Somna in själv??
_03 Höstbarn
  1. tjorven
    #1

    Somna in själv??

    Hej o God Fortsättning på er!

    Skulle vilja få tips på hur vi ska göra för att få sonen att kunna somna in själv på kvällen, utan att vi ska behöva ligga brevid i sängen. Som det är nu så läser vi saga och sjunger lite och sedan får man ligga tills hans somnar vilket ibland tar upp till en timme. Om man prövar att gå upp så följer han efter, och blir mer o mer ledsen, så att man till slut ger upp o lägger sig brevid honom.

    Vi har en liten tjej på 4 månader nu så hela denna läggningsritual funkar ej nu, så gör gör man på bästa sätt??
    Skulle vilja kunna säga God natt och gå ut ur rummet efter det att jag läst nån bok o sjungt lite.

    Tacksam för tips!!
  2. 1
    Somna in själv?? Hej o God Fortsättning på er!

    Skulle vilja få tips på hur vi ska göra för att få sonen att kunna somna in själv på kvällen, utan att vi ska behöva ligga brevid i sängen. Som det är nu så läser vi saga och sjunger lite och sedan får man ligga tills hans somnar vilket ibland tar upp till en timme. Om man prövar att gå upp så följer han efter, och blir mer o mer ledsen, så att man till slut ger upp o lägger sig brevid honom.

    Vi har en liten tjej på 4 månader nu så hela denna läggningsritual funkar ej nu, så gör gör man på bästa sätt??
    Skulle vilja kunna säga God natt och gå ut ur rummet efter det att jag läst nån bok o sjungt lite.

    Tacksam för tips!!
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Jag är också intresserad av tips

    Just nu sitter vi och gungar henne till sömns. Försöker lägga henne i spjälsängen och bara gå ut men det funkar inte, hon bara skriker till hon blir alldeles svettig.
  4. 2
    Jag är också intresserad av tips Just nu sitter vi och gungar henne till sömns. Försöker lägga henne i spjälsängen och bara gå ut men det funkar inte, hon bara skriker till hon blir alldeles svettig.
  5. Jessica m Vilmer
    #3

    Vi tog \"striden\" för 14 månader sen

    när Vilmer var 1 år. Sedan dess lägger vi honom i sängen och han somnar på egen hand. Sitter man för länge blir man utskickad med orden \"mamma gå, Vimme sova\". Vi var, och är, noga med rutinerna på kvällen. Sju börjar vi \"rabbla\" nu ska du få fika, sen pyjamas, borsta tänder, mysa och sen ska du sova själv i din egen mysiga säng. Efter fikat samma ramsa: nu blir det pyjamas, borsta tänder, mysa etc. På så sätt förbereddes han i en timmes tid om vad som gäller. Vi myser i soffan sen kramar han alla godnatt, vi går in i rummet och han lägger sig med nallen. Första svängen tog det nog tre-fyra nätter då vi gick in varannan minut typ (orkade inte med att vänta 5 minuter mellan gångerna). Nu kan det vara supersmidigt flera veckor, sen blir det lite knas när han är sjuk, men då kör vi samma visa igen så är ordningen återställd. Det viktiga för oss var att båda (mannen o jag) var överens om vad som gällde och att vi kunde ta varannan kväll (vi bytte aldrig mitt i, försökte vara konsekventa). Men man får stålsätta sig lite, för inte ger barn upp en sån mysig förmån som att somna tillsammans frivilligt!
  6. 3
    Vi tog \"striden\" för 14 månader sen när Vilmer var 1 år. Sedan dess lägger vi honom i sängen och han somnar på egen hand. Sitter man för länge blir man utskickad med orden \"mamma gå, Vimme sova\". Vi var, och är, noga med rutinerna på kvällen. Sju börjar vi \"rabbla\" nu ska du få fika, sen pyjamas, borsta tänder, mysa och sen ska du sova själv i din egen mysiga säng. Efter fikat samma ramsa: nu blir det pyjamas, borsta tänder, mysa etc. På så sätt förbereddes han i en timmes tid om vad som gäller. Vi myser i soffan sen kramar han alla godnatt, vi går in i rummet och han lägger sig med nallen. Första svängen tog det nog tre-fyra nätter då vi gick in varannan minut typ (orkade inte med att vänta 5 minuter mellan gångerna). Nu kan det vara supersmidigt flera veckor, sen blir det lite knas när han är sjuk, men då kör vi samma visa igen så är ordningen återställd. Det viktiga för oss var att båda (mannen o jag) var överens om vad som gällde och att vi kunde ta varannan kväll (vi bytte aldrig mitt i, försökte vara konsekventa). Men man får stålsätta sig lite, för inte ger barn upp en sån mysig förmån som att somna tillsammans frivilligt!
  7. Jessica m Vilmer
    #4

    PS,

    det som \"gällde\" för mig och mannen var: inte ömka och tycka synd om, lugn röst, aldrig ta upp ur sängen men däremot krama honom där han var, inte gå in i långa diskussioner utan säga \"godnatt, vi sitter här ute\" två första gångerna sen inte prata alls utan bara lägga ner. Plus att han har nappen när han ska sova, den och nallen är viktiga :)
  8. 4
    PS, det som \"gällde\" för mig och mannen var: inte ömka och tycka synd om, lugn röst, aldrig ta upp ur sängen men däremot krama honom där han var, inte gå in i långa diskussioner utan säga \"godnatt, vi sitter här ute\" två första gångerna sen inte prata alls utan bara lägga ner. Plus att han har nappen när han ska sova, den och nallen är viktiga :)
  9. lilla_fisk
    #5

    Hej!

    Prova att första dagarna sitta bredvid sängen.
    Såpass att du med lätthet kan lyfta tillbaka honom när han vill gå efter. Visa tydligt a tt han ska stanna i sängen och sova, och att du sitter kvar tills han somnat.
    Inte prata, inte krama och gulla, efter att ni sagt godnatt. Bara lugnt men ändå tydligt visa vad som gäller.
    Det gäller att göra honom trygg i sin egen säng, visa honom att han kan somna själv, att han är en \"stor kille\". Sedan ökar du avståndet, gång efter annan. Snart har du en son som kanske till och med söker upp sin säng på eget bevåg när han börjar bli sömnig.
    Det var vad som hände med mina pojkar efter att jag kört med denna metoden.
    Samt, som Jessica nämner, sovritualen är viktig. Följ samma rutin, varje kväll. Tvätta sig och borsta tänderna, byta om till pyjamas, läsa saga eller sjunga och sedan godnatt och ses i morgon.
    Detta god natt, kan man få upprepa ett par gånger första nätterna, men absolut inte mer än två gånger. Efter det har han förstått vad som gäller.
  10. 5
    Hej! Prova att första dagarna sitta bredvid sängen.
    Såpass att du med lätthet kan lyfta tillbaka honom när han vill gå efter. Visa tydligt a tt han ska stanna i sängen och sova, och att du sitter kvar tills han somnat.
    Inte prata, inte krama och gulla, efter att ni sagt godnatt. Bara lugnt men ändå tydligt visa vad som gäller.
    Det gäller att göra honom trygg i sin egen säng, visa honom att han kan somna själv, att han är en \"stor kille\". Sedan ökar du avståndet, gång efter annan. Snart har du en son som kanske till och med söker upp sin säng på eget bevåg när han börjar bli sömnig.
    Det var vad som hände med mina pojkar efter att jag kört med denna metoden.
    Samt, som Jessica nämner, sovritualen är viktig. Följ samma rutin, varje kväll. Tvätta sig och borsta tänderna, byta om till pyjamas, läsa saga eller sjunga och sedan godnatt och ses i morgon.
    Detta god natt, kan man få upprepa ett par gånger första nätterna, men absolut inte mer än två gånger. Efter det har han förstått vad som gäller.
  11. Helena med Evelina 031122
    #6

    Vad gör man när hon skriker

    så hon blir alldeles svettig. Ska man bara nonchalera det?
  12. 6
    Vad gör man när hon skriker så hon blir alldeles svettig. Ska man bara nonchalera det?
  13. lilla_fisk
    #7

    Ja...

    Det kan låta jättehårt, och jag vet att det skär i en något alldeles fruktansvärt, men man måste nonchalera det, för att visa att det inte fungerar att skrika.
    Barn lär sig ganska snabbt vad som fungerar och inte fungerar, så fungerade det med gråt pga oro första gången så fungerar det med gråt nästa gång, och nästa...
    Genom att sitta vid sängen så visar du att du finns där för henne, och det räcker för att fylla hennes trygghetskänsla. Låt henne skrika sig utmattad... för det gör hon till slut, men sedan somnar hon, och nästa gång blir inte kampen lika lång.

    Lycka till och styrkekram!
  14. 7
    Ja... Det kan låta jättehårt, och jag vet att det skär i en något alldeles fruktansvärt, men man måste nonchalera det, för att visa att det inte fungerar att skrika.
    Barn lär sig ganska snabbt vad som fungerar och inte fungerar, så fungerade det med gråt pga oro första gången så fungerar det med gråt nästa gång, och nästa...
    Genom att sitta vid sängen så visar du att du finns där för henne, och det räcker för att fylla hennes trygghetskänsla. Låt henne skrika sig utmattad... för det gör hon till slut, men sedan somnar hon, och nästa gång blir inte kampen lika lång.

    Lycka till och styrkekram!
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8

    Ingen aning.

    Enda idén som jag har skulle vara att ändra nattningstid, antingen framåt eller bakåt.

    Jag har också dåligt tålamod för att ligga i timmar bredvid, så J somnar ju i famnen framför datorn. Då kan jag göra något annat som att surfa under tiden. Som tur är så är hon ju den lilla sorten så det funkar utan att ryggen knäcks. När hon blir för tung, så hoppas jag att hon är mogen att somna själv. Det händer faktiskt ibland, men det är ett väldigt undantag och hon tvingas aldrig till det utan det är eget beslut (J är väldigt verbal, så det är ytterligare en fördel vi har).
  16. 8
    Ingen aning. Enda idén som jag har skulle vara att ändra nattningstid, antingen framåt eller bakåt.

    Jag har också dåligt tålamod för att ligga i timmar bredvid, så J somnar ju i famnen framför datorn. Då kan jag göra något annat som att surfa under tiden. Som tur är så är hon ju den lilla sorten så det funkar utan att ryggen knäcks. När hon blir för tung, så hoppas jag att hon är mogen att somna själv. Det händer faktiskt ibland, men det är ett väldigt undantag och hon tvingas aldrig till det utan det är eget beslut (J är väldigt verbal, så det är ytterligare en fördel vi har).
  17. Lisa med Johan 031124
    #9

    Har börjat att vara tråkig.

    Läser senaste Harry Potter. Johan får sitta i sin egen säng och läsa. Sedan brukar han lägga sig ner och titta i tidningen/boken. Det hela tar runt 1 timme men det irriterar mig inte i och med att jag läser under tiden. Inget jag vill skall fortgå men i och med att jag är höggravid så går det bort att krypa ner i hans säng och mysa.
  18. 9
    Har börjat att vara tråkig. Läser senaste Harry Potter. Johan får sitta i sin egen säng och läsa. Sedan brukar han lägga sig ner och titta i tidningen/boken. Det hela tar runt 1 timme men det irriterar mig inte i och med att jag läser under tiden. Inget jag vill skall fortgå men i och med att jag är höggravid så går det bort att krypa ner i hans säng och mysa.

Liknande trådar

  1. Somna själv
    By Malin08 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 03:26
  2. somna själv???
    By nicke_n3 in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 20:21
  3. Att somna själv
    By Stella* in forum _0506 Junibarn
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 18:53
  4. Somna själv
    By Ixone in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 12:06
  5. Somna själv
    By C med R in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 22:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar