Rökning
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    Rökning

    Hur ser ni på det här med rökning och era tonåringar?

    1) Tillåter ni att de röker?
    Om inte:
    2) Hur håller ni koll på att de INTE röker?
    3) Om ni skulle komma på dom att de röker, vad skulle ni göra då?
  2. 1
    Rökning Hur ser ni på det här med rökning och era tonåringar?

    1) Tillåter ni att de röker?
    Om inte:
    2) Hur håller ni koll på att de INTE röker?
    3) Om ni skulle komma på dom att de röker, vad skulle ni göra då?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Svar

    1) Tillåter ni att de röker? Aldrig!
    Om inte:

    2) Hur håller ni koll på att de INTE röker?
    Mina barn är i huvudsak ärliga, de brukar tillslut berätta om alla dumheter de gjort. Jag litar på dom helt enkelt. Annars är röklukt inget som bara försvinner sådär, det brukar märkas hur tydligt som helst.

    3) Om ni skulle komma på dom att de röker, vad skulle ni göra då? Slå ihjäl dom. Samma sak fast min metod går lite snabbare.
    Skämt å sido, vill dom verkligen börja är det inte mycket jag skulle kunna göra om de väl bestämt sig. Men jag skulle nog ha försökt _allt_ exklusive flyttat till renarna på kalfjället.
  4. 2
    Svar 1) Tillåter ni att de röker? Aldrig!
    Om inte:

    2) Hur håller ni koll på att de INTE röker?
    Mina barn är i huvudsak ärliga, de brukar tillslut berätta om alla dumheter de gjort. Jag litar på dom helt enkelt. Annars är röklukt inget som bara försvinner sådär, det brukar märkas hur tydligt som helst.

    3) Om ni skulle komma på dom att de röker, vad skulle ni göra då? Slå ihjäl dom. Samma sak fast min metod går lite snabbare.
    Skämt å sido, vill dom verkligen börja är det inte mycket jag skulle kunna göra om de väl bestämt sig. Men jag skulle nog ha försökt _allt_ exklusive flyttat till renarna på kalfjället.
  5. Medlem sedan
    Dec 2004
    #3

    Aldrig!!

    Nej, skulle aldrig tillåta rökning!

    Grejen att min son skulle börja röka känns väldigt långt borta. Han har sett mig kämpa med min egen rökning, det har varit många förmanande ord från honom till mig. Så att han helt plötsligt skulle tända sig en cigarett känns väldigt far away. Det är snarare jag som smygröker här hemma.
  6. 3
    Aldrig!! Nej, skulle aldrig tillåta rökning!

    Grejen att min son skulle börja röka känns väldigt långt borta. Han har sett mig kämpa med min egen rökning, det har varit många förmanande ord från honom till mig. Så att han helt plötsligt skulle tända sig en cigarett känns väldigt far away. Det är snarare jag som smygröker här hemma.
  7. bara en mor
    #4

    ja du

    min dotter flyttade från sin pappa och hem till mig. Efter ett tag förstod jag att hon rökte. Hennes pappa blev vansinnig när han fick veta det, och att jag inte förbjudit henne att röka för det skulle minsann han ha gjort. Han hade aldrig accepterat att hans dotter rökt utan hade tagit i med hårdhanskarna direkt. Jag hade ett allvarlig samtal med min dotter där jag sa att jag inte tyckte att det var ok att hon rökte. Då berättade hon att hon hade svårt att sluta för hon hade rökt i ett år redan (hos sin far)............det som hennes pappa skulle ta tag i med hårdhandskarna omedelbart han fick reda på det............Nu kämpar hon och det går riktigt bra, hon är 15 år.
  8. 4
    ja du min dotter flyttade från sin pappa och hem till mig. Efter ett tag förstod jag att hon rökte. Hennes pappa blev vansinnig när han fick veta det, och att jag inte förbjudit henne att röka för det skulle minsann han ha gjort. Han hade aldrig accepterat att hans dotter rökt utan hade tagit i med hårdhanskarna direkt. Jag hade ett allvarlig samtal med min dotter där jag sa att jag inte tyckte att det var ok att hon rökte. Då berättade hon att hon hade svårt att sluta för hon hade rökt i ett år redan (hos sin far)............det som hennes pappa skulle ta tag i med hårdhandskarna omedelbart han fick reda på det............Nu kämpar hon och det går riktigt bra, hon är 15 år.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5

    Fast så är det lite här med

    eller jag röker inte, men min mamma har gjort det men har slutat pga att hon fick början till KOL. Och min grabb har alltid sagt att han aldrig kommer börja röka, för dels luktar det äckligt och sen så har både jag och min mamma predikar så läbge jag minns hur farligt det är och vad rökning kan göra. Och han verkar ha varit såå förnuftig och förstått allt vi sagt. Men nu börjar jag undra.. visst jag känner denna rökdoft i kläder osv.. Men många av hans kompisar röker har han sagt. Svårt det där.
  10. 5
    Fast så är det lite här med eller jag röker inte, men min mamma har gjort det men har slutat pga att hon fick början till KOL. Och min grabb har alltid sagt att han aldrig kommer börja röka, för dels luktar det äckligt och sen så har både jag och min mamma predikar så läbge jag minns hur farligt det är och vad rökning kan göra. Och han verkar ha varit såå förnuftig och förstått allt vi sagt. Men nu börjar jag undra.. visst jag känner denna rökdoft i kläder osv.. Men många av hans kompisar röker har han sagt. Svårt det där.
  11. Terese A
    #6

    jag jobbar

    och sliter inte för att mina pengar ska gå till röka och bosa till minderåriga
  12. 6
    jag jobbar och sliter inte för att mina pengar ska gå till röka och bosa till minderåriga
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7

    Vad bra!

    Hejja hejja.. hoppas det går vägen för sin dotter. Och så bra att hon tar tag i det redan nu.
  14. 7
    Vad bra! Hejja hejja.. hoppas det går vägen för sin dotter. Och så bra att hon tar tag i det redan nu.
  15. Medlem sedan
    Jun 2002
    #8

    Nä precis

    men vad gör du för att de inte börjar röka då? Det är ju det som är det svåra..
  16. 8
    Nä precis men vad gör du för att de inte börjar röka då? Det är ju det som är det svåra..
  17. Medlem sedan
    Dec 2004
    #9

    Har du frågat honom rent ut?

    Inga tändare som ligger och skräpar på rummet, fimpar några meter utanför ytterdörren, tobak i jackfickorna m m.? Klart att man inte vill rota, men jag hade nog gjort det. Sen är det säkert så att om hans kompisar röker, då sätter sig sånt på kläder. Det märker man ju själv efter en kväll på krogen - eller åtminstone förr när man fick röka på krogen - hur det stank i kläderna.

    Men om han nu röker och han tänker fortsätta med det, så hoppas jag att du gör klart för honom att han får finansiera det själv.
  18. 9
    Har du frågat honom rent ut? Inga tändare som ligger och skräpar på rummet, fimpar några meter utanför ytterdörren, tobak i jackfickorna m m.? Klart att man inte vill rota, men jag hade nog gjort det. Sen är det säkert så att om hans kompisar röker, då sätter sig sånt på kläder. Det märker man ju själv efter en kväll på krogen - eller åtminstone förr när man fick röka på krogen - hur det stank i kläderna.

    Men om han nu röker och han tänker fortsätta med det, så hoppas jag att du gör klart för honom att han får finansiera det själv.
  19. Terese A
    #10

    röka

    ger ett BEROENDE
    som gör att du hellre ser till att du har cigaretter än går på bion med dina kompiasr
    Och har du inte pengar så plockar du fimpar på gatan till slut.
    Det kostar 1200 per månad att röka och är det allt du vill göra?
  20. 10
    röka ger ett BEROENDE
    som gör att du hellre ser till att du har cigaretter än går på bion med dina kompiasr
    Och har du inte pengar så plockar du fimpar på gatan till slut.
    Det kostar 1200 per månad att röka och är det allt du vill göra?
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11

    Svar

    1) Tillåter ni att de röker?
    Nej, det skulle jag aldrig tillåta.

    Om inte:
    2) Hur håller ni koll på att de INTE röker?
    Eftersom jag är fd rökare så känner jag direkt på lukten om någon rökt. Jag har en väldigt känslig näsa. Sen tror jag faktiskt att de till slut skulle berätta det.

    3) Om ni skulle komma på dom att de röker, vad skulle ni göra då?
    Dra in deras pengar för det är inget som jag vill finansiera
  22. 11
    Svar 1) Tillåter ni att de röker?
    Nej, det skulle jag aldrig tillåta.

    Om inte:
    2) Hur håller ni koll på att de INTE röker?
    Eftersom jag är fd rökare så känner jag direkt på lukten om någon rökt. Jag har en väldigt känslig näsa. Sen tror jag faktiskt att de till slut skulle berätta det.

    3) Om ni skulle komma på dom att de röker, vad skulle ni göra då?
    Dra in deras pengar för det är inget som jag vill finansiera
  23. Medlem sedan
    Jun 2002
    #12

    Jo jag håller me dig

    men tror inte det biter på en 14 åring rikigt..
  24. 12
    Jo jag håller me dig men tror inte det biter på en 14 åring rikigt..
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13

    samma tanke..*imt*

    .
  26. 13
    samma tanke..*imt* .
  27. Medlem sedan
    Jun 2002
    #14

    Jo har kollat

    hans fickor.. Har hittat tändare, men inga ciggaretter eller tobak. Jo hans kläder luktar massor, och visst kompisarna röker så det kan sätta sig. Men gör det verkligen det när man står ute? Tycker det är liite långsökt. Och skulle jag nu få bekräftat att han röker så åker hans månadspeng.. men då är jag rädd för att han kommer börja stjäla igen.
  28. 14
    Jo har kollat hans fickor.. Har hittat tändare, men inga ciggaretter eller tobak. Jo hans kläder luktar massor, och visst kompisarna röker så det kan sätta sig. Men gör det verkligen det när man står ute? Tycker det är liite långsökt. Och skulle jag nu få bekräftat att han röker så åker hans månadspeng.. men då är jag rädd för att han kommer börja stjäla igen.
  29. Medlem sedan
    Feb 2003
    #15

    svarar

    1. NEJ
    2. Jag har en _väldigt_ känslig näsa
    3. Då skulle dom få alla privilegier indragna. Ingen månadspeng, inga bidrag till mobilsamtal, inga gemensamma nöjen och restaurangbesök med familjen. Noll.
  30. 15
    svarar 1. NEJ
    2. Jag har en _väldigt_ känslig näsa
    3. Då skulle dom få alla privilegier indragna. Ingen månadspeng, inga bidrag till mobilsamtal, inga gemensamma nöjen och restaurangbesök med familjen. Noll.
  31. !
    #16

    följden av

    indragna pengar brukar kunna resultera i snatteri.
    Eller att de stjäl av kompisar eller kompisars föräldrar.
    Har jobbat med \"strulbarn\", men då har det oftast varit cannabis de köpt för pengarna (kanske inte lika illa om man inte har pengar till vanliga cigg).
    Ofta har snatteriet skyllts på att de inte får några pengar av sina föräldrar.
  32. 16
    följden av indragna pengar brukar kunna resultera i snatteri.
    Eller att de stjäl av kompisar eller kompisars föräldrar.
    Har jobbat med \"strulbarn\", men då har det oftast varit cannabis de köpt för pengarna (kanske inte lika illa om man inte har pengar till vanliga cigg).
    Ofta har snatteriet skyllts på att de inte får några pengar av sina föräldrar.
  33. Terese A
    #17

    Tror

    inte det går att göra så mkt egentligen.
    Där handlar det nog mer om umgänge och hur ofta man blir tillfrågad.

    Ni vet ju själva hur det är, folk omkring en dör pga av detta , men slutar man för det?

  34. 17
    Tror inte det går att göra så mkt egentligen.
    Där handlar det nog mer om umgänge och hur ofta man blir tillfrågad.

    Ni vet ju själva hur det är, folk omkring en dör pga av detta , men slutar man för det?

  35. Medlem sedan
    Jun 2002
    #18

    Precis!

    Så var det hos oss innan.. Pga av andra osaker så drogs min grabbs månadspeng in och det resulterade i snatteri.. både från oss och i affärer. Så att dra in pengar är itne aå bra alltid. Så svårt det där vad man ska göra tycker jag.. Man pratar o pratar med dom om hur farligt det är och hur det påverkar dom osv.. Men om de lyssnar.. tja jag vet inte det.
  36. 18
    Precis! Så var det hos oss innan.. Pga av andra osaker så drogs min grabbs månadspeng in och det resulterade i snatteri.. både från oss och i affärer. Så att dra in pengar är itne aå bra alltid. Så svårt det där vad man ska göra tycker jag.. Man pratar o pratar med dom om hur farligt det är och hur det påverkar dom osv.. Men om de lyssnar.. tja jag vet inte det.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19

    I så fall får jag

    väl ta det problemet då.
    Jag kan ju inte ge mitt barn pengar till något som jag inte tycker är ok för att de inte ska snatta. Det är ju som om föräldrarna till de som röker på skulle ge pengar till det bara för att de inte ska stjäla också. Då okejar de ju att de röker på. Konstigt resonemang tycker jag. Jag tycker att föräldrar ska hindra så mycket som möjligt inte vara möjliggörare!
  38. 19
    I så fall får jag väl ta det problemet då.
    Jag kan ju inte ge mitt barn pengar till något som jag inte tycker är ok för att de inte ska snatta. Det är ju som om föräldrarna till de som röker på skulle ge pengar till det bara för att de inte ska stjäla också. Då okejar de ju att de röker på. Konstigt resonemang tycker jag. Jag tycker att föräldrar ska hindra så mycket som möjligt inte vara möjliggörare!
  39. Medlem sedan
    Feb 2000
    #20

    polas svar

    1) Tillåter ni att de röker?
    *nej, det gör jag inte, men frågan är väl om jag kunde stoppa det om hon hade bestämt sig? tur för mig att hon INTE har det alltså :-)
    Om inte:
    2) Hur håller ni koll på att de INTE röker?
    *jag pratar om rökning ibland, och frågar, plus att jag skulle märka det rätt snabbt, som själv fd (nåja) rökare.

    3) Om ni skulle komma på dom att de röker, vad skulle ni göra då?
    *hon vet att hon inte får, det är olagligt före 18 års ålder (kanske inte att röka, men väl att handla, och handla åt nån underårig, är ju knappast lagligt).
    jag skulle tjata som en galning, och ev dra in månadspengen faktiskt.

    sagt av en som började röka vid 11 årsålder och som aldrig behövde smyga med det :-)
    tiderna förändras!
  40. 20
    polas svar 1) Tillåter ni att de röker?
    *nej, det gör jag inte, men frågan är väl om jag kunde stoppa det om hon hade bestämt sig? tur för mig att hon INTE har det alltså :-)
    Om inte:
    2) Hur håller ni koll på att de INTE röker?
    *jag pratar om rökning ibland, och frågar, plus att jag skulle märka det rätt snabbt, som själv fd (nåja) rökare.

    3) Om ni skulle komma på dom att de röker, vad skulle ni göra då?
    *hon vet att hon inte får, det är olagligt före 18 års ålder (kanske inte att röka, men väl att handla, och handla åt nån underårig, är ju knappast lagligt).
    jag skulle tjata som en galning, och ev dra in månadspengen faktiskt.

    sagt av en som började röka vid 11 årsålder och som aldrig behövde smyga med det :-)
    tiderna förändras!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Rökning!
    By Anonym in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 20:56
  2. Mer om rökning då
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 17:11
  3. På tal om rökning
    By Fimpa in forum Kärlek & relationer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 19:00
  4. Rökning
    By Widerlich in forum _0805 Majbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 10:58
  5. Det här med rökning
    By rubinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 07:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar