Ont i gommen? *sjukdomsfråga*
_0112 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    Ont i gommen? *sjukdomsfråga*

    Linus verkar ha dragit på sig något. Blev vissen i em och klagade över \"ont i munnen\". Alltså inte halsen. Vid närmare utfrågning och petande i munnen visade det sig vara uppe i gommen, långt bak.
    Jag tyckte inte att det var ovanligt rött eller så, men det gjorde ont sa Linus. Så pass att han inte vill äta kvällsmat.
    Han fick lite ipren och somnade sedan på 2 minuter. Vet inte när _det_ hände senast! Han var varm, men ingen jättehög feber. Någon som som känner igen symptomen med ont i gommen? Jag gör det inte!
  2. 1
    Ont i gommen? *sjukdomsfråga* Linus verkar ha dragit på sig något. Blev vissen i em och klagade över \"ont i munnen\". Alltså inte halsen. Vid närmare utfrågning och petande i munnen visade det sig vara uppe i gommen, långt bak.
    Jag tyckte inte att det var ovanligt rött eller så, men det gjorde ont sa Linus. Så pass att han inte vill äta kvällsmat.
    Han fick lite ipren och somnade sedan på 2 minuter. Vet inte när _det_ hände senast! Han var varm, men ingen jättehög feber. Någon som som känner igen symptomen med ont i gommen? Jag gör det inte!
  3. Lilla Lisa m.3
    #2

    Japp

    Det skulle kunna vara sk \"hand-fot och mun sjuka\". Det ger utslag/blåsor i mun och på händer och fötter. Se om det ev finns där också annars tror jag att man ibland bara kan ha på ett till två ställen också. Det brukar inte vara så skönt att äta och det är en vanlig dagissjukdom.
    Hoppas Linus kryar på sig!
  4. 2
    Japp Det skulle kunna vara sk \"hand-fot och mun sjuka\". Det ger utslag/blåsor i mun och på händer och fötter. Se om det ev finns där också annars tror jag att man ibland bara kan ha på ett till två ställen också. Det brukar inte vara så skönt att äta och det är en vanlig dagissjukdom.
    Hoppas Linus kryar på sig!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Isch då!

    Är han röd, prickig i gommen? Stora mandlar? Tänker på halsfluss...men det borde ju kännas i halsen, fast det kan ju ha olika symptom.
    Ring vårdcentralen i morgon om han inte känner sig bättre. Tack och lov kan dom ju prata och berätta vart det gör ont!

    Krya på dej kram till Linus från oss!

    Ps. Tack för det fina Bamsekortet! :o)
  6. 3
    Isch då! Är han röd, prickig i gommen? Stora mandlar? Tänker på halsfluss...men det borde ju kännas i halsen, fast det kan ju ha olika symptom.
    Ring vårdcentralen i morgon om han inte känner sig bättre. Tack och lov kan dom ju prata och berätta vart det gör ont!

    Krya på dej kram till Linus från oss!

    Ps. Tack för det fina Bamsekortet! :o)
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Ja just det!

    Det var ju det Nora hade för inte så länge sedan. Det gick på dagis också, men Olle fick prickar utanpå munnen. Distriktan trodde det var svinkoppor Han hade ingen feber och var i stort sett som vanligt, bara lite rödprickig om munnen... ;o)
  8. 4
    Ja just det! Det var ju det Nora hade för inte så länge sedan. Det gick på dagis också, men Olle fick prickar utanpå munnen. Distriktan trodde det var svinkoppor Han hade ingen feber och var i stort sett som vanligt, bara lite rödprickig om munnen... ;o)
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5

    japp

    Nora hade det för ett tag sedan. Hon kunde inte äta för hon hade jätteont i munnen. Det höll i sig i en knapp vecka för henne. Hon hade även lite feber. (Svårt att veta med henne eftersom hon har låg kroppstemperatur).

    Tillslut kom vi på att hon kunde äta kräm, så då fick hon upp blodsockret och mådde mycket bättre.

    Det var inget som hade gått sådär väldigt på förskolan. Något barn hade haft det ett par veckor tidigare..... Tydligen är det väldigt olika hur pass ont man får.
  10. 5
    japp Nora hade det för ett tag sedan. Hon kunde inte äta för hon hade jätteont i munnen. Det höll i sig i en knapp vecka för henne. Hon hade även lite feber. (Svårt att veta med henne eftersom hon har låg kroppstemperatur).

    Tillslut kom vi på att hon kunde äta kräm, så då fick hon upp blodsockret och mådde mycket bättre.

    Det var inget som hade gått sådär väldigt på förskolan. Något barn hade haft det ett par veckor tidigare..... Tydligen är det väldigt olika hur pass ont man får.
  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6

    Forts följer, så här gick det:

    Linus var på BVC idag med pappa. Det var inte halsfluss, muloklöv eller något annat, \"bara\" någon streptokock-infektion (typ) som går just nu.
    Linus har så ont att han knappt vill dricka vatten ens, stackarn. Så vi fick rådet att ge honom flytande alvedon + grädde, så svalget/munnen bedövas lite innan han ska äta.
    Det funkade tydligen hyfsat sa Christer när jag ringde hem vid lunchtid.
    Symtomen går över på en vecka, men klen tröst för Linus som missar julfesten + tomtebesöket på förskolan :-( Trist, men vad gör man?
  12. 6
    Forts följer, så här gick det: Linus var på BVC idag med pappa. Det var inte halsfluss, muloklöv eller något annat, \"bara\" någon streptokock-infektion (typ) som går just nu.
    Linus har så ont att han knappt vill dricka vatten ens, stackarn. Så vi fick rådet att ge honom flytande alvedon + grädde, så svalget/munnen bedövas lite innan han ska äta.
    Det funkade tydligen hyfsat sa Christer när jag ringde hem vid lunchtid.
    Symtomen går över på en vecka, men klen tröst för Linus som missar julfesten + tomtebesöket på förskolan :-( Trist, men vad gör man?

Liknande trådar

  1. kliar i gommen
    By esteten in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 12:33
  2. Tungan i gommen
    By eva-med-7 barn in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 10:46
  3. brännt mig i gommen
    By ~Marie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 21:35
  4. Hårda gommen
    By Carola3 in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 10:36
  5. Mjuka gommen
    By Jtoao in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 08:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar