5åring bajsar i blöja
Kropp & hälsa
  1. Mamma \"Vera-vante\"
    #1

    5åring bajsar i blöja

    Hej!
    Min dotter slutade med dag-blöja vid 3års ålder, men vägrar fortfarande efter 2 år bajsa i toan, då vill hon ha blöja.. Det känns som att vi har provat det mesta. Vi har berömt,mutat,ignorerat för att avdramatisera mm. Inget verkar hjälpa, ibland sitter hon en stund på toan men inget kommer förrän blöjan kommer på (varje kväll). Det börjar kännas absurt, hon är snart 5½år. Hon är ofta hård i magen. Normal annars :). Nu börjar hon tyvärr känna sig \"dålig\" och skäms inför kompisar osv.
    Är det någon som har något tips???
  2. 1
    5åring bajsar i blöja Hej!
    Min dotter slutade med dag-blöja vid 3års ålder, men vägrar fortfarande efter 2 år bajsa i toan, då vill hon ha blöja.. Det känns som att vi har provat det mesta. Vi har berömt,mutat,ignorerat för att avdramatisera mm. Inget verkar hjälpa, ibland sitter hon en stund på toan men inget kommer förrän blöjan kommer på (varje kväll). Det börjar kännas absurt, hon är snart 5½år. Hon är ofta hård i magen. Normal annars :). Nu börjar hon tyvärr känna sig \"dålig\" och skäms inför kompisar osv.
    Är det någon som har något tips???
  3. NillaS
    #2

    Belöningssystem!

    Vet att andra nått framgång med det.
    Man kan t.ex rita rutor på ett papper. Ex. två rutor och tredje är belöning.
    Så sätter barnet en stjärna varje gång hon gått på toaletten och får mkt beröm och uppmuntran. När tredje stjärnan sätts på pappret belönas barnet med något hon tycker om. En sak, en händelse etc.

    Vad jag tycker är viktigt är att aldrig göra en grej av dom ggr hon inte går på toa utan väljer blöjan.
    Utan bara verka som vanligt.

    Jag tror på positiv respons på ett positivt beteende om man vill bryta ett invant beteende. Det negativa tror jag man inte ska göra någonting av, inte komentera utan bara vara som vanligt!

    Hoppas det var denna typ av tips du efterlyste! :o)
  4. 2
    Belöningssystem! Vet att andra nått framgång med det.
    Man kan t.ex rita rutor på ett papper. Ex. två rutor och tredje är belöning.
    Så sätter barnet en stjärna varje gång hon gått på toaletten och får mkt beröm och uppmuntran. När tredje stjärnan sätts på pappret belönas barnet med något hon tycker om. En sak, en händelse etc.

    Vad jag tycker är viktigt är att aldrig göra en grej av dom ggr hon inte går på toa utan väljer blöjan.
    Utan bara verka som vanligt.

    Jag tror på positiv respons på ett positivt beteende om man vill bryta ett invant beteende. Det negativa tror jag man inte ska göra någonting av, inte komentera utan bara vara som vanligt!

    Hoppas det var denna typ av tips du efterlyste! :o)

Liknande trådar

  1. Blöja eller inte Blöja
    By Helena_79 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 09:21
  2. Bajsar i blöja.
    By Heidi.P in forum _0706 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 23:54
  3. min 1-åring bajsar inte i blöja!
    By Mama Chaka in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 16:15
  4. Utan blöja hemma, men blöja på dagis?
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 06:36
  5. 3.5 år, kissar&bajsar i blöja jämt
    By förtvivlad mamma in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 15:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar