Kåvepenin
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Kåvepenin

    smakar ju så illa att leo kräks o får kväljningar av den.
    KAN man blanda ut den med lite saft i doseringsprutan för att minska obehaget?

    Någon som vet. För det är ohållbart detta i fem dagar till.
  2. 1
    Kåvepenin smakar ju så illa att leo kräks o får kväljningar av den.
    KAN man blanda ut den med lite saft i doseringsprutan för att minska obehaget?

    Någon som vet. För det är ohållbart detta i fem dagar till.
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Det går bra att blanda

    men med stor sannorlikhet smakar det inte mindre illa, och så blir det ännu större mängd att ta.
  4. 2
    Det går bra att blanda men med stor sannorlikhet smakar det inte mindre illa, och så blir det ännu större mängd att ta.
  5. Medlem sedan
    Feb 2004
    #3

    Smakar fruktansvärt

    VI hade samma problem när vå dotter fick luninflammation, det var en ständig kamp..jag prövade att blanda och locka men när jag själv smakade på yiugurten som jag blandat kåvepeninet med så höll jag på att dåna, det var SÅ ÄCKLIGT.
    Det finns kåvepenin med frukt smak sen finns det en penecillin som heter amimox (tror jag ) som smakar gott. Vet inte ifall den passar ditt barn just nu men jag tycker du ska höra dej för så att du får byta annars får inte ditt barn i sej den mängd som är sagt. Med egen erfarenhet så kommer det mesta på oss föräldrar.
    Ring doktorn i morgon och hör dej för.
    kram
  6. 3
    Smakar fruktansvärt VI hade samma problem när vå dotter fick luninflammation, det var en ständig kamp..jag prövade att blanda och locka men när jag själv smakade på yiugurten som jag blandat kåvepeninet med så höll jag på att dåna, det var SÅ ÄCKLIGT.
    Det finns kåvepenin med frukt smak sen finns det en penecillin som heter amimox (tror jag ) som smakar gott. Vet inte ifall den passar ditt barn just nu men jag tycker du ska höra dej för så att du får byta annars får inte ditt barn i sej den mängd som är sagt. Med egen erfarenhet så kommer det mesta på oss föräldrar.
    Ring doktorn i morgon och hör dej för.
    kram
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4

    Fruktsmak

    Vår barn har haft lättare att få i sig Kåvepenin med fruktsmak (de kräktes upp den andra). Vi har också gett dem maränger att stoppa i munnen direkt efteråt och det söta i marängen lindrar det bittra nästan direkt.
    Så här håller vi för näsan medan de tar in det i munnen och sväljer och sen fort in med en maräng.
  8. 4
    Fruktsmak Vår barn har haft lättare att få i sig Kåvepenin med fruktsmak (de kräktes upp den andra). Vi har också gett dem maränger att stoppa i munnen direkt efteråt och det söta i marängen lindrar det bittra nästan direkt.
    Så här håller vi för näsan medan de tar in det i munnen och sväljer och sen fort in med en maräng.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    Tetsade i morse!

    Mätte upp i deseringsprutan (2,5ml) o sög sedan in resten HIPP Dryck och gav honom.
    Han tyckte inte om det men fick iaf inga kvällningar. Iof fick han en slurt dryck mellan varje litet \"insprut\" i munnen.

    Så vi har hittat en lösning.
    MEN nästa gång han måste äta medicin så ska jag be om annat iom att han kräks så lätt pga sin reflux.

    Tack för alla svar!
  10. 5
    Tetsade i morse! Mätte upp i deseringsprutan (2,5ml) o sög sedan in resten HIPP Dryck och gav honom.
    Han tyckte inte om det men fick iaf inga kvällningar. Iof fick han en slurt dryck mellan varje litet \"insprut\" i munnen.

    Så vi har hittat en lösning.
    MEN nästa gång han måste äta medicin så ska jag be om annat iom att han kräks så lätt pga sin reflux.

    Tack för alla svar!
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    varför inte Kåvepeninn droppar???

    Om han kväljs så är de ju mycket lättare att ta. Sen är cocacola/fanta & grapetonic de bästa gömmarna...detta fick vi lära oss på sjukhuset när sonen hade Kawasaki. Fast då var ju medicineringen livsnödvändig...och då var cola ett bra alternativ *skrattar*
  12. 6
    varför inte Kåvepeninn droppar??? Om han kväljs så är de ju mycket lättare att ta. Sen är cocacola/fanta & grapetonic de bästa gömmarna...detta fick vi lära oss på sjukhuset när sonen hade Kawasaki. Fast då var ju medicineringen livsnödvändig...och då var cola ett bra alternativ *skrattar*
  13. Malin med Olle o Moa
    #7

    Blanda med läsk!

    Hej

    Vet inte om Leo kanske är för liten för läsk, det är ju kolsyrat och allt. Men det kan vara ett tips för lite större barn. Moa får nästan aldrig läsk så när hon väl får det (med Kåvepenin i) så struntar hon i bismaken. Jag tycker att Coca Cola döljer smaken bäst. Det blir ju lite dimmigt och ser inte ut som vanligt men här hemma funkar det hur bra som helst!

    Eftersom han är så liten så kanske det söta i saften gör att han tar det ändå, bara för att det är en ny, god smak.

    Lycka till!
  14. 7
    Blanda med läsk! Hej

    Vet inte om Leo kanske är för liten för läsk, det är ju kolsyrat och allt. Men det kan vara ett tips för lite större barn. Moa får nästan aldrig läsk så när hon väl får det (med Kåvepenin i) så struntar hon i bismaken. Jag tycker att Coca Cola döljer smaken bäst. Det blir ju lite dimmigt och ser inte ut som vanligt men här hemma funkar det hur bra som helst!

    Eftersom han är så liten så kanske det söta i saften gör att han tar det ändå, bara för att det är en ny, god smak.

    Lycka till!
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8

    avslagen läsk tro?

    Testade en gång att ge honom vishy vatten kolsyrat, det funkade inte.. men om jag ger honom avslagen?
    Om cola nu verkar vara bäst får jag nog testa det, tänker dock köpa änglamarks som är koffein fri.. det är han defenetivt förliten för...

    Tack för tips o råd.
  16. 8
    avslagen läsk tro? Testade en gång att ge honom vishy vatten kolsyrat, det funkade inte.. men om jag ger honom avslagen?
    Om cola nu verkar vara bäst får jag nog testa det, tänker dock köpa änglamarks som är koffein fri.. det är han defenetivt förliten för...

    Tack för tips o råd.
  17. Malin med Olle o Moa
    #9

    Tror jag funkar

    Senaste penicillinkuren räckte samma Cola-flaska hela veckan så den var ju rätt avslagen mot slutet... Men Moa drack glatt ändå.
    Fanta testade vi en annan gång och det gick ett par dagar tills hon tröttnade på smaken.

    Lycka till!
  18. 9
    Tror jag funkar Senaste penicillinkuren räckte samma Cola-flaska hela veckan så den var ju rätt avslagen mot slutet... Men Moa drack glatt ändå.
    Fanta testade vi en annan gång och det gick ett par dagar tills hon tröttnade på smaken.

    Lycka till!
  19. Lis_A
    #10

    Blanda med outspädd saft..

    Det tipset fick vi, annars har du ju fått massa bra tips i övrigt..
  20. 10
    Blanda med outspädd saft.. Det tipset fick vi, annars har du ju fått massa bra tips i övrigt..
  21. pappa
    #11

    Vad menar du med droppar?imt

  22. 11
    Vad menar du med droppar?imt
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    just droppar, en lösning som vi har

    fått som är droppar, alltå inte vanliga mixturen. Kolla fass!
  24. 12
    just droppar, en lösning som vi har fått som är droppar, alltå inte vanliga mixturen. Kolla fass!
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    urklipp från fass!

    Kåvepenin®
    AstraZeneca
    Förmån
    Receptbelagt
    Granulat till orala droppar, lösning 250 mg/ml
    (klar till opaliserande, sockerfri, grapefrukt- och aprikossmak)



    Fenoximetylpenicillin (kaliumsalt)




    Aktiv substans
    ATC-kod
    Fenoximetylpenicillin
    J01CE02
    (visar liknande läkemedel)

    Fråga om läkemedlet

  26. 13
    urklipp från fass! Kåvepenin®
    AstraZeneca
    Förmån
    Receptbelagt
    Granulat till orala droppar, lösning 250 mg/ml
    (klar till opaliserande, sockerfri, grapefrukt- och aprikossmak)



    Fenoximetylpenicillin (kaliumsalt)




    Aktiv substans
    ATC-kod
    Fenoximetylpenicillin
    J01CE02
    (visar liknande läkemedel)

    Fråga om läkemedlet

  27. pappa
    #14

    Vad är det för skillnad

    på droppar och mixtur, ur barnets synvinkel alltså? Vi brukar på Kåvepenin m fruktsmak mixtur, och det funkar OK förutom att det gärna fick vara mindre mängd. Är det det med droppar? Förstår inte av FASS-texten vad det blir för skillnad i upplevelse för barnet att ta det ena eller andra men du kanske har erfarenhet?
  28. 14
    Vad är det för skillnad på droppar och mixtur, ur barnets synvinkel alltså? Vi brukar på Kåvepenin m fruktsmak mixtur, och det funkar OK förutom att det gärna fick vara mindre mängd. Är det det med droppar? Förstår inte av FASS-texten vad det blir för skillnad i upplevelse för barnet att ta det ena eller andra men du kanske har erfarenhet?
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15

    dropparna är försvinnande lite, det

    försvinner liksom på tungan...ursmidigt. Men rent smakmässigt är det väl ingen skillnad...mer lättlurat & mindre tvång om man har problem med att få ner 2,5 ml eller mer :=)
  30. 15
    dropparna är försvinnande lite, det försvinner liksom på tungan...ursmidigt. Men rent smakmässigt är det väl ingen skillnad...mer lättlurat & mindre tvång om man har problem med att få ner 2,5 ml eller mer :=)
  31. pappa
    #16

    LÅter ju smidigt

    men att små barn har problem att svälja äckligt pc är ju välkänt, varför får då inte alla per automatik droppar som självklart är enklare att få i dem, både \"rent\" och iblandat med annat?¨

    Har haft barn som fått Kåvepenin i flera år och aldrig hört talas om droppar - hur kan det komma sig? Är de nya?
  32. 16
    LÅter ju smidigt men att små barn har problem att svälja äckligt pc är ju välkänt, varför får då inte alla per automatik droppar som självklart är enklare att få i dem, både \"rent\" och iblandat med annat?¨

    Har haft barn som fått Kåvepenin i flera år och aldrig hört talas om droppar - hur kan det komma sig? Är de nya?
  33. Medlem sedan
    Aug 2002
    #17

    Nej, de är inte nya

    De smakar inte bättre, men det är en mindre mängd att ge.
  34. 17
    Nej, de är inte nya De smakar inte bättre, men det är en mindre mängd att ge.
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #18

    Inte nya :=( prova med att ge

    medicinen i äpplemos med kanel & socker. Det är maken urbra tips...om nu ditt barn gillar det....:=)
  36. 18
    Inte nya :=( prova med att ge medicinen i äpplemos med kanel & socker. Det är maken urbra tips...om nu ditt barn gillar det....:=)

Liknande trådar

  1. Kåvepenin
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 13:14
  2. Kåvepenin
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 08:37
  3. Kåvepenin.....
    By sisak in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 20:46
  4. Kåvepenin - U R K!!!
    By mia* in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 21:00
  5. Kåvepenin
    By cilia med june in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 20:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar