Dyrt vs billigt kakel/klinker?
Hem & fritid
  1. Marie
    #1

    Dyrt vs billigt kakel/klinker?

    Någon som har erfarenhet av riktigt billigt kakel/klinker från tex bauhaus, Fredells osv? Man kan ju hitta vanligt kakel för 39:-/kvm jämfört med liknande kakel på kakelaffärer som kostar 159:-... Är det stor skillnad på kvaliteten eller kan man lika väl köra på det billiga?
  2. 1
    Dyrt vs billigt kakel/klinker? Någon som har erfarenhet av riktigt billigt kakel/klinker från tex bauhaus, Fredells osv? Man kan ju hitta vanligt kakel för 39:-/kvm jämfört med liknande kakel på kakelaffärer som kostar 159:-... Är det stor skillnad på kvaliteten eller kan man lika väl köra på det billiga?
  3. Notte m tjejer
    #2

    Jadu

    det beror på vem man frågar...
    Vi ska lägga klinkers i tvättstugan och i en affär blev jag fullständigt idiotförklarad när jag frågade efter billiga klinkers (under 100 kr/kvm) De sålde nämligen bara kvalitetsprodukter :-) Man kan inte få en porsche när man betalar för en fiat osv.
    I nästa affär fick vi direkt följa med ut på lagret och titta på de billiga klinkers de hade i lager, från 99 kr/kvm.
    Mycket tycker jag beror på var man ska ha dem. De billiga håller _kanske_ en sämre kvalitet, främst när det gäller finish (gissar jag) men jag skulle tro att slitstyrkan knappast är så mycket sämre. Men urvalet är ju inte alltid så fantasifullt i den lägre prisklasserna har vi märkt.
    Vi handlade till slut en platta på Beijers, för 109 kr/kvm som vi tyckte var snygg.
  4. 2
    Jadu det beror på vem man frågar...
    Vi ska lägga klinkers i tvättstugan och i en affär blev jag fullständigt idiotförklarad när jag frågade efter billiga klinkers (under 100 kr/kvm) De sålde nämligen bara kvalitetsprodukter :-) Man kan inte få en porsche när man betalar för en fiat osv.
    I nästa affär fick vi direkt följa med ut på lagret och titta på de billiga klinkers de hade i lager, från 99 kr/kvm.
    Mycket tycker jag beror på var man ska ha dem. De billiga håller _kanske_ en sämre kvalitet, främst när det gäller finish (gissar jag) men jag skulle tro att slitstyrkan knappast är så mycket sämre. Men urvalet är ju inte alltid så fantasifullt i den lägre prisklasserna har vi märkt.
    Vi handlade till slut en platta på Beijers, för 109 kr/kvm som vi tyckte var snygg.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Såhär...

    Det är ju några saker som skiljer.

    Först det självklara - designen. Billiga plattor kan se hur - just det - billiga ut som helst om man köper \"postoderdesign\" eller vad jag ska kalla det. Vanliga vita plattor ser ju lika ut, så där har ju utseendet mindre betydelse.

    Vad gäller kvalitén så har vi fått höra att de billigaste plattorna ofta är mindre tåliga, repas lättare och kan spricka till exempel, men det där varierar säkert något enormt mellan märken och partier.

    Om jag skulle välja ett lågpriskakel skulle det vara om jag enbart ville ha en vit enkel platta och det inte var av största vikt att inte minsta repa syntes, t.ex. en helkakling av en tvättstuga. Jag skulle inte sätta in sånt kakel i ett nytt badrum, för där är det så mycket som kostar ändå så jag skulle vara för feg för att snåla och få ett sämre kakel.
  6. 3
    Såhär... Det är ju några saker som skiljer.

    Först det självklara - designen. Billiga plattor kan se hur - just det - billiga ut som helst om man köper \"postoderdesign\" eller vad jag ska kalla det. Vanliga vita plattor ser ju lika ut, så där har ju utseendet mindre betydelse.

    Vad gäller kvalitén så har vi fått höra att de billigaste plattorna ofta är mindre tåliga, repas lättare och kan spricka till exempel, men det där varierar säkert något enormt mellan märken och partier.

    Om jag skulle välja ett lågpriskakel skulle det vara om jag enbart ville ha en vit enkel platta och det inte var av största vikt att inte minsta repa syntes, t.ex. en helkakling av en tvättstuga. Jag skulle inte sätta in sånt kakel i ett nytt badrum, för där är det så mycket som kostar ändå så jag skulle vara för feg för att snåla och få ett sämre kakel.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Nej, slitstyrkan

    tror inte jag heller är så mycket sämre. Däremot finns nog risken, som sagt, för en sämre finish med repor och matt yta.
  8. 4
    Nej, slitstyrkan tror inte jag heller är så mycket sämre. Däremot finns nog risken, som sagt, för en sämre finish med repor och matt yta.
  9. Li m F-00 & H-02
    #5

    Jag har

    kakel för 79,95/kvm på väggarna i badrummet och klinkers för 59,95/kvm på golvet. Har iofs inte haft det så länge ännu men det känns som om det inte var ngn speciell skillnad på det och på de dyrare. (har dyrare 279kr/kvm i köket)
  10. 5
    Jag har kakel för 79,95/kvm på väggarna i badrummet och klinkers för 59,95/kvm på golvet. Har iofs inte haft det så länge ännu men det känns som om det inte var ngn speciell skillnad på det och på de dyrare. (har dyrare 279kr/kvm i köket)
  11. Polly
    #6

    Vet inte om det stämmer...

    men en kompis till mig sade att på billigt kakel kan storleken på plattorna variera, har ingen egen erfarenhet.
  12. 6
    Vet inte om det stämmer... men en kompis till mig sade att på billigt kakel kan storleken på plattorna variera, har ingen egen erfarenhet.

Liknande trådar

  1. Kakel/klinker-spill?
    By sosivov in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 09:20
  2. Kakel/Klinker?
    By Klinkraren! :D in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 14:05
  3. Billigt eller dyrt kakel?
    By Mina in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 11:04
  4. Kakel o klinker
    By Millish m N+M in forum Hem & fritid
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 20:57
  5. Fortsättning på Kakel klinker
    By Millish m Nelly + bf 19/7 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 10:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar