Könsförvirrade namn - varför?
Mammasnack
  1. Anonym just nu
    #1

    Könsförvirrade namn - varför?

    Ännu en sådan där dum feministgrej, som de egna barnen blir lidande av.

    Kommer ihåg när jag skulle möta en representant från ett utländskt universitet. Hade mailväxlat med henne en längre tid. Hon hette Marion.

    Stod och väntade på flygplatsen. Ingen dam kom. Åkte tillbaka i oförrättat ärende.

    Någon timme senare anlände en herre - med taxi. Sur för att han inte blivit hämtad. Han hade polskt ursprung, och Marion är tydligen ett vanligt polskt pojknamn... Jag som hade tänkt på Robin Hoods älskade!

    Om man ger sitt barn ett könsförvirrat namn, så är det precis sådana situationer h*n kommer att råka ut för överallt, hela tiden, hela livet.

    Är det värt det - bara för någon dum, egoistisk princip..?
  2. 1
    Könsförvirrade namn - varför? Ännu en sådan där dum feministgrej, som de egna barnen blir lidande av.

    Kommer ihåg när jag skulle möta en representant från ett utländskt universitet. Hade mailväxlat med henne en längre tid. Hon hette Marion.

    Stod och väntade på flygplatsen. Ingen dam kom. Åkte tillbaka i oförrättat ärende.

    Någon timme senare anlände en herre - med taxi. Sur för att han inte blivit hämtad. Han hade polskt ursprung, och Marion är tydligen ett vanligt polskt pojknamn... Jag som hade tänkt på Robin Hoods älskade!

    Om man ger sitt barn ett könsförvirrat namn, så är det precis sådana situationer h*n kommer att råka ut för överallt, hela tiden, hela livet.

    Är det värt det - bara för någon dum, egoistisk princip..?
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Nu är det ju inte bara

    någon personlig \"grej\", utan ett faktum att vissa namn är tjejnamn i vissa länder och killnamn i andra.
    Du skriver ju att Marion var ett vanligt killnamn i Polen där denna kille kom ifrån. Du utgick från DINA tankar och värderingar av namnet och ansåg att det var ett kvinnonamn. Inte hade hans föräldrar kunnat förutse det!
    Maria är ju ett tjejnamn när, men killnamn i MÅNGA länder. Ska vi undvika att döpa våra tjejer till Maria då?

    Kramisar
  4. 2
    Nu är det ju inte bara någon personlig \"grej\", utan ett faktum att vissa namn är tjejnamn i vissa länder och killnamn i andra.
    Du skriver ju att Marion var ett vanligt killnamn i Polen där denna kille kom ifrån. Du utgick från DINA tankar och värderingar av namnet och ansåg att det var ett kvinnonamn. Inte hade hans föräldrar kunnat förutse det!
    Maria är ju ett tjejnamn när, men killnamn i MÅNGA länder. Ska vi undvika att döpa våra tjejer till Maria då?

    Kramisar
  5. Nissa, R-02 och M-04
    #3

    Men är det så?

    Är det verkligen så att (vissa) feminister skulle ge sina flickor mansnamn av ren princip? För att försöka störta den patriarkala maktstrukturen inifrån bara med hjälp av namn?? Är det inte snarare så att flickor får heta Robyn, Kim osv (kommer inte p fler exempel) för att det råkat hamna på modet?

    Det är nog mer modenamn än en uttalad feministisk princip.

    Jag som jobbar som ingenjör blir ofta automatiskt tagen för att vara man vid e-postkonversation. Jag har ett \"äktsvenskt\" förnamn som nog bara finns här i landet.
  6. 3
    Men är det så? Är det verkligen så att (vissa) feminister skulle ge sina flickor mansnamn av ren princip? För att försöka störta den patriarkala maktstrukturen inifrån bara med hjälp av namn?? Är det inte snarare så att flickor får heta Robyn, Kim osv (kommer inte p fler exempel) för att det råkat hamna på modet?

    Det är nog mer modenamn än en uttalad feministisk princip.

    Jag som jobbar som ingenjör blir ofta automatiskt tagen för att vara man vid e-postkonversation. Jag har ett \"äktsvenskt\" förnamn som nog bara finns här i landet.
  7. Anonym just nu
    #4

    Nej, men problemet går ju...

    kanske inte att undvika, om man flyttar utomlands. (Även om vissa byter namn just av den anledningen.)

    Menar att det är onödigt att SKAPA problemet med flit.
  8. 4
    Nej, men problemet går ju... kanske inte att undvika, om man flyttar utomlands. (Även om vissa byter namn just av den anledningen.)

    Menar att det är onödigt att SKAPA problemet med flit.
  9. Anonym just nu
    #5

    Hur som helst så tycker jag...

    att det är jättedumt.

    Har förresten en väninna som döpte sin son just till Kim. Barnets far hette Andersson i efternamn. Senare gifte dom sig, och då kom pojken att heta - Kim Andersson! Alltså som en medelålders skådespelerska (när man hör det och inte ser stavningen).

    Hur kul är DET för killen - som är i tonåren nu???
  10. 5
    Hur som helst så tycker jag... att det är jättedumt.

    Har förresten en väninna som döpte sin son just till Kim. Barnets far hette Andersson i efternamn. Senare gifte dom sig, och då kom pojken att heta - Kim Andersson! Alltså som en medelålders skådespelerska (när man hör det och inte ser stavningen).

    Hur kul är DET för killen - som är i tonåren nu???
  11. Eva
    #6

    Princip eller ursprung?

    Vem ska man ta hänsyn till när man namnger sina barn?

    Någon som i framtiden kan anse att man gett sitt barn ett \"felaktigt\" namn på något sätt eller kanske helt ur sitt eget perspektiv?

    Vems fel var det att du inte tog reda på lite närmare vem denna Marion var, ditt eller hans? Tänk vad tid och irritation du hade sluppit med en enkel fråga om t.ex. ett foto för att underlätta hittandet av varandra på flygplatsen.

    Folk är nog i allmänhet i större behov av att bredda sina vyer på alla plan än att snöa in i sin egen bakgård... Världen är så mycket mer än Sverige!
  12. 6
    Princip eller ursprung? Vem ska man ta hänsyn till när man namnger sina barn?

    Någon som i framtiden kan anse att man gett sitt barn ett \"felaktigt\" namn på något sätt eller kanske helt ur sitt eget perspektiv?

    Vems fel var det att du inte tog reda på lite närmare vem denna Marion var, ditt eller hans? Tänk vad tid och irritation du hade sluppit med en enkel fråga om t.ex. ett foto för att underlätta hittandet av varandra på flygplatsen.

    Folk är nog i allmänhet i större behov av att bredda sina vyer på alla plan än att snöa in i sin egen bakgård... Världen är så mycket mer än Sverige!
  13. Anonym just nu
    #7

    Nåja. Man kan nu inte...

    vara skyldig att känna till all världens förnamn...

    Han sa förresten sedan att det hade hänt honom förr, bl a i USA. Så jag tycker att HAN borde ha förutsett problemet. När han kände till det, menar jag.
  14. 7
    Nåja. Man kan nu inte... vara skyldig att känna till all världens förnamn...

    Han sa förresten sedan att det hade hänt honom förr, bl a i USA. Så jag tycker att HAN borde ha förutsett problemet. När han kände till det, menar jag.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    Namnet Maria

    finns det fler män än kvinnor som heter ute i världen.
    Jan heter tjejer i England också t ex medans här är det ett pojknamn.
  16. 8
    Namnet Maria finns det fler män än kvinnor som heter ute i världen.
    Jan heter tjejer i England också t ex medans här är det ett pojknamn.
  17. Anonym just nu
    #9

    Som sagt - man kan inte...

    gardera sig mot att barnet som vuxen kommer att flytta till ett land, där förnamnet inte är lämpligt.

    Men det man KAN göra, är att ge det ett namn som är olämpligt till och med hemma i Sverige!
  18. 9
    Som sagt - man kan inte... gardera sig mot att barnet som vuxen kommer att flytta till ett land, där förnamnet inte är lämpligt.

    Men det man KAN göra, är att ge det ett namn som är olämpligt till och med hemma i Sverige!
  19. Nissa, R-02 och M-04
    #10

    Min man vägrade...

    .... ge vår dotter namnet Freja pga TV-serien Rederiet. Mamma reagerade på namnet Idun eftersom det var en damtiddning på 40-talet.... Så inte är det lätt att tillfredställa alla!
    Hur många tonåringar känner ens till Kim Andersson?

    Minst lika jobbigt är det med namn som är svåra att veta uttalet på. Min mamma hade en elev som hette Tyrone. Mamma trodde det skulle uttalas \"tajron\" men det skulle uttalas \"tyråne\" (alla bokstäver uttalade).
    På min dotters dagis finns en pojke som heter Brian. Min mosters styvson heter också Brian och uttalar det \"bri-ann\". Pojken på dagis heter \"brajjan\"...
  20. 10
    Min man vägrade... .... ge vår dotter namnet Freja pga TV-serien Rederiet. Mamma reagerade på namnet Idun eftersom det var en damtiddning på 40-talet.... Så inte är det lätt att tillfredställa alla!
    Hur många tonåringar känner ens till Kim Andersson?

    Minst lika jobbigt är det med namn som är svåra att veta uttalet på. Min mamma hade en elev som hette Tyrone. Mamma trodde det skulle uttalas \"tajron\" men det skulle uttalas \"tyråne\" (alla bokstäver uttalade).
    På min dotters dagis finns en pojke som heter Brian. Min mosters styvson heter också Brian och uttalar det \"bri-ann\". Pojken på dagis heter \"brajjan\"...
  21. Nissa, R-02 och M-04
    #11

    När jag möter folk....

    ... på flygplatsen har jag med en skylt med personens namn eller ser till att det framgår av min klädsel eller annat varifrån jag kommer. Det är bättre än att försöka gissa sig till vem det kan vara man ska möta.
  22. 11
    När jag möter folk.... ... på flygplatsen har jag med en skylt med personens namn eller ser till att det framgår av min klädsel eller annat varifrån jag kommer. Det är bättre än att försöka gissa sig till vem det kan vara man ska möta.
  23. Anonym just nu
    #12

    Nej, men man kan ju försöka...

    att ge barnet ett namn som skapar så lite problem som möjligt. Utländska namn som inte har ett självklart svenskt uttal är jag också emot. Just för att det skapar problem för barnet hela livet.

    Ibland känner inte föräldrarna själva till hur namnet egentligen ska uttalas - då är det riktigt illa!!!

    (Men - konstigt att inte din mamma kände till Tyrone Power? Han var SNYGG! :) )
  24. 12
    Nej, men man kan ju försöka... att ge barnet ett namn som skapar så lite problem som möjligt. Utländska namn som inte har ett självklart svenskt uttal är jag också emot. Just för att det skapar problem för barnet hela livet.

    Ibland känner inte föräldrarna själva till hur namnet egentligen ska uttalas - då är det riktigt illa!!!

    (Men - konstigt att inte din mamma kände till Tyrone Power? Han var SNYGG! :) )
  25. Anonym just nu
    #13

    Visst. Det här var bara...

    ett exempel på många problem som det kan bli.

    Det mest pinsamma var väl att jag - under en längre tids mailväxlande - hade trott att det var en annan kvinna jag pratade med. När man tänker efteråt, så blev det kanske lite dumma saker man skrev... Som man som kvinna normalt inte hade skrivit till en man, menar jag.
  26. 13
    Visst. Det här var bara... ett exempel på många problem som det kan bli.

    Det mest pinsamma var väl att jag - under en längre tids mailväxlande - hade trott att det var en annan kvinna jag pratade med. När man tänker efteråt, så blev det kanske lite dumma saker man skrev... Som man som kvinna normalt inte hade skrivit till en man, menar jag.
  27. Medlem sedan
    Oct 1998
    #14

    Inte om han åker till Polen tydlige

    ...

    Tycker ditt inlägg var ganska motsägelsefullt. Ditt eget exempel visar ju på just det - i denna globaliserade värld kan vi inte ta en massa saker som sanningar bara för att det tidigare har varit så i vårt lilla Sverige.
  28. 14
    Inte om han åker till Polen tydlige ...

    Tycker ditt inlägg var ganska motsägelsefullt. Ditt eget exempel visar ju på just det - i denna globaliserade värld kan vi inte ta en massa saker som sanningar bara för att det tidigare har varit så i vårt lilla Sverige.
  29. Medlem sedan
    Oct 1998
    #15

    Problem för vem?

    Ska man namnge sina barn med ngt som betyder ngt för en själv och som man tycker är fint eller för att göra dig nöjd? jag tycker ditt resonmang är konstigt.
  30. 15
    Problem för vem? Ska man namnge sina barn med ngt som betyder ngt för en själv och som man tycker är fint eller för att göra dig nöjd? jag tycker ditt resonmang är konstigt.
  31. Helena
    #16

    Hahaha

    Snälla du. Lyft blicken. Det FINNS ju redan könsneutrala namn, t.ex. Kim och Kaj i vårt land, och en uppsjö i ett för övrigt tämligen könskonservativt land som USA. Jag kan inte annat än skratta åt din anekdot ur livet - ska jag hämta en person har jag förhoppningsvis mer än ett namn att gå på.
  32. 16
    Hahaha Snälla du. Lyft blicken. Det FINNS ju redan könsneutrala namn, t.ex. Kim och Kaj i vårt land, och en uppsjö i ett för övrigt tämligen könskonservativt land som USA. Jag kan inte annat än skratta åt din anekdot ur livet - ska jag hämta en person har jag förhoppningsvis mer än ett namn att gå på.
  33. Anonym just nu
    #17

    Men det DU tycker är fint...

    kanske inte ditt barn tycker är fint. I så fall måste h*n ändå stå ut med det namnet tills h*n fyller 18. I de flesta fall resten av livet, för det är svårt att byta namn även om man inte tycker om det. Det är en så stor del av identiteten.

    Om man absolut vil ha ett konstigt namn, tycker jag att man kan byta till det själv. I stället för att plåga sitt oskyldiga barn.
  34. 17
    Men det DU tycker är fint... kanske inte ditt barn tycker är fint. I så fall måste h*n ändå stå ut med det namnet tills h*n fyller 18. I de flesta fall resten av livet, för det är svårt att byta namn även om man inte tycker om det. Det är en så stor del av identiteten.

    Om man absolut vil ha ett konstigt namn, tycker jag att man kan byta till det själv. I stället för att plåga sitt oskyldiga barn.
  35. Anonym just nu
    #18

    Jo, det finns könsförvirrade...

    namn. Och de skapar problem. Jag har aldrig sagt att de inte finns.

    Ketil är ett exempel ända från vikingatiden.
  36. 18
    Jo, det finns könsförvirrade... namn. Och de skapar problem. Jag har aldrig sagt att de inte finns.

    Ketil är ett exempel ända från vikingatiden.
  37. Helena
    #19

    Du

    Nu måste du ta och reda ut det här lite mer. Ge fler exempel, gärna med källor, på hur PROBLEMATISKT det är med könsneutrala namn. Jag ska fråga min kompis Kaj om h*n lider av sitt namn. Kanske Kim Anderzon har något att bidra med också.

    Personligen tycker jag det är mer problematiskt att ge ungen ett namn som visar vilken såpa man slaviskt följde ett visst år, men det är ju jag det.
  38. 19
    Du Nu måste du ta och reda ut det här lite mer. Ge fler exempel, gärna med källor, på hur PROBLEMATISKT det är med könsneutrala namn. Jag ska fråga min kompis Kaj om h*n lider av sitt namn. Kanske Kim Anderzon har något att bidra med också.

    Personligen tycker jag det är mer problematiskt att ge ungen ett namn som visar vilken såpa man slaviskt följde ett visst år, men det är ju jag det.
  39. Anonym just nu
    #20

    Jo. Såpanamnen är rätt...

    pinsamma de också!

    För att inte tala om alla Carolor som är födda åren efter att Carola Sörgard slog igenom. Och alla Alice som är döpta efter Alice Babs. Och alla Kristinor, Birgittor och Margaretor i 40-talistgenerationen (efter kungens syrror)...

    Men just det där med könsambivalens är värre än något annat, tycker i alla fall jag. Det är klart att det är jobbigt, när folk inte vet vilket kön de ska förvänta sig att man tillhör. Det förstår väl vem som helst.
  40. 20
    Jo. Såpanamnen är rätt... pinsamma de också!

    För att inte tala om alla Carolor som är födda åren efter att Carola Sörgard slog igenom. Och alla Alice som är döpta efter Alice Babs. Och alla Kristinor, Birgittor och Margaretor i 40-talistgenerationen (efter kungens syrror)...

    Men just det där med könsambivalens är värre än något annat, tycker i alla fall jag. Det är klart att det är jobbigt, när folk inte vet vilket kön de ska förvänta sig att man tillhör. Det förstår väl vem som helst.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Varför i herrens namn
    By --vickan-- in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 07:52
  2. 2 namn vilket föredrar ni och varför
    By newt in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 21:57
  3. varför mjuka namn?
    By Demeter in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 18:56
  4. Ang. s.k. könsförvirrade namn
    By gabbiz in forum Mammasnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 13:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar