Victor = datanörd!
_0408 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2000
    #1

    Victor = datanörd!

    Victor ÄLSKAR att sitta vid datorn. Att fixa till inställningarna på skärmen är ju den stora favoriten, liksom att försöka ta död på musen (var han katt i sitt förra liv? *ler*).
    Nu sitter han alltid vid syrrornas dator, så skulle något gå sönder är det ingen större fara. Den är ändå ihopsatt av \"reservdelar\" från de andra datorerna.
    Tangentbordet har en snabbknapp för att stänga av datorn, vilken Victor ÄLSKAR att trycka på. Varje gång datorn börjar stängas av ser han jätteförvånad ut och tittar på den svarta skärmen. Så konstaterar han att han råkat stänga av för 712:e gången. Då klättrar han bara ner från stolen, drar undan den lite från datorbordet och trycker på knappen på burken så datorn går igång igen. Och så upp på stolen igen *s*.
    Ibland sätter jag på Minsting till honom så det händer något när han spelar, men han har inte kopplat ännu att det är han som påverkar det som händer på skärmen.
    Det finns ett foto på den lilla datanörden i mitt album!

    Kramisar
  2. 1
    Victor = datanörd! Victor ÄLSKAR att sitta vid datorn. Att fixa till inställningarna på skärmen är ju den stora favoriten, liksom att försöka ta död på musen (var han katt i sitt förra liv? *ler*).
    Nu sitter han alltid vid syrrornas dator, så skulle något gå sönder är det ingen större fara. Den är ändå ihopsatt av \"reservdelar\" från de andra datorerna.
    Tangentbordet har en snabbknapp för att stänga av datorn, vilken Victor ÄLSKAR att trycka på. Varje gång datorn börjar stängas av ser han jätteförvånad ut och tittar på den svarta skärmen. Så konstaterar han att han råkat stänga av för 712:e gången. Då klättrar han bara ner från stolen, drar undan den lite från datorbordet och trycker på knappen på burken så datorn går igång igen. Och så upp på stolen igen *s*.
    Ibland sätter jag på Minsting till honom så det händer något när han spelar, men han har inte kopplat ännu att det är han som påverkar det som händer på skärmen.
    Det finns ett foto på den lilla datanörden i mitt album!

    Kramisar
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2

    cool kille

    jag är dock mest imponerad av att han klarar att klättra upp och ner från stolen. Wow vad han är fysisk om man jämför med min tjej. Hon snackar bara. Inget annat!!!
  4. 2
    cool kille jag är dock mest imponerad av att han klarar att klättra upp och ner från stolen. Wow vad han är fysisk om man jämför med min tjej. Hon snackar bara. Inget annat!!!
  5. Anonym
    #3

    Men alltså..

    Varför låta en ettåring vänja sig vid att sitta vid datorn? Det kommer ju tids nog ändå.
    Kanske har jag bara missuppfattat, men jag skulle inte tillåta min ettåring sitta och greja vid datorn.
    Fast det är kanske jag som är märklig? :oD
  6. 3
    Men alltså.. Varför låta en ettåring vänja sig vid att sitta vid datorn? Det kommer ju tids nog ändå.
    Kanske har jag bara missuppfattat, men jag skulle inte tillåta min ettåring sitta och greja vid datorn.
    Fast det är kanske jag som är märklig? :oD
  7. Maddigan m Theodor
    #4

    varför anonym?

    Jag tvingar inte min 1 åring att sitta med datorn, han går dit själv....han ser ju att vi sitter vid den.
  8. 4
    varför anonym? Jag tvingar inte min 1 åring att sitta med datorn, han går dit själv....han ser ju att vi sitter vid den.
  9. Maddigan m Theodor
    #5

    Här är en till som

    tycker att det är roligt att pillra på datorn. Nu har han kommit på hur våran mac funkar och han trycker av och på *suck* Men visst ser det gulligt ut när han har klättrat upp på stolen och greppat musen och är redo att börja anv datorn =) dvs att stänga av o på ;0)
    Men han spelar inget spel....utan trycker bara hejvilt på tangentbordet.
  10. 5
    Här är en till som tycker att det är roligt att pillra på datorn. Nu har han kommit på hur våran mac funkar och han trycker av och på *suck* Men visst ser det gulligt ut när han har klättrat upp på stolen och greppat musen och är redo att börja anv datorn =) dvs att stänga av o på ;0)
    Men han spelar inget spel....utan trycker bara hejvilt på tangentbordet.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Haha, June

    vill mörda vår dator, tror jag. Hon slår och bankar och har sig. Och som grädde på moset lyser vår mus så den ääälskar hon.
    Mystiskt og är det såhär, att hon fått ett eget tangentbord, ett som vi kasserat. Och det skiter hon i. Hmm. :)
  12. 6
    Haha, June vill mörda vår dator, tror jag. Hon slår och bankar och har sig. Och som grädde på moset lyser vår mus så den ääälskar hon.
    Mystiskt og är det såhär, att hon fått ett eget tangentbord, ett som vi kasserat. Och det skiter hon i. Hmm. :)
  13. Anonym
    #7

    Jag väljer att vara anonym

    eftersom det inte alltid är så populärt att ha åsikter om andras sätt. Man har rätt att vara anonym, men ändå ifrågasätts det varje gång man väljer att vara det. Såvida man inte ställer \"pinsamma\" frågor vill säga. Då är det helt okej.

    Nåja. Jag förstår ju att varken du eller någon annan TVINGAR sitt barn att sitta vid datorn. Att hänvisa till att han ser att ni sitter där tycker jag också är konstigt. Inte låter man väl sitt barn göra allt som man själv gör?
    Jag kan förstå att datorn kan vara spännande för ett litet barn och att dom gärna vill gå fram och trycka lite på knapparna, MEN från det till att sitta vid datorn med ett spel i gång är det stor skillnad.
    En ettåring kan man faktiskt bestämma över, och om det inte går att hålla honom/henne ifrån datorn så kan man ju stänga av den och dra ut elkabeln så slutar nog barnet tycka att det är så roligt.

    Kanske är jag helt ute med mina åsikter, men barn sitter alldeles för mycket vid datorer i alla fall. Tycker att man kan vänta med att låta dom sitta där i alla fall tills dom är i förskoleåldern (4-5), men det är som sagt jag det.

  14. 7
    Jag väljer att vara anonym eftersom det inte alltid är så populärt att ha åsikter om andras sätt. Man har rätt att vara anonym, men ändå ifrågasätts det varje gång man väljer att vara det. Såvida man inte ställer \"pinsamma\" frågor vill säga. Då är det helt okej.

    Nåja. Jag förstår ju att varken du eller någon annan TVINGAR sitt barn att sitta vid datorn. Att hänvisa till att han ser att ni sitter där tycker jag också är konstigt. Inte låter man väl sitt barn göra allt som man själv gör?
    Jag kan förstå att datorn kan vara spännande för ett litet barn och att dom gärna vill gå fram och trycka lite på knapparna, MEN från det till att sitta vid datorn med ett spel i gång är det stor skillnad.
    En ettåring kan man faktiskt bestämma över, och om det inte går att hålla honom/henne ifrån datorn så kan man ju stänga av den och dra ut elkabeln så slutar nog barnet tycka att det är så roligt.

    Kanske är jag helt ute med mina åsikter, men barn sitter alldeles för mycket vid datorer i alla fall. Tycker att man kan vänta med att låta dom sitta där i alla fall tills dom är i förskoleåldern (4-5), men det är som sagt jag det.

  15. Medlem sedan
    Jul 2000
    #8

    Victor klättrar

    överallt, men snackar inte istället, eller jo,hansnackar som bara den, men det är inte mycket som är begripligt *s*.

    Kramisar
  16. 8
    Victor klättrar överallt, men snackar inte istället, eller jo,hansnackar som bara den, men det är inte mycket som är begripligt *s*.

    Kramisar
  17. Medlem sedan
    Jul 2000
    #9

    Varför inte?

    För Victor är datorn en leksak, som vilken som helst. Han ser oss (och sitter med oss) och han ser syrrorna sitta vid datorn, och han blir jättesur om inte han får vara med.
    Jag tycker det är helt okej att han sitter där några minuter då och då, med ett spel jag själv bestämt att det är okej att han spelar. Jag har ju sett hur mina döttrar (som båda debuterade vis 1,5 års ålder vid datorn) har utvecklats och lärt sig enormt mycket genom de spel de spelat.
    Alla spel är inte av \"ondo\", väldigt många till små barn är väldigt pedagogiska och lär ut saker. Varför inte leka fram kunskap med de verktyg som finns?

    Kramisar
  18. 9
    Varför inte? För Victor är datorn en leksak, som vilken som helst. Han ser oss (och sitter med oss) och han ser syrrorna sitta vid datorn, och han blir jättesur om inte han får vara med.
    Jag tycker det är helt okej att han sitter där några minuter då och då, med ett spel jag själv bestämt att det är okej att han spelar. Jag har ju sett hur mina döttrar (som båda debuterade vis 1,5 års ålder vid datorn) har utvecklats och lärt sig enormt mycket genom de spel de spelat.
    Alla spel är inte av \"ondo\", väldigt många till små barn är väldigt pedagogiska och lär ut saker. Varför inte leka fram kunskap med de verktyg som finns?

    Kramisar
  19. Medlem sedan
    Jul 2000
    #10

    Så gjorde Victor också

    från början (ja, gör fortfarande), men så öppnade jag Anteckningar eller Word t ex och lät honom \"skriva\" så jag slapp ändra alla inställningar hela tiden *s*.
    En dag så satte jag på spelet Minsting där det händer saker när man trycker på tangenterna (mindre \"farliga\" saker *s*), och det tyckte han var skoj. Spelet är dessutom pedagogiskt utformat så man kan lära sig färger och former t ex.

    Kramisar
  20. 10
    Så gjorde Victor också från början (ja, gör fortfarande), men så öppnade jag Anteckningar eller Word t ex och lät honom \"skriva\" så jag slapp ändra alla inställningar hela tiden *s*.
    En dag så satte jag på spelet Minsting där det händer saker när man trycker på tangenterna (mindre \"farliga\" saker *s*), och det tyckte han var skoj. Spelet är dessutom pedagogiskt utformat så man kan lära sig färger och former t ex.

    Kramisar
  21. Medlem sedan
    Jul 2000
    #11

    *asg*

    Den optiska musen, ja! Oj, vad de har fått lida, de vi har *s*.
    Victor började tidigt visa ett enormt intresse för musen. Numera brukar han ta den och dra den över tangentbordet eller banka den på skärmen. Det brukar sluta med att jag väljer att lägga undan musen ett tag *s*!

    Det kasserade tangentbordet är helt ointressant här också! Han brukar gå omkring och dra det i sladden, efter sig. Det händer för lite när han knapprar på det *s*!

    Kramisar
  22. 11
    *asg* Den optiska musen, ja! Oj, vad de har fått lida, de vi har *s*.
    Victor började tidigt visa ett enormt intresse för musen. Numera brukar han ta den och dra den över tangentbordet eller banka den på skärmen. Det brukar sluta med att jag väljer att lägga undan musen ett tag *s*!

    Det kasserade tangentbordet är helt ointressant här också! Han brukar gå omkring och dra det i sladden, efter sig. Det händer för lite när han knapprar på det *s*!

    Kramisar
  23. Anonym
    #12

    Äsch...

    Jag är väl helt ute och reser... men jag tycker och tror att man kan lära sina barn allt det där ändå. Har också barn sen tidigare och han är otroligt framåt och kan en massa, utan att ha suttit vid datorn och lärt sig det. Samma sak för egen del när jag var liten. Då satt min mamma eller pappa med mig när \"suget efter att lära sig en massa\" dök upp.

    Jag tror inte att spelet i sig är farligt för barnen, utan mer det att dom får saker och ting \"serverat\" på datorn. Att vara ute och leka eller att \"prata\" med vuxna och andra barn är mer utvecklande tror jag... och dessutom sundare.. :) Vet inte om du alls förstår vad jag menar.. men, men.. den risken får jag ta.
  24. 12
    Äsch... Jag är väl helt ute och reser... men jag tycker och tror att man kan lära sina barn allt det där ändå. Har också barn sen tidigare och han är otroligt framåt och kan en massa, utan att ha suttit vid datorn och lärt sig det. Samma sak för egen del när jag var liten. Då satt min mamma eller pappa med mig när \"suget efter att lära sig en massa\" dök upp.

    Jag tror inte att spelet i sig är farligt för barnen, utan mer det att dom får saker och ting \"serverat\" på datorn. Att vara ute och leka eller att \"prata\" med vuxna och andra barn är mer utvecklande tror jag... och dessutom sundare.. :) Vet inte om du alls förstår vad jag menar.. men, men.. den risken får jag ta.
  25. Medlem sedan
    Jul 2000
    #13

    Jag fårstår visst vad du menar!

    Jag är också uppväxt utan dator, men det betyder inte att barnen behöver växa upp precis som vi gjorde.
    Jag är positiv till datoranvändningen i vardagen oavsett ålder. Däremot är det jag som bestämmer vad, när och hur länge de får vara vid datorn.
    I vår familj får inte ens 14-åringen sitta när han vill eller hur länge han vill vid datorn. Dessa restriktioner gäller även TV-tittning.

    Och du; du behöver inte ursäkta dina åsikter *ler*!

    Kramisar
  26. 13
    Jag fårstår visst vad du menar! Jag är också uppväxt utan dator, men det betyder inte att barnen behöver växa upp precis som vi gjorde.
    Jag är positiv till datoranvändningen i vardagen oavsett ålder. Däremot är det jag som bestämmer vad, när och hur länge de får vara vid datorn.
    I vår familj får inte ens 14-åringen sitta när han vill eller hur länge han vill vid datorn. Dessa restriktioner gäller även TV-tittning.

    Och du; du behöver inte ursäkta dina åsikter *ler*!

    Kramisar
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14

    luddis tycker att...

    ...det roligaste är att öppna å stänga cd facket, eller att trycka på skärmen... å inget av det får han göra! *ler*
  28. 14
    luddis tycker att... ...det roligaste är att öppna å stänga cd facket, eller att trycka på skärmen... å inget av det får han göra! *ler*
  29. Maddigan m Theodor
    #15

    På dig låter det som att vi

    bara skulle ha barnen framför datorerna ( jag uppfattar det så). Jag läser och leker och pratar med mitt/mina barn och låter de absolut inte sitta länge med datorn. Nu sitter iof inte Theodor med datorn...utan han fingrar mest bara på tangentbordet åså har han kommit på hur man stänger av o på datorn ( å det är inte något jag uppskattar o uppmuntrar).
    Men stora tjejjen \"spelar\" och kan med datorn och är riktigt duktig men för den delen sitter hon inte i flera timmar...hon sitter inte ens varje dag.

    Självklart får man ha sin egen åsikt..å det är ju ofta mer intressant när man har olika...eller hur =)
    Det var inte meningen att \"hacka\" på dig för att du var anonym. Tyckte bara att du inte hade behövt vara anonym...för jag tyckte inte att det var en sån extrem åsikt ;0) Så jag ber om ursäkt.


  30. 15
    På dig låter det som att vi bara skulle ha barnen framför datorerna ( jag uppfattar det så). Jag läser och leker och pratar med mitt/mina barn och låter de absolut inte sitta länge med datorn. Nu sitter iof inte Theodor med datorn...utan han fingrar mest bara på tangentbordet åså har han kommit på hur man stänger av o på datorn ( å det är inte något jag uppskattar o uppmuntrar).
    Men stora tjejjen \"spelar\" och kan med datorn och är riktigt duktig men för den delen sitter hon inte i flera timmar...hon sitter inte ens varje dag.

    Självklart får man ha sin egen åsikt..å det är ju ofta mer intressant när man har olika...eller hur =)
    Det var inte meningen att \"hacka\" på dig för att du var anonym. Tyckte bara att du inte hade behövt vara anonym...för jag tyckte inte att det var en sån extrem åsikt ;0) Så jag ber om ursäkt.


  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16

    Hangaround

    är Märta. Hon har fattat att det händer en hel del roliga saker på den där datorn precis som på tvn. Hon vill gärna gå lös på den, men vi har bara en dator och den är vi rysligt rädda om.

    Var själv mycket emot datorer till barn tidigare, men har insett att våra barn växer upp i en annan tidsperiod än oss där datorn är ett redskap och en del av vardagen. Precis som med tv-tittande bör även datoranvändande begränsas. Tror också att ens inställning till datorer beror på hur mycket man själv använder den. Jag har ett kontorsarbete som innebär att jag sitter framför skärmen hela dagarna. Har man inte den användningen för datorn kanske man inte heller ser den som något användbart.

  32. 16
    Hangaround är Märta. Hon har fattat att det händer en hel del roliga saker på den där datorn precis som på tvn. Hon vill gärna gå lös på den, men vi har bara en dator och den är vi rysligt rädda om.

    Var själv mycket emot datorer till barn tidigare, men har insett att våra barn växer upp i en annan tidsperiod än oss där datorn är ett redskap och en del av vardagen. Precis som med tv-tittande bör även datoranvändande begränsas. Tror också att ens inställning till datorer beror på hur mycket man själv använder den. Jag har ett kontorsarbete som innebär att jag sitter framför skärmen hela dagarna. Har man inte den användningen för datorn kanske man inte heller ser den som något användbart.

  33. Medlem sedan
    May 2003
    #17

    Här har du en till datanörd!

    Ronja älskar att sitta vid datorn...pillra på tangenterna och trycka på musen precis som vi andra gör ju...=)
    Men det har tyvärr hänt lite olyckor med stolen ett par ggr och min tös väljer alltid att landa med munnen före och blöder en hel del...så vi måste lägga ner stolen så fort vi inte är där nu...vill ju inte riskera att hon skadar några tänder... =(
    Men hon tar alla chanser som finns när nån glömt bort att lägga ner stolen...för det är den bästa platsen i huset tycker Ronja! *ler*
  34. 17
    Här har du en till datanörd! Ronja älskar att sitta vid datorn...pillra på tangenterna och trycka på musen precis som vi andra gör ju...=)
    Men det har tyvärr hänt lite olyckor med stolen ett par ggr och min tös väljer alltid att landa med munnen före och blöder en hel del...så vi måste lägga ner stolen så fort vi inte är där nu...vill ju inte riskera att hon skadar några tänder... =(
    Men hon tar alla chanser som finns när nån glömt bort att lägga ner stolen...för det är den bästa platsen i huset tycker Ronja! *ler*
  35. Medlem sedan
    Jul 2000
    #18

    Nej, vad taskiga

    ni är *s*. Tänk att allt det där som är så roligt, av någon anledning, är förbjudet *ler*.
    Victor älskar också att trycka på skärmen, vilket han gör OFTA!

    Kramisar
  36. 18
    Nej, vad taskiga ni är *s*. Tänk att allt det där som är så roligt, av någon anledning, är förbjudet *ler*.
    Victor älskar också att trycka på skärmen, vilket han gör OFTA!

    Kramisar
  37. Medlem sedan
    Jul 2000
    #19

    Jag tycker också att

    datorn är ett utmärkt redskap för lärande. Bara för att vi inte hade det när vi var små, betyder det inte att våra barn ska vara utan.
    Håller med om att man ska hålla på när, vad och hur länge framför datorn. Vi har strikta regler både för datoranvändning och TV-tittande (som även gäller 14-åringen). Så länge det inte blir för mycket av det goda så tycker jag att intresset är positivt!

    Kramisar
  38. 19
    Jag tycker också att datorn är ett utmärkt redskap för lärande. Bara för att vi inte hade det när vi var små, betyder det inte att våra barn ska vara utan.
    Håller med om att man ska hålla på när, vad och hur länge framför datorn. Vi har strikta regler både för datoranvändning och TV-tittande (som även gäller 14-åringen). Så länge det inte blir för mycket av det goda så tycker jag att intresset är positivt!

    Kramisar
  39. Medlem sedan
    Jul 2000
    #20

    Vi måste också lägga ner stolen

    men mest för att freda datorn.
    Vid ungarnas dator är det en vanlig köksstol så det finns inte större risker med den stolen än med andra stolar. Det är med tanke på att Victor också har en tendens att landa på munnen *ler*!
    Det är konstigt bara hur de på nåt sätt märker om man glömt stolen och är där på nolltid *ler*!

    kramisar
  40. 20
    Vi måste också lägga ner stolen men mest för att freda datorn.
    Vid ungarnas dator är det en vanlig köksstol så det finns inte större risker med den stolen än med andra stolar. Det är med tanke på att Victor också har en tendens att landa på munnen *ler*!
    Det är konstigt bara hur de på nåt sätt märker om man glömt stolen och är där på nolltid *ler*!

    kramisar
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Datanörd?
    By anonymt namn in forum Pappasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 23:14
  2. 5-årig datanörd
    By guppi in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 08:31
  3. Jag är då ingen datanörd - hur installer
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 11:02
  4. Datanörd?
    By Lillblomma in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 22:14
  5. 16-mån datanörd!!
    By patka in forum _0406 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 16:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar