Varför kan man inte få glädjas
Utvecklingshämning
  1. Mamma till korkat barn?
    #1

    Varför kan man inte få glädjas

    över sitt barns framsteg även om de kommer alldeles för sent enligt alla böcker? I min familj är det så iaf. All kommenterar hur duktiga de barnen är som är duktiga i skolan, är bra på pussel eller andra saker. Men min dotter, hon är aldrig duktig. Henne ser de knappt, hon är ju utvecklingsstörd och kan då per definition alltså heller inte vara duktig, tydligen. Fy fan vad trött jag är på detta..... :-((((((

  2. 1
    Varför kan man inte få glädjas över sitt barns framsteg även om de kommer alldeles för sent enligt alla böcker? I min familj är det så iaf. All kommenterar hur duktiga de barnen är som är duktiga i skolan, är bra på pussel eller andra saker. Men min dotter, hon är aldrig duktig. Henne ser de knappt, hon är ju utvecklingsstörd och kan då per definition alltså heller inte vara duktig, tydligen. Fy fan vad trött jag är på detta..... :-((((((

  3. Erika med Loke 0305
    #2

    Självklart

    kan även våra barn vara - och är - duktiga! Tråkigt när inte trångsinta människor inser det. Det är bara att försöka skaka av sig det och välja andra att umgås med i stället. Men visst är det tråkigt när det är den närmsta familjen, som man i stället hade väntat sig stöd och hjälp ifrån...
  4. 2
    Självklart kan även våra barn vara - och är - duktiga! Tråkigt när inte trångsinta människor inser det. Det är bara att försöka skaka av sig det och välja andra att umgås med i stället. Men visst är det tråkigt när det är den närmsta familjen, som man i stället hade väntat sig stöd och hjälp ifrån...
  5. Millimeterns mamma
    #3

    Vad är duktigt egentligen?

    Hej

    Tråkigt att din dotter aldrig får beröm av sina närstående. Mmmm hur duktiga är din familj på eq?
    Varför mäta barnet mot orimliga måttstockar - alla kan inte bli Einstein eller en Pernilla Wiberg.
    Min dotter är superduperduktig för hon är en go och glad unge som verkligen kämpar på, trots sina funktionshinder. Hon lär sig i sin egen takt - vi har slängt alla barnutvecklingsböcker med orimliga tidsplaner. Tycker att du bör säga ifrån och påpeka att din dotter också är värd att berömmas av sina nära och kära - rätt ska vara rätt!

    Hoppas att det löser sig och ös beröm över din tjej för det är hon värd!

    Kram
  6. 3
    Vad är duktigt egentligen? Hej

    Tråkigt att din dotter aldrig får beröm av sina närstående. Mmmm hur duktiga är din familj på eq?
    Varför mäta barnet mot orimliga måttstockar - alla kan inte bli Einstein eller en Pernilla Wiberg.
    Min dotter är superduperduktig för hon är en go och glad unge som verkligen kämpar på, trots sina funktionshinder. Hon lär sig i sin egen takt - vi har slängt alla barnutvecklingsböcker med orimliga tidsplaner. Tycker att du bör säga ifrån och påpeka att din dotter också är värd att berömmas av sina nära och kära - rätt ska vara rätt!

    Hoppas att det löser sig och ös beröm över din tjej för det är hon värd!

    Kram
  7. Cecilia m. små troll
    #4

    Klart att du

    ska glädjas åt ditt barns utveckling! Strunta i släkten- som alltid vet bäst!
    Vi har motsatt problem med släkten som envisas att det \"inte är något fel\" på vår tjej utan tycker att det är vi föräldrar som är hönsiga. Jag har erbjudit dem flera gånger att följa med till läkare och/eller specialpedagog men det vill de absolut inte. De bortförklara allt genom att säga \"men hon som är så söt, hon ser helt normal ut\" eller alla historier om den eller den pojken som är släkt med kompisens fasters väninnas brevvän och som inte lärde sig prata förrän han var fyra år och han blev minsann läkare eller professor eller ...... Jo, pyttsan!
  8. 4
    Klart att du ska glädjas åt ditt barns utveckling! Strunta i släkten- som alltid vet bäst!
    Vi har motsatt problem med släkten som envisas att det \"inte är något fel\" på vår tjej utan tycker att det är vi föräldrar som är hönsiga. Jag har erbjudit dem flera gånger att följa med till läkare och/eller specialpedagog men det vill de absolut inte. De bortförklara allt genom att säga \"men hon som är så söt, hon ser helt normal ut\" eller alla historier om den eller den pojken som är släkt med kompisens fasters väninnas brevvän och som inte lärde sig prata förrän han var fyra år och han blev minsann läkare eller professor eller ...... Jo, pyttsan!
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    självklart

    är våra barn duktiga! Synd att din familj inte kan se hur fin din dotter är. Att barnen inte följer genomsnittsmallen är en annan sak.
    Stora kramar till en bra mamma och duktig dotter
  10. 5
    självklart är våra barn duktiga! Synd att din familj inte kan se hur fin din dotter är. Att barnen inte följer genomsnittsmallen är en annan sak.
    Stora kramar till en bra mamma och duktig dotter
  11. Erika med Loke
    #6

    Känns igen,

    så reagerar min familj också. Oerhört tröttsamt, men ändå bättre än hur Mamma till korkat barn har det...
  12. 6
    Känns igen, så reagerar min familj också. Oerhört tröttsamt, men ändå bättre än hur Mamma till korkat barn har det...
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7

    JApp o Goethe pratade inte

    förrän han blev sex år o han var ju ett geni. *min sexåring har inte ett endaste ord* ja, vad säger man?
  14. 7
    JApp o Goethe pratade inte förrän han blev sex år o han var ju ett geni. *min sexåring har inte ett endaste ord* ja, vad säger man?
  15. Millimeterns mamma
    #8

    Ha-ha

    Hej

    Ja, vi har nog alla hört om värninnans-brevkompis-faster-sondotter som inte...
    Oerhört tröttsamt att få samma historia serverad gång på gång :-( Vi fick tom höra den av vår BVC-tant när Millimetern var liten.
    Vissa personer stoppar gärna huvudet i sanden som min mor och svärmor...inte är det något fel på Millimetern hon är ju bara lat - bah, vad fel det tar sig. Är det någon unge som inte är lat är det min dotter som kämpar på så gott hon kan. Jag trot generellt - och nu generaliserar jag grovt att den \"äldre\" generationen har väldigt svårt att anamma allt utanför det \"normala\" - tror att de beror på att man förr gömde undan barn med funktionshinder - tänk bara vad man gjorde/sa om barn med neurosyndynskador - \"lämna bort hon/hon och gör ett nytt barn\" och det var inte mer än för 40-50 år sedan!

    Kram
  16. 8
    Ha-ha Hej

    Ja, vi har nog alla hört om värninnans-brevkompis-faster-sondotter som inte...
    Oerhört tröttsamt att få samma historia serverad gång på gång :-( Vi fick tom höra den av vår BVC-tant när Millimetern var liten.
    Vissa personer stoppar gärna huvudet i sanden som min mor och svärmor...inte är det något fel på Millimetern hon är ju bara lat - bah, vad fel det tar sig. Är det någon unge som inte är lat är det min dotter som kämpar på så gott hon kan. Jag trot generellt - och nu generaliserar jag grovt att den \"äldre\" generationen har väldigt svårt att anamma allt utanför det \"normala\" - tror att de beror på att man förr gömde undan barn med funktionshinder - tänk bara vad man gjorde/sa om barn med neurosyndynskador - \"lämna bort hon/hon och gör ett nytt barn\" och det var inte mer än för 40-50 år sedan!

    Kram
  17. Cecilia m. små troll
    #9

    Jag håller med

    om att den äldre generationen i allmänhet är van vid att man ska släta över funktionshinder. Fast alla är ju inte sådana-min mamma tex är jätteduktig på att sätta sig in i allt runt Amanda och hon följer ofta med mig på viktiga läkarbesök ifall mannen inte kan följa med ( han jobbar utomlands ibland).
    En annan nära släkting däremot kan inte tro att Amanda skulle kunna ha någon kromosom avvikelse för att hon inte \"ser ut som en sån\". Det tog mig nästan ett halvår och många frågor att inse att hon menade att hon inte såg ut att ha Downs syndrom. Då jag krossade hennes världsbild och förklarade att det utöver Downs syndrom finns tusentals andra kromosomavvikelser svarar hon \" men hur ser de barnen ut då?\"
    Jag hade på tungan att säga något i stil med:
    \"Jo, det är med kromosomavvikelser som med idiotiska människor. Det syns inte alltid utanpå!\"
  18. 9
    Jag håller med om att den äldre generationen i allmänhet är van vid att man ska släta över funktionshinder. Fast alla är ju inte sådana-min mamma tex är jätteduktig på att sätta sig in i allt runt Amanda och hon följer ofta med mig på viktiga läkarbesök ifall mannen inte kan följa med ( han jobbar utomlands ibland).
    En annan nära släkting däremot kan inte tro att Amanda skulle kunna ha någon kromosom avvikelse för att hon inte \"ser ut som en sån\". Det tog mig nästan ett halvår och många frågor att inse att hon menade att hon inte såg ut att ha Downs syndrom. Då jag krossade hennes världsbild och förklarade att det utöver Downs syndrom finns tusentals andra kromosomavvikelser svarar hon \" men hur ser de barnen ut då?\"
    Jag hade på tungan att säga något i stil med:
    \"Jo, det är med kromosomavvikelser som med idiotiska människor. Det syns inte alltid utanpå!\"
  19. Susanne m Douglas & Ella
    #10

    Ja, den

    där har jag också fått höra. Alltså det angående utseendet. \"Men, han har ju inte Downs syndrom\" har vi fått höra x antal gånger då vi förklarat för folk att Douglas har ett kromosomfel. De flesta lever i den världen där de bara har hört talas om ett enda kromosomfel.
    Vi har också haft problem med att få en del släktingar och vänner att se den riktige Douglas. Många har velat skylla hans utvecklingsstörning på att han ständigt är sjuk. Det kändes rätt skönt då vi fick en diagnos. Då gick det inte längre att bara skylla på sjukdom. Sen har vissa släktigar haft svårt att acceptera att han är utvecklingsstörd. Släktigar som inte har någon driekt kontakt med yngre barn och då inte heller ser vilken skillnad det är. Nu efter utvecklingsbedömningen kan vi också ge de släktingarna svart på vitt.
    Det är rätt ruttet att man inte kan få de stöd och förståelse som man behöver som förälder till ett barn som inte är som förväntat.
  20. 10
    Ja, den där har jag också fått höra. Alltså det angående utseendet. \"Men, han har ju inte Downs syndrom\" har vi fått höra x antal gånger då vi förklarat för folk att Douglas har ett kromosomfel. De flesta lever i den världen där de bara har hört talas om ett enda kromosomfel.
    Vi har också haft problem med att få en del släktingar och vänner att se den riktige Douglas. Många har velat skylla hans utvecklingsstörning på att han ständigt är sjuk. Det kändes rätt skönt då vi fick en diagnos. Då gick det inte längre att bara skylla på sjukdom. Sen har vissa släktigar haft svårt att acceptera att han är utvecklingsstörd. Släktigar som inte har någon driekt kontakt med yngre barn och då inte heller ser vilken skillnad det är. Nu efter utvecklingsbedömningen kan vi också ge de släktingarna svart på vitt.
    Det är rätt ruttet att man inte kan få de stöd och förståelse som man behöver som förälder till ett barn som inte är som förväntat.
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Puh...............

    vad lätt det är med ett handikapp som nästan (jo det är sant att alla inte vet vad Downs syndrom är nägra har undrat om det är en CP-skada *S*) alla vet vad det är. Men samtidigt så tror folk att de vet så otroligt mycket om HUR ett barn med Downs syndrom är att det blir fel åt det hållet med. Min dotter har chockat massor av folk! Allt ifrån att hon gått på vanligt dagis och nu går i vamlig klass till att hon inte är vild och river sönder hela huset för oss! Fördomarna om ds är MÅNGA tro mig!

  22. 11
    Puh............... vad lätt det är med ett handikapp som nästan (jo det är sant att alla inte vet vad Downs syndrom är nägra har undrat om det är en CP-skada *S*) alla vet vad det är. Men samtidigt så tror folk att de vet så otroligt mycket om HUR ett barn med Downs syndrom är att det blir fel åt det hållet med. Min dotter har chockat massor av folk! Allt ifrån att hon gått på vanligt dagis och nu går i vamlig klass till att hon inte är vild och river sönder hela huset för oss! Fördomarna om ds är MÅNGA tro mig!

  23. Cecilia m. små troll
    #12

    Oja!

    Just DS har jag hört mycket konstigt om, det är nog en sådan sak som alla tror att de \"vet vad det är\". Det finns många fördomar om alla möjliga funktionshinder och jag kan bli vansinnigt irriterad ibland över folk som tycker och tror så mycket. Samtidigt så tror jag att jag hade en del fördomar själv innan jag fick mitt lilla troll, så kanske hade jag varit lika illa själv i en annan livssituation?!
    I vilket fall som helst är det underbart att få ösa ur sig lite grand här där alla förstår vad man menar *ler*
  24. 12
    Oja! Just DS har jag hört mycket konstigt om, det är nog en sådan sak som alla tror att de \"vet vad det är\". Det finns många fördomar om alla möjliga funktionshinder och jag kan bli vansinnigt irriterad ibland över folk som tycker och tror så mycket. Samtidigt så tror jag att jag hade en del fördomar själv innan jag fick mitt lilla troll, så kanske hade jag varit lika illa själv i en annan livssituation?!
    I vilket fall som helst är det underbart att få ösa ur sig lite grand här där alla förstår vad man menar *ler*

Liknande trådar

  1. Kan inte glädjas
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 12:16
  2. Man kan inte glädjas...
    By MajasMama in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 13:17
  3. Men kan ni inte glädjas med mig
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 19:19
  4. Kan inte glädjas
    By _Mia_ in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 10:28
  5. Kan inte glädjas..
    By mohlina in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 20:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar