Sluta nattamma=sluta helt o hållet?
Föräldraskap
  1. Ida m. Lova
    #1

    Sluta nattamma=sluta helt o hållet?

    Jag känner att jag vill sluta amma på nätterna, dottern vill snutta 3-4 ggr per natt och jag kan inte sova, hon sparkas o bökar runt i sängen och varken jag eller sambon min sover okej längre. :-( Tyvärr. :-(

    Jag vill göra det så lätt som möjligt för hennes skull (hon är 13 månader), har testat att neka rakt av henne bröstet o natta om henne i sin egen spjälis men det var bara skrik o vrål - så det gör jag inte om! :-o

    Har testat att natta om henne i sin egen spjälis, men också ta upp henne o bära o gosa o ge lite tutte men inte så att hon somnar med tutten i munnen, och det gick väl till slut, men det tog också 1½ timme :-o

    Jag vill inte sluta amma med skrik och vrål, det är det inte värt! Då sover jag nästan hellre illa varje natt resten av mitt liv typ ;-) Kanske inte men ni fattar?!?

    Har också provat att ha en tröja på mig och kramas tills hon somnar om (när hon sover i vår säng), med har alltid \"gett upp\" efter en stund (kanske för snabbt?) eftersom hon blivit så arg o lessen.
    Jag vill inte sluta amma helt o hållet, tycker att det är så skönt att ha tutten till hands när det behövs, och det är inga proböem alls för pappa att natta henne även om jag är hemma, jag kan också natta henne utan att amma henne till sömns - det är just när hon vaknar på nätterna och vill ha som är problemet!

    Vi brukar ha samam nattningsrutiner, middag, lek, välling o soffan, sång och mys i sängen o sen ligger pappa eller jag hos henne trills hon somnar och sen lägegr vi över henne i henens eget rum o spjälisen, när vi går ner till tv:n. Vill inte ha henne själv i vår säng ifall hon trillar ut.

    När hon vaknar första gången brukar pappa hämta in henne till vår säng o tuttningen är igång. (även sparkandet, bökandet,knuffandet etc)

    Vet att många har det här \"problemet\", och egentligen är det inget problem om det inte varit för att både sambon o jag sover så j*kla illa!!! :-(


    Vad ska man göra?
    Har just betällt ncss o hoppas att den boken kanske kan ge några tips, men söker lite tips (och peppning) av er också! :-) För visst måste det väl gå att sluta nattamma men ändå inte sluta helt och sållet?

    Lägger mitt inlägg här i AP snacket då det inte är ett rent sömn eller amingsfråga enligt mitt tycke.
  2. 1
    Sluta nattamma=sluta helt o hållet? Jag känner att jag vill sluta amma på nätterna, dottern vill snutta 3-4 ggr per natt och jag kan inte sova, hon sparkas o bökar runt i sängen och varken jag eller sambon min sover okej längre. :-( Tyvärr. :-(

    Jag vill göra det så lätt som möjligt för hennes skull (hon är 13 månader), har testat att neka rakt av henne bröstet o natta om henne i sin egen spjälis men det var bara skrik o vrål - så det gör jag inte om! :-o

    Har testat att natta om henne i sin egen spjälis, men också ta upp henne o bära o gosa o ge lite tutte men inte så att hon somnar med tutten i munnen, och det gick väl till slut, men det tog också 1½ timme :-o

    Jag vill inte sluta amma med skrik och vrål, det är det inte värt! Då sover jag nästan hellre illa varje natt resten av mitt liv typ ;-) Kanske inte men ni fattar?!?

    Har också provat att ha en tröja på mig och kramas tills hon somnar om (när hon sover i vår säng), med har alltid \"gett upp\" efter en stund (kanske för snabbt?) eftersom hon blivit så arg o lessen.
    Jag vill inte sluta amma helt o hållet, tycker att det är så skönt att ha tutten till hands när det behövs, och det är inga proböem alls för pappa att natta henne även om jag är hemma, jag kan också natta henne utan att amma henne till sömns - det är just när hon vaknar på nätterna och vill ha som är problemet!

    Vi brukar ha samam nattningsrutiner, middag, lek, välling o soffan, sång och mys i sängen o sen ligger pappa eller jag hos henne trills hon somnar och sen lägegr vi över henne i henens eget rum o spjälisen, när vi går ner till tv:n. Vill inte ha henne själv i vår säng ifall hon trillar ut.

    När hon vaknar första gången brukar pappa hämta in henne till vår säng o tuttningen är igång. (även sparkandet, bökandet,knuffandet etc)

    Vet att många har det här \"problemet\", och egentligen är det inget problem om det inte varit för att både sambon o jag sover så j*kla illa!!! :-(


    Vad ska man göra?
    Har just betällt ncss o hoppas att den boken kanske kan ge några tips, men söker lite tips (och peppning) av er också! :-) För visst måste det väl gå att sluta nattamma men ändå inte sluta helt och sållet?

    Lägger mitt inlägg här i AP snacket då det inte är ett rent sömn eller amingsfråga enligt mitt tycke.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    För mig var det så...

    Jag ville trappa ner amningen med Viggo, som ammade 10-20 gånger per dygn när han var 1½ år. Det gick inte. Varje försök till nedtrapp innebar skrik och gråt från hans sida. Det gick inte att avleda med annat. Då slutade jag helt istället, vilket (konstigt nog!) gick mycket lättare.

    Jag är än idag ledsen för att jag inte orkade amma längre än jag gjorde, eftersom min son gärna hade fortsatt (han frågar efter tutten än, och han är 3 år nu), men jag orkade inte vara vaken så mycket varje natt och samtidigt fungera i skolan så då blev det ett avslut.

    Det är ingen lätt sits du är i, och jag vet precis vilka känslor du brottas med. Det bästa - medelvägen - för er båda är naturligtvis om du kan trappa ner och kanske bara sluta med nattamningen. Men det är inte alltid det går, och då får man fråga sig själv vad man vill och vad man orkar.
  4. 2
    För mig var det så... Jag ville trappa ner amningen med Viggo, som ammade 10-20 gånger per dygn när han var 1½ år. Det gick inte. Varje försök till nedtrapp innebar skrik och gråt från hans sida. Det gick inte att avleda med annat. Då slutade jag helt istället, vilket (konstigt nog!) gick mycket lättare.

    Jag är än idag ledsen för att jag inte orkade amma längre än jag gjorde, eftersom min son gärna hade fortsatt (han frågar efter tutten än, och han är 3 år nu), men jag orkade inte vara vaken så mycket varje natt och samtidigt fungera i skolan så då blev det ett avslut.

    Det är ingen lätt sits du är i, och jag vet precis vilka känslor du brottas med. Det bästa - medelvägen - för er båda är naturligtvis om du kan trappa ner och kanske bara sluta med nattamningen. Men det är inte alltid det går, och då får man fråga sig själv vad man vill och vad man orkar.
  5. Anonym
    #3

    Jag slutade nattamma

    när dottern var 9 mån och då ammade jag fortfarande mycket på dagarna. Hon åt vid den tidpunkten enbart två mål \"riktig\" mat i övrigt ammades hon. Det var inga problem att sluta med nattamningen och amningen dagtid stördes inte av det upplevde jag det som, tvärtom blev det snarare bättre eftersom jag blev lite piggare. Tyvärr blev inte nattsömnen jättebra för henne heller, men det blev ändå enklare.

    När hon var nästan 2 år började hon be om tutte på nätterna igen. Det kom så plötsligt att det tog ett tag innan jag märkte det. Det var i samband med att hon började på dagis tror jag, hon hade väl ett ökat närhetsbehov. Det blev dock väldigt jobbigt och jag sa ifrån igen, den här gången pratade jag mer med henne. Efter ett par nätter slutade hon be om tutte.

    Jag har haft jobbigt med fysiska problem på senare tid, jobbig foglossning och trötthet och har känt att jag behövt dra ner på amningen. Jag har tagit det stegvis fram tills nyligen och nu verkar det vara i stort sett slutammat för oss. Det känns jätteskönt eftersom vi verkar vara överens!

    Min dotter är nu 2 år och 3 mån och det känns bra att jag har kunnat ha kvar amningen så här länge. Jag hade dock antagligen inte orkat om jag inte slutat med nattamningen och sen satt stopp i vissa fall.
  6. 3
    Jag slutade nattamma när dottern var 9 mån och då ammade jag fortfarande mycket på dagarna. Hon åt vid den tidpunkten enbart två mål \"riktig\" mat i övrigt ammades hon. Det var inga problem att sluta med nattamningen och amningen dagtid stördes inte av det upplevde jag det som, tvärtom blev det snarare bättre eftersom jag blev lite piggare. Tyvärr blev inte nattsömnen jättebra för henne heller, men det blev ändå enklare.

    När hon var nästan 2 år började hon be om tutte på nätterna igen. Det kom så plötsligt att det tog ett tag innan jag märkte det. Det var i samband med att hon började på dagis tror jag, hon hade väl ett ökat närhetsbehov. Det blev dock väldigt jobbigt och jag sa ifrån igen, den här gången pratade jag mer med henne. Efter ett par nätter slutade hon be om tutte.

    Jag har haft jobbigt med fysiska problem på senare tid, jobbig foglossning och trötthet och har känt att jag behövt dra ner på amningen. Jag har tagit det stegvis fram tills nyligen och nu verkar det vara i stort sett slutammat för oss. Det känns jätteskönt eftersom vi verkar vara överens!

    Min dotter är nu 2 år och 3 mån och det känns bra att jag har kunnat ha kvar amningen så här länge. Jag hade dock antagligen inte orkat om jag inte slutat med nattamningen och sen satt stopp i vissa fall.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Inte alls

    Eller inte alls för oss i alla fall. Viggo började snarast amma mer på dagarna när vi slutade på nätterna. Framförallt blev morgonamningen mer viktig när jag bestämde att vi inte skulle amma före kl.6 på morgonen. Även amningsstunden som alltid inträffade när vi kom hem från dagis eller jag kom hem från jobbet blev viktigare. Vi fortsatte att dagamma ganska precis ett år efter att vi slutat nattamma vid 16 månaders ålder.

    Mvh,
    Susanne
  8. 4
    Inte alls Eller inte alls för oss i alla fall. Viggo började snarast amma mer på dagarna när vi slutade på nätterna. Framförallt blev morgonamningen mer viktig när jag bestämde att vi inte skulle amma före kl.6 på morgonen. Även amningsstunden som alltid inträffade när vi kom hem från dagis eller jag kom hem från jobbet blev viktigare. Vi fortsatte att dagamma ganska precis ett år efter att vi slutat nattamma vid 16 månaders ålder.

    Mvh,
    Susanne
  9. EM med dotter
    #5

    håller oxå på

    med operation inte amma så mycket på natten. snart ska man börja jobba o ja känner att ja omöjligen kommer att orka med att sova så lite o så dåligt då så vi har börjat nu med att trappa ner. Har inga direkta råd för ja har oxå ett vekt hjärta ;-) men ja bestämde mig för att inte amma mellan 00-04 på natten eller ibland har det blivit 23-03 eller 01-05 men iaf 4 timmar tuttfrid om du förstår va ja menar...

    Hon vaknar nu på natten oftast bara en gång runt 2-3 när det \"inte är dags\" o blir ledsen o arg.. Men nu till tipset!

    Jag brukar sjunga mors lilla olle för den gillar hon o om hon är ARG som hon är ibland så brukar ja sjunga den tyst i mitt huvud för att ja inte ska ge upp för lätt/snabbt. På natten med en ledsen unge så verkar ju även 4 sekunder som flera långa minuter - oändliga tunga hemska minuter.. Men oftast är det bra efter 2 verser o hon har lagt sig tillrätta på min arm o accepterat sitsen. O sjunger man den dagtid så vet man ju att det ÄR inte så lång tid.. Så det är mn räddning just nu när det gäller att inte ge upp för snabbt.. Hon somnar fortfarnade på kvällen vid bröstet så ja hoppas att vi inte behöver sluta helt.

    Lycka till iaf o hoppas att allt löser sig.. Man måste ju vilja sägs det men ja har väl problemet att ja vill sova o sluta amma utan att behöva sluta amma =)
  10. 5
    håller oxå på med operation inte amma så mycket på natten. snart ska man börja jobba o ja känner att ja omöjligen kommer att orka med att sova så lite o så dåligt då så vi har börjat nu med att trappa ner. Har inga direkta råd för ja har oxå ett vekt hjärta ;-) men ja bestämde mig för att inte amma mellan 00-04 på natten eller ibland har det blivit 23-03 eller 01-05 men iaf 4 timmar tuttfrid om du förstår va ja menar...

    Hon vaknar nu på natten oftast bara en gång runt 2-3 när det \"inte är dags\" o blir ledsen o arg.. Men nu till tipset!

    Jag brukar sjunga mors lilla olle för den gillar hon o om hon är ARG som hon är ibland så brukar ja sjunga den tyst i mitt huvud för att ja inte ska ge upp för lätt/snabbt. På natten med en ledsen unge så verkar ju även 4 sekunder som flera långa minuter - oändliga tunga hemska minuter.. Men oftast är det bra efter 2 verser o hon har lagt sig tillrätta på min arm o accepterat sitsen. O sjunger man den dagtid så vet man ju att det ÄR inte så lång tid.. Så det är mn räddning just nu när det gäller att inte ge upp för snabbt.. Hon somnar fortfarnade på kvällen vid bröstet så ja hoppas att vi inte behöver sluta helt.

    Lycka till iaf o hoppas att allt löser sig.. Man måste ju vilja sägs det men ja har väl problemet att ja vill sova o sluta amma utan att behöva sluta amma =)
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6

    Har samma problem...

    ...jag brottas med just nu.

    Orkar verkligen inte med alla dessa amningar - det tuttas precis hela tiden och ofta länge, länge (speciellt länge på natten - upp till en timme i taget). Dottern är 16 månader, men jag vill inte sluta helt - har tänkt mig att klara att riktigt långamma denna gång. Förhoppningen är iaf till 2 år.
    Jag tänker göra så att jag åker bort i tre nätter över nyår och tar med äldsta dottern (3 år), så får lillan och pappa vara hemma. Hon är jättevan vid pappa som varit pappaledig hela första året och hon är mycket anknuten även till honom.

    När jag kommer hem ska jag introducera amningen igen, fast försöak styra så hon inte äter så ofta och helst inte alls på nattetid. Hoppas detta går! Annars blir jag nog tyvärr också tvungen att överväga ett totalstopp och det VILL jag inte! :/

    Tillägg; jag är inte fysiskt frisk och orkar verkligen inte denna amningstakt mer....:(
  12. 6
    Har samma problem... ...jag brottas med just nu.

    Orkar verkligen inte med alla dessa amningar - det tuttas precis hela tiden och ofta länge, länge (speciellt länge på natten - upp till en timme i taget). Dottern är 16 månader, men jag vill inte sluta helt - har tänkt mig att klara att riktigt långamma denna gång. Förhoppningen är iaf till 2 år.
    Jag tänker göra så att jag åker bort i tre nätter över nyår och tar med äldsta dottern (3 år), så får lillan och pappa vara hemma. Hon är jättevan vid pappa som varit pappaledig hela första året och hon är mycket anknuten även till honom.

    När jag kommer hem ska jag introducera amningen igen, fast försöak styra så hon inte äter så ofta och helst inte alls på nattetid. Hoppas detta går! Annars blir jag nog tyvärr också tvungen att överväga ett totalstopp och det VILL jag inte! :/

    Tillägg; jag är inte fysiskt frisk och orkar verkligen inte denna amningstakt mer....:(
  13. Ida m. Lova
    #7

    Ammade inget i natt....

    ... Hade en tröja på mig och bestämde att Nej, det blir inte tutte i natt och döm om min förvåning när det faktiskt gick hyffsat! :-)
    Visst var Lova arg ett par gånger, men det gick över ganska så snabbt! :-) Men i det stora hela gick det bättre än väntat iaf!

    Antar att det bara är att fortsätta på samma vis, när hon vakar o vill tutta så försöker jag krama henne, stryka henne över håret, klappa i rumpan o sjunga lite istället.... :-)

    Ammade henne dock vid 6 tiden på morronen, i sängen. Funderar på om det kanske inte är det bästa egentligen, blir kanske förvirrat - inte få tutte, få tutte, inte få tutte, få tutte - beroende på vad klockan är??!!

    ger nog välling tidigt på morronen ett par dagar framöver, just nu när vi håller på med \"op. nattamma mindre\" i alla faaa, den stora förhoppningen är ju att hon till och med ska börja sova hela nätterna och få tutte på morronen! :-)
    Men tills dess - iaf somna om snabbt och smidigt utan tutte! :-)
  14. 7
    Ammade inget i natt.... ... Hade en tröja på mig och bestämde att Nej, det blir inte tutte i natt och döm om min förvåning när det faktiskt gick hyffsat! :-)
    Visst var Lova arg ett par gånger, men det gick över ganska så snabbt! :-) Men i det stora hela gick det bättre än väntat iaf!

    Antar att det bara är att fortsätta på samma vis, när hon vakar o vill tutta så försöker jag krama henne, stryka henne över håret, klappa i rumpan o sjunga lite istället.... :-)

    Ammade henne dock vid 6 tiden på morronen, i sängen. Funderar på om det kanske inte är det bästa egentligen, blir kanske förvirrat - inte få tutte, få tutte, inte få tutte, få tutte - beroende på vad klockan är??!!

    ger nog välling tidigt på morronen ett par dagar framöver, just nu när vi håller på med \"op. nattamma mindre\" i alla faaa, den stora förhoppningen är ju att hon till och med ska börja sova hela nätterna och få tutte på morronen! :-)
    Men tills dess - iaf somna om snabbt och smidigt utan tutte! :-)
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8

    Härligt!

    Nu är ni igång. För oss gick det ungefär likadant, dvs att jag iförd tröja ovanligt smärtfritt lyckades får Viggo att somna om utan att amma. De första nätterna vaknade han ungefär på samma tider som han tidigare ammat, men sedan började han sova över och inte vakna förrän 6 som jag hade som gräns för när morgonamning fick ske. Oftast halvsov han när vi morgonammade fram till sju, men det gjorde inget eftersom han ändå sov helt fram till 6 ungefär. Några gånger vaknade han för tidigt, men då sa jag bara att det fortfarande var natt och att vi skulle sova. Sedan brukade jag vara lite generös med tiden och acceptera amning om klockan i alla fall var kvart i sex.

    På så sätt lyckades vi sluta nattamma på en vecka och sedan dagammade vi tills Viggo var över två år. Hoppas att det går minst lika bra för er!

    Mvh,
    Susanne

  16. 8
    Härligt! Nu är ni igång. För oss gick det ungefär likadant, dvs att jag iförd tröja ovanligt smärtfritt lyckades får Viggo att somna om utan att amma. De första nätterna vaknade han ungefär på samma tider som han tidigare ammat, men sedan började han sova över och inte vakna förrän 6 som jag hade som gräns för när morgonamning fick ske. Oftast halvsov han när vi morgonammade fram till sju, men det gjorde inget eftersom han ändå sov helt fram till 6 ungefär. Några gånger vaknade han för tidigt, men då sa jag bara att det fortfarande var natt och att vi skulle sova. Sedan brukade jag vara lite generös med tiden och acceptera amning om klockan i alla fall var kvart i sex.

    På så sätt lyckades vi sluta nattamma på en vecka och sedan dagammade vi tills Viggo var över två år. Hoppas att det går minst lika bra för er!

    Mvh,
    Susanne

  17. Ida m. Lova
    #9

    Tack för svar!

    Jo det känns jättebra!Särkilt efter natten nu som var (natt 2 utan tutte) Då vaknade hon bara en endaste gång och sambon somnade om henne på mindre än 1 minut! :-D Inget gråt, inget mer än lite lite gruffgruff och så sov hon igen! :-) Härligt!

    Antar att det kommer bakslag också, men med detat i huvudet klarar vi nog det också! Har märkt att hon är mycket tuttigare på dagen sen vi slutade på natten! :-) Men vad gör väl det???? :-) Vi tuttar på som tusan och \"laddar upp\" inför nätterna, jag sov SÅ himla gott i natt och Lova med! sambon med! Lova fick välling vid 6 tiden o somnade sen o, mätt o nöjd! :-)

  18. 9
    Tack för svar! Jo det känns jättebra!Särkilt efter natten nu som var (natt 2 utan tutte) Då vaknade hon bara en endaste gång och sambon somnade om henne på mindre än 1 minut! :-D Inget gråt, inget mer än lite lite gruffgruff och så sov hon igen! :-) Härligt!

    Antar att det kommer bakslag också, men med detat i huvudet klarar vi nog det också! Har märkt att hon är mycket tuttigare på dagen sen vi slutade på natten! :-) Men vad gör väl det???? :-) Vi tuttar på som tusan och \"laddar upp\" inför nätterna, jag sov SÅ himla gott i natt och Lova med! sambon med! Lova fick välling vid 6 tiden o somnade sen o, mätt o nöjd! :-)

  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10

    Vad skönt att höra!

    Hoppas det fortsätter så nu - ska hålla tumarna för er! *glad för er skull*
  20. 10
    Vad skönt att höra! Hoppas det fortsätter så nu - ska hålla tumarna för er! *glad för er skull*
  21. Ida m. Lova
    #11

    Tack!

    Gick bra nu i natt också, hon vaknar ju de tider som hon tuttat på innan , men det tar väl ett tag innan det förhoppningsvis släpper det med!!! Tack för tummarna! :-)
  22. 11
    Tack! Gick bra nu i natt också, hon vaknar ju de tider som hon tuttat på innan , men det tar väl ett tag innan det förhoppningsvis släpper det med!!! Tack för tummarna! :-)

Liknande trådar

  1. Sluta nattamma
    By nillan71 in forum _1005 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 13:39
  2. Sluta nattamma?
    By Kajsalotta in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 15:23
  3. sluta nattamma...
    By mli.m.Malva&Leo in forum _0705 Majbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 00:02
  4. Sluta nattamma
    By Gafsan in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 13:53
  5. Sluta nattamma=sluta amma helt?
    By tizbe in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 18:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar