen för mormor, morfar, farmor, farfar och moster,
  28. 14
    Linnéas lucia 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Japp.

    2. Vad ska barnet vara?
    Lucia

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Valde själv mellan lucia, tärna och tomte (har alla kläderna och grejerna sedan de stora barnen).

    4. Var ska tåget vara?
    På dagis kl 7 på morgonen *gäsp* och på kvällen hemma tillsammans med syskonen för mormor, morfar, farmor, farfar och moster,
  29. Medlem sedan
    Aug 2002
    #15

    svarar

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Ja två stycken. Ett på avdelningen hon är på nu och ett på avdelningen hon ska flytta till efter nyår.

    2. Vad ska barnet vara?
    Tomte eller tärna, hon har inte bestämt sig. Det blir nog en kombination kan jag gissa.

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Hon har ju inte valt ännu men jag gissar att det blir tomte. Det är eget val.

    4. Var ska tåget vara? På förskolan.
  30. 15
    svarar 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Ja två stycken. Ett på avdelningen hon är på nu och ett på avdelningen hon ska flytta till efter nyår.

    2. Vad ska barnet vara?
    Tomte eller tärna, hon har inte bestämt sig. Det blir nog en kombination kan jag gissa.

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Hon har ju inte valt ännu men jag gissar att det blir tomte. Det är eget val.

    4. Var ska tåget vara? På förskolan.
  31. Medlem sedan
    May 2002
    #16

    Trigger svarar

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    * Nej för de är så tråkiga på E´s dagis, så det är bara barnen på 3-5 avdelningen som \"får\" gå Luciatåg. De små får klä ut sig om de vill. Vid sådana här tillfällen ser jag fram emot när E får vara så stor som hon faktiskt är och slipper \"begränsas\" av 1-1,5 åringar. Lite onödigt trumpen jag vet, men hon kan alla sånger och tycker det är så roligt.

    2. Vad ska barnet vara?
    * E ska vara Lucia (fast utan krona) - hon får ha glitter i håret och ett batteriljus istället.

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    * Jag frågade om hon ville vara tomte eller Lucia (det är de kläder vi har att tillgå) och då ville hon absolut vara lucia.

    4. Var ska tåget vara?
    * På Evelinas dagis
  32. 16
    Trigger svarar 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    * Nej för de är så tråkiga på E´s dagis, så det är bara barnen på 3-5 avdelningen som \"får\" gå Luciatåg. De små får klä ut sig om de vill. Vid sådana här tillfällen ser jag fram emot när E får vara så stor som hon faktiskt är och slipper \"begränsas\" av 1-1,5 åringar. Lite onödigt trumpen jag vet, men hon kan alla sånger och tycker det är så roligt.

    2. Vad ska barnet vara?
    * E ska vara Lucia (fast utan krona) - hon får ha glitter i håret och ett batteriljus istället.

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    * Jag frågade om hon ville vara tomte eller Lucia (det är de kläder vi har att tillgå) och då ville hon absolut vara lucia.

    4. Var ska tåget vara?
    * På Evelinas dagis
  33. Medlem sedan
    Apr 1998
    #17

    Så här blir det hos oss !

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Ja , ett.
    2. Vad ska barnet vara?
    Tomtegumma
    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Jag frågade båda mina barn och Storebror ville vara tomte och Lillasyster vill göra allt likadant som honom.
    Sen var jag lite fräck och köpte en tomteklänning som hon faktiskt accepterade.
    4. Var ska tåget vara?
    På dagis. Och vi som har båda barnen på samma dagis men olika avdelningar kommer att få springa emellan barnen och fika efteråt, lite byngligt men det går. :o)
  34. 17
    Så här blir det hos oss ! 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Ja , ett.
    2. Vad ska barnet vara?
    Tomtegumma
    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Jag frågade båda mina barn och Storebror ville vara tomte och Lillasyster vill göra allt likadant som honom.
    Sen var jag lite fräck och köpte en tomteklänning som hon faktiskt accepterade.
    4. Var ska tåget vara?
    På dagis. Och vi som har båda barnen på samma dagis men olika avdelningar kommer att få springa emellan barnen och fika efteråt, lite byngligt men det går. :o)
  35. Medlem sedan
    Feb 2003
    #18

    Ulrika om Molly

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Tåg och tåg. Det blir sång på dagis när alla barnen står på trappan utomhus och sjunger iklädda lucia- och tomtedräkter utanpå ytterkläderna. Gulligt!

    2. Vad ska barnet vara?
    På dagis som sagt.

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Det är en tradition på dagis sedan i fjol då dagiset byggdes och mycket uppskattat. Alla föräldrar står utanför ett rep längre bak. I fjol började Molly gråta när hon såg mig och ville inte längre stå på trappan (gulligt!)

    4. Var ska tåget vara?
    På dagistrappan.
  36. 18
    Ulrika om Molly 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Tåg och tåg. Det blir sång på dagis när alla barnen står på trappan utomhus och sjunger iklädda lucia- och tomtedräkter utanpå ytterkläderna. Gulligt!

    2. Vad ska barnet vara?
    På dagis som sagt.

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Det är en tradition på dagis sedan i fjol då dagiset byggdes och mycket uppskattat. Alla föräldrar står utanför ett rep längre bak. I fjol började Molly gråta när hon såg mig och ville inte längre stå på trappan (gulligt!)

    4. Var ska tåget vara?
    På dagistrappan.
  37. Medlem sedan
    Feb 2003
    #19

    Skrev fel - hon ska vara tärna!

    Precis som sin mamma som själv heller aldrig varit Lucia....
  38. 19
    Skrev fel - hon ska vara tärna! Precis som sin mamma som själv heller aldrig varit Lucia....
  39. Medlem sedan
    Jun 2002
    #20

    Mina svar och kul nostalgi.. =)

    1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Japps

    2. Vad ska barnet vara?
    Tomte... eller tonte på Jonathanspråk

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Vet inte om de har pratat om det på dagis men det blev så iaf, och ärvd tomtedräkt är aldrig fel..

    4. Var ska tåget vara?
    På dagis i morgon bitti kl. 7

    När storebror Oscar (nu 9 år) gick på dagis, han var väl fyra år ungefär coh de satt vid samlingen och frågade barnen vad de ville vara i luciatåget så svarade Oscar: Kåg!! dvs. tåg... =)
    I år ska han vara stjärngosse för första gången men han höll på att backa ur när han fattade hur ett stjärngosselinne såg ut... killen trodde att det var ett \"vanligt\" linne och hade funderat på hur det såg ut nertill... eftersom att han inte behövde ha några byxor.. =) men efter att ha sett fyra \"stora\" killar i sexan på syrrans luciauppträde med långa vita klänningar så verkar det som att det är helt ok att ha \"klänning\"
  40. 20
    Mina svar och kul nostalgi.. =) 1. Ska ert vinterbarn vara med i något Luciatåg?
    Japps

    2. Vad ska barnet vara?
    Tomte... eller tonte på Jonathanspråk

    3. Hur gick valet till, eget val, motiv?
    Vet inte om de har pratat om det på dagis men det blev så iaf, och ärvd tomtedräkt är aldrig fel..

    4. Var ska tåget vara?
    På dagis i morgon bitti kl. 7

    När storebror Oscar (nu 9 år) gick på dagis, han var väl fyra år ungefär coh de satt vid samlingen och frågade barnen vad de ville vara i luciatåget så svarade Oscar: Kåg!! dvs. tåg... =)
    I år ska han vara stjärngosse för första gången men han höll på att backa ur när han fattade hur ett stjärngosselinne såg ut... killen trodde att det var ett \"vanligt\" linne och hade funderat på hur det såg ut nertill... eftersom att han inte behövde ha några byxor.. =) men efter att ha sett fyra \"stora\" killar i sexan på syrrans luciauppträde med långa vita klänningar så verkar det som att det är helt ok att ha \"klänning\"
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Liten Luciaenkät
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 17:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar