Hjälp jag har nog fått åderbråck...
_0604 Aprilbarn
  1. Jeanette m E97 O99+bf 9/4
    #1

    Hjälp jag har nog fått åderbråck...

    Upptäckte i går morse när jag gick upp att det tryckte på neråt på ena sidan av blygdläppen. Framtill på ena sidan alltså (kanske inte heter blygdläpp så långt upp *s*). KÄnde att jag var helt svullen där framme på ena sidan. Hu vad läskigt, tyckte jag först. NÄr jag lade mig ner i sängen igen gick det tillbaka och det gjorde inte ont. Ja ja det var nog inte så farligt tänkte jag då.

    Senare på dagen började det göra ont i ljumsken och ut neråt i benet. Tittade på insidan av låret och där hade jag tydliga blå tjocka strimmor. + att blygdläppen också var svullen och blå igen. *Suck* vad är detta tänkte jag och jag har inte varit med om det tidigare så det är väl för att det är tredje graviditeten eller????

    Läste lite om det sen i böcker och på nätet och blev lite lugnare. Helt ofarligt, men kan bli besvärligt och man gör inget särskilt åt det.

    Nu har jag i alla fall beställt stödstrumpor så att det förhoppningsvis inte ska bli värre och mera neråt benen också. Det är ju i alla fall tre månader kvar av denna graviditet. Tänk om man blir helt blåstrimmig om benen? Eller får ha en massa ont av detta. Usch vill inte ha fler krämpor nu!

    Nån mer som drabbats av detta fenomen, eller hört talas om det? Kan man göra nåt mer än använda stödstrumpor?

    Hade i alla fall en trevlig nyårsaftonskväll! Gott Nytt År alla härinne!!!
  2. 1
    Hjälp jag har nog fått åderbråck... Upptäckte i går morse när jag gick upp att det tryckte på neråt på ena sidan av blygdläppen. Framtill på ena sidan alltså (kanske inte heter blygdläpp så långt upp *s*). KÄnde att jag var helt svullen där framme på ena sidan. Hu vad läskigt, tyckte jag först. NÄr jag lade mig ner i sängen igen gick det tillbaka och det gjorde inte ont. Ja ja det var nog inte så farligt tänkte jag då.

    Senare på dagen började det göra ont i ljumsken och ut neråt i benet. Tittade på insidan av låret och där hade jag tydliga blå tjocka strimmor. + att blygdläppen också var svullen och blå igen. *Suck* vad är detta tänkte jag och jag har inte varit med om det tidigare så det är väl för att det är tredje graviditeten eller????

    Läste lite om det sen i böcker och på nätet och blev lite lugnare. Helt ofarligt, men kan bli besvärligt och man gör inget särskilt åt det.

    Nu har jag i alla fall beställt stödstrumpor så att det förhoppningsvis inte ska bli värre och mera neråt benen också. Det är ju i alla fall tre månader kvar av denna graviditet. Tänk om man blir helt blåstrimmig om benen? Eller får ha en massa ont av detta. Usch vill inte ha fler krämpor nu!

    Nån mer som drabbats av detta fenomen, eller hört talas om det? Kan man göra nåt mer än använda stödstrumpor?

    Hade i alla fall en trevlig nyårsaftonskväll! Gott Nytt År alla härinne!!!
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2

    Samma här

    Med min första graviditet fick jag inget, med min andra smällde det till och jag fick ett ganska stort, fast platt, det ser mer ut som ett blåmärke. Den här gången har jag upptäckt att jag har fått lite mer, nu är det längre ner på vaden... HOppas slippa mer nu när jag använder stödstrumpor varje dag.

    Tror att det har lite med åldern att göra, när jag väntade rebeca var jag bara 18 år, när jag väntade Neo var jag knappt 30 år och nu är jag 31 år. Det är ju sådana besvär som lätt kommer om man har \"några år på nacken\", dessutom kan det bli värre om man är överviktig, vilket jag dessutom är.

    Har inte haft ont av mina åderbrock, men snygga är de däremot inte :-(

    Tror inte att man kan göra mycket mer än att använda stödstrumpor, om man vill kan man ju operera bort dom sedan, men det gör ju inte landstinget utan då får man göra det privat, har för mig att det kostar 5000 kr per ben, men är som sagt var inte säker...

    Kram Jennie
  4. 2
    Samma här Med min första graviditet fick jag inget, med min andra smällde det till och jag fick ett ganska stort, fast platt, det ser mer ut som ett blåmärke. Den här gången har jag upptäckt att jag har fått lite mer, nu är det längre ner på vaden... HOppas slippa mer nu när jag använder stödstrumpor varje dag.

    Tror att det har lite med åldern att göra, när jag väntade rebeca var jag bara 18 år, när jag väntade Neo var jag knappt 30 år och nu är jag 31 år. Det är ju sådana besvär som lätt kommer om man har \"några år på nacken\", dessutom kan det bli värre om man är överviktig, vilket jag dessutom är.

    Har inte haft ont av mina åderbrock, men snygga är de däremot inte :-(

    Tror inte att man kan göra mycket mer än att använda stödstrumpor, om man vill kan man ju operera bort dom sedan, men det gör ju inte landstinget utan då får man göra det privat, har för mig att det kostar 5000 kr per ben, men är som sagt var inte säker...

    Kram Jennie
  5. Sofie m 2 + bf 14/4
    #3

    Ja du..

    ..har också fått åderbråck mellan benen , gör svinont emellanåt :( Har även fått en massa på benen ser ut som stora blåmärken...hade bara ett enda på ena benet sen förra grav men nu vid den tredje grav har jag fått massor. Inte kul för dom försvinner ju inte sen , dom som sitter på benen alltså.
  6. 3
    Ja du.. ..har också fått åderbråck mellan benen , gör svinont emellanåt :( Har även fått en massa på benen ser ut som stora blåmärken...hade bara ett enda på ena benet sen förra grav men nu vid den tredje grav har jag fått massor. Inte kul för dom försvinner ju inte sen , dom som sitter på benen alltså.
  7. Jenny med Gustav
    #4

    Jag med..

    Har ett på ena blygdläppen. Stort ibland, litet ibland.
    Ska gå bort efter BF sa BM. Gör inte ont för mig än, men fult som stryk är det dock.
  8. 4
    Jag med.. Har ett på ena blygdläppen. Stort ibland, litet ibland.
    Ska gå bort efter BF sa BM. Gör inte ont för mig än, men fult som stryk är det dock.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    #5

    Tack...

    för era svar och skönt att inte vara ensam om det i alla fall.

    Får hoppas på att det går bort sen efter att bebisen är född. Mitt gör dock ont nu på insidan av låret och i ljumsken så fort jag rör mig. Det är ju jobbigt med ytterligare en krämpa.
  10. 5
    Tack... för era svar och skönt att inte vara ensam om det i alla fall.

    Får hoppas på att det går bort sen efter att bebisen är född. Mitt gör dock ont nu på insidan av låret och i ljumsken så fort jag rör mig. Det är ju jobbigt med ytterligare en krämpa.
  11. Anna med J-99,M-04,bf5/4
    #6

    Här med.....

    fick i v 17 denna gång. Har mest på blygdläpparna men börjar krypa ner på låren nu. Tyvärr vet jag av erfarenhet att det inte är så mycket att göra mer än att försöka lägga sig ned och vila ett par ggr/dag.
  12. 6
    Här med..... fick i v 17 denna gång. Har mest på blygdläpparna men börjar krypa ner på låren nu. Tyvärr vet jag av erfarenhet att det inte är så mycket att göra mer än att försöka lägga sig ned och vila ett par ggr/dag.
  13. Medlem sedan
    Jan 1999
    #7

    En till!

    Jag fick åderbråck på ena blygdläppen när jag var gravid sist. Efter graviditeten försvann det men nu är det tillbaka igen. Gör ont speciellt på kvällen och om jag står och går mycket. Försöker att få vila en stund ibland.
  14. 7
    En till! Jag fick åderbråck på ena blygdläppen när jag var gravid sist. Efter graviditeten försvann det men nu är det tillbaka igen. Gör ont speciellt på kvällen och om jag står och går mycket. Försöker att få vila en stund ibland.

Liknande trådar

  1. Hjälp Åderbråck!
    By anonymt namn in forum _0707 Julibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-12-25, 06:25
  2. Hjälp!?! Åderbråck.
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 22:27
  3. hjälp ont av åderbråck!!!
    By Erika.m.3gullungar in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 19:54
  4. Jag har fått mycket åderbråck!
    By Känslig fråga in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 19:48
  5. hjälp! Tips vid åderbråck?
    By anna m anton på besök in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 08:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar