Dags att planera för våren!
Hem & fritid
  1. Kiddan m E. o bf 10/2
    #1

    Dags att planera för våren!

    Hej alla! Jag är \"säsongssnackare\" härinne och har ett brinnande trädgårdsintresse under dessa \"säsonger\". Har just sålt mitt förra projekt (stor villa med stoooooor tomt) och har nu en sprillans ny minitäppa att fixa till! Bara ca 50 kvm! Maken planerar redan för alla spaljeer och plank som ska upp, vi ska ha en rund (cirkelformad) gräsmatta och sedan ha grus/sten i övrigt. Blir asieninspirerat med andra ord. Rosrabatten är planterad i höstas och den hoppas jag har tagit sig. Ett stort 10 år gammalt Prunus Accolade är flyttat från gamla tomten - håller tummarna för att det överlevde vintern!

  2. 1
    Dags att planera för våren! Hej alla! Jag är \"säsongssnackare\" härinne och har ett brinnande trädgårdsintresse under dessa \"säsonger\". Har just sålt mitt förra projekt (stor villa med stoooooor tomt) och har nu en sprillans ny minitäppa att fixa till! Bara ca 50 kvm! Maken planerar redan för alla spaljeer och plank som ska upp, vi ska ha en rund (cirkelformad) gräsmatta och sedan ha grus/sten i övrigt. Blir asieninspirerat med andra ord. Rosrabatten är planterad i höstas och den hoppas jag har tagit sig. Ett stort 10 år gammalt Prunus Accolade är flyttat från gamla tomten - håller tummarna för att det överlevde vintern!

  3. Medlem sedan
    Apr 1999
    #2

    Hej på dig!

    Jag har precis lämnat storhelgssnack och kommer att titta in här nu istället. Det blir väl snart fart här, eller?

    Rund gräsmatta låter kul. Jag håller på att naggar lite i taget av min för att få bort helst hela innan det är färdigt. Fast som det är nu vill ju barnen ha en plätt att spela fotboll mm på.
  4. 2
    Hej på dig! Jag har precis lämnat storhelgssnack och kommer att titta in här nu istället. Det blir väl snart fart här, eller?

    Rund gräsmatta låter kul. Jag håller på att naggar lite i taget av min för att få bort helst hela innan det är färdigt. Fast som det är nu vill ju barnen ha en plätt att spela fotboll mm på.
  5. Medlem sedan
    Feb 1998
    #3

    Sådde

    penséer för ett par månader sedan. Står stolta och fina i varsin kruka i fönstret men det står rätt still. Det är väl lite dåligt med ljus än så länge.
  6. 3
    Sådde penséer för ett par månader sedan. Står stolta och fina i varsin kruka i fönstret men det står rätt still. Det är väl lite dåligt med ljus än så länge.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Hur lång tid tar penséer

    på sig att gro, det är väl ingen ko på isen här ännu, men jag tänkte så för första ggr i år o undrar hur lång tid jag ska beräkna innan man kan sätta ut dom.
  8. 4
    Hur lång tid tar penséer på sig att gro, det är väl ingen ko på isen här ännu, men jag tänkte så för första ggr i år o undrar hur lång tid jag ska beräkna innan man kan sätta ut dom.
  9. Medlem sedan
    Feb 1998
    #5

    Minns faktiskt inte

    men just nu står de rätt still. Tror det stod sådd i nov eller nåt, minns inte det heller *ler*

    Har heller inte sått tidigare.
  10. 5
    Minns faktiskt inte men just nu står de rätt still. Tror det stod sådd i nov eller nåt, minns inte det heller *ler*

    Har heller inte sått tidigare.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Visst är det härligt!

    Jag drömmer och planerar för fullt! Vad kul det låter med den nya trädgården, det är ju inte ytan som är det viktiga utan innehållet...
  12. 6
    Visst är det härligt! Jag drömmer och planerar för fullt! Vad kul det låter med den nya trädgården, det är ju inte ytan som är det viktiga utan innehållet...
  13. Medlem sedan
    Apr 1999
    #7

    Oj!

    Jag brukar så mina penséer i början av året, februari tror jag. Men de brukar väl inte börja blomma förrän i maj-juni men de blommar fint hela sommaren och det brukar alltid finnas kvar tills frosten tar dem om de får stå skuggigt.

    När blommar dina om du sått dem så tidigt som i november?
  14. 7
    Oj! Jag brukar så mina penséer i början av året, februari tror jag. Men de brukar väl inte börja blomma förrän i maj-juni men de blommar fint hela sommaren och det brukar alltid finnas kvar tills frosten tar dem om de får stå skuggigt.

    När blommar dina om du sått dem så tidigt som i november?
  15. Kiddan m E. o bf 10/2
    #8

    Just maa barn

    så vill jag ha kvar liiiite matta - men nu ha vi så liten tomt så det är nästan inte värt ens det! De får väl gå till parken som ligger runt hörnet (nära) och spela boll ;o)
  16. 8
    Just maa barn så vill jag ha kvar liiiite matta - men nu ha vi så liten tomt så det är nästan inte värt ens det! De får väl gå till parken som ligger runt hörnet (nära) och spela boll ;o)
  17. Kiddan m E. o bf 10/2
    #9

    Precis!

    Det är verkligen inte ytan som räknas -vi har medvetet valt en liten trädgård denna gång - den förra blev bara för mycket! Vi ska \"måla med den lilla penseln\" denna gång!

    Åh - vad jaglängtar!
  18. 9
    Precis! Det är verkligen inte ytan som räknas -vi har medvetet valt en liten trädgård denna gång - den förra blev bara för mycket! Vi ska \"måla med den lilla penseln\" denna gång!

    Åh - vad jaglängtar!
  19. Kiddan m E. o bf 10/2
    #10

    Wow!

    Snacka om att vara tidigt ute ;o)

    Ska ju ha bebis i februari så jag vet inte om jag orkar med sådd inne i år. Men oj vad jag ska krypa omkring ute under våren och plantera, gräva, etc om bebis så tillåter!!!

    Undra rnär trädgårdsmässan är i år? Där ska jag gå heeeela dagen kan jag lova ;o)
  20. 10
    Wow! Snacka om att vara tidigt ute ;o)

    Ska ju ha bebis i februari så jag vet inte om jag orkar med sådd inne i år. Men oj vad jag ska krypa omkring ute under våren och plantera, gräva, etc om bebis så tillåter!!!

    Undra rnär trädgårdsmässan är i år? Där ska jag gå heeeela dagen kan jag lova ;o)
  21. Medlem sedan
    Feb 1998
    #11

    Minns faktiskt inte,

    inte hittar jag fröpåsen heller men jag sådde efter den och antar att de blommar så tidigt som de har dem i affärerna.
  22. 11
    Minns faktiskt inte, inte hittar jag fröpåsen heller men jag sådde efter den och antar att de blommar så tidigt som de har dem i affärerna.
  23. Karin H&K
    #12

    här är jag på väg att göra tvärtom

    skaffa mig tädgård över öronen. Har ett fritidshus med redan den allt för stor trädgård och flyttar nu till hus på tomt á 8700 kvm! Hua vad ska jag börja med? Första året är ju ändå kul för då är det bara att hålla koll på vad där växer men sedan måste det ju struktureras upp- ska bli kul och jag inser hur vältränad jag ska bli...
    Häligt när trädgårdssnack lever upp, då kommer jag att husera härinne oxå.
  24. 12
    här är jag på väg att göra tvärtom skaffa mig tädgård över öronen. Har ett fritidshus med redan den allt för stor trädgård och flyttar nu till hus på tomt á 8700 kvm! Hua vad ska jag börja med? Första året är ju ändå kul för då är det bara att hålla koll på vad där växer men sedan måste det ju struktureras upp- ska bli kul och jag inser hur vältränad jag ska bli...
    Häligt när trädgårdssnack lever upp, då kommer jag att husera härinne oxå.
  25. Kiddan bf 10/2
    #13

    Grattis till trädgården!

    Den kommer säkert att ge dej mycken lycka! Visst är det härligt att få odla och försköna sin omgivning med grönska *drömmer mej till sommaren*
  26. 13
    Grattis till trädgården! Den kommer säkert att ge dej mycken lycka! Visst är det härligt att få odla och försköna sin omgivning med grönska *drömmer mej till sommaren*
  27. Katah
    #14

    hääärligt

    harhämtat mig från planteringstankarna flera gånger under julhelgen...

    så snart blir det ...
  28. 14
    hääärligt harhämtat mig från planteringstankarna flera gånger under julhelgen...

    så snart blir det ...
  29. Medlem sedan
    Jan 1999
    #15

    Börjat kolla fröer

    Flyttade till Marocko i somras så det här blir vår första riktiga odlingssäsong här. :-) Vi bor i lägenhet men med takterass och flera balkonger + mycket ljus inomhus, så trots att vi inte har någon trädgård så kommer vi att kunna ha stor krukodling.

    I höstas sådde jag smultron, libbsticka, basilika och en del blommor, men jag missade att vattna, så det blev inte så mycket av mina odlingar. :-( Jag hoppas att plantorna tar sej nu när det snart blir varmare.

    Jag sådde basilika, gräslök och broccoli på Lucia. Dom har kommit upp nu men är ännu väldigt små. Dom närmsta veckorna kommer jag att släpa hem kruor och jord och så lite allt eftersom. Och så tänkte jag beställa frön till Sverige och få dom hitskickade sedan. Har inte bestämt mej än för vad jag ska köpa i år, älskar att planera och drömma...

    Vi kommer säkert att höras mer här inne nu när säsongen drar igång.
  30. 15
    Börjat kolla fröer Flyttade till Marocko i somras så det här blir vår första riktiga odlingssäsong här. :-) Vi bor i lägenhet men med takterass och flera balkonger + mycket ljus inomhus, så trots att vi inte har någon trädgård så kommer vi att kunna ha stor krukodling.

    I höstas sådde jag smultron, libbsticka, basilika och en del blommor, men jag missade att vattna, så det blev inte så mycket av mina odlingar. :-( Jag hoppas att plantorna tar sej nu när det snart blir varmare.

    Jag sådde basilika, gräslök och broccoli på Lucia. Dom har kommit upp nu men är ännu väldigt små. Dom närmsta veckorna kommer jag att släpa hem kruor och jord och så lite allt eftersom. Och så tänkte jag beställa frön till Sverige och få dom hitskickade sedan. Har inte bestämt mej än för vad jag ska köpa i år, älskar att planera och drömma...

    Vi kommer säkert att höras mer här inne nu när säsongen drar igång.

Liknande trådar

  1. dags att planera
    By mammaAngelica in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 11:59
  2. dags att planera
    By mammaAngelica in forum _0407 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 20:17
  3. Dags att planera semestern?
    By Eyrene in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 21:04
  4. dags att planera framtiden
    By behöver hjälp av er in forum Bokstavsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 22:00
  5. dags att planera framtiden
    By behöver hjälp av er in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar