Jag blir förvånad.
Småbarn
  1. Åsa
    #1

    Jag blir förvånad.

    När man läser här så verkar det som om många tycker det är fullt normalt att man kan handla, träna och eventuellt ta ledigt för husrenovering och ha barnen på dagis. Min uppfattning är att de flesta kommuner är tydliga med att informera om kap. 2a, § 6 skollagen första stycket:

    \"Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov.\"

    Där barnets egnabehov måste styrkas. Förskolan är alltså _ingen_ barnvakt för föräldrar som vill göra annat. Har förälder semester har barnen inte rätt att vara på förskolan. Visst kan de inte kontroller eller det kan de ju men de gör det inte. Uppdagas det har det dock blivit en mycket dålig relation mellan de föräldrarna och förskolan. Det händer ju mellan varven att barnen själva berättar eller att en fröken springer på en förälder på ICA.

    Vi har också inför varje år i samband med att vi lämnar in vårt schema blivit ombedda att lämna in schema över mammas och pappas arbetstider.
  2. 1
    Jag blir förvånad. När man läser här så verkar det som om många tycker det är fullt normalt att man kan handla, träna och eventuellt ta ledigt för husrenovering och ha barnen på dagis. Min uppfattning är att de flesta kommuner är tydliga med att informera om kap. 2a, § 6 skollagen första stycket:

    \"Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov.\"

    Där barnets egnabehov måste styrkas. Förskolan är alltså _ingen_ barnvakt för föräldrar som vill göra annat. Har förälder semester har barnen inte rätt att vara på förskolan. Visst kan de inte kontroller eller det kan de ju men de gör det inte. Uppdagas det har det dock blivit en mycket dålig relation mellan de föräldrarna och förskolan. Det händer ju mellan varven att barnen själva berättar eller att en fröken springer på en förälder på ICA.

    Vi har också inför varje år i samband med att vi lämnar in vårt schema blivit ombedda att lämna in schema över mammas och pappas arbetstider.
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Håller med!

    Hur funkar det med älgjakten då?
    Var är barnen då?
    Är det accepterat eller?
  4. 2
    Håller med! Hur funkar det med älgjakten då?
    Var är barnen då?
    Är det accepterat eller?
  5. Cecilia m. små troll
    #3

    Jag tycker inte

    att själva inställningen är så konstig egentligen. Alltså det finns ju vissa regler i samhället som alla ( nästan) följer för att det anses rätt rent etiskt. I Sverige är det fel att köra bil då man har druckit alkohol tex eller att slå sina barn. Andra regler inom samhället är mer Ok att bryta mot. Man tycker synd om någon som fått parkeringsböter tex och lite lagom smart skatteplanering kan många beundra. Många anser också att de genom att betala sin dagisplats har en rättighet som ska utnyttjas till fullt. De regler som finns att följa då det gäller dagisplatsen är ju glasklara men ändå anser många ha rätt till att använda platsen ändå. \" För att jag betalar för den.\" eller \" jag tycker inte förskolan har med det att göra\". Ungefär som med parkeringböterna \"jag var bara borta 5 minuter\". Det handlar om vad som är etiskt Ok i vårt samhälle helt enkelt, anser jag.

    Själv ansåg jag då jag jobbade inom barnomsorgen att det är inte mitt problem vad föräldrarna gör medan barnen är hos oss. Mitt jobb är att ta hand om dem oavsett ifall föräldrarna arbetar eller har semester.

    Själv skulle jag aldrig drömma om att använda barnomsorgen mer än jag behöver till mina barn men det beror på att jag vill vara med dem så mycket som möjligt.
  6. 3
    Jag tycker inte att själva inställningen är så konstig egentligen. Alltså det finns ju vissa regler i samhället som alla ( nästan) följer för att det anses rätt rent etiskt. I Sverige är det fel att köra bil då man har druckit alkohol tex eller att slå sina barn. Andra regler inom samhället är mer Ok att bryta mot. Man tycker synd om någon som fått parkeringsböter tex och lite lagom smart skatteplanering kan många beundra. Många anser också att de genom att betala sin dagisplats har en rättighet som ska utnyttjas till fullt. De regler som finns att följa då det gäller dagisplatsen är ju glasklara men ändå anser många ha rätt till att använda platsen ändå. \" För att jag betalar för den.\" eller \" jag tycker inte förskolan har med det att göra\". Ungefär som med parkeringböterna \"jag var bara borta 5 minuter\". Det handlar om vad som är etiskt Ok i vårt samhälle helt enkelt, anser jag.

    Själv ansåg jag då jag jobbade inom barnomsorgen att det är inte mitt problem vad föräldrarna gör medan barnen är hos oss. Mitt jobb är att ta hand om dem oavsett ifall föräldrarna arbetar eller har semester.

    Själv skulle jag aldrig drömma om att använda barnomsorgen mer än jag behöver till mina barn men det beror på att jag vill vara med dem så mycket som möjligt.
  7. ella
    #4

    skulle

    aldrig kräva att få in föräldrars arbetstider, det är några få ställen i vår kommun som gör så men jag tror inte på den metoden.

    Huruvida _barnets eget behov_ ska styrkas är nog olika, vem menar du ska styrka det?

    Jag ser inga problem med att avstå från att vara tidpolis, jag tror att relationen mellan föräldrar och personalen bir bättre och då uppstår inte heller dessa problem.

  8. 4
    skulle aldrig kräva att få in föräldrars arbetstider, det är några få ställen i vår kommun som gör så men jag tror inte på den metoden.

    Huruvida _barnets eget behov_ ska styrkas är nog olika, vem menar du ska styrka det?

    Jag ser inga problem med att avstå från att vara tidpolis, jag tror att relationen mellan föräldrar och personalen bir bättre och då uppstår inte heller dessa problem.

  9. Åsa
    #5

    Alltså det håller jag

    med om. Jag menar inte att förskolan ska vara tidspolis. Utan förvånas över att så många föräldrar tycker det är OK att \"utnyttja\" barnomsorgen. Den är ju så belastad ändå med lite personal i förhållande till antalet barn ett det faktiskt räcker. Inte behöver barnen dessutom gå på föräldrars \"nöjes\" tid som älgjagt.

    Handlar alltså om föräldrars attityd inte förskolefröknarnas.
  10. 5
    Alltså det håller jag med om. Jag menar inte att förskolan ska vara tidspolis. Utan förvånas över att så många föräldrar tycker det är OK att \"utnyttja\" barnomsorgen. Den är ju så belastad ändå med lite personal i förhållande till antalet barn ett det faktiskt räcker. Inte behöver barnen dessutom gå på föräldrars \"nöjes\" tid som älgjagt.

    Handlar alltså om föräldrars attityd inte förskolefröknarnas.
  11. Åsa
    #6

    OK

    förstår ditt resonemang men tycker inte 5min parkering och dagar extra på dagis är jämförbara.

    Å vi har ju inta alls betalt för vår tid på förskolan. Det är ju bara en symbolsumma man betalar.

    Å din attityd när du arbetade tycker jag är helt rätt. Barn ska inte behöva lida pga av föräldrar på det sätt som det blir i de situationer jag sett. För barnen kommer ju ikläm när personel och förälder har svårt att samarbeta.
  12. 6
    OK förstår ditt resonemang men tycker inte 5min parkering och dagar extra på dagis är jämförbara.

    Å vi har ju inta alls betalt för vår tid på förskolan. Det är ju bara en symbolsumma man betalar.

    Å din attityd när du arbetade tycker jag är helt rätt. Barn ska inte behöva lida pga av föräldrar på det sätt som det blir i de situationer jag sett. För barnen kommer ju ikläm när personel och förälder har svårt att samarbeta.
  13. Åsa
    #7

    För mig

    ett solklart nej. Älgjagt är nöje och att ha barnen på dagis då känns mysko men jag vet att många tycker att det är OK. Om ena jobbar å den andra gör nyttogrejer (renoverar, älgjagt, handlar, åker till Ullared osv)
  14. 7
    För mig ett solklart nej. Älgjagt är nöje och att ha barnen på dagis då känns mysko men jag vet att många tycker att det är OK. Om ena jobbar å den andra gör nyttogrejer (renoverar, älgjagt, handlar, åker till Ullared osv)
  15. Cecilia m. små troll
    #8

    Nej, jag

    tycker inte heller att 5 minuters parkering och att lämna barnen en extra dag på dagis går att jämföra men det är du och jag det *ler*. Det jag skrev handlar mer om vad för attityd som gör att många föräldrar tycker att det är Ok att göra på det sättet.
  16. 8
    Nej, jag tycker inte heller att 5 minuters parkering och att lämna barnen en extra dag på dagis går att jämföra men det är du och jag det *ler*. Det jag skrev handlar mer om vad för attityd som gör att många föräldrar tycker att det är Ok att göra på det sättet.
  17. Åsa
    #9

    *L* Jag förstod

    Ville bara svara, att det är lätt att \"etiken\" i samhället changserar (hur stavar man det) när ingen någonsin protesterar. Allt är alltid familjens egna val. Även om det bryter mot tydliga regler.

    Bara det är bäst för \"oss\" i rejäl egoistiskt 2000-tals anda ;)
  18. 9
    *L* Jag förstod Ville bara svara, att det är lätt att \"etiken\" i samhället changserar (hur stavar man det) när ingen någonsin protesterar. Allt är alltid familjens egna val. Även om det bryter mot tydliga regler.

    Bara det är bäst för \"oss\" i rejäl egoistiskt 2000-tals anda ;)
  19. Åsa
    #10

    Tillägg här är det

    obligatoriskt. Tror inte förskolan får välja utan när man skriver schema vid terminsstart eller när man börjar förskolan får man lämna inte inkomst redovisning, önskat omsorgsbehov och sina arbetstider. Sedan får man beviljat det behov man anses behöva.

    Har förstått att många andra kommuner är luddiga och föräldrarna själva väljer dagis tider mer som de vill.
  20. 10
    Tillägg här är det obligatoriskt. Tror inte förskolan får välja utan när man skriver schema vid terminsstart eller när man börjar förskolan får man lämna inte inkomst redovisning, önskat omsorgsbehov och sina arbetstider. Sedan får man beviljat det behov man anses behöva.

    Har förstått att många andra kommuner är luddiga och föräldrarna själva väljer dagis tider mer som de vill.
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11

    och

    jag blir lika förvånad varje gång jag har spurtat ner på stan på lunchen för att handla lite kläder eller ngt och när jag kommer till dagis så tittar fröknarna och man ser att de tror jag vart och handlat efter jobbet när jag i själv verket går från jobbet och är på dagis 5 minuter senare..

    men jag förstår vad du menar och tycker inte alls att det är bra!
  22. 11
    och jag blir lika förvånad varje gång jag har spurtat ner på stan på lunchen för att handla lite kläder eller ngt och när jag kommer till dagis så tittar fröknarna och man ser att de tror jag vart och handlat efter jobbet när jag i själv verket går från jobbet och är på dagis 5 minuter senare..

    men jag förstår vad du menar och tycker inte alls att det är bra!
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12

    Det håller jag helt med om, samtidi

    gt finns det - som alltid - undantag.

    Min make har tagit två veckors semester under hösten/vintern för att kunna bygga på vårt hus som vi flyttar till i vår. Eftersom en byggarbetsplats inte är en plats för ett litet barn och eftersom vi inte har någon som kan vara barnvakt inom 50 mils radie så fanns inte mycket annat val än att ha sonen på dagis. Självklart informerade vi dock personalen innan och det var helt okej.

    Jag håller helt med om det du säger, samtidigt som varje situation är unik. Att ha barnen på dagis när man är ledig måste inte vara ett uttryck för att man är lat och för att man inte vill umgås med sina barn - det kan vara den enskilda familjens enda sätt.

    Det viktiga är väl att man har en öppen komminukation med förskolepersonalen?
  24. 12
    Det håller jag helt med om, samtidi gt finns det - som alltid - undantag.

    Min make har tagit två veckors semester under hösten/vintern för att kunna bygga på vårt hus som vi flyttar till i vår. Eftersom en byggarbetsplats inte är en plats för ett litet barn och eftersom vi inte har någon som kan vara barnvakt inom 50 mils radie så fanns inte mycket annat val än att ha sonen på dagis. Självklart informerade vi dock personalen innan och det var helt okej.

    Jag håller helt med om det du säger, samtidigt som varje situation är unik. Att ha barnen på dagis när man är ledig måste inte vara ett uttryck för att man är lat och för att man inte vill umgås med sina barn - det kan vara den enskilda familjens enda sätt.

    Det viktiga är väl att man har en öppen komminukation med förskolepersonalen?
  25. Åsa
    #13

    Ja helt rätt

    så länge man är öppen och diskuterar det och det är den lösning som situationen kräver.

    Det jag förvånas över är de som sätter i system att handla 1 timme varje vecka. Att gå på gymmet 2 ggr/vecka. Att ta semester och vara hemma och vila upp sig utan barn för _de_ behöver det. Dvs när dagis liksom får ta \"allt\" annat oxå inte bara barnets pedagogiska utveckling och trygghet den tid mamma och pappa jobbar.
  26. 13
    Ja helt rätt så länge man är öppen och diskuterar det och det är den lösning som situationen kräver.

    Det jag förvånas över är de som sätter i system att handla 1 timme varje vecka. Att gå på gymmet 2 ggr/vecka. Att ta semester och vara hemma och vila upp sig utan barn för _de_ behöver det. Dvs när dagis liksom får ta \"allt\" annat oxå inte bara barnets pedagogiska utveckling och trygghet den tid mamma och pappa jobbar.
  27. Åsa
    #14

    Nä att spurta ned och

    köpa 2 liter mjölk m.m. är inte det jag åsyftar. *L*. Förstår om du blir förvånad över sura miner då.

    Nä det är klädshopping och storhandling som kanske inte ingår i vår kraftigt subventionerade barnomsorg.
  28. 14
    Nä att spurta ned och köpa 2 liter mjölk m.m. är inte det jag åsyftar. *L*. Förstår om du blir förvånad över sura miner då.

    Nä det är klädshopping och storhandling som kanske inte ingår i vår kraftigt subventionerade barnomsorg.
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15

    Semester

    skulle jag inte ta och ha mitt barn på dagis, så långt håller jag med.
    Däremot är det svårare med arbetstider, att handla osv. På mitt jobb har vi flextid, vilket jag utnyttjar friskt, därför är det svårt att meddela exakta arbetstider till förskolan. Däremot har vi sagt när han tidigast ska komma till dagis, och när vi hämtar honom allra senast - och det är sällan vi utnyttjar den tiden fullt ut.
    Sedan har vi krav på att ha minst en halvtimmes lunch varje dag, och om jag då använder min lunch till att handla, kläder eller annat, tycker jag inte är något konstigt eller ngt som förskolan borde bry sig om.
    Samma om jag på hemvägen handlar lite mat i lokala affären - går på tio minuter och förenklar betydligt jämfört om jag först skulle hämta sonen på dagis och sedan cykla tillbaka till affären och handla, och därefter cykla hem.
    Men, som Sara (tror jag?) skrev - det viktigaste är ju att man har en bra dialog med förskolan och personalen.
  30. 15
    Semester skulle jag inte ta och ha mitt barn på dagis, så långt håller jag med.
    Däremot är det svårare med arbetstider, att handla osv. På mitt jobb har vi flextid, vilket jag utnyttjar friskt, därför är det svårt att meddela exakta arbetstider till förskolan. Däremot har vi sagt när han tidigast ska komma till dagis, och när vi hämtar honom allra senast - och det är sällan vi utnyttjar den tiden fullt ut.
    Sedan har vi krav på att ha minst en halvtimmes lunch varje dag, och om jag då använder min lunch till att handla, kläder eller annat, tycker jag inte är något konstigt eller ngt som förskolan borde bry sig om.
    Samma om jag på hemvägen handlar lite mat i lokala affären - går på tio minuter och förenklar betydligt jämfört om jag först skulle hämta sonen på dagis och sedan cykla tillbaka till affären och handla, och därefter cykla hem.
    Men, som Sara (tror jag?) skrev - det viktigaste är ju att man har en bra dialog med förskolan och personalen.
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16

    Stora grupper, ett problem

    Jag tycker att vi inte ska godkänna vilka anledningar som helst till varför barnen ska vara hos oss på förskolan eftersom vi har stora grupper som det är. Och det är självklart så att verksamheten bli sämre, kontakten med varje barn bli sämre, ju fler barn det är på förskolan samtidigt.
    Kan man då minska antalet ska man göra det. Sen känns det ju fantastiskt generöst att säga att jag bryr mig inte om vad föräldrarna gör när barnen är på förskolan, men jag tycker att i dessa tider med stora barngrupper borde vi som personal ställa lite större krav på föräldrarna. Det är barnens bästa vi ska ha för ögonen inte föräldrarnas. Sen ska man naturligtvis inte vara otrevlig eller omöjlig, men det ska finnas gränser för vad vi accepterar.
  32. 16
    Stora grupper, ett problem Jag tycker att vi inte ska godkänna vilka anledningar som helst till varför barnen ska vara hos oss på förskolan eftersom vi har stora grupper som det är. Och det är självklart så att verksamheten bli sämre, kontakten med varje barn bli sämre, ju fler barn det är på förskolan samtidigt.
    Kan man då minska antalet ska man göra det. Sen känns det ju fantastiskt generöst att säga att jag bryr mig inte om vad föräldrarna gör när barnen är på förskolan, men jag tycker att i dessa tider med stora barngrupper borde vi som personal ställa lite större krav på föräldrarna. Det är barnens bästa vi ska ha för ögonen inte föräldrarnas. Sen ska man naturligtvis inte vara otrevlig eller omöjlig, men det ska finnas gränser för vad vi accepterar.
  33. Cecilia m. små troll
    #17

    Det handlar

    ju oftast inte om så många barn som är på förskolan mer än vad de skulle behöva i förhållande till föräldrarnas arbetstider. Jag anser inte att det egentligen är vår uppgift alls att hålla ordning på att föräldrarna bara lämnar vid behov. Det är väl i så fall kommunen eller annars rektors uppgift att kontrollera sådant ifall de tror att det missbrukas mycket.

    Jag håller med dig om detta med att utgå ifrån barnens behov och där kan det ju bli knepigt ibland.
    Generellt sett så anser jag att ifall en förälder har möjlighet att ha sitt barn hemma men väljer att inte ha det så har barnet det bättre hos oss. Men där får man ju se till barnens behov och ha en diskussion med föräldern ifall man anser att föräldrars val går ut över barnets bästa.

    Nu har vi inte haft så stora problem hos oss med antalet barn så att det går ut över verksamhetens kvalité men skulle det börja handla om sådana antal \"extra\" barn så får man såklart ta tag i det. Självklart kan det inte få gå ut över verksamheten, det håller jag med dig om!
  34. 17
    Det handlar ju oftast inte om så många barn som är på förskolan mer än vad de skulle behöva i förhållande till föräldrarnas arbetstider. Jag anser inte att det egentligen är vår uppgift alls att hålla ordning på att föräldrarna bara lämnar vid behov. Det är väl i så fall kommunen eller annars rektors uppgift att kontrollera sådant ifall de tror att det missbrukas mycket.

    Jag håller med dig om detta med att utgå ifrån barnens behov och där kan det ju bli knepigt ibland.
    Generellt sett så anser jag att ifall en förälder har möjlighet att ha sitt barn hemma men väljer att inte ha det så har barnet det bättre hos oss. Men där får man ju se till barnens behov och ha en diskussion med föräldern ifall man anser att föräldrars val går ut över barnets bästa.

    Nu har vi inte haft så stora problem hos oss med antalet barn så att det går ut över verksamhetens kvalité men skulle det börja handla om sådana antal \"extra\" barn så får man såklart ta tag i det. Självklart kan det inte få gå ut över verksamheten, det håller jag med dig om!
  35. ella
    #18

    nöje...

    ja kan så var samtidigt, samtidigt så ger det familjen kött på bordet resten av året! Så om man vill kan man se det som ett sätt att få mat till familjen:)
  36. 18
    nöje... ja kan så var samtidigt, samtidigt så ger det familjen kött på bordet resten av året! Så om man vill kan man se det som ett sätt att få mat till familjen:)
  37. ella
    #19

    fast

    hur många är det _egentligen_ som satt det i system?

    Jag tror det är stor skillnad i antal på de som _verkligen_ satt det i system och de som blir misstänkta för att ha satt det i system. Jag tror att många gör fel tolkningar av vad föräldrar gör/inte gör när barnen är på förskolan. Många gissar elelr antar vad andra har för sig fast de i själva verket inte har en aning.
  38. 19
    fast hur många är det _egentligen_ som satt det i system?

    Jag tror det är stor skillnad i antal på de som _verkligen_ satt det i system och de som blir misstänkta för att ha satt det i system. Jag tror att många gör fel tolkningar av vad föräldrar gör/inte gör när barnen är på förskolan. Många gissar elelr antar vad andra har för sig fast de i själva verket inte har en aning.
  39. Åsa
    #20

    Tja kanske är det

    speciellt här (jobbar på en mansdominerad arbetsplats med full flex) men vi pratade om det för ett tag sedan på fikat och det var så vanligt att man flexade ut och tränade på lunchen (lunch 30min samt 1h träning) vilket ju då ger en längre arbetsdag som barnen är på dagis under.

    När man jobbat över vilket många gör ofta ansåg man sig berättigad till en ledig dag någongång i månaden och då ledigt från barnen oxå, annars blir det ju inte ledig..... Dvs man flexar ut och går på stan eller spelar golf en dag osv. Frugan hämtar ju ändå vid samma tid som vanligt. Det som glöms är att den tid man jobbat över ju oxå är tid barnen missat med en och kanske borde man då i högregrad ta ledig och träffa dem?
  40. 20
    Tja kanske är det speciellt här (jobbar på en mansdominerad arbetsplats med full flex) men vi pratade om det för ett tag sedan på fikat och det var så vanligt att man flexade ut och tränade på lunchen (lunch 30min samt 1h träning) vilket ju då ger en längre arbetsdag som barnen är på dagis under.

    När man jobbat över vilket många gör ofta ansåg man sig berättigad till en ledig dag någongång i månaden och då ledigt från barnen oxå, annars blir det ju inte ledig..... Dvs man flexar ut och går på stan eller spelar golf en dag osv. Frugan hämtar ju ändå vid samma tid som vanligt. Det som glöms är att den tid man jobbat över ju oxå är tid barnen missat med en och kanske borde man då i högregrad ta ledig och träffa dem?
Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Man blir så förvånad
    By Resan in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 09:36
  2. Jag blir förvånad
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:56
  3. Blir så förvånad...
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 13:55
  4. Nu blir jag förvånad!
    By Abigail in forum Hem & fritid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 20:48
  5. Blir förvånad
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 23:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar