Heidi - tumhållningen hjälpte!
Höftluxationer
  1. Anna m. Leo + Antonia
    #1

    Heidi - tumhållningen hjälpte!

    Vi har spenderat en lååång dag på sjukhuset. Narkosbedömningen blev att Antonia inte kan sövas förrän infektionen är helt borta och att hon bör få antibiotika. Det tyckte hennes ortoped var onödigt att ge och han valde att försöka gipsa om utan narkos och med ev. lugnande. Det gick över förväntan och något lugnande behövdes inte!

    Antonia bara skrattade när gipset sågades bort. Hon hade stora hörlurar på sig och motorsågen fick hela ungen att gunga, men det var visst kul. Under själva gipsningen låg hon blickstilla och sög på sina händer. Två läkare och en sköterska berömde både henne och mig. De tyckte att vi hade hållit föredömligt rent under gipset och att jag var så lugn och cool och att det gav de bästa förutsättningar för en lyckad omgipsning. Jag är inte rädd och orolig i sjukhussituationer, men det är inte svårt att låta bli när man har en glad och nöjd bebis! Jag var så stolt över henne!

    Ett litet tips till andra som får gipsbebis är att
    testa att inte använda dambindor under gipset som sjukhusen ofta rekommenderar. Vi har klippt till prematurblöjor (köps på Apoteket) och de håller nog mot läckor bättre i och med att det finns resår i sidorna. Vi har inte haft några olyckor alls på fem veckor!

    Så, allt gick alltså bra idag. Nu blir det ny omgipsning om fyra veckor och då ska det bli under narkos ändå för man kan nog inte alltid ha sån här tur och de vill även kunna kolla henne mer då. Antonia är i alla fall väldigt tuff i sitt nya knallröda gips!

    Kram!
  2. 1
    Heidi - tumhållningen hjälpte! Vi har spenderat en lååång dag på sjukhuset. Narkosbedömningen blev att Antonia inte kan sövas förrän infektionen är helt borta och att hon bör få antibiotika. Det tyckte hennes ortoped var onödigt att ge och han valde att försöka gipsa om utan narkos och med ev. lugnande. Det gick över förväntan och något lugnande behövdes inte!

    Antonia bara skrattade när gipset sågades bort. Hon hade stora hörlurar på sig och motorsågen fick hela ungen att gunga, men det var visst kul. Under själva gipsningen låg hon blickstilla och sög på sina händer. Två läkare och en sköterska berömde både henne och mig. De tyckte att vi hade hållit föredömligt rent under gipset och att jag var så lugn och cool och att det gav de bästa förutsättningar för en lyckad omgipsning. Jag är inte rädd och orolig i sjukhussituationer, men det är inte svårt att låta bli när man har en glad och nöjd bebis! Jag var så stolt över henne!

    Ett litet tips till andra som får gipsbebis är att
    testa att inte använda dambindor under gipset som sjukhusen ofta rekommenderar. Vi har klippt till prematurblöjor (köps på Apoteket) och de håller nog mot läckor bättre i och med att det finns resår i sidorna. Vi har inte haft några olyckor alls på fem veckor!

    Så, allt gick alltså bra idag. Nu blir det ny omgipsning om fyra veckor och då ska det bli under narkos ändå för man kan nog inte alltid ha sån här tur och de vill även kunna kolla henne mer då. Antonia är i alla fall väldigt tuff i sitt nya knallröda gips!

    Kram!
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    Vad roligt!!!

    Att det gick så bra!!! Vad duktig hon är lilltjejen. Det är skönt att de är lyckligt ovetande egentligen om vad som sker, de vet ju inte så mycket annat. Läkaren har helt rätt när han säger att det hjälpte till när du var lugn. Våra barn har ju en tendens att känna av direkt när vi är obekväma.

    Verkar som om ni har hittat en bra lösning med prematurtröjorna!

    Låter häftigt med ett knallrött gips. Har du ingen bild du kan lägga in i albumet eller skicka? Vore intressant att se hur det ser ut.

    Kram till er och vad härligt att allt gick bra!

    Heidi :)
  4. 2
    Vad roligt!!! Att det gick så bra!!! Vad duktig hon är lilltjejen. Det är skönt att de är lyckligt ovetande egentligen om vad som sker, de vet ju inte så mycket annat. Läkaren har helt rätt när han säger att det hjälpte till när du var lugn. Våra barn har ju en tendens att känna av direkt när vi är obekväma.

    Verkar som om ni har hittat en bra lösning med prematurtröjorna!

    Låter häftigt med ett knallrött gips. Har du ingen bild du kan lägga in i albumet eller skicka? Vore intressant att se hur det ser ut.

    Kram till er och vad härligt att allt gick bra!

    Heidi :)
  5. Medlem sedan
    Jan 1999
    #3

    Hann inte hålla

    tummarna :-) men det gick ju bra ändå läser jag. Vad duktiga ni är, dottern din och du. Vad skönt att du kunde behålla ditt lugn, du \"smittar\" med all säkerhet av ditt lugn till Antonia. Häftigt med rött gips! Har du ingen bild? Blir lite nyfiken på hur det ser ut. Nästa gång, är det sista omgipsningen då? Ta hand om er! *kram* Camilla
  6. 3
    Hann inte hålla tummarna :-) men det gick ju bra ändå läser jag. Vad duktiga ni är, dottern din och du. Vad skönt att du kunde behålla ditt lugn, du \"smittar\" med all säkerhet av ditt lugn till Antonia. Häftigt med rött gips! Har du ingen bild? Blir lite nyfiken på hur det ser ut. Nästa gång, är det sista omgipsningen då? Ta hand om er! *kram* Camilla
  7. Anna m. Leo + Antonia
    #4

    Vet att du tänker på oss

    Bild borde jag ordna. Ska se om jag får tid till det i helgen. Nästa gång blir vi inlagda 5 feb med omgipsning 6 feb och har vi tur så är det sista gången, men inte förrän det gipset tas bort i början av mars så vet vi säkert om det blir sista gången. Har vi otur så blir det två-tre månader till, men det tar vi då.

    Hoppas att julen har varit skön!

    /A
  8. 4
    Vet att du tänker på oss Bild borde jag ordna. Ska se om jag får tid till det i helgen. Nästa gång blir vi inlagda 5 feb med omgipsning 6 feb och har vi tur så är det sista gången, men inte förrän det gipset tas bort i början av mars så vet vi säkert om det blir sista gången. Har vi otur så blir det två-tre månader till, men det tar vi då.

    Hoppas att julen har varit skön!

    /A

Liknande trådar

  1. Tumhållningen hjälpte inte :-(
    By liten 5:a in forum _1007 Julibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 15:42
  2. Tumhållningen hjälpte!!!
    By Tindragull in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 12:14
  3. Tack för tumhållningen...
    By Hanna m S och E in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 20:07
  4. Tumhållningen
    By -Femman- in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 08:10
  5. Tumhållningen
    By xyzzy in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 18:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar