vill inte sova själv
_03 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    vill inte sova själv

    Finns det fler barn som vaknar mellan 1,5-3h efter nattningen, jätteledsna och säger \"pappa gick ner\"? Så gör Rasmus, han gråter och är helt förtvivlad och får då antingen sova på madrass på golvet om vi är uppe eller i vår säng. Det har hållit på några veckor nu. Tidigare kom han gåendes på natten, men då var han inte alls så ledsen. Det känns inte som att det är lönt att natta om honom i hans egen säng - för han blir lika ledsen nästa gång han vaknar och vi inte är där (har testat). Det hjälper inte att sova i en annan säng på hans rum, enda skillnaden är att han går dit och lägger sig istället när han vaknar (dvs hos den som sover där). Är det en otrygghetsperiod eller vad? Just nu försöker vi vänta ut den, eller har ni några bättre tips/ råd? Han är faktiskt helt förtvivlad när han vaknar, skriker och gråter :-(
  2. 1
    vill inte sova själv Finns det fler barn som vaknar mellan 1,5-3h efter nattningen, jätteledsna och säger \"pappa gick ner\"? Så gör Rasmus, han gråter och är helt förtvivlad och får då antingen sova på madrass på golvet om vi är uppe eller i vår säng. Det har hållit på några veckor nu. Tidigare kom han gåendes på natten, men då var han inte alls så ledsen. Det känns inte som att det är lönt att natta om honom i hans egen säng - för han blir lika ledsen nästa gång han vaknar och vi inte är där (har testat). Det hjälper inte att sova i en annan säng på hans rum, enda skillnaden är att han går dit och lägger sig istället när han vaknar (dvs hos den som sover där). Är det en otrygghetsperiod eller vad? Just nu försöker vi vänta ut den, eller har ni några bättre tips/ råd? Han är faktiskt helt förtvivlad när han vaknar, skriker och gråter :-(
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Kram till Rasmus!

    Ludde är inne i en period av mardrömmar men annars är det som vanligt.
    Hänger det ihop kanske med att Alice blivit så stor genom att gå och klättra? Tufft, i vilket fall som helst.
  4. 2
    Kram till Rasmus! Ludde är inne i en period av mardrömmar men annars är det som vanligt.
    Hänger det ihop kanske med att Alice blivit så stor genom att gå och klättra? Tufft, i vilket fall som helst.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Vi har länge haft liknande problem

    här. Selma vaknar och gråter ohejdat flera gånger under natten, hon som sovit hela nättter (19-07) sedan hon var ett år.

    Nu efter två månader har det dock blivit lite bättre, hon vaknar men det är oftast ok att vi lämnar henne efter vi gått in till henne en stund.

    Jag pratade med bvc eftersom vi höll på att bli tokiga med två barn som inte sov. Både sköterskan och psykologen sa att det nog var en fas och inget att göra åt...
  6. 3
    Vi har länge haft liknande problem här. Selma vaknar och gråter ohejdat flera gånger under natten, hon som sovit hela nättter (19-07) sedan hon var ett år.

    Nu efter två månader har det dock blivit lite bättre, hon vaknar men det är oftast ok att vi lämnar henne efter vi gått in till henne en stund.

    Jag pratade med bvc eftersom vi höll på att bli tokiga med två barn som inte sov. Både sköterskan och psykologen sa att det nog var en fas och inget att göra åt...
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Ellen sover hos oss

    och det har hon gjort sedan starten.

    En kväll frågade hon efter storasyster. Jag sa att Jonna sov i sin säng. Då sa Ellen: \"Jag vill inte sova i mitt rum. Alldeles ensam\" och lät som om hon skulle börja gråta!

    Kanske är det mycket sådana tankar i den här åldern?

    För vi har inte försökt övertala henne eller få henne att sova i sitt rum. Rummet har hon, sängen har hon. Men hon sover hos oss som sagt.
  8. 4
    Ellen sover hos oss och det har hon gjort sedan starten.

    En kväll frågade hon efter storasyster. Jag sa att Jonna sov i sin säng. Då sa Ellen: \"Jag vill inte sova i mitt rum. Alldeles ensam\" och lät som om hon skulle börja gråta!

    Kanske är det mycket sådana tankar i den här åldern?

    För vi har inte försökt övertala henne eller få henne att sova i sitt rum. Rummet har hon, sängen har hon. Men hon sover hos oss som sagt.

Liknande trådar

  1. bebis vill inte sova själv..men vi vill!
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 00:21
  2. Vill inte sova själv borta!
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 05:28
  3. Gillar inte att sova själv
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 21:59
  4. vill inte sova själv
    By Lotta & Lucas in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 17:47
  5. 3-åring som inte kan sova själv..
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 11:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar