Önskar råd!
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Lena
    #1

    Önskar råd!

    Födde en son med LKG nu i december. Han äter jättebra och är glad för min bröstmjölk. Jag pumpar för fullt men ändå ökar inte mjölkproduktionen. Vad kan jag göra för att stimulera mjölkprod? Är rädd för att den sinar snart. Andra har sagt att den lätt gör det när man inte ammar naturligt utan bara pumpar. Är det sant eller inte? Har fått oxytocin att sniffa före varje pumpning, dricker lättöl och försöker vila så mycket det går. Pumpar var tredje eller fjärde timme förutom på natten då vi båda sover gott och det därför blir en fördröjning på en fem-sex timmar. Kanske det som är felet? Vore jättetacksam för fler förslag och råd.
  2. 1
    Önskar råd! Födde en son med LKG nu i december. Han äter jättebra och är glad för min bröstmjölk. Jag pumpar för fullt men ändå ökar inte mjölkproduktionen. Vad kan jag göra för att stimulera mjölkprod? Är rädd för att den sinar snart. Andra har sagt att den lätt gör det när man inte ammar naturligt utan bara pumpar. Är det sant eller inte? Har fått oxytocin att sniffa före varje pumpning, dricker lättöl och försöker vila så mycket det går. Pumpar var tredje eller fjärde timme förutom på natten då vi båda sover gott och det därför blir en fördröjning på en fem-sex timmar. Kanske det som är felet? Vore jättetacksam för fler förslag och råd.
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Hej!

    Jag vet inte om man får mindre mjölk av att pumpa, det stämde i alla fall inte för mig. Jag producerade nog mer mjölk än om jag ammat, oftast drack ju barnet inte upp all mjölk i flaskan, och därför har jag nog slängt en hel del överskott. Jag tror inte att det borde sina om du pumpar regelbundet. Men mitt tips är att införskaffa en dubbelinsats. Om du har en elektrisk pump med märket medela så har jag faktiskt minst en över som du kan överta i så fall. När man pumpar båda brösten samtidigt stimuleras de ytterligare, jag tror att kroppen får för sig att man ammar tvillingar. Dessutom går det ju mycket fortare att pumpa (10 minuter istället för en halvtimme per gång). Jag pumpade 3-4 ggr per dygn och det räckte gott och väl i 5 månader denna gången innan jag slutade (6 månader för storasyster).
    Lycka till.
  4. 2
    Hej! Jag vet inte om man får mindre mjölk av att pumpa, det stämde i alla fall inte för mig. Jag producerade nog mer mjölk än om jag ammat, oftast drack ju barnet inte upp all mjölk i flaskan, och därför har jag nog slängt en hel del överskott. Jag tror inte att det borde sina om du pumpar regelbundet. Men mitt tips är att införskaffa en dubbelinsats. Om du har en elektrisk pump med märket medela så har jag faktiskt minst en över som du kan överta i så fall. När man pumpar båda brösten samtidigt stimuleras de ytterligare, jag tror att kroppen får för sig att man ammar tvillingar. Dessutom går det ju mycket fortare att pumpa (10 minuter istället för en halvtimme per gång). Jag pumpade 3-4 ggr per dygn och det räckte gott och väl i 5 månader denna gången innan jag slutade (6 månader för storasyster).
    Lycka till.
  5. Lena
    #3

    Tack för svar!

    Hej Karin!

    Tack så jättemycket för goda råd. Hade dubbelinsats men pumpade nog inte tillräckligt ofta och regelbundet. Har nu börjat pumpa cirka var tredje timme för att produktionen ska komma igång ordentligt och stabiliseras. Dricker också mer vätska samt försöker vila mellan varven. Min goa bebis är dessutom lugnare och mer tillfredställd nu när han också kommit in i rutinerna och lyckas äta bättre. Han var lite ledsen några dagar innan han fick sin gomplatta eftersom han inte orkade äta så mycket vid måltiderna utan blev trött och andfådd nästan meddetsamma. Nu tar det inte lika mycket på krafterna och han är gladare. Kanske det var oron för honom som också bidrog till att min mjölk minskade under en period. Hursomhelst är jag tacksam för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Tack än en gång!
  6. 3
    Tack för svar! Hej Karin!

    Tack så jättemycket för goda råd. Hade dubbelinsats men pumpade nog inte tillräckligt ofta och regelbundet. Har nu börjat pumpa cirka var tredje timme för att produktionen ska komma igång ordentligt och stabiliseras. Dricker också mer vätska samt försöker vila mellan varven. Min goa bebis är dessutom lugnare och mer tillfredställd nu när han också kommit in i rutinerna och lyckas äta bättre. Han var lite ledsen några dagar innan han fick sin gomplatta eftersom han inte orkade äta så mycket vid måltiderna utan blev trött och andfådd nästan meddetsamma. Nu tar det inte lika mycket på krafterna och han är gladare. Kanske det var oron för honom som också bidrog till att min mjölk minskade under en period. Hursomhelst är jag tacksam för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Tack än en gång!
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Lycka till framöver!

    Hoppas att du får igång mjölken och inte behöver pumpa så ofta snart.
  8. 4
    Lycka till framöver! Hoppas att du får igång mjölken och inte behöver pumpa så ofta snart.

Liknande trådar

  1. M med T-04 önskar en-07:a
    By ma2 in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 11:50
  2. önskar
    By Myzan o Co in forum _03 Vårbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 10:04
  3. önskar
    By Myzan o Co in forum _03 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 18:25
  4. önskar
    By Myzan o Co in forum _04/05 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 11:39
  5. önskar
    By Myzan o Co in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 11:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar