Slutat med välling + sover dåligt
_0411 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Slutat med välling + sover dåligt

    Hej på er - hoppas ert 2006 börjat superbra.

    För oss är det OK. Vi har spenderat jul+nyår i sjukdomens tecken - men vi börjar bli vana. Vi har inte haft en frisk jul eller nyår sen Gustaf föddes år 2002. Men vi hoppas ju att vi ska snart ska få fira friska jular igen...:)

    Välling+sovproblem:
    Emma slutade med välling på morgonen för flera månader sen. Men nu vill hon inte heller ha välling på kvällen - hm...storebrorsan var likadan - fast han slutade något senare (när han var runt 16 månader).

    Jag undrar lite varför dock. Kan kanske tro att Emma kopplar ihop välling med sovdags - för hon har börjat bli kinkig att lägga...:(

    Vi har alltid bara kunnat lägga ner henne i sin säng i sitt rum och hon har somnat direkt. Nu är det stört omöjligt, hon bara INTE vill sova....:(

    Hon har varit sjuk under jul så hon har sovit mycket inne hos oss i vår säng - tror att hon kommit på att det är mysigt, för om vi tar henne till vårt rum och ligger med henne i vår säng så somnar hon gott.....:(

    Men vi vill inte ha det så. Det räcker med att storebrorsan kommer varje natt till oss - vi kan inte ha 2 barn i sängen hela nätterna, då kan ingen av oss sova till slut. De är väldigt rörliga nattetid mina barn, ligger inte still många minuter....

    Hur har ni det med era novembisar? Sover de bra, är lätta att lägga och dricker de välling?

    Varför jag vill att hon ska dricka välling på kvällen är för att hon inte ska vakna runt 3-4 tiden(vilket hon gör nu)och vara hungrig.
    Vi får väl försöka få i henne nåt annat lite innan läggdags. Gustaf brukar äta frukt eller smörgås innan läggdags så att han inte ska vara hungrig på natten. Får kanske prova det på Emma också.

    Ja det var lite om Emma(som inte vill sova) det - :)

    Kram kram från ett snöigt Götet...:)
  2. 1
    Slutat med välling + sover dåligt Hej på er - hoppas ert 2006 börjat superbra.

    För oss är det OK. Vi har spenderat jul+nyår i sjukdomens tecken - men vi börjar bli vana. Vi har inte haft en frisk jul eller nyår sen Gustaf föddes år 2002. Men vi hoppas ju att vi ska snart ska få fira friska jular igen...:)

    Välling+sovproblem:
    Emma slutade med välling på morgonen för flera månader sen. Men nu vill hon inte heller ha välling på kvällen - hm...storebrorsan var likadan - fast han slutade något senare (när han var runt 16 månader).

    Jag undrar lite varför dock. Kan kanske tro att Emma kopplar ihop välling med sovdags - för hon har börjat bli kinkig att lägga...:(

    Vi har alltid bara kunnat lägga ner henne i sin säng i sitt rum och hon har somnat direkt. Nu är det stört omöjligt, hon bara INTE vill sova....:(

    Hon har varit sjuk under jul så hon har sovit mycket inne hos oss i vår säng - tror att hon kommit på att det är mysigt, för om vi tar henne till vårt rum och ligger med henne i vår säng så somnar hon gott.....:(

    Men vi vill inte ha det så. Det räcker med att storebrorsan kommer varje natt till oss - vi kan inte ha 2 barn i sängen hela nätterna, då kan ingen av oss sova till slut. De är väldigt rörliga nattetid mina barn, ligger inte still många minuter....

    Hur har ni det med era novembisar? Sover de bra, är lätta att lägga och dricker de välling?

    Varför jag vill att hon ska dricka välling på kvällen är för att hon inte ska vakna runt 3-4 tiden(vilket hon gör nu)och vara hungrig.
    Vi får väl försöka få i henne nåt annat lite innan läggdags. Gustaf brukar äta frukt eller smörgås innan läggdags så att han inte ska vara hungrig på natten. Får kanske prova det på Emma också.

    Ja det var lite om Emma(som inte vill sova) det - :)

    Kram kram från ett snöigt Götet...:)
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2

    En bestämd liten dam

    verkar ni fått!

    Som svar på dina frågor:
    Hur har ni det med era novembisar? Sover de bra, är lätta att lägga och dricker de välling?

    ja, ja och ja. Inte mycket hjälp kanske. ;)

    Den dåliga sömnen nu kan nog hänga ihop med att hon varit sjuk. Ebbe sover dåligt när han är dålig i andningen o hostig.
    Angående vällingen, så är det nog bra att ge nåt annat på kvällen istället. Gröt eller macka kanske?

    Trist att ni är utan internet förresten! Jobbigare än man tror. Hoppas det snart är fixat.
  4. 2
    En bestämd liten dam verkar ni fått!

    Som svar på dina frågor:
    Hur har ni det med era novembisar? Sover de bra, är lätta att lägga och dricker de välling?

    ja, ja och ja. Inte mycket hjälp kanske. ;)

    Den dåliga sömnen nu kan nog hänga ihop med att hon varit sjuk. Ebbe sover dåligt när han är dålig i andningen o hostig.
    Angående vällingen, så är det nog bra att ge nåt annat på kvällen istället. Gröt eller macka kanske?

    Trist att ni är utan internet förresten! Jobbigare än man tror. Hoppas det snart är fixat.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Jag hoppas

    att det är så att hon sover dåligt på grund av sjukdomen.

    Jag vill inte ha henne i vår säng - så vi försöker få henne att sova hela natten i sin säng nu när hon är bättre igen. Hoppas hon inte vant sig för mycket att sova hos oss. Ska vi ha båda barnen i sängen hela nätterna så får vi köpa en MYCKET större säng.
    Tror jag sov på 1cm madrass inatt...hihi.

    Emma är inte mycket för gröt nu heller....hon vill bara äta det vi äter, så gröt har vi nästan fått sluta med också. Hon får yoghurt och smörgås till frukost nu för tiden(samma som oss). Men smörgås gillar hon ju, så det är väl bara att köra det på kvällen också kanske.

    Tycker det är lite synd att varken Gustaf eller Emma verkar vara några vällingbarn - det är så mättande och bra med välling kan jag tycka. Men men det är ju bara att gilla läget.

    Hoppas ni får en lugn dag med bra andning för Ebbe

    kram
  6. 3
    Jag hoppas att det är så att hon sover dåligt på grund av sjukdomen.

    Jag vill inte ha henne i vår säng - så vi försöker få henne att sova hela natten i sin säng nu när hon är bättre igen. Hoppas hon inte vant sig för mycket att sova hos oss. Ska vi ha båda barnen i sängen hela nätterna så får vi köpa en MYCKET större säng.
    Tror jag sov på 1cm madrass inatt...hihi.

    Emma är inte mycket för gröt nu heller....hon vill bara äta det vi äter, så gröt har vi nästan fått sluta med också. Hon får yoghurt och smörgås till frukost nu för tiden(samma som oss). Men smörgås gillar hon ju, så det är väl bara att köra det på kvällen också kanske.

    Tycker det är lite synd att varken Gustaf eller Emma verkar vara några vällingbarn - det är så mättande och bra med välling kan jag tycka. Men men det är ju bara att gilla läget.

    Hoppas ni får en lugn dag med bra andning för Ebbe

    kram
  7. P m. fyran bf 27/4
    #4

    Hedvig äter inte välling.

    Och har aldrig gjort. Slutade att amma henne för ca 2 månader sedan. Hon sover bra om hon får vara uppe lite på kvällen så hon är riktigt trött när hon somnar. Har blivit så at thon somnar runt 19,30-20,00 tiden. Hon vaknar till någon gång men somnar om omedelbart när hon sett vart vi är.
    Nu sover hon i vår säng precis som storebror gör. Har en 90 säng intill vår dubbelsäng.

    Men prova att ge henne lite fika tillsammans med storebror innan sängdags, då borde hon inte vara hungrig när hon vaknar. Dom kan ju vakna av annat oxå.
  8. 4
    Hedvig äter inte välling. Och har aldrig gjort. Slutade att amma henne för ca 2 månader sedan. Hon sover bra om hon får vara uppe lite på kvällen så hon är riktigt trött när hon somnar. Har blivit så at thon somnar runt 19,30-20,00 tiden. Hon vaknar till någon gång men somnar om omedelbart när hon sett vart vi är.
    Nu sover hon i vår säng precis som storebror gör. Har en 90 säng intill vår dubbelsäng.

    Men prova att ge henne lite fika tillsammans med storebror innan sängdags, då borde hon inte vara hungrig när hon vaknar. Dom kan ju vakna av annat oxå.
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5

    hmmm

    har inga bekymmer här med nattning eg. Ibland kan det vara lite strúl med att få hampe att somna om, men det är ganska sällan, vid sjukdom o så.
    Men du kan ju prova med att ge välling framför tv: n istället för sovrummet.
    Eller ge gröt på kvällen! Det brukar funka bra.

    Lycka till / Kram
  10. 5
    hmmm har inga bekymmer här med nattning eg. Ibland kan det vara lite strúl med att få hampe att somna om, men det är ganska sällan, vid sjukdom o så.
    Men du kan ju prova med att ge välling framför tv: n istället för sovrummet.
    Eller ge gröt på kvällen! Det brukar funka bra.

    Lycka till / Kram
  11. Monica med Zacharias
    #6

    Zacharias gillar inte välling

    utan äter \"vanlig\" kvällsmat - typ gröt, eller smörgås och yoghurt. Fast i ärlighetens namn sover han inte särskilt bra han heller. Somnar ofta gott på kvällen men vaknar lätt trax efter midnatt och kan vara rätt så bökig att få att somna om. I natt förde han ett hemskt oväsen en god stund över att vi inte gick upp och hittade på något kul kl 01.00.....
  12. 6
    Zacharias gillar inte välling utan äter \"vanlig\" kvällsmat - typ gröt, eller smörgås och yoghurt. Fast i ärlighetens namn sover han inte särskilt bra han heller. Somnar ofta gott på kvällen men vaknar lätt trax efter midnatt och kan vara rätt så bökig att få att somna om. I natt förde han ett hemskt oväsen en god stund över att vi inte gick upp och hittade på något kul kl 01.00.....
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    Simon älskar välling..

    Han äter den straxt innan nattningen + 1 gång på natten fortfarande.
    Han älskar välling och skulle väl leva på den - om han fick!
    Nattningen går bra för det mesta, han äter vällingen i soffan sen blir det tandborstning och säga gonatt till övriga familjen. Sen lägger vi honom bara i hans säng och (för det mesta) somnar han utan protester!
    Oftast sover han jättebra, i sin egen säng nära våran.
    Det blev bara så att vi vande honom med egna sängen eftersom storesyster kommer till oss om nätterna ibland.
    Nu när han har tandsprickning har han sovit oroligt vissa nätter, gråtit otröstligt och vaknat 100 gånger per natt.
    Som tur är är det inte alla nätter *pust*

    Nu börjar jag ju jobba lite på deltid och vi har pratat om att ta bort nattvällingen för gott. men eftersom han fö. sover fint så känns det lite taskigt eftersom han verkligen älskar vällingen och bara vill ha den 1 gång/natt.

  14. 7
    Simon älskar välling.. Han äter den straxt innan nattningen + 1 gång på natten fortfarande.
    Han älskar välling och skulle väl leva på den - om han fick!
    Nattningen går bra för det mesta, han äter vällingen i soffan sen blir det tandborstning och säga gonatt till övriga familjen. Sen lägger vi honom bara i hans säng och (för det mesta) somnar han utan protester!
    Oftast sover han jättebra, i sin egen säng nära våran.
    Det blev bara så att vi vande honom med egna sängen eftersom storesyster kommer till oss om nätterna ibland.
    Nu när han har tandsprickning har han sovit oroligt vissa nätter, gråtit otröstligt och vaknat 100 gånger per natt.
    Som tur är är det inte alla nätter *pust*

    Nu börjar jag ju jobba lite på deltid och vi har pratat om att ta bort nattvällingen för gott. men eftersom han fö. sover fint så känns det lite taskigt eftersom han verkligen älskar vällingen och bara vill ha den 1 gång/natt.

  15. Medlem sedan
    Jul 2001
    #8

    Alva

    har aldrig ätit välling, hon äter gröt i stället.
    Hon äter lagad mat vid 17-18-snåret och sedan gröt ca en timme efter det. Sedan på med pyjamas och i säng.
    Sista veckorna har hon vissa kvällar varit lite svår att få att somna. Dels är det nog tänderna som spökar, dels storebror (som hon delar rum mmed) som stör.
    När hon väl har somnat sover hon dock bra hela natten. Kan vakna till någon/några gånger, men somnar om så fort vi lagt henne ned och gett henne snuttenallen.
    Kan du inte byta ut vällingen mot t.ex. gröt? Eller ge henne en smörgås innan hon lägger sig? Kanske en banan? Jag märker på Alva de dagar hon sover mycket dagtid och \"sover över\" ett mål att då vaknar hon tidigare och är vrålhungrig.
    Nuvarande konstellation med två täta mål på kvällen fungerar däremot bra för oss. Kanske något att pröva?
    *kram* och hoppas det rättar till sig snart för er!
  16. 8
    Alva har aldrig ätit välling, hon äter gröt i stället.
    Hon äter lagad mat vid 17-18-snåret och sedan gröt ca en timme efter det. Sedan på med pyjamas och i säng.
    Sista veckorna har hon vissa kvällar varit lite svår att få att somna. Dels är det nog tänderna som spökar, dels storebror (som hon delar rum mmed) som stör.
    När hon väl har somnat sover hon dock bra hela natten. Kan vakna till någon/några gånger, men somnar om så fort vi lagt henne ned och gett henne snuttenallen.
    Kan du inte byta ut vällingen mot t.ex. gröt? Eller ge henne en smörgås innan hon lägger sig? Kanske en banan? Jag märker på Alva de dagar hon sover mycket dagtid och \"sover över\" ett mål att då vaknar hon tidigare och är vrålhungrig.
    Nuvarande konstellation med två täta mål på kvällen fungerar däremot bra för oss. Kanske något att pröva?
    *kram* och hoppas det rättar till sig snart för er!
  17. Medlem sedan
    Apr 2004
    #9

    Hej!

    Apropå sovvanor: Edvin har haft ngn vecka nu då han varit svår att natta, både dag och kväll. Han gråter och skriker, ställer sig upp i sängen osv. Dock älskar han sin välling på kvällen, hihi.

    Jag har faktiskt inte varit jättekonsekvent (beroende på mitt tålamod, ork och så, hrm). Ibland har jag prövat att gå in med jämna mellanrum, klappa och sedan gå ut (typ 5-min-metod). Nån gång har det funkat, efter ett tag vill säga. Andra ggr hör jag direkt på gråten att det inte är en sådan gång då det kommer funka, då lägger jag mig med honom i gästsängen i hans rum tills han somnar.

    Han har även vaknat 22:30-00:30 nästan varje natt och jag har fått lägga mig hos honom, denna vecka då han varit jobbig i sömnen. Han får sådana perioder då och då, vet ej varför.

    Annars brukar han dricka välling, vi tar flaskan, släcker nattlampan och går ut och sedan somnar han nästan alltid direkt.
  18. 9
    Hej! Apropå sovvanor: Edvin har haft ngn vecka nu då han varit svår att natta, både dag och kväll. Han gråter och skriker, ställer sig upp i sängen osv. Dock älskar han sin välling på kvällen, hihi.

    Jag har faktiskt inte varit jättekonsekvent (beroende på mitt tålamod, ork och så, hrm). Ibland har jag prövat att gå in med jämna mellanrum, klappa och sedan gå ut (typ 5-min-metod). Nån gång har det funkat, efter ett tag vill säga. Andra ggr hör jag direkt på gråten att det inte är en sådan gång då det kommer funka, då lägger jag mig med honom i gästsängen i hans rum tills han somnar.

    Han har även vaknat 22:30-00:30 nästan varje natt och jag har fått lägga mig hos honom, denna vecka då han varit jobbig i sömnen. Han får sådana perioder då och då, vet ej varför.

    Annars brukar han dricka välling, vi tar flaskan, släcker nattlampan och går ut och sedan somnar han nästan alltid direkt.

Liknande trådar

  1. Har era slutat med välling?
    By Pysslaren in forum _0607 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 21:05
  2. Slutat med välling och sover uselt
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 19:37
  3. Slutat med välling
    By Cissi med G och A in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 18:14
  4. Folke har slutat med välling!
    By Annika m H, H, F & M in forum _0605 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 08:13
  5. Viking har slutat med napp+välling!
    By Finskan in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 00:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar