Gott nytt år m m :D
_0508 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Gott nytt år m m :D

    Hoppas ni mår bra!
    Vilket gott vinterväder det är, så vackert!

    Vi har \"jullov\" dvs de stora barnen är hemma och gör mig och William sällskap. Men jag ser dem inte mycket, det är kompisar som gäller.

    På fm idag har jag haft 2 kompisar till mig på fika, trevligt.

    Nyårsafton var oxå trevlig. Men jag hade sovit så dåligt ett par nätter, så vi gick hem efter 12-slaget.

    William börjar \"ty-kännas\"! När någon annan än jag, pappa eller syskonen pratar med William, eller vill hålla honom, börjar han skrika! Lite jobbigt, hoppas det inte fortsätter så. Lite trist för farfar, som skulle gosa med William i helgen, och William börjar gallskrika! Hoppas det är övergående...

    Sedan har William fått eget rum ,coh även flyttat in! Han sov första natten i sitt rum nu natten som var. Det gick jättebra, trodde inte annat heller. Rummet ligger precis bredvid vårat sovrum, så jag hörde honom utan problem. Tror att vi alla kommer sova bättre nu.

    Ha en fortsatt bra måndag,
    kramar,
  2. 1
    Gott nytt år m m :D Hoppas ni mår bra!
    Vilket gott vinterväder det är, så vackert!

    Vi har \"jullov\" dvs de stora barnen är hemma och gör mig och William sällskap. Men jag ser dem inte mycket, det är kompisar som gäller.

    På fm idag har jag haft 2 kompisar till mig på fika, trevligt.

    Nyårsafton var oxå trevlig. Men jag hade sovit så dåligt ett par nätter, så vi gick hem efter 12-slaget.

    William börjar \"ty-kännas\"! När någon annan än jag, pappa eller syskonen pratar med William, eller vill hålla honom, börjar han skrika! Lite jobbigt, hoppas det inte fortsätter så. Lite trist för farfar, som skulle gosa med William i helgen, och William börjar gallskrika! Hoppas det är övergående...

    Sedan har William fått eget rum ,coh även flyttat in! Han sov första natten i sitt rum nu natten som var. Det gick jättebra, trodde inte annat heller. Rummet ligger precis bredvid vårat sovrum, så jag hörde honom utan problem. Tror att vi alla kommer sova bättre nu.

    Ha en fortsatt bra måndag,
    kramar,
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    Mysigt med jullov!

    Roligt att ni hade en trevlig nyårsafton!
    Roligt att få inreda barnrum! Vi har 3 sovrum uppe, så Linnea kommer få dela med Lukas tills alla är så stora att de klarar att mamma och pappa sover nere. Lukas sover fortfarande i vårt rum, så jag har inga förhoppningar om att flytta ner på säkert 5 år än...
    Äter inte William på nätterna längre, eller hur gör du nu när han sover själv?
    Kram
  4. 2
    Mysigt med jullov! Roligt att ni hade en trevlig nyårsafton!
    Roligt att få inreda barnrum! Vi har 3 sovrum uppe, så Linnea kommer få dela med Lukas tills alla är så stora att de klarar att mamma och pappa sover nere. Lukas sover fortfarande i vårt rum, så jag har inga förhoppningar om att flytta ner på säkert 5 år än...
    Äter inte William på nätterna längre, eller hur gör du nu när han sover själv?
    Kram
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Jodå

    visst äter han på nätterna, tyvärr! Den förmånen har han inte gett upp ännu må du tro *hihi*
    Han brukar vakna en gång varje natt och vilja äta, då ligger han och \"pratar\" och låter. Jag hör honom även nu när han har bytt rum. Jag sitter alltid uppe i soffan och ammar, så det är ingen förändring. Sen lägger jag honom i sin säng igen och han somnar alltid om direkt.

    Visst är det kul att inreda barnrum! Vår stora tjej (9 år) flyttade ner till första våningen, så hennes gamla rum blev ledigt till William.

    Kram
  6. 3
    Jodå visst äter han på nätterna, tyvärr! Den förmånen har han inte gett upp ännu må du tro *hihi*
    Han brukar vakna en gång varje natt och vilja äta, då ligger han och \"pratar\" och låter. Jag hör honom även nu när han har bytt rum. Jag sitter alltid uppe i soffan och ammar, så det är ingen förändring. Sen lägger jag honom i sin säng igen och han somnar alltid om direkt.

    Visst är det kul att inreda barnrum! Vår stora tjej (9 år) flyttade ner till första våningen, så hennes gamla rum blev ledigt till William.

    Kram
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Kul

    att ni haft det bra! Vi har haft det lugnt här hemma i nyår, våra kompisar blev sjuka. Elis vaknade till 12 slaget och fick vara uppe och titta på \"baket lamlar ne\") (raketerna ramlar ner- det hade han ju rätt i)

    Vad kul att inreda barnrum. Vi är fortfarande inte färdiga med Elis rum än och han har bott där sedan påsk..Kliar i fingrarna på att få göra klart men det är några lister som maken ska få dit...

    Jag undrar om det bara är Märta som vill äta var 3:e timme på natten. Det funkar men det vore ju skönt om hon bara vaknade en gång som William. Tror att min kvällsmjölk är väldigt tunn för hon sover bättre på morgonen sedan. Bvc säger förstås att 1 gång räcker när hon sover i 12 timmar..Känner mig förstås inte så uppmuntrad av det.

    Hoppsan. Blev visst mycket dillande här.

    Hoppas ty-kännandet går över och att vintervädret håller i sig
    kram
  8. 4
    Kul att ni haft det bra! Vi har haft det lugnt här hemma i nyår, våra kompisar blev sjuka. Elis vaknade till 12 slaget och fick vara uppe och titta på \"baket lamlar ne\") (raketerna ramlar ner- det hade han ju rätt i)

    Vad kul att inreda barnrum. Vi är fortfarande inte färdiga med Elis rum än och han har bott där sedan påsk..Kliar i fingrarna på att få göra klart men det är några lister som maken ska få dit...

    Jag undrar om det bara är Märta som vill äta var 3:e timme på natten. Det funkar men det vore ju skönt om hon bara vaknade en gång som William. Tror att min kvällsmjölk är väldigt tunn för hon sover bättre på morgonen sedan. Bvc säger förstås att 1 gång räcker när hon sover i 12 timmar..Känner mig förstås inte så uppmuntrad av det.

    Hoppsan. Blev visst mycket dillande här.

    Hoppas ty-kännandet går över och att vintervädret håller i sig
    kram
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5

    Ok :)

    då fattar jag...
    Linnea äter flera gånger/natt, så jag har henne brevid mig av egen lathet :)
    Måste vara jättejobbigt att gå upp och sätta sig i soffan! Har du svårt att amma liggande?
    Kram
  10. 5
    Ok :) då fattar jag...
    Linnea äter flera gånger/natt, så jag har henne brevid mig av egen lathet :)
    Måste vara jättejobbigt att gå upp och sätta sig i soffan! Har du svårt att amma liggande?
    Kram
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    Nej

    inte alls jobbigt, jag somnar om fort sedan. Jag går ju ändå upp och hämtar William i hans säng, och lägger tillbaka honom. Jag vill inte ha honom sovande bredvid oss. Sedan kan jag kan ligga och amma heller, det känns obekvämt.

    Kram
  12. 6
    Nej inte alls jobbigt, jag somnar om fort sedan. Jag går ju ändå upp och hämtar William i hans säng, och lägger tillbaka honom. Jag vill inte ha honom sovande bredvid oss. Sedan kan jag kan ligga och amma heller, det känns obekvämt.

    Kram
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7

    William

    sover från 9 till 03 ca och det är underbart. Ett tag sov han ända till 05, men det slutade han med tyvärr. Det är väl så att de ändrar rutiner hela tiden.

    Sedan sover han andra passet till 6-7 ca, och det är ju inte alls lika länge. Min mjölk är isåfall tunnare mitt i natten?

    Kram
  14. 7
    William sover från 9 till 03 ca och det är underbart. Ett tag sov han ända till 05, men det slutade han med tyvärr. Det är väl så att de ändrar rutiner hela tiden.

    Sedan sover han andra passet till 6-7 ca, och det är ju inte alls lika länge. Min mjölk är isåfall tunnare mitt i natten?

    Kram
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    lite tröstande

    att fler än Märta ska ha mat flera gånger under natten. Just nu var 3:e timme och det är ok. Hon kanske skulle somna om utan mat men det orkar jag bara inte för då måste jag ju vara vaken länge.

    Hoppas Linnea (och Märta) följer kamraterna här och börjar sova låånga, hela nätter snart.

    Kram
  16. 8
    lite tröstande att fler än Märta ska ha mat flera gånger under natten. Just nu var 3:e timme och det är ok. Hon kanske skulle somna om utan mat men det orkar jag bara inte för då måste jag ju vara vaken länge.

    Hoppas Linnea (och Märta) följer kamraterna här och börjar sova låånga, hela nätter snart.

    Kram
  17. Medlem sedan
    Jan 2005
    #9

    Jag tror

    de säger att \"hel natt\" är ca 6 timmar och då har han ju redan sovit det när han vaknar kl. 03, därefter vill han kanske ha mer mat. Tja, vad vet man om dessa små liv:-) Gissar glatt och friskt:-)
    Kram
  18. 9
    Jag tror de säger att \"hel natt\" är ca 6 timmar och då har han ju redan sovit det när han vaknar kl. 03, därefter vill han kanske ha mer mat. Tja, vad vet man om dessa små liv:-) Gissar glatt och friskt:-)
    Kram
  19. Medlem sedan
    Oct 1998
    #10

    Vi har oxå jullov....

    ...och det är skönt att ha alla hemma även om det innebär lite merjobb vid matlagning och så. För Wilma är det toppen för hon har alltid någon att leka med. De stora barnen har ju varit iväg några dagar och Wilma har närmast klättrat på väggarna men sen i eftermiddags så är ordningen återställd....:-)

    Visst är det vackert med vintern och precis lagom kallt i mitt tycke. Vi har ett par minusgrader bara. Hoppas snön får ligga kvar nu så vi slipper töandet och blaskandet.

    Jobbigt när man inte får sova om nätterna och jag märker oxå hur kvällstrött jag är. Men nyårsafton kom jag över den första tröttheten och så var vi uppe till kl. 04.00 men det känns nu efteråt kan jag säga.

    Mysigt att William fått eget rum. Här lär det dröja ännu ett tag. Vi måste nämligen få ytterligare ett barn att vilja bo på nedervåningen och ännu har vi inget rum klart därnere. Men sen har vi tänkt göra lite rockad igen i huset så att Oliver får det rum där det är växa-sängen står.

    Oliver tykänns dock inte ännu, men jag vet att Marcus var sån och skrek så fort någon bara satte sig bredvid honom. Men det gick ju över tillslut.

    Kramar!
  20. 10
    Vi har oxå jullov.... ...och det är skönt att ha alla hemma även om det innebär lite merjobb vid matlagning och så. För Wilma är det toppen för hon har alltid någon att leka med. De stora barnen har ju varit iväg några dagar och Wilma har närmast klättrat på väggarna men sen i eftermiddags så är ordningen återställd....:-)

    Visst är det vackert med vintern och precis lagom kallt i mitt tycke. Vi har ett par minusgrader bara. Hoppas snön får ligga kvar nu så vi slipper töandet och blaskandet.

    Jobbigt när man inte får sova om nätterna och jag märker oxå hur kvällstrött jag är. Men nyårsafton kom jag över den första tröttheten och så var vi uppe till kl. 04.00 men det känns nu efteråt kan jag säga.

    Mysigt att William fått eget rum. Här lär det dröja ännu ett tag. Vi måste nämligen få ytterligare ett barn att vilja bo på nedervåningen och ännu har vi inget rum klart därnere. Men sen har vi tänkt göra lite rockad igen i huset så att Oliver får det rum där det är växa-sängen står.

    Oliver tykänns dock inte ännu, men jag vet att Marcus var sån och skrek så fort någon bara satte sig bredvid honom. Men det gick ju över tillslut.

    Kramar!
  21. Medlem sedan
    Oct 1998
    #11

    Oliver vill oxå....

    ...få sig lite mat under nätterna och vissa nätter kan det vara varannan timme, vilket är påfrestande. Oftast somnar han ju om direkt men har även börjat nu att vara klarvaken efteråt och ligga och pladdra...:-(

    Hoppas våra bebisar snart kommer på andra tankar och sover gott om nätterna.

    Kramar!
  22. 11
    Oliver vill oxå.... ...få sig lite mat under nätterna och vissa nätter kan det vara varannan timme, vilket är påfrestande. Oftast somnar han ju om direkt men har även börjat nu att vara klarvaken efteråt och ligga och pladdra...:-(

    Hoppas våra bebisar snart kommer på andra tankar och sover gott om nätterna.

    Kramar!
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12

    Det är

    mysigt med jullov, men de stora börjar tröttna på att vara hemma. Finns inte riktigt någon att leka med. Det är inte många andra som är hemma.

    Mysigt för William att få eget rum. Här kommer det att vara svårt. Vi bor i en fyra, så Lea får bo vi oss så länge som möjligt. Sen vet vi inte hur vi ska lösa det. Jag och maken får flytta ner i vardagsrummet och bo där. Vad annars kan man göra. Lea äter ofta på natten ännu så det är enkelt att ha henne nära. Inatt var det bara 2 gånger, men annars uppemot 4 gånger. Beror lite på när hon somnar på kvällen.

    HA en fortsatt bra kväll
  24. 12
    Det är mysigt med jullov, men de stora börjar tröttna på att vara hemma. Finns inte riktigt någon att leka med. Det är inte många andra som är hemma.

    Mysigt för William att få eget rum. Här kommer det att vara svårt. Vi bor i en fyra, så Lea får bo vi oss så länge som möjligt. Sen vet vi inte hur vi ska lösa det. Jag och maken får flytta ner i vardagsrummet och bo där. Vad annars kan man göra. Lea äter ofta på natten ännu så det är enkelt att ha henne nära. Inatt var det bara 2 gånger, men annars uppemot 4 gånger. Beror lite på när hon somnar på kvällen.

    HA en fortsatt bra kväll
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13

    Nej då

    Det är inte bara hon som äter på nätterna. Benjamin äter varannan/ var tredje timme dygnet runt- precis som storebror gjorde. Det behöver inte ha ett dugg med din mjölk att göra,alla barn har ju olika behov, olika förbränning etc, men samtidigt finns det bra saker med det också- nattamning är bra för mjölkproduktionen, så... inget ont som inte har nå\'t gott med sig.*uppmuntran*
    Sedan _är_ det vanligt att tex ammade barn vaknar oftare än barn som får välling/tillägg/ annan mat- och förr sa man att det var för att mjölken inte räckte, men så är det inte alls nödvändigtvis. Oftast beror det på att bröstmjölk är så lätt att bryta ned att mättnadskänslan går över fortare, och barnet tillgodo gör sig maten fortare- och då känns magen tom och de vill fylla på- och så sover de alltså lättare av samma anledning.
  26. 13
    Nej då Det är inte bara hon som äter på nätterna. Benjamin äter varannan/ var tredje timme dygnet runt- precis som storebror gjorde. Det behöver inte ha ett dugg med din mjölk att göra,alla barn har ju olika behov, olika förbränning etc, men samtidigt finns det bra saker med det också- nattamning är bra för mjölkproduktionen, så... inget ont som inte har nå\'t gott med sig.*uppmuntran*
    Sedan _är_ det vanligt att tex ammade barn vaknar oftare än barn som får välling/tillägg/ annan mat- och förr sa man att det var för att mjölken inte räckte, men så är det inte alls nödvändigtvis. Oftast beror det på att bröstmjölk är så lätt att bryta ned att mättnadskänslan går över fortare, och barnet tillgodo gör sig maten fortare- och då känns magen tom och de vill fylla på- och så sover de alltså lättare av samma anledning.
  27. Medlem sedan
    Sep 1999
    #14

    Tykänns!?!

    Vad ÄR det?
    Gud så kul det är med olika dialekter!
    Kram
  28. 14
    Tykänns!?! Vad ÄR det?
    Gud så kul det är med olika dialekter!
    Kram
  29. Medlem sedan
    Oct 1998
    #15

    Att vara lite....

    ....blyg för personer bebisen inte känner igen. Har du inte hört det uttrycket innan? Var det Anna som skrev det först?
  30. 15
    Att vara lite.... ....blyg för personer bebisen inte känner igen. Har du inte hört det uttrycket innan? Var det Anna som skrev det först?
  31. Medlem sedan
    Sep 1999
    #16

    Ja,

    jag såg det i Annas inlägg. Förstod nog att det handlade om det iom innehållet, men har ALDRIG hört uttrycket förut! När du också skrev om det så måste jag ju bara fråga :)
    Vi säger bara att de börjar bli blyga. Ofta kommer ju det i en period...
    Kram
  32. 16
    Ja, jag såg det i Annas inlägg. Förstod nog att det handlade om det iom innehållet, men har ALDRIG hört uttrycket förut! När du också skrev om det så måste jag ju bara fråga :)
    Vi säger bara att de börjar bli blyga. Ofta kommer ju det i en period...
    Kram
  33. Medlem sedan
    Jan 2005
    #17

    Åhh tack! Elaine och Sanna

    Tack för era svar. Klart tröstande. Ett extra tack för din uppmuntran och beskrivning Sanna.
    Kram på er
  34. 17
    Åhh tack! Elaine och Sanna Tack för era svar. Klart tröstande. Ett extra tack för din uppmuntran och beskrivning Sanna.
    Kram på er
  35. Medlem sedan
    Oct 1998
    #18

    Det är säkert småländskt....:-)

    Såg ju i Annas info att hon oxå är från Småland så uttrycket härstammar nog härifrån. Fast jag använder det inte så mycket precis utan säger mera som du att barnet är lite blygt. För mig känns ordet \"tykänns\" som lite gammalt.

    Kramar!
  36. 18
    Det är säkert småländskt....:-) Såg ju i Annas info att hon oxå är från Småland så uttrycket härstammar nog härifrån. Fast jag använder det inte så mycket precis utan säger mera som du att barnet är lite blygt. För mig känns ordet \"tykänns\" som lite gammalt.

    Kramar!
  37. Medlem sedan
    Jan 2005
    #19

    Tykänns

    Tycker också att det är kul med dialekter. Tykänns används inte häromkring. Undrar om det bygger på \"att ty (sig till)? Någon som vet? Används det i många landsändar månne.
  38. 19
    Tykänns Tycker också att det är kul med dialekter. Tykänns används inte häromkring. Undrar om det bygger på \"att ty (sig till)? Någon som vet? Används det i många landsändar månne.
  39. Medlem sedan
    Oct 1998
    #20

    Ja, det kan...

    ...nog komma ifrån det uttrycket. Sen finns ju \"jag tyar inte mera\" (känns väl igen från Utvandrarna) och det betyder ju \"jag orkar inte mera\".

    Andra roliga uttryck här är \"de krabbar te sig\" \"jag vinner inte detta\" (och då är det inget lotteri kan jag säga) och så \"där är ju heren\".

    Den som vill får gärna gissa. Ni kan tro det inte var lätt att bosätta sig här....:-)

    Kramar!
  40. 20
    Ja, det kan... ...nog komma ifrån det uttrycket. Sen finns ju \"jag tyar inte mera\" (känns väl igen från Utvandrarna) och det betyder ju \"jag orkar inte mera\".

    Andra roliga uttryck här är \"de krabbar te sig\" \"jag vinner inte detta\" (och då är det inget lotteri kan jag säga) och så \"där är ju heren\".

    Den som vill får gärna gissa. Ni kan tro det inte var lätt att bosätta sig här....:-)

    Kramar!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Gott slut och gott nytt!
    By Elinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 21:58
  2. Ett Gott Slut och Ett Gott Nytt År
    By maddisen m 3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-31, 11:03
  3. Gott slut å Gott nytt!!!
    By myranåjag in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 18:20
  4. Ett Gott Slut o ett Gott Nytt År
    By loppatoppa in forum _98 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 14:52
  5. Gott Slut & Gott Nytt 2008
    By Jenny m Thea & Moa in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 17:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar