Skillnad på synfel
Synskador & nedsatt syn
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    Skillnad på synfel

    Vi går på kontroller hos ögonläkare och ortoptist med vår lille pojke på 2 år pga skelning. De ska försöka komma fram till ifall han även har brytningsfel eller om han bara skelar.
    Han föddes i v 27+5, fick hjärnblödning och har pga det shunt. Därför undrar jag nu om det kanske kan vara en hjärnsynskada istället för \"vanligt\" synfel.
    Någon som vet hur man kommer fram till vilket det är, undersökningar, m.m.? Går det att åtgärda hjärnsynskada (är det det som kallas CVI?) med t ex glasögon? Eller man får lära sig leva med det?

    Vill ha reda på vad felet är om det finns något så man kan göra något åt det så tidigt som möjligt. Någon som har erfarenhet av detta?
  2. 1
    Skillnad på synfel Vi går på kontroller hos ögonläkare och ortoptist med vår lille pojke på 2 år pga skelning. De ska försöka komma fram till ifall han även har brytningsfel eller om han bara skelar.
    Han föddes i v 27+5, fick hjärnblödning och har pga det shunt. Därför undrar jag nu om det kanske kan vara en hjärnsynskada istället för \"vanligt\" synfel.
    Någon som vet hur man kommer fram till vilket det är, undersökningar, m.m.? Går det att åtgärda hjärnsynskada (är det det som kallas CVI?) med t ex glasögon? Eller man får lära sig leva med det?

    Vill ha reda på vad felet är om det finns något så man kan göra något åt det så tidigt som möjligt. Någon som har erfarenhet av detta?
  3. Gijo
    #2

    Vad jag vet...

    så kommer inte hjärnsynskada(CVI) pga en senare skada(alltså efter förlossningen) utan det är man fött med. CVI kan inte åtgärdas utan det är ett livslångt funktionshinder. Hur man exakt konstaterar CVI vet jag inte, men min son gjorde en magnetröntgen och där konstaterade man att det inte var det synfelet han hade.
    Vad ditt barn behöver för typ av korrektion(glasögon),om det behöver, bedömmer ögonläkaren. Ser barnet så dåligt att det är synskadat remitteras det till en syncentral, som testar barnet praktiskt. Där får man också råd om hur man kan stimulera synen. För att bli patient på syncentralen ska man se runt 0,3 = 30%
    Jag förstår att du vill veta diagnosen så snabbt som möjligt, men i bland är det inte möjligt att ge så tidigt. Min son är 8 år och vi har först nu fått en kanske diagnos, de är alltså fortfarande inte riktigt säkra på vad han har. För mig spelar det numera inte så stor roll, huvudsaken är att han har det bra och är nöjd med sitt liv.
    I bland trycker sjukvården på för att göra undersökningar, i bland kan jag misstänka att det är forskning, som ligger bakom. Men jag har slutat säga ja. Han blir varken bättre eller sämre av just den undersökningen, så då föredrar jag att vänta tills han själv kan tycka till.
    Fråga gärna mera.
  4. 2
    Vad jag vet... så kommer inte hjärnsynskada(CVI) pga en senare skada(alltså efter förlossningen) utan det är man fött med. CVI kan inte åtgärdas utan det är ett livslångt funktionshinder. Hur man exakt konstaterar CVI vet jag inte, men min son gjorde en magnetröntgen och där konstaterade man att det inte var det synfelet han hade.
    Vad ditt barn behöver för typ av korrektion(glasögon),om det behöver, bedömmer ögonläkaren. Ser barnet så dåligt att det är synskadat remitteras det till en syncentral, som testar barnet praktiskt. Där får man också råd om hur man kan stimulera synen. För att bli patient på syncentralen ska man se runt 0,3 = 30%
    Jag förstår att du vill veta diagnosen så snabbt som möjligt, men i bland är det inte möjligt att ge så tidigt. Min son är 8 år och vi har först nu fått en kanske diagnos, de är alltså fortfarande inte riktigt säkra på vad han har. För mig spelar det numera inte så stor roll, huvudsaken är att han har det bra och är nöjd med sitt liv.
    I bland trycker sjukvården på för att göra undersökningar, i bland kan jag misstänka att det är forskning, som ligger bakom. Men jag har slutat säga ja. Han blir varken bättre eller sämre av just den undersökningen, så då föredrar jag att vänta tills han själv kan tycka till.
    Fråga gärna mera.
  5. lisa
    #3

    och vad jag vet

    så är det inte helt enkelt att konstatera om det är en CVI-skada, många olika undersökningar måste göras som testar olika synfunktioner. Det lär finnas en ny undersökning VEP, som lär vara informativ, men som inte görs på så många olika platser i landet än. CVI är en ganska ny diagnos, som \"synexperter\" håller på att lära sig mer om och det ligger säkert mycket i det som skrivs här ovan. Det kan så klart vara jobbigt för föräldrar om man tror att undersökningar görs mest för forskning, men samtidigt behövs ju detta för att man skall få mer kunskap. Det som \"experter\" nu håller på att lära sig är hur man tolkar resultat från olika undersökningar bl.a. VEP. Dock tror jag att man måste informera patienter om ifall en undersökning skall användas i forskningssyfte
  6. 3
    och vad jag vet så är det inte helt enkelt att konstatera om det är en CVI-skada, många olika undersökningar måste göras som testar olika synfunktioner. Det lär finnas en ny undersökning VEP, som lär vara informativ, men som inte görs på så många olika platser i landet än. CVI är en ganska ny diagnos, som \"synexperter\" håller på att lära sig mer om och det ligger säkert mycket i det som skrivs här ovan. Det kan så klart vara jobbigt för föräldrar om man tror att undersökningar görs mest för forskning, men samtidigt behövs ju detta för att man skall få mer kunskap. Det som \"experter\" nu håller på att lära sig är hur man tolkar resultat från olika undersökningar bl.a. VEP. Dock tror jag att man måste informera patienter om ifall en undersökning skall användas i forskningssyfte
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    för det mesta

    CVI är en svår synskada på grund av hjärnskada. Skadan finns i bakre synbanan. Kan bero på PVL, (för tidigt född) HIE, (överburna barn) hydrocephalus, blödningar, infektioner, trauma m.m.
  8. 4
    för det mesta CVI är en svår synskada på grund av hjärnskada. Skadan finns i bakre synbanan. Kan bero på PVL, (för tidigt född) HIE, (överburna barn) hydrocephalus, blödningar, infektioner, trauma m.m.
  9. lisa
    #5

    råkade

    skicka iväg inlägget lite för snabbt, men tror ovanstående stämmer och bekräftar det som Gijo skriver, men att det också kan inträffa \"olyckor\" senare i livet som kan ge upphov till de konsekvenser som CVI medför.
  10. 5
    råkade skicka iväg inlägget lite för snabbt, men tror ovanstående stämmer och bekräftar det som Gijo skriver, men att det också kan inträffa \"olyckor\" senare i livet som kan ge upphov till de konsekvenser som CVI medför.
  11. minix
    #6

    sonen som är tolv år

    har en hjärnsynskada cvi och vad vi vet så går det inte att göra ngt åt det men med hjälpmedel så klarar han sig mycket bra,,,han tom cyklar kör fyrhjuling snöskoter mm,,där han har problem det är att läsa av ansiksuttryck,gå i trappor, läsa böcker med mycket text så nu har han en daisy spelare som han har fått från syncentralen,vad som kommit fram är att han saknar djupseende så han har fått träna sig på att gå ner i badbassänger, gå i trappor och att han saknar syn nedåt och åt höger men som alla med funktionshinder så lär han sig strategier som gör att funktionshindret inte blir så märkbart,,så alla som inte vet att sonen är synskadad märker inget föränn vi berättar om det
  12. 6
    sonen som är tolv år har en hjärnsynskada cvi och vad vi vet så går det inte att göra ngt åt det men med hjälpmedel så klarar han sig mycket bra,,,han tom cyklar kör fyrhjuling snöskoter mm,,där han har problem det är att läsa av ansiksuttryck,gå i trappor, läsa böcker med mycket text så nu har han en daisy spelare som han har fått från syncentralen,vad som kommit fram är att han saknar djupseende så han har fått träna sig på att gå ner i badbassänger, gå i trappor och att han saknar syn nedåt och åt höger men som alla med funktionshinder så lär han sig strategier som gör att funktionshindret inte blir så märkbart,,så alla som inte vet att sonen är synskadad märker inget föränn vi berättar om det

Liknande trådar

  1. NY HÄR - synfel, hur gör man??
    By A & M´s mamma in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 20:36
  2. Synfel
    By Stella* in forum Barnsjukdomar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 21:10
  3. Det här med syn och synfel
    By Zoégas in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 22:45
  4. Synfel
    By Nenneb in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 07:27
  5. Synfel hos barn..
    By Gun. in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 20:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar