Apropå löjrom
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Apropå löjrom

    Jag har nyligen upptäckt att jag faktiskt kan och gillar att äta fiskbebisar;-)

    Så nu händer det att vi köper hem löjrom, min fråga är hur länge håller sig de burkarna man köper i kyldisken efter att man öppnat dem?
  2. 1
    Apropå löjrom Jag har nyligen upptäckt att jag faktiskt kan och gillar att äta fiskbebisar;-)

    Så nu händer det att vi köper hem löjrom, min fråga är hur länge håller sig de burkarna man köper i kyldisken efter att man öppnat dem?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Man lägger löjromen i frysen

    Löjrom har jag fått lära mig att man kan frysa om igen nästan hur många gånger som helst.

    Så ta det du behöver ur burken och lägg tillbaka i frysen bara.
  4. 2
    Man lägger löjromen i frysen Löjrom har jag fått lära mig att man kan frysa om igen nästan hur många gånger som helst.

    Så ta det du behöver ur burken och lägg tillbaka i frysen bara.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Hur är det om man förvarar den

    i kylen då?
  6. 3
    Hur är det om man förvarar den i kylen då?
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4

    Köp den fryst istället...

    ...den du köper i kyldisken har redan varit fryst eftersom all löjrom blir fryst redan i produktionen.

    Eller menar du caviar (röd/svart + den finkorniga ljusgula loddarommen) som man köper i småburkar? De är inte löjrom utan gjort på rom från stenbit, eller egentligen från kvabbso eftersom det bara är hannen av arten sjurygg (cyclopterus lumpus) som kallas för stenrygg. Honan kallas kvabbso. Hiskeligt fula fiskar... ;) Skulle i alla fall tippa på att en öppnad burk är ätbar i en 3-5 dagar om den förvarats kallt.

  8. 4
    Köp den fryst istället... ...den du köper i kyldisken har redan varit fryst eftersom all löjrom blir fryst redan i produktionen.

    Eller menar du caviar (röd/svart + den finkorniga ljusgula loddarommen) som man köper i småburkar? De är inte löjrom utan gjort på rom från stenbit, eller egentligen från kvabbso eftersom det bara är hannen av arten sjurygg (cyclopterus lumpus) som kallas för stenrygg. Honan kallas kvabbso. Hiskeligt fula fiskar... ;) Skulle i alla fall tippa på att en öppnad burk är ätbar i en 3-5 dagar om den förvarats kallt.

  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Håller med AnnaE om du inte köper

    typ siklöjrom på plats hos fiskarn, men då får du ta bort säck och fixa själv....
  10. 5
    Håller med AnnaE om du inte köper typ siklöjrom på plats hos fiskarn, men då får du ta bort säck och fixa själv....
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    PS

    Loddarommen kommer naturligtvis från ytterligare en firre och är varken löja, sik eller sjurygg. ;)
  12. 6
    PS Loddarommen kommer naturligtvis från ytterligare en firre och är varken löja, sik eller sjurygg. ;)
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Som sagt hela grejen

    med att stoppa fiskbebisar i sin mun är rätt ny;-) och ja, jag menar såklart caviaren.
  14. 7
    Som sagt hela grejen med att stoppa fiskbebisar i sin mun är rätt ny;-) och ja, jag menar såklart caviaren.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8

    *fniss*

    Då har du nåt att se fram emot, löjrom (i synnerhet Kalix-löjrom) är väldigt mycket godare än caviar. :)
    Testa till nyår, köp en liten mängd (den är dyr) och lägg en pytteklick gräddfil i en minicrustad, toppa med fint fint hackad rödlök, en pytteklick löjrom, dillkvist och en liten, liten bit citron.
    Vansinnigt god nyårsvälkomstmumsbit, men gör den inte i förväg, då mjuknar crustaderna.
  16. 8
    *fniss* Då har du nåt att se fram emot, löjrom (i synnerhet Kalix-löjrom) är väldigt mycket godare än caviar. :)
    Testa till nyår, köp en liten mängd (den är dyr) och lägg en pytteklick gräddfil i en minicrustad, toppa med fint fint hackad rödlök, en pytteklick löjrom, dillkvist och en liten, liten bit citron.
    Vansinnigt god nyårsvälkomstmumsbit, men gör den inte i förväg, då mjuknar crustaderna.
  17. Medlem sedan
    May 2003
    #9

    Lägre hållbarhet

    Vad jag vet så håller inte löjrom så länge i kyl. Så in i frysen direkt.
  18. 9
    Lägre hållbarhet Vad jag vet så håller inte löjrom så länge i kyl. Så in i frysen direkt.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Låter gott! (imt)

    .
  20. 10
    Låter gott! (imt) .

Liknande trådar

  1. råraka med löjrom...!
    By cogito in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 19:36
  2. Äta löjrom???
    By anonym in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 10:46
  3. Löjrom
    By YoCheri in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 14:20
  4. Vad göra med löjrom?
    By Linjo in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 06:24
  5. En annan fråga apropå löjrom
    By johannax in forum Mat & dryck
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 19:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar