Fri kvot till gymnasiet?
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Fri kvot till gymnasiet?

    Någon som vet hur det fungerar? Har en son med svår dyslexi som diagnos, men ändå godkända betyg i alla ämnen, men han kommer troligen inte in på det han är sugen på att gå. Kan man ansöka i fri kvot då och under vilka förutsättnngar?
  2. 1
    Fri kvot till gymnasiet? Någon som vet hur det fungerar? Har en son med svår dyslexi som diagnos, men ändå godkända betyg i alla ämnen, men han kommer troligen inte in på det han är sugen på att gå. Kan man ansöka i fri kvot då och under vilka förutsättnngar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Jag jobbar som syv och där

    jag jobbar är reglerna så att för att få söka i fri kvot måste eleven vara behörig och ha sådana svårigheter medicinskt, socilat etc att det har förhindrat eleven från att komma upp i de betygspoäng eleven borde att kunnat komma upp i utan problemen. Alltså borde ni kunna söka för sonen i fri kvot, förutsatt att det är samma regeler i er kommun.
  4. 2
    Jag jobbar som syv och där jag jobbar är reglerna så att för att få söka i fri kvot måste eleven vara behörig och ha sådana svårigheter medicinskt, socilat etc att det har förhindrat eleven från att komma upp i de betygspoäng eleven borde att kunnat komma upp i utan problemen. Alltså borde ni kunna söka för sonen i fri kvot, förutsatt att det är samma regeler i er kommun.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Stort tack

    för ditt svar! Då kanske det finns hopp att han kommer in på det han vill och siktat in sig på hela hösten, han fick nämligen oannonserat sänkt betyg i SO nu i julas och om han inte lyckas höja igen är chansen ytterst liten annars... Vet du när man måste åberopa att söka i fri kvot?
  6. 3
    Stort tack för ditt svar! Då kanske det finns hopp att han kommer in på det han vill och siktat in sig på hela hösten, han fick nämligen oannonserat sänkt betyg i SO nu i julas och om han inte lyckas höja igen är chansen ytterst liten annars... Vet du när man måste åberopa att söka i fri kvot?
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    Här ska man göra det direkt

    när man sökt men jag tror att man kan göra det till omvalsperioden också eftersom det inte görs någon \"riktig\" körning förrän då. Det som görs nu är ju bara preliminärt. Jag tycker att du ska ringa syv på din sons skola.
  8. 4
    Här ska man göra det direkt när man sökt men jag tror att man kan göra det till omvalsperioden också eftersom det inte görs någon \"riktig\" körning förrän då. Det som görs nu är ju bara preliminärt. Jag tycker att du ska ringa syv på din sons skola.
  9. Min dotters mor
    #5

    Hej Nena - betygssättning

    Chansar att du läser här ibland...jag hittade denna sida om betygssättning när det gäller barn med dyslexi. Kan vara bra att känna till om du inte redan gjorde det

    http://www.ki.se/dyslexi/rattigheter_och_rad.html
  10. 5
    Hej Nena - betygssättning Chansar att du läser här ibland...jag hittade denna sida om betygssättning när det gäller barn med dyslexi. Kan vara bra att känna till om du inte redan gjorde det

    http://www.ki.se/dyslexi/rattigheter_och_rad.html

Liknande trådar

  1. Ansökan till gymnasiet
    By viven in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 00:42
  2. Nya gymnasiet
    By Familjnu in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 19:45
  3. Välja till gymnasiet.... svårt
    By jojjjo in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 08:28
  4. iq - kvot
    By anonymt namn in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 11:56
  5. Skolskjuts till gymnasiet?
    By mamma i norr in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 19:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar