Råd om feber
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Råd om feber

    Lilltjejen snart 4, fick feber på Lördag kväll, hon har pendlat mellan 38-39 grader. Nu har hon 39,3 och hostar nåt hiskeligt. Äldsta tjejen har precis blivit frisk från samma elände. Hur mycket feber kan jag låta henne ha utan att ge alvedon el dyl? Flytande och tabletter får jag inte i henne och suppar är absolut sista utvägen, för då får hon totalpanik.
  2. 1
    Råd om feber Lilltjejen snart 4, fick feber på Lördag kväll, hon har pendlat mellan 38-39 grader. Nu har hon 39,3 och hostar nåt hiskeligt. Äldsta tjejen har precis blivit frisk från samma elände. Hur mycket feber kan jag låta henne ha utan att ge alvedon el dyl? Flytande och tabletter får jag inte i henne och suppar är absolut sista utvägen, för då får hon totalpanik.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    38,5° sedan kan man ge

    Alvedon. Det är väl inget krav på att man måste ge, antar jag, men man måste ju ha koll på hur de mår.

    Ge henne massor att dricka, det är bra för hostan också, försök undvika mjölkprodukter (det slemmar till).

    Lycka till!
  4. 2
    38,5° sedan kan man ge Alvedon. Det är väl inget krav på att man måste ge, antar jag, men man måste ju ha koll på hur de mår.

    Ge henne massor att dricka, det är bra för hostan också, försök undvika mjölkprodukter (det slemmar till).

    Lycka till!
  5. Anonym
    #3

    Bra fråga :)

    Min tjej har periodisk feber och ligger upp mot 42,2 i temp. Vi ger enbart febernedsättande baserat på hur hon mår och inte efter hur mycket tempen visar :)

    Mår din tjej hyfsat så behöver du inte ge henne medicin men var bara noga med att hon får i sig vätska, behövs mycket när dom är febriga!
    Är hon lite slö kan det vara bra att ge medicin så hon får orka att dricka.

    När Amanda var yngre hade hon en period då hon totalvägrade medicin men försök förklara och hitta på något roligt sätt (lättare sagt än gjort-jag vet), kanske är favorit dockan sjuk och behöver medicin?

    /Skickar krya-på-er-kramar
  6. 3
    Bra fråga :) Min tjej har periodisk feber och ligger upp mot 42,2 i temp. Vi ger enbart febernedsättande baserat på hur hon mår och inte efter hur mycket tempen visar :)

    Mår din tjej hyfsat så behöver du inte ge henne medicin men var bara noga med att hon får i sig vätska, behövs mycket när dom är febriga!
    Är hon lite slö kan det vara bra att ge medicin så hon får orka att dricka.

    När Amanda var yngre hade hon en period då hon totalvägrade medicin men försök förklara och hitta på något roligt sätt (lättare sagt än gjort-jag vet), kanske är favorit dockan sjuk och behöver medicin?

    /Skickar krya-på-er-kramar
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Vi gav

    henne en alvedonsupp. Sambon var hem på lunch och då hade hon 39,9 och hade störtat i sängen. Han fick blåhålla henne och jag stoppade i suppen. Nu sover hon igen. Hoppas det ger sig snart.
  8. 4
    Vi gav henne en alvedonsupp. Sambon var hem på lunch och då hade hon 39,9 och hade störtat i sängen. Han fick blåhålla henne och jag stoppade i suppen. Nu sover hon igen. Hoppas det ger sig snart.
  9. Anonym
    #5

    Känner igen det där :(

    Man känner sig sååå hemsk men vad gör man? Dom måste ju ha medicinen så dom inte ska bli sämre.. Håller tummarna att det går över fort!
  10. 5
    Känner igen det där :( Man känner sig sååå hemsk men vad gör man? Dom måste ju ha medicinen så dom inte ska bli sämre.. Håller tummarna att det går över fort!
  11. Johanna
    #6

    Utvärtes huskur mot feber

    Har barnet hög feber kan du göra ett citronomslag runt vaderna.

    Pressa saften ur en citron i en halv till en liter vatten. Doppa en bit bomullstyg i vätskan och vrid ur lite lagom så det inte droppar men ändå är blött.

    Vira tyget (det ska vara en tygbit till vardera benet) runt vaderna på barnet och sätt på en ullstrumpa utanpå så det sitter ordentligt. Är barnet ovilligt (det är ju inte ovanligt att de är skeptiska till behandling öht...)kan du sätta på omslaget när barnet sover.

    Annars uppfattar jag din fråga som att du undrar när man bör ge febernedsättande och om det är farligt att inte ge det om det är svårt att få i barnet medicinen. Jag tror det är bra att ta ner febern om den är ihållande hög, men enstaka toppar på 39 grader lär inte ska vara nån fara i sig bara man får i barnet vätska och att barnet inte blir okontaktbart osv. Allmäntillståndet är det viktigaste - en del barn kan ju ha 41 grader och vara uppe och leka, konstigt nog...

  12. 6
    Utvärtes huskur mot feber Har barnet hög feber kan du göra ett citronomslag runt vaderna.

    Pressa saften ur en citron i en halv till en liter vatten. Doppa en bit bomullstyg i vätskan och vrid ur lite lagom så det inte droppar men ändå är blött.

    Vira tyget (det ska vara en tygbit till vardera benet) runt vaderna på barnet och sätt på en ullstrumpa utanpå så det sitter ordentligt. Är barnet ovilligt (det är ju inte ovanligt att de är skeptiska till behandling öht...)kan du sätta på omslaget när barnet sover.

    Annars uppfattar jag din fråga som att du undrar när man bör ge febernedsättande och om det är farligt att inte ge det om det är svårt att få i barnet medicinen. Jag tror det är bra att ta ner febern om den är ihållande hög, men enstaka toppar på 39 grader lär inte ska vara nån fara i sig bara man får i barnet vätska och att barnet inte blir okontaktbart osv. Allmäntillståndet är det viktigaste - en del barn kan ju ha 41 grader och vara uppe och leka, konstigt nog...

  13. Johanna
    #7

    Byt förresten omslaget

    med jämna mellanrum, särskitl om febern är hög. Tyget torkar eller blir varmt efter en stund och då har det sämre verkan. Mina barn brukar protestera först men tycker i allmänhet att det är ganska skönt med något svalt på benen och febern brukar gå ner iallafall nån halv grad varje gång hur konstigt det än låter (har en svärmor som är antroposof och hon kan en massa sånt här fiffigt)..
  14. 7
    Byt förresten omslaget med jämna mellanrum, särskitl om febern är hög. Tyget torkar eller blir varmt efter en stund och då har det sämre verkan. Mina barn brukar protestera först men tycker i allmänhet att det är ganska skönt med något svalt på benen och febern brukar gå ner iallafall nån halv grad varje gång hur konstigt det än låter (har en svärmor som är antroposof och hon kan en massa sånt här fiffigt)..
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    Hon la sig på golvet

    och bara gnällde, sen släpade hon sig till sängen och slocknade. Tur sambon kom hem så han kunde hålla i henne. Nu är hon nere på 38,7 och har fått i sig en flaska vällning, men är fortfarande väldigt låg. Finns ipren som suppar förresten, alvedon tar inte ner febern riktigt på mina barn.
  16. 8
    Hon la sig på golvet och bara gnällde, sen släpade hon sig till sängen och slocknade. Tur sambon kom hem så han kunde hålla i henne. Nu är hon nere på 38,7 och har fått i sig en flaska vällning, men är fortfarande väldigt låg. Finns ipren som suppar förresten, alvedon tar inte ner febern riktigt på mina barn.
  17. Eva
    #9

    Det finns ett alternativ...

    ...till suppar, flytande och tabletter. Alvedon tillverkar en tablett (hallonsmak) som smälter i munnen och som kan ges till barn från 3 år. Min dotter tycker t o m att de är goda!
  18. 9
    Det finns ett alternativ... ...till suppar, flytande och tabletter. Alvedon tillverkar en tablett (hallonsmak) som smälter i munnen och som kan ges till barn från 3 år. Min dotter tycker t o m att de är goda!
  19. Anonym
    #10

    Ja Ipren finns som suppar!

    Jag har Ipren suppar till Amanda då Alvedon är som att ge henne vatten :/
  20. 10
    Ja Ipren finns som suppar! Jag har Ipren suppar till Amanda då Alvedon är som att ge henne vatten :/
  21. Anonym
    #11

    Ska testa detta!

    Amanda har som sagt periodisk feber vilket kommer ca var tredje vecka och ligger upp över 42 grader :(

    Har skrivit ner detta och ska verkligen testa nästa feberperiod!
  22. 11
    Ska testa detta! Amanda har som sagt periodisk feber vilket kommer ca var tredje vecka och ligger upp över 42 grader :(

    Har skrivit ner detta och ska verkligen testa nästa feberperiod!
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12

    Den hamnade över hela köket;) (imt)

    ...
  24. 12
    Den hamnade över hela köket;) (imt) ...
  25. Medlem sedan
    Jan 2005
    #13

    Till apoteket i morgon då

    tack
  26. 13
    Till apoteket i morgon då tack
  27. Eva
    #14

    Okej, jag tror jag...

    ...förstår läget. Vi hade det likadant innan vi hittade ovan nämnda Alvedon-tablett. Lycka till!
  28. 14
    Okej, jag tror jag... ...förstår läget. Vi hade det likadant innan vi hittade ovan nämnda Alvedon-tablett. Lycka till!
  29. Medlem sedan
    Jan 2005
    #15

    Kan ingen uppfinna

    en hostmedecin i suppform oxå som man ge ungen med våld. Hon hostar tills hon spyr men hostmedecin vägrar hon ta och det går verkligen inte att tvinga i henne flytande. Lyckas hon inte spotta det över allt så spyr hon upp det i stället. Envis som en röd gris.
  30. 15
    Kan ingen uppfinna en hostmedecin i suppform oxå som man ge ungen med våld. Hon hostar tills hon spyr men hostmedecin vägrar hon ta och det går verkligen inte att tvinga i henne flytande. Lyckas hon inte spotta det över allt så spyr hon upp det i stället. Envis som en röd gris.
  31. Medlem sedan
    Nov 2001
    #16

    Jag går på allmäntillståndet

    Sonen hade hög feber i 4-5 dagar i somras och en gräslig hosta. Febern låg mellan 39,5-40,3. Då han ändå var relativt pigg och nöjd, såg TV och spelade dator, så skippade jag febernedsättande.
    Onödigt om inte barnet är för påverkat av febern eller får feberkramper.
  32. 16
    Jag går på allmäntillståndet Sonen hade hög feber i 4-5 dagar i somras och en gräslig hosta. Febern låg mellan 39,5-40,3. Då han ändå var relativt pigg och nöjd, såg TV och spelade dator, så skippade jag febernedsättande.
    Onödigt om inte barnet är för påverkat av febern eller får feberkramper.
  33. Medlem sedan
    Jan 2005
    #17

    Håller med

    Jag brukar ge när dom blir låga och bara gnäller. På kvällen brukar jag ge dom för att dom förhoppningsvis ska sova lite bättre. Jag brukar dra mig för att ge medicin över huvud taget eftersom det är krig fort flaskan kommer fram.
  34. 17
    Håller med Jag brukar ge när dom blir låga och bara gnäller. På kvällen brukar jag ge dom för att dom förhoppningsvis ska sova lite bättre. Jag brukar dra mig för att ge medicin över huvud taget eftersom det är krig fort flaskan kommer fram.
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #18

    ...fast en del allvarliga sjukdomar

    har som symtom \"hög feber som ej går ned med exv alvedon. Detta innebär att jag osvikligt ger En dos alvedon för att kolla att det är feber som går att påverka. Fast detta är något jag har börjat med efter det att sonen hade Kawasaki, innan det gjorde jag som du :=)
  36. 18
    ...fast en del allvarliga sjukdomar har som symtom \"hög feber som ej går ned med exv alvedon. Detta innebär att jag osvikligt ger En dos alvedon för att kolla att det är feber som går att påverka. Fast detta är något jag har börjat med efter det att sonen hade Kawasaki, innan det gjorde jag som du :=)
  37. Medlem sedan
    Jan 2005
    #19

    Jag brukar börja med

    alvedon. I bland hjälper det, men det tar oftast bara ner febern lite och då tar jag ipren om de inte blev tillräckligt pigga av alvedon.
  38. 19
    Jag brukar börja med alvedon. I bland hjälper det, men det tar oftast bara ner febern lite och då tar jag ipren om de inte blev tillräckligt pigga av alvedon.
  39. Johanna
    #20

    Mer utvärtes tips Helene;)

    Mot hosta kan du hacka en röd lök (inte gul!), lägga i bunke och hälla på en liter kokande vatten. Låt stå nära sängen (utom räckhåll!) under natten, stäng dörren till sovrummet så ängan stannar i rummet. Häng blöt handduk nära sängen också för att hålla luftfuktigheten. Högläge på sängen alt sitta upp och sova om det funkar. NÄsdroppar om hon är täppt, annars blir hon lätt torr i halsen vilket retar hostreflexerna. Slemlösande varmt te/saft på kvällen, undvik mjölkprodukter.

    Hoppas ni får bukt med det snart! Tråkigt att hon blir så rädd för att ta medicin men om hon kan få slippa ett tag kan man ju prova igen lite senare . Ju större de är ju mer mottagliga för tex mutor (vid medicindax är allt tillåtet;))

    Lycka till!
  40. 20
    Mer utvärtes tips Helene;) Mot hosta kan du hacka en röd lök (inte gul!), lägga i bunke och hälla på en liter kokande vatten. Låt stå nära sängen (utom räckhåll!) under natten, stäng dörren till sovrummet så ängan stannar i rummet. Häng blöt handduk nära sängen också för att hålla luftfuktigheten. Högläge på sängen alt sitta upp och sova om det funkar. NÄsdroppar om hon är täppt, annars blir hon lätt torr i halsen vilket retar hostreflexerna. Slemlösande varmt te/saft på kvällen, undvik mjölkprodukter.

    Hoppas ni får bukt med det snart! Tråkigt att hon blir så rädd för att ta medicin men om hon kan få slippa ett tag kan man ju prova igen lite senare . Ju större de är ju mer mottagliga för tex mutor (vid medicindax är allt tillåtet;))

    Lycka till!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hög feber, låg feber, hög igen
    By heke4 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 21:33
  2. Feber?
    By Sinkan in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 13:59
  3. Feber
    By *Lillan* in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 19:12
  4. Feber :(
    By Annika med 3 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 08:43
  5. Feber?
    By Moonbeam in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 07:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar