Feber som inte ger sig?
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Feb 1999
    #1

    Feber som inte ger sig?

    Dottern fick feber igår. Innan hon skulle sova hade hon strax över 39 och hon fick en alvedon eftersom nätterna ofta är jobbiga och febern ofta stiger på henne. 1.5 tim senare har hon 40.3 och är rejält påverkad av det. Jag försöker ringa sjukvårdsupplysningen och kommer fram efter en dryg halvtimma. Efter långt konfererande kommer ssk fram till att hon kan få en alvedon till trots att det är för tidigt.

    Dottern har en blödningsdefekt som gör att hon inte kan ta varken ipren eller salicylsyrepreparat.

    En timma efter nästa alvedon har hon fortfarande 40 grader och jag bestämde mig för att ge det en kvart till, och då hade febern gått ner till 39.6.

    Men, så till min fråga! Sjukvårdsupplysningen ville att vi skulle åka till barnakuten om det inte gav med sig med alvedon nummer två, för att få annat preparat. Är det nån här som vet vilka läkemedel man kan ge när febern inte sjunker på alvedon och man inte får ta de andra \"vanliga\" preparaten?

  2. 1
    Feber som inte ger sig? Dottern fick feber igår. Innan hon skulle sova hade hon strax över 39 och hon fick en alvedon eftersom nätterna ofta är jobbiga och febern ofta stiger på henne. 1.5 tim senare har hon 40.3 och är rejält påverkad av det. Jag försöker ringa sjukvårdsupplysningen och kommer fram efter en dryg halvtimma. Efter långt konfererande kommer ssk fram till att hon kan få en alvedon till trots att det är för tidigt.

    Dottern har en blödningsdefekt som gör att hon inte kan ta varken ipren eller salicylsyrepreparat.

    En timma efter nästa alvedon har hon fortfarande 40 grader och jag bestämde mig för att ge det en kvart till, och då hade febern gått ner till 39.6.

    Men, så till min fråga! Sjukvårdsupplysningen ville att vi skulle åka till barnakuten om det inte gav med sig med alvedon nummer två, för att få annat preparat. Är det nån här som vet vilka läkemedel man kan ge när febern inte sjunker på alvedon och man inte får ta de andra \"vanliga\" preparaten?

  3. - Miko -
    #2

    Nej, det vet jag inte MEN

    hur mkt väger hon och vad ger du för Alvedonstyrka?
    Yngsta barnet hade nyligen hög feber som inte sjönk och på supparna står det upp till 15 kg (125mg). Efter första suppen skulle storebror ha en supp för öronont och då fick jag se att den är från 15 kg (250 mg). Nästa gång yngsta skulle få en så fick han en sån istället (det står tre år men det är vikten som är det viktiga enligt läkaren) och DÅ sjönk febern ordentligt, från 39.6 till 38.3!
  4. 2
    Nej, det vet jag inte MEN hur mkt väger hon och vad ger du för Alvedonstyrka?
    Yngsta barnet hade nyligen hög feber som inte sjönk och på supparna står det upp till 15 kg (125mg). Efter första suppen skulle storebror ha en supp för öronont och då fick jag se att den är från 15 kg (250 mg). Nästa gång yngsta skulle få en så fick han en sån istället (det står tre år men det är vikten som är det viktiga enligt läkaren) och DÅ sjönk febern ordentligt, från 39.6 till 38.3!
  5. - Miko -
    #3

    ps. han väger alltså 15.5kg (imt)

  6. 3
    ps. han väger alltså 15.5kg (imt)
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4

    Hon väger 40 kilo

    är 10 år och fick 500mg i taget, totalt 1g alltså.

    Jag har pratat med barnmottagninen nu och ssk där visste inte vad man kunde ge till dottern, men skulle prata med dotterns läkare och återkomma om några timmar. Usch, jag vill verkligen inte ha en sånhär natt till *ryyyyser*

  8. 4
    Hon väger 40 kilo är 10 år och fick 500mg i taget, totalt 1g alltså.

    Jag har pratat med barnmottagninen nu och ssk där visste inte vad man kunde ge till dottern, men skulle prata med dotterns läkare och återkomma om några timmar. Usch, jag vill verkligen inte ha en sånhär natt till *ryyyyser*

  9. - Miko -
    #5

    Svårt det där!

    Från 40 kg kan man ta vuxendos (4g/dygn) men då ska man vara 12 år eller äldre och tills dess är det 2g/dygn som gäller enligt Fass. Hon väger tillräckligt men levern är kanske inte tillräckligt stor ändå.
    Håller tummarna för att de vet på råd!
  10. 5
    Svårt det där! Från 40 kg kan man ta vuxendos (4g/dygn) men då ska man vara 12 år eller äldre och tills dess är det 2g/dygn som gäller enligt Fass. Hon väger tillräckligt men levern är kanske inte tillräckligt stor ändå.
    Håller tummarna för att de vet på råd!
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6

    Ja, det är just det!

    Hon är ju inte tolv även om hon är stor, både lång och väger mycket =/ Samtidigt kanske man kan fresta på levern de här gångerna när det händer, om det nu inte finns något annat snällare? Att ha såpass hög feber som inte ger med sig kan ju knappast vara nyttigt för kroppen heller?

  12. 6
    Ja, det är just det! Hon är ju inte tolv även om hon är stor, både lång och väger mycket =/ Samtidigt kanske man kan fresta på levern de här gångerna när det händer, om det nu inte finns något annat snällare? Att ha såpass hög feber som inte ger med sig kan ju knappast vara nyttigt för kroppen heller?

  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Du som är från Finland...

    tar för givet...kan inte du kolla en medicinsajt i finland. Vår barnläkare på Danderyd sa att man kan ta dubbla dosen...enl honom så gör man det i bla Finland. Vi har dubblat nu till vår dotter och det har varit mkt effektivt...kan du inte kolla...pretty please...
  14. 7
    Du som är från Finland... tar för givet...kan inte du kolla en medicinsajt i finland. Vår barnläkare på Danderyd sa att man kan ta dubbla dosen...enl honom så gör man det i bla Finland. Vi har dubblat nu till vår dotter och det har varit mkt effektivt...kan du inte kolla...pretty please...
  15. - Miko -
    #8

    Dubbla dosen av alvedon?

    Tål dina barn ipren?
    I så fall rekommenderar jag (efter att själv ha fått det rekommenderat av 2 läkare på vc och en på barnkliniken) att vid svårare smärttillstånd (t.ex. ÖI, men INTE vid magont, det ska kollas upp om man har svår magvärk och feber) eller influensafeber (över 39.5) att kombinera den dos barnet kan få av alvedon med tillåten dos av Ipren.

    Jag är mkt försiktig med användadet av Ipren på mina barn men när de har ÖI och det inte går att komma till läkare just då (får de inte alltid det just på natten *suckar*) så får de en supp av varje.

    Dubbla alvedonet tror jag inte är bra, eller rättare sagt vet, för det frestar på levern och det gör det inte av att man kombinerar olika substanser på samma sätt.

    Ett riktmärke jag har fått är att barn kan få 10-15 mg Alvedon per kilo och det är därför man ibland kan få dålig effekt för att de ligger för nära gränsen på styrkan.

    Jag är dålig på finska så att jag skulle kunna söka på läkarsidor i Finland är *s*, ja inte helt rätt! :0)
  16. 8
    Dubbla dosen av alvedon? Tål dina barn ipren?
    I så fall rekommenderar jag (efter att själv ha fått det rekommenderat av 2 läkare på vc och en på barnkliniken) att vid svårare smärttillstånd (t.ex. ÖI, men INTE vid magont, det ska kollas upp om man har svår magvärk och feber) eller influensafeber (över 39.5) att kombinera den dos barnet kan få av alvedon med tillåten dos av Ipren.

    Jag är mkt försiktig med användadet av Ipren på mina barn men när de har ÖI och det inte går att komma till läkare just då (får de inte alltid det just på natten *suckar*) så får de en supp av varje.

    Dubbla alvedonet tror jag inte är bra, eller rättare sagt vet, för det frestar på levern och det gör det inte av att man kombinerar olika substanser på samma sätt.

    Ett riktmärke jag har fått är att barn kan få 10-15 mg Alvedon per kilo och det är därför man ibland kan få dålig effekt för att de ligger för nära gränsen på styrkan.

    Jag är dålig på finska så att jag skulle kunna söka på läkarsidor i Finland är *s*, ja inte helt rätt! :0)
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Fast då stämmer ju det med dubbla

    dosen...nästan iaf...tack för att du tog dig tid att svara :=)
  18. 9
    Fast då stämmer ju det med dubbla dosen...nästan iaf...tack för att du tog dig tid att svara :=)
  19. Medlem sedan
    Feb 1999
    #10

    Men om

    man räknar högt med 15 mg per kilo så skulle det bli 600 till dottern och det är ju bara lite mer än en tablett iallafall.

    Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska ge henne alvedon _nu_, hon har 39 för tillfället, eller om jag ska vänta och \"spara\" på dosen tills hon får högre temp och kanske behöver mer på en gång.

    *gaaaah* Nu önskar jag att sköterskan kunde ringa!
  20. 10
    Men om man räknar högt med 15 mg per kilo så skulle det bli 600 till dottern och det är ju bara lite mer än en tablett iallafall.

    Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska ge henne alvedon _nu_, hon har 39 för tillfället, eller om jag ska vänta och \"spara\" på dosen tills hon får högre temp och kanske behöver mer på en gång.

    *gaaaah* Nu önskar jag att sköterskan kunde ringa!
  21. Ponder
    #11

    Åh, hoppas hon kryar på sig.

    Stackars er som råkat på en sån elndig sjuka så här till jul och allt. Skickar en massa krya-på-sig och hoppas det hjälper!

    P.s. Du har mess! :o)
  22. 11
    Åh, hoppas hon kryar på sig. Stackars er som råkat på en sån elndig sjuka så här till jul och allt. Skickar en massa krya-på-sig och hoppas det hjälper!

    P.s. Du har mess! :o)
  23. - Miko -
    #12

    Näe, det gör det väl inte?

    20 kg barn kan alltså få 200-300 mg Alvedon och det är ju dosen på paketet (250 mg).

    Jag hittade finska Fass och de är hårdare på alvedonanvändning till barn. Såhär står det:
    \"Alle 4-vuotiaille lapsille ja jatkuvaan käyttöön vain lääkärin ohjeen mukaan.\" och det betyder fritt översatt att \"till barn under fyra år eller vid varaktigt användande endast enligt läkares ordination\"

    Samt doseringarna är lägre per dygn! Nedan är från 500 g tablettens produktresumé.
    http://spc.nam.fi/humspc/p/58967.xml?Template=/svenska/html/spctemplate.html

    \"Aikuisille 1 - 2 tablettia korkeintaan 3 kertaa päivässä. (till vuxna, 1-2 tabletter högst 3 ggr per dag, dvs. 1 gång mindre=1g/dygn mindre än i Sverige)

    Parasetamolin annos lapsille on 15 mg/painokilo korkeintaan 3 kertaa päivässä. (paracetamol till barn, 15mg/kilo max 3 ggr per dag, också färre ggr)

    Lapset yli 4-vuotiaat: (barn över 4 år).

    17-25 kg ½ tablettia korkeintaan 3 kertaa päivässä (17-25 kg 1/2 tablett högst 3 ggr per dag)

    25-32 kg ½ - 1 tablettia korkeintaan 3 kertaa päivässä (25-32 kg 1/2-1 tablett per dag)\"

    Yli 32 kg 1 tabletti korkeintaan 3 kertaa päivässä. (över 32 kg 1 tablett högst 3 ggr per dag)

    Var har du hört att de dubblar dosen i Finland? Det verkar som om de är mer restriktiva eftersom dygnsdosen är lägre än i Sverige.




  24. 12
    Näe, det gör det väl inte? 20 kg barn kan alltså få 200-300 mg Alvedon och det är ju dosen på paketet (250 mg).

    Jag hittade finska Fass och de är hårdare på alvedonanvändning till barn. Såhär står det:
    \"Alle 4-vuotiaille lapsille ja jatkuvaan käyttöön vain lääkärin ohjeen mukaan.\" och det betyder fritt översatt att \"till barn under fyra år eller vid varaktigt användande endast enligt läkares ordination\"

    Samt doseringarna är lägre per dygn! Nedan är från 500 g tablettens produktresumé.
    http://spc.nam.fi/humspc/p/58967.xml?Template=/svenska/html/spctemplate.html

    \"Aikuisille 1 - 2 tablettia korkeintaan 3 kertaa päivässä. (till vuxna, 1-2 tabletter högst 3 ggr per dag, dvs. 1 gång mindre=1g/dygn mindre än i Sverige)

    Parasetamolin annos lapsille on 15 mg/painokilo korkeintaan 3 kertaa päivässä. (paracetamol till barn, 15mg/kilo max 3 ggr per dag, också färre ggr)

    Lapset yli 4-vuotiaat: (barn över 4 år).

    17-25 kg ½ tablettia korkeintaan 3 kertaa päivässä (17-25 kg 1/2 tablett högst 3 ggr per dag)

    25-32 kg ½ - 1 tablettia korkeintaan 3 kertaa päivässä (25-32 kg 1/2-1 tablett per dag)\"

    Yli 32 kg 1 tabletti korkeintaan 3 kertaa päivässä. (över 32 kg 1 tablett högst 3 ggr per dag)

    Var har du hört att de dubblar dosen i Finland? Det verkar som om de är mer restriktiva eftersom dygnsdosen är lägre än i Sverige.




  25. - Miko -
    #13

    OBS, det inom parentes

    och som är på svenska är alltså min översättning!
  26. 13
    OBS, det inom parentes och som är på svenska är alltså min översättning!
  27. Medlem sedan
    Feb 1999
    #14

    Tack! =)

    Jag hoppas också att hon kryar på sig fort som 17.

    Har svarat på ditt mess också ;-)
  28. 14
    Tack! =) Jag hoppas också att hon kryar på sig fort som 17.

    Har svarat på ditt mess också ;-)
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15

    Tack igen...

    Läkaren på danderyd, skall kontaktas under em...
  30. 15
    Tack igen... Läkaren på danderyd, skall kontaktas under em...
  31. Ponder
    #16

    Och jag på ditt! ;) -imt-

    f
  32. 16
    Och jag på ditt! ;) -imt- f

Liknande trådar

  1. Feber men inte sjuk
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 19:58
  2. 37.4-38.1 Feber eller inte??
    By LiZ. in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 21:58
  3. Feber inte kul!
    By Princess82 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 19:59
  4. Feber som inte går ner
    By LenaH in forum Barnsjukdomar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 07:39
  5. Feber som inte ger sig
    By Elinen in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 18:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar