Ringorm vid graviditet?
Kropp & hälsa
  1. Fyran på väg! bf 15/6
    #1

    Ringorm vid graviditet?

    För två veckor sedan fick jag ett utslag som jag tolkade som ringorm. Det är en röd oval, svagt upphöjd och något fjällig, inne i området är huden som vanligt. Det kliar inte nämvärt, killar lite ibland bara.

    Jag köpte Daktar och smörjde morgon och kväll i 1,5-2 veckor. Men utslaget inte minskat, utan tvärtom, när jag smörjer så blir det en ilsket röd ring och det kliar som ett myggbett! Nu har jag börjat få fler utslag och var idag hos läkaren efter inrådan från sjukvårdsupplysningen.
    han var osäker på om det var ringorm överhuvudtaget, enligt honom finns det eksem som kan se ut så här?
    Hur som helst så visade det sig att jag inte kan få några tabletter mot svamp, då jag är gravid, utan jag måste fortsätta smörja. Nu med daktacort istället för daktar.
    Jag är skeptisk till att det kommer hjälpa, om inte blir jag inskickad till hudkl.

    Vad tror ni om det här? Låter det som ringorm? Vad finns det för alternativ till medicin när man är gravid?
  2. 1
    Ringorm vid graviditet? För två veckor sedan fick jag ett utslag som jag tolkade som ringorm. Det är en röd oval, svagt upphöjd och något fjällig, inne i området är huden som vanligt. Det kliar inte nämvärt, killar lite ibland bara.

    Jag köpte Daktar och smörjde morgon och kväll i 1,5-2 veckor. Men utslaget inte minskat, utan tvärtom, när jag smörjer så blir det en ilsket röd ring och det kliar som ett myggbett! Nu har jag börjat få fler utslag och var idag hos läkaren efter inrådan från sjukvårdsupplysningen.
    han var osäker på om det var ringorm överhuvudtaget, enligt honom finns det eksem som kan se ut så här?
    Hur som helst så visade det sig att jag inte kan få några tabletter mot svamp, då jag är gravid, utan jag måste fortsätta smörja. Nu med daktacort istället för daktar.
    Jag är skeptisk till att det kommer hjälpa, om inte blir jag inskickad till hudkl.

    Vad tror ni om det här? Låter det som ringorm? Vad finns det för alternativ till medicin när man är gravid?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Skulle kunna vara ...

    .... nummulärt eksem, men hudbesvär är lite svårt att ställa diagnos på över nätet. Daktacort kan isåfall hjälpa även om det ibland behövs starkare kräm.
  4. 2
    Skulle kunna vara ... .... nummulärt eksem, men hudbesvär är lite svårt att ställa diagnos på över nätet. Daktacort kan isåfall hjälpa även om det ibland behövs starkare kräm.
  5. Mamma Doktor
    #3

    Pityriasis?

    Nu är jag verkligen ingen hudexpert, långt därifrån, men skulle det inte kunna vara Pityriasis rosea?
    Isåfall är det väl ingen idé att använda cortison, är det inte kylbalsam som gäller?
  6. 3
    Pityriasis? Nu är jag verkligen ingen hudexpert, långt därifrån, men skulle det inte kunna vara Pityriasis rosea?
    Isåfall är det väl ingen idé att använda cortison, är det inte kylbalsam som gäller?
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4

    Fjällros?

    Njae. Det har jag faktiskt haft en gång, det var en fruktansvärd upplevelse! Knallröd av utslag över hela överkroppen, hela jag var täckt och det kliade något fruktansvärt. Det tog flera veckor innan det försvann.. fy så vidrigt.
    Nej, det är det inte. Men tack för uppslaget!
  8. 4
    Fjällros? Njae. Det har jag faktiskt haft en gång, det var en fruktansvärd upplevelse! Knallröd av utslag över hela överkroppen, hela jag var täckt och det kliade något fruktansvärt. Det tog flera veckor innan det försvann.. fy så vidrigt.
    Nej, det är det inte. Men tack för uppslaget!
  9. Fyran på väg! bf 15/6
    #5

    När jag slog upp...

    ...nummulärt eksem, som jag aldrig hört talas om, och fick se bilder så tycker jag inte att det ser ut som det jag har. Inte heller beskrivningarna tycker jag stämmer särskilt väl.
    Mitt första, nu flera cm stora, märke sitter i armvecket, mitt andra som nu är ca 2 cm sitter uppe på ena nyckelbenet, det tredje i nacken och så kommer det ett litet på höften nu också.

    Jag har i alla fall inhandlat Daktacort nu, men för mig känns det otroligt att det skule hjälpa då inte Daktar gjorde det. Men, men.. vi får se!

    Tack för att du tog dig tid att svara!
  10. 5
    När jag slog upp... ...nummulärt eksem, som jag aldrig hört talas om, och fick se bilder så tycker jag inte att det ser ut som det jag har. Inte heller beskrivningarna tycker jag stämmer särskilt väl.
    Mitt första, nu flera cm stora, märke sitter i armvecket, mitt andra som nu är ca 2 cm sitter uppe på ena nyckelbenet, det tredje i nacken och så kommer det ett litet på höften nu också.

    Jag har i alla fall inhandlat Daktacort nu, men för mig känns det otroligt att det skule hjälpa då inte Daktar gjorde det. Men, men.. vi får se!

    Tack för att du tog dig tid att svara!
  11. Stina
    #6

    Bältros?

    Det hade jag när jag var gravid. Var sitter utslaget? Bältros sitter i området runt en nerv, jag tex hade det vid nyckelbenet ungefär. Har du varit i kontakt med barn med vattkoppor?
    Kolla det, bältros vid graviditet måste medicineras. Det såg ut som en liten fläck eksem.
  12. 6
    Bältros? Det hade jag när jag var gravid. Var sitter utslaget? Bältros sitter i området runt en nerv, jag tex hade det vid nyckelbenet ungefär. Har du varit i kontakt med barn med vattkoppor?
    Kolla det, bältros vid graviditet måste medicineras. Det såg ut som en liten fläck eksem.
  13. anonym
    #7

    Pityriasis rosea...

    hade jag förut..
    Å gick till läkaren med de...
    Hade utslag över hela överkroppen...
    Han sa att de enda man kan göra mot de e att smörja med salva så försvinner de av sig självt...
    De brukar stanna mellan 6-12 veckor innan de försvinner..
    Men man behöver ingen pencilin eller nått!
    hoppas de fixar sig!
  14. 7
    Pityriasis rosea... hade jag förut..
    Å gick till läkaren med de...
    Hade utslag över hela överkroppen...
    Han sa att de enda man kan göra mot de e att smörja med salva så försvinner de av sig självt...
    De brukar stanna mellan 6-12 veckor innan de försvinner..
    Men man behöver ingen pencilin eller nått!
    hoppas de fixar sig!
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8

    Nåja, ....

    ... hud är svårt i verkligheten, och inte lättare i cyberspace!

    Se tiden an. Mycket få hudsjukdomar är farliga och/eller har ett snabbt förlopp.
  16. 8
    Nåja, .... ... hud är svårt i verkligheten, och inte lättare i cyberspace!

    Se tiden an. Mycket få hudsjukdomar är farliga och/eller har ett snabbt förlopp.
  17. Fyran på väg! bf 15/6
    #9

    4-5 nya utslag idag!

    Idag har jag hittat minst 4-5 nya utslag. Det småkliar på fler ställen, men inga synliga fläckar än, tror dock att det kommer.
    Jag kommer aldrig kunna smörja bort det här, jag vet ju inte ens var alla ställen är! Ska ta tag i saken och ringa läkaren igen för en remiss in till hudkliniken istället.
  18. 9
    4-5 nya utslag idag! Idag har jag hittat minst 4-5 nya utslag. Det småkliar på fler ställen, men inga synliga fläckar än, tror dock att det kommer.
    Jag kommer aldrig kunna smörja bort det här, jag vet ju inte ens var alla ställen är! Ska ta tag i saken och ringa läkaren igen för en remiss in till hudkliniken istället.

Liknande trådar

  1. Ringorm?
    By Mimmi in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 12:07
  2. Ringorm
    By funni in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 09:37
  3. Ringorm
    By Jenny+fyra kottar in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 09:36
  4. Är det ovanligt att få ringorm...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 20:49
  5. Ringorm
    By shuna76 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 14:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar