Fri kvot till gymnasiet?
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Fri kvot till gymnasiet?

    Någon som vet hur det fungerar? Har en son med svår dyslexi som diagnos, men ändå godkända betyg i alla ämnen, men han kommer troligen inte in på det han är sugen på att gå. Kan man ansöka i fri kvot då och under vilka förutsättnngar?
  2. 1
    Fri kvot till gymnasiet? Någon som vet hur det fungerar? Har en son med svår dyslexi som diagnos, men ändå godkända betyg i alla ämnen, men han kommer troligen inte in på det han är sugen på att gå. Kan man ansöka i fri kvot då och under vilka förutsättnngar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Jag jobbar som syv och där

    jag jobbar är reglerna så att för att få söka i fri kvot måste eleven vara behörig och ha sådana svårigheter medicinskt, socilat etc att det har förhindrat eleven från att komma upp i de betygspoäng eleven borde att kunnat komma upp i utan problemen. Alltså borde ni kunna söka för sonen i fri kvot, förutsatt att det är samma regeler i er kommun.
  4. 2
    Jag jobbar som syv och där jag jobbar är reglerna så att för att få söka i fri kvot måste eleven vara behörig och ha sådana svårigheter medicinskt, socilat etc att det har förhindrat eleven från att komma upp i de betygspoäng eleven borde att kunnat komma upp i utan problemen. Alltså borde ni kunna söka för sonen i fri kvot, förutsatt att det är samma regeler i er kommun.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Stort tack

    för ditt svar! Då kanske det finns hopp att han kommer in på det han vill och siktat in sig på hela hösten, han fick nämligen oannonserat sänkt betyg i SO nu i julas och om han inte lyckas höja igen är chansen ytterst liten annars... Vet du när man måste åberopa att söka i fri kvot?
  6. 3