flicka/pojke
Planera för barn
  1. Anonym i detta ämne
    #1

    flicka/pojke

    Vi har diskuterat Dr Shettles metoden på jobbet och förvånansvärt många har provat metoden och \"lyckats\" få barn av det kön de önskat...

    Jag hade aldrig hört om detta sätta att \"välja\" kön tidigare och tycker själv att det känns väldigt främmande. Samtidigt menar de som prövat att \"Om man verkligen vill ha en flicka/pojke --> varför inte testa, man har ju inget att förlora...!\"

    Om du visste ett sätt som ökade dina chanser att få flicka/pojke med 20-30%, skulle du då pröva det sättet för att få önskad flicka/pojke?

    Hoppas ingen tar illa vid sig för detta kontroversiella ämne.
  2. 1
    flicka/pojke Vi har diskuterat Dr Shettles metoden på jobbet och förvånansvärt många har provat metoden och \"lyckats\" få barn av det kön de önskat...

    Jag hade aldrig hört om detta sätta att \"välja\" kön tidigare och tycker själv att det känns väldigt främmande. Samtidigt menar de som prövat att \"Om man verkligen vill ha en flicka/pojke --> varför inte testa, man har ju inget att förlora...!\"

    Om du visste ett sätt som ökade dina chanser att få flicka/pojke med 20-30%, skulle du då pröva det sättet för att få önskad flicka/pojke?

    Hoppas ingen tar illa vid sig för detta kontroversiella ämne.
  3. Annas & Emmas mamma
    #2

    svårt att säga

    framför allt så vill vi ha ett friskt barn, inte en pojke eller flicka. Min man önskar sig gärna en pojke (vi har 2 tjejer), men för mig spelar det ingen roll, är van vi tjejer. Sedan vet jag inte om jag skulle vilja begränsa sannolikheten för ett barn om 9 månader med att ha samlag endast 1-2 dagar kring ÄL, vi har kört varje dag i en vecka och jag har blivit gravid på första försöket båda gångerna. Det skulle kännas för jobbigt att behöva försöka igen nästa månad, dessutom tycker jag att det känns mycket tråkigare att få ett decemberbarn (hoppas ingen tar detta illa) än att få en tjej till. Men jag kan tänka mig att det finns de som resonerar annorlunda (speciellt i Kina och andra kulturer) och om man har 3 tjejer så vill man kanske ha en pojke eller inget barn alls.
  4. 2
    svårt att säga framför allt så vill vi ha ett friskt barn, inte en pojke eller flicka. Min man önskar sig gärna en pojke (vi har 2 tjejer), men för mig spelar det ingen roll, är van vi tjejer. Sedan vet jag inte om jag skulle vilja begränsa sannolikheten för ett barn om 9 månader med att ha samlag endast 1-2 dagar kring ÄL, vi har kört varje dag i en vecka och jag har blivit gravid på första försöket båda gångerna. Det skulle kännas för jobbigt att behöva försöka igen nästa månad, dessutom tycker jag att det känns mycket tråkigare att få ett decemberbarn (hoppas ingen tar detta illa) än att få en tjej till. Men jag kan tänka mig att det finns de som resonerar annorlunda (speciellt i Kina och andra kulturer) och om man har 3 tjejer så vill man kanske ha en pojke eller inget barn alls.
  5. gryning
    #3

    Nja

    Jag har inga barn än men vill gärna ha. För mig skulle det inte spela någon som helst roll vilket kön det blev om jag fick barn nu. Men kanske skulle jag kunna tänka mig att testa metoden lite på skoj för att se om det gick att få ett visst kön. Men om man gör det så tror jag det är viktigt att man inte är så fixerad vid om det blir \"fel\" kön, då kan det ju bli jättetokigt.
  6. 3
    Nja Jag har inga barn än men vill gärna ha. För mig skulle det inte spela någon som helst roll vilket kön det blev om jag fick barn nu. Men kanske skulle jag kunna tänka mig att testa metoden lite på skoj för att se om det gick att få ett visst kön. Men om man gör det så tror jag det är viktigt att man inte är så fixerad vid om det blir \"fel\" kön, då kan det ju bli jättetokigt.
  7. K
    #4

    Jag skulle vilja ha en tös!

    Jag har nu två pojkar och vi vill ha ett barn till. Vet inte när vi ska börja försöka ännu men jag skulle kunna tänka mig att testa olika sätt. Men å andra sidan så är det viktigare att det blir ett barn än att det blir en flicka.
  8. 4
    Jag skulle vilja ha en tös! Jag har nu två pojkar och vi vill ha ett barn till. Vet inte när vi ska börja försöka ännu men jag skulle kunna tänka mig att testa olika sätt. Men å andra sidan så är det viktigare att det blir ett barn än att det blir en flicka.
  9. B
    #5

    Är lite fundersam på om det funger.

    Vad jag förstår så gäller det att pricka ägglossningen för kille och inte ha sex efter tre dagar innan beräknad ägglossning för tjej. Låt säga att spermierna lever fyra dygn då tror jag mycket väl att det kan fungera men oftast så lever ju spermierna bara 36-48 h och då faller det ju. Vi har gjort några försök nu på skoj för att se om det går men har inte blivit gravid. Tror inte att spermierna lever ens så länge som 3 dygn. Vi har en son och han blev till på första försöket och det var troligen precis på ägglossningsdagen. Vad tror ni andra? Någon som vet om det finns någon statistik på hur länge spermierna lever?
  10. 5
    Är lite fundersam på om det funger. Vad jag förstår så gäller det att pricka ägglossningen för kille och inte ha sex efter tre dagar innan beräknad ägglossning för tjej. Låt säga att spermierna lever fyra dygn då tror jag mycket väl att det kan fungera men oftast så lever ju spermierna bara 36-48 h och då faller det ju. Vi har gjort några försök nu på skoj för att se om det går men har inte blivit gravid. Tror inte att spermierna lever ens så länge som 3 dygn. Vi har en son och han blev till på första försöket och det var troligen precis på ägglossningsdagen. Vad tror ni andra? Någon som vet om det finns någon statistik på hur länge spermierna lever?
  11. Anno
    #6

    Hej,

    Vi har en flicka sedan tidigare och det skulle vara kul med en pojke denna gång. Men egentligen spelar det ju absolut ingen roll! Det viktigaste är att vi får ett barn. Lyckan beror inte på könet utan på att få ett syskon till vår dotter och att vi får ett till barn! Det känns väldigt viktigt att förtydliga detta innan jag skriver något mer. Precis som anonym ovan skriver så finns det inget att förlora, om man är så lycklig att kunna bli gravid.
    Vi fick låna boken ” How to Choose the Sex of Your Baby” av Dr Shettles m.m av några vänner som har ”lyckats” få barn av de kön de önskat (två flickor, två pojkar). I den boken står allt man kan tänkas vilja veta om olika metoder, alltifrån ren folktro, vidskepelse och de senaste vetenskapliga beläggen för vad som avgör för pojke/flicka.
    Det som har givit mig mest med boken är att den utförligt förklarar detta med hur och när ägglossningen inträffar. I boken beskrivs olika sätt för att veta när man har ägglossningen bla BBT (temperaturdiagram) och CM (flytningar).
    Så när vi nu försöker att bli gravida så har vi testat att ha sex så nära ÄL som möjligt, som är något som Dr Shettle tror är en av de viktigaste komponenterna i för att få en pojke. Förutom detta med timingen finns det säkert 5 andra saker man tydligen kan göra för att bättra på odsen. Det är allt ifrån samlagsställning till avhållsamhet och kvinnlig orgasm eller inte... MEN det känns allt för tekniskt och krånligt... Som sagt vi vill testa för skojs skull. Att göra barn ska ju bara vara ett nöje, inget annat :-)
  12. 6
    Hej, Vi har en flicka sedan tidigare och det skulle vara kul med en pojke denna gång. Men egentligen spelar det ju absolut ingen roll! Det viktigaste är att vi får ett barn. Lyckan beror inte på könet utan på att få ett syskon till vår dotter och att vi får ett till barn! Det känns väldigt viktigt att förtydliga detta innan jag skriver något mer. Precis som anonym ovan skriver så finns det inget att förlora, om man är så lycklig att kunna bli gravid.
    Vi fick låna boken ” How to Choose the Sex of Your Baby” av Dr Shettles m.m av några vänner som har ”lyckats” få barn av de kön de önskat (två flickor, två pojkar). I den boken står allt man kan tänkas vilja veta om olika metoder, alltifrån ren folktro, vidskepelse och de senaste vetenskapliga beläggen för vad som avgör för pojke/flicka.
    Det som har givit mig mest med boken är att den utförligt förklarar detta med hur och när ägglossningen inträffar. I boken beskrivs olika sätt för att veta när man har ägglossningen bla BBT (temperaturdiagram) och CM (flytningar).
    Så när vi nu försöker att bli gravida så har vi testat att ha sex så nära ÄL som möjligt, som är något som Dr Shettle tror är en av de viktigaste komponenterna i för att få en pojke. Förutom detta med timingen finns det säkert 5 andra saker man tydligen kan göra för att bättra på odsen. Det är allt ifrån samlagsställning till avhållsamhet och kvinnlig orgasm eller inte... MEN det känns allt för tekniskt och krånligt... Som sagt vi vill testa för skojs skull. Att göra barn ska ju bara vara ett nöje, inget annat :-)
  13. Besökare
    #7

    Vi har bevis...

    på att spermierna (åtminstone \"våra\" då, det är ju högst individuellt) lever betydligt längre än 3 dygn. Vår dotter som blev till då vi hade haft sex en gång en vecka innan äl (helt säkert, både tempade och använde äl-stickor) och inget mer.
  14. 7
    Vi har bevis... på att spermierna (åtminstone \"våra\" då, det är ju högst individuellt) lever betydligt längre än 3 dygn. Vår dotter som blev till då vi hade haft sex en gång en vecka innan äl (helt säkert, både tempade och använde äl-stickor) och inget mer.
  15. B
    #8

    Jag håller med dig

    det spelar ingen roll men man kan ju testa för skojs skull :) Har du några mer tips för tjejbebbe?
  16. 8
    Jag håller med dig det spelar ingen roll men man kan ju testa för skojs skull :) Har du några mer tips för tjejbebbe?
  17. Anno
    #9

    Enligt...

    Enligt boken är timingen är viktigaste!

    Det är tydligen lite svårare och kan ta längre tid att gravid när man prövar för en tjej, då man ska sluta helt med att ha sex 3-4 dagar innan ÄL inträffar.

    (Det innebär tex att man inte kan förlita sig på ÄL-stickor för när de ger utslag och LH hormonet stiger, då är man för nära \"pojkzonen\".)

    Timingen är viktig för att (väldigt kortfattat) Xspermierna är långsamma men mer uthärdiga, lever längre och är \"stresståliga\". Yspermierna är snabba men dör lättare och snabbare.

    Missionställning eller annan inte så \"djup\" ställning rekommenderas då ett längre avstånd till ägget gynnar de långsammare och tåligare Xspermierna. Dessutom sägs det att kvinnan ska undvika få orgasm... Varken kvinnan eller mannen ska dricka kaffe då det gynnar de snabba Yspermierna.

    Dr Shettels rekommenderar även att MYCKET sex från den dagen då man slutar blöda, ända fram till \"cut off\" dagen. Detta på grund av att den minskade mängden spermier tydligen gynnar Xspermierna. (Jag tror det beror på att Yspermierna tar längre tid på sig att produceras eller något liknande).

    Ja, det var lite tips från boken. Det står otroligt mycket mer där och enligt den så är det viktigt att man följer alla rekommendationer för att kunna öka på oddsen till ca 75-80% som de \"utlovar\".
  18. 9
    Enligt... Enligt boken är timingen är viktigaste!

    Det är tydligen lite svårare och kan ta längre tid att gravid när man prövar för en tjej, då man ska sluta helt med att ha sex 3-4 dagar innan ÄL inträffar.

    (Det innebär tex att man inte kan förlita sig på ÄL-stickor för när de ger utslag och LH hormonet stiger, då är man för nära \"pojkzonen\".)

    Timingen är viktig för att (väldigt kortfattat) Xspermierna är långsamma men mer uthärdiga, lever längre och är \"stresståliga\". Yspermierna är snabba men dör lättare och snabbare.

    Missionställning eller annan inte så \"djup\" ställning rekommenderas då ett längre avstånd till ägget gynnar de långsammare och tåligare Xspermierna. Dessutom sägs det att kvinnan ska undvika få orgasm... Varken kvinnan eller mannen ska dricka kaffe då det gynnar de snabba Yspermierna.

    Dr Shettels rekommenderar även att MYCKET sex från den dagen då man slutar blöda, ända fram till \"cut off\" dagen. Detta på grund av att den minskade mängden spermier tydligen gynnar Xspermierna. (Jag tror det beror på att Yspermierna tar längre tid på sig att produceras eller något liknande).

    Ja, det var lite tips från boken. Det står otroligt mycket mer där och enligt den så är det viktigt att man följer alla rekommendationer för att kunna öka på oddsen till ca 75-80% som de \"utlovar\".
  19. S
    #10

    Samma här...

    Vår dotter blev till då vi hade sex 5-6 dagar innan ÄL! Trodde nästan inte det skulle vara möjligt....

    Använde Persona som preventivmedel och det gick ju inte så bra ;-)
  20. 10
    Samma här... Vår dotter blev till då vi hade sex 5-6 dagar innan ÄL! Trodde nästan inte det skulle vara möjligt....

    Använde Persona som preventivmedel och det gick ju inte så bra ;-)
  21. Anonym pga ämnet
    #11

    Helt klart

    Skulle göra i princip vad som helst för att få en tjej.
  22. 11
    Helt klart Skulle göra i princip vad som helst för att få en tjej.
  23. Annas & Emmas mamma
    #12

    om vi vill ha en pojke då?

    vad skall vi tänka på förutom att pricka in ÄL? Vilken ställning? Hur mycket kaffe skall vi dricka? Hur ofta skall vi ha sex kring ÄL? Min man vill så gärna ha en pojke, jag vill gärna ha en tjej till.
  24. 12
    om vi vill ha en pojke då? vad skall vi tänka på förutom att pricka in ÄL? Vilken ställning? Hur mycket kaffe skall vi dricka? Hur ofta skall vi ha sex kring ÄL? Min man vill så gärna ha en pojke, jag vill gärna ha en tjej till.
  25. Anno
    #13

    Då...

    För en pojke ska man göra i stort sätt tvärt emot när man prövar för en tjej.

    Hoppas ingen tar illa vid sig av detta ingående inlägg. Jag bara vidareförmedlar innehållet i boken som Dr Shettles skrivit.

    Fritt översatt från boken:
    *Nr 1: Exakt veta NÄR ägglossning inträffar
    Tajma in ägglossningen i timmar. Helst ska samlaget ske inom en 12h innan själva ÄL.

    *Stort spermieantal är en viktig faktor
    Inget sex överhuvudtaget från dag 4-5 i den aktuella cykeln, vare sig med kondom eller på annat sätt. (Helst ska man bara göra ETT försök och sedan avstå från samlag på ca 2-3dagar.)

    *Kaffe
    För att snabba upp Yspermierna ytterligare kan mannen dricka 1-2koppar kaffe 30-15min innan samlag. Även kvinnan kan dricka kaffe.

    *Keep it Cool
    Viktigt att mannen inte utsätts för någon form av \"stress\" som tex värme, sjukdom, alkohol, kemikalier m.m (Tex kan tight sittande byxor/kallingar minska antalet spermier)

    *Ställning och orgasm
    Bakifrån rekommenderas för djup penetrering. Kvinnlig orgasm FÖRE mannan ger en extra skjuts.

    Ja, det var nog de viktigaste faktorerna. Men som sagt det står så mycket mer i boken så jag har svårt att sammanfatta allt.
  26. 13
    Då... För en pojke ska man göra i stort sätt tvärt emot när man prövar för en tjej.

    Hoppas ingen tar illa vid sig av detta ingående inlägg. Jag bara vidareförmedlar innehållet i boken som Dr Shettles skrivit.

    Fritt översatt från boken:
    *Nr 1: Exakt veta NÄR ägglossning inträffar
    Tajma in ägglossningen i timmar. Helst ska samlaget ske inom en 12h innan själva ÄL.

    *Stort spermieantal är en viktig faktor
    Inget sex överhuvudtaget från dag 4-5 i den aktuella cykeln, vare sig med kondom eller på annat sätt. (Helst ska man bara göra ETT försök och sedan avstå från samlag på ca 2-3dagar.)

    *Kaffe
    För att snabba upp Yspermierna ytterligare kan mannen dricka 1-2koppar kaffe 30-15min innan samlag. Även kvinnan kan dricka kaffe.

    *Keep it Cool
    Viktigt att mannen inte utsätts för någon form av \"stress\" som tex värme, sjukdom, alkohol, kemikalier m.m (Tex kan tight sittande byxor/kallingar minska antalet spermier)

    *Ställning och orgasm
    Bakifrån rekommenderas för djup penetrering. Kvinnlig orgasm FÖRE mannan ger en extra skjuts.

    Ja, det var nog de viktigaste faktorerna. Men som sagt det står så mycket mer i boken så jag har svårt att sammanfatta allt.
  27. B
    #14

    tack

    för tipsen, kommer nog att prova ett par dagar innan beräknad äl denna gång. Har provat med fler dagar men jag tror inte att spermierna ifråga lever mer än 2 dygn. Sista gången var sista gången 2,5 dygn innan och det blev inget.
  28. 14
    tack för tipsen, kommer nog att prova ett par dagar innan beräknad äl denna gång. Har provat med fler dagar men jag tror inte att spermierna ifråga lever mer än 2 dygn. Sista gången var sista gången 2,5 dygn innan och det blev inget.
  29. Anno
    #15

    Lycka till!

    Hoppas du snart blir gravid :-)
  30. 15
    Lycka till! Hoppas du snart blir gravid :-)
  31. Erindriel
    #16

    Vi har gjort..

    ...två döttrar _på_ äl-dagen - så vår statestik säger ju emot detta. :)

    Det som är säkert är att tjej-spermierna är livsdugligare och därför blir det oftare tjejer när det är mindre gynsamma omständigheter kring befruktningen (därav gynnar det naturligtvis pojkspermiernas chanser att göra på äl-dagen).
    För att få mest kraftiga sperimer ska mannen få utlösning var tredje dag, oftare eller mer sällan ger sämre spermiekvalité. Detta gör att har man sex mycket ofta gynnas tjejspermierna, men också om man har sex sällan.
    Pojk-spermierna är alltså mer sårbara, så vill man ha en pojke borde det vara bäst att ha sex var tredje dag och definitivt precis runt äl - men å andra sidan så kan det lika gärna bli en tjej då också, eftersom de är starkare hela tiden så att säga....:) Vill man ha en tös bör man alltså ha sex under mer ogynnsamma omständigheter - och hoppas det går ändå! *ler brett*
  32. 16
    Vi har gjort.. ...två döttrar _på_ äl-dagen - så vår statestik säger ju emot detta. :)

    Det som är säkert är att tjej-spermierna är livsdugligare och därför blir det oftare tjejer när det är mindre gynsamma omständigheter kring befruktningen (därav gynnar det naturligtvis pojkspermiernas chanser att göra på äl-dagen).
    För att få mest kraftiga sperimer ska mannen få utlösning var tredje dag, oftare eller mer sällan ger sämre spermiekvalité. Detta gör att har man sex mycket ofta gynnas tjejspermierna, men också om man har sex sällan.
    Pojk-spermierna är alltså mer sårbara, så vill man ha en pojke borde det vara bäst att ha sex var tredje dag och definitivt precis runt äl - men å andra sidan så kan det lika gärna bli en tjej då också, eftersom de är starkare hela tiden så att säga....:) Vill man ha en tös bör man alltså ha sex under mer ogynnsamma omständigheter - och hoppas det går ändå! *ler brett*
  33. Anno
    #17

    Intressant!

    Det där med var tredje dag har jag inte hört förut... Det är mycket möjligt att det kan ju vara så att det blir \"sämre\" kvalite om det går för långt i emellan.

    Tack för ditt inlägg.
  34. 17
    Intressant! Det där med var tredje dag har jag inte hört förut... Det är mycket möjligt att det kan ju vara så att det blir \"sämre\" kvalite om det går för långt i emellan.

    Tack för ditt inlägg.

Liknande trådar

  1. Pojke, flicka, flicka
    By 3-barnsmorsan in forum Många barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 11:41
  2. Pojke/Flicka
    By Annika pannika in forum Planera för barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 17:16
  3. **Pojke-flicka**??
    By nattis_84 in forum _0706 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 18:02
  4. **Pojke-flicka**??
    By Strawberryjuice in forum _0706 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 16:19
  5. Ska ni få en flicka el. pojke?
    By Morran m. tre + ärtan in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 22:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar