Somna in själv?? ( 2-åring)
_02 Höstbarn
  1. tjorven
    #1

    Somna in själv?? ( 2-åring)

    Hej o God Fortsättning på er!

    Skulle vilja få tips på hur vi ska göra för att få sonen att kunna somna in själv på kvällen, utan att vi ska behöva ligga brevid i sängen. Som det är nu så läser vi saga och sjunger lite och sedan får man ligga tills hans somnar vilket ibland tar upp till en timme. Om man prövar att gå upp så följer han efter, och blir mer o mer ledsen, så att man till slut ger upp o lägger sig brevid honom.

    Vi har en liten tjej på 4 månader nu så hela denna läggningsritual funkar ej nu, så gör gör man på bästa sätt??
    Skulle vilja kunna säga God natt och gå ut ur rummet efter det att jag läst nån bok o sjungt lite.

    Tacksam för tips!!
  2. 1
    Somna in själv?? ( 2-åring) Hej o God Fortsättning på er!

    Skulle vilja få tips på hur vi ska göra för att få sonen att kunna somna in själv på kvällen, utan att vi ska behöva ligga brevid i sängen. Som det är nu så läser vi saga och sjunger lite och sedan får man ligga tills hans somnar vilket ibland tar upp till en timme. Om man prövar att gå upp så följer han efter, och blir mer o mer ledsen, så att man till slut ger upp o lägger sig brevid honom.

    Vi har en liten tjej på 4 månader nu så hela denna läggningsritual funkar ej nu, så gör gör man på bästa sätt??
    Skulle vilja kunna säga God natt och gå ut ur rummet efter det att jag läst nån bok o sjungt lite.

    Tacksam för tips!!
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2

    nathalie vill oxå somna bedvid oss!

    fast vi kör hårt med att hon ska somna själv, vi läser en bok sen är de godnatt. hon springer ut och ropar efter oss flera gånger skriker lite sen accepterar hon att somna själv. Har vi kört så nåra nätter utan att ge oss då går de jätte bra.

    vi håller oxå på att få Tindra som är 8 månader att somna själv eller vi puffar rumpan tills hon somnar.
  4. 2
    nathalie vill oxå somna bedvid oss! fast vi kör hårt med att hon ska somna själv, vi läser en bok sen är de godnatt. hon springer ut och ropar efter oss flera gånger skriker lite sen accepterar hon att somna själv. Har vi kört så nåra nätter utan att ge oss då går de jätte bra.

    vi håller oxå på att få Tindra som är 8 månader att somna själv eller vi puffar rumpan tills hon somnar.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Hej!

    Max har inte kunnat somna själv, man har fått ligga bredvid ibland i flera timmar. Nu är han 4½ och har precis börjat somna själv men med dörren öppen och lampan tänd.

    När lillasyster Nea kom var max 2 år, eftersom min sambo jobbar kväll/natt har jag alltid varit själv vid nattning.
    Nea fick därför ligga själv i sin spjälsäng medan jag låg i Max rum och nattade honom!
    Första kvällen grät hon i 20 min, visst var det jobbigt att höra henne men i det läget var jag så trött att jag kunde stänga av. Kvällen efter var det 10 min gråt. Tredje kvällen somnade hon efter 5 min gråt och efter det har hennes nattning aldrig varit ett problem.

    Nu är hon 2 år och ligger i vanlig säng i eget rum! När det är sovdags lägger jag in henne i sängen, pussar godnatt och lägger dit hennes docka + älsklings kanin, släcker ljuset och går ut! Ibland kan hon ligga vaken ett bra tag men då ligger hon bara och pratar för sig själv!
    Sen ligger hon där tills man hämtar henne nästa morgon *S* Kan bli bortåt 11 på helger men det har hon inget emot!

    Lycka till, hoppas du får till en lyckad nattningsrutin för lillskruttan!
  6. 3
    Hej! Max har inte kunnat somna själv, man har fått ligga bredvid ibland i flera timmar. Nu är han 4½ och har precis börjat somna själv men med dörren öppen och lampan tänd.

    När lillasyster Nea kom var max 2 år, eftersom min sambo jobbar kväll/natt har jag alltid varit själv vid nattning.
    Nea fick därför ligga själv i sin spjälsäng medan jag låg i Max rum och nattade honom!
    Första kvällen grät hon i 20 min, visst var det jobbigt att höra henne men i det läget var jag så trött att jag kunde stänga av. Kvällen efter var det 10 min gråt. Tredje kvällen somnade hon efter 5 min gråt och efter det har hennes nattning aldrig varit ett problem.

    Nu är hon 2 år och ligger i vanlig säng i eget rum! När det är sovdags lägger jag in henne i sängen, pussar godnatt och lägger dit hennes docka + älsklings kanin, släcker ljuset och går ut! Ibland kan hon ligga vaken ett bra tag men då ligger hon bara och pratar för sig själv!
    Sen ligger hon där tills man hämtar henne nästa morgon *S* Kan bli bortåt 11 på helger men det har hon inget emot!

    Lycka till, hoppas du får till en lyckad nattningsrutin för lillskruttan!
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    våra barn...

    har alltid somnat själva..man har lagt in de och de har somnat med lampan släckt.
    När lillkillen (2år) flyttade från sin spjälsäng så började det bli problem med nattningarna här..då skulle han INTE ligga kvar osv. precis som du beskriver. Men vi har en ny rutin här hemma. Vi har sagostund tillsammans hela familjen i vår dubbelsäng, och vår dotter (5) brukar vilja lyssna på ngn cd elelr så i sitt rum efter det och somna i sin säng. Nu har vi även låtit sonen lyssna på tex. puh eller bamse i sitt rum då han ligger i sin säng, och nu fungerar det bättre att han somnar i nya sängen!
    Kanske ngt att prova? Om han gillar sagor vill säga!
    Lycka till!
  8. 4
    våra barn... har alltid somnat själva..man har lagt in de och de har somnat med lampan släckt.
    När lillkillen (2år) flyttade från sin spjälsäng så började det bli problem med nattningarna här..då skulle han INTE ligga kvar osv. precis som du beskriver. Men vi har en ny rutin här hemma. Vi har sagostund tillsammans hela familjen i vår dubbelsäng, och vår dotter (5) brukar vilja lyssna på ngn cd elelr så i sitt rum efter det och somna i sin säng. Nu har vi även låtit sonen lyssna på tex. puh eller bamse i sitt rum då han ligger i sin säng, och nu fungerar det bättre att han somnar i nya sängen!
    Kanske ngt att prova? Om han gillar sagor vill säga!
    Lycka till!
  9. Helena med Evelina 031122
    #5

    Min dotter skriker så hon

    blir svettig om jag försöker få henne somna själv. Vad göra?
  10. 5
    Min dotter skriker så hon blir svettig om jag försöker få henne somna själv. Vad göra?
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6

    Har en 2-åring

    och en 3-månaders och det går oftast alldeles utmärkt att ligga brevid (vi har en 250 cm bred familejsäng).
    Jag ligger och ammar Sigrid och Olivia ligger brevid och somnar. Om Sigrid inte vill sova då brukar vi kunna gå upp och Olivia ligger kvar (jag brukar säga \"jag ska bara gå upp med Sigrid en liten stund, ligg kvar här du!\"
    Funkar inte det kan vi sitta i soffan alla tre, efter en stund somnar Olivia och då kan jag bära in henne i sängen.
    Eller så går vi en promenad och Olivia får somna i vagnen och Sigrid i sjalen.
  12. 6
    Har en 2-åring och en 3-månaders och det går oftast alldeles utmärkt att ligga brevid (vi har en 250 cm bred familejsäng).
    Jag ligger och ammar Sigrid och Olivia ligger brevid och somnar. Om Sigrid inte vill sova då brukar vi kunna gå upp och Olivia ligger kvar (jag brukar säga \"jag ska bara gå upp med Sigrid en liten stund, ligg kvar här du!\"
    Funkar inte det kan vi sitta i soffan alla tre, efter en stund somnar Olivia och då kan jag bära in henne i sängen.
    Eller så går vi en promenad och Olivia får somna i vagnen och Sigrid i sjalen.
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Våra somnar själva

    Sofia brukar vilja dricka lite vatten i sängen innan hon somnar och ha en svans eller något att gosa med.
    Men nu är ju de två, så vi brukar faktiskt säga godnatt och stänga dörren. Ett tag fick jag sjunga dem till sömns. Det var som att vara en levande jukebox, men sen blev de uppspelta av det istället... ;-)
    Jag har inga riktigt bra svar, utom att ni inte kan ligga bredvid honom i all evighet. Någon dag måste han börja somna utan er. ;-)
    Kanske lite musik gör att han vill ligga kvar? Vad tror du? Eller om han får ha en bok i sängen och läser lite innan han somnar. Det vill Maria ibland.
    Hoppas det löser sig! :-)
  14. 7
    Våra somnar själva Sofia brukar vilja dricka lite vatten i sängen innan hon somnar och ha en svans eller något att gosa med.
    Men nu är ju de två, så vi brukar faktiskt säga godnatt och stänga dörren. Ett tag fick jag sjunga dem till sömns. Det var som att vara en levande jukebox, men sen blev de uppspelta av det istället... ;-)
    Jag har inga riktigt bra svar, utom att ni inte kan ligga bredvid honom i all evighet. Någon dag måste han börja somna utan er. ;-)
    Kanske lite musik gör att han vill ligga kvar? Vad tror du? Eller om han får ha en bok i sängen och läser lite innan han somnar. Det vill Maria ibland.
    Hoppas det löser sig! :-)
  15. Vildänglarnas mamma
    #8

    Inget tips, men en åsikt.

    Vi har aldrig försökt få våra tjejer(nu 6 resp. 2 år) att somna själva (förutom några månader när äldsta dottern var nyfödd och vi trodde det var viktigt). Visst kan jag förstå att livet kan bli bekvämare på det sättet, men att det på något sätt skulle vara nödvändigt förstår jag inte. Vi ligger brevid och låter det ta den tid det tar. När lillasyster föddes satt jag i början och ammade i storasysters säng när det var sovdags. Nu somnar båda tjejerna i dubbelsängen och storasyster leds sedan in till sin säng i eget rum. Visst har det varit struligt i perioder, när barnen inte varit trötta samtidigt, men å andra sidan har ingen tvingats somna ledsen, ensam och arg. Ibland har storasyster valt att gå och lägga sig själv i sitt rum. Jag är ensam med barnen 6 kvällar i veckan och jag tycker det här sättet fungerar bra. Visst tar det mycket tid, jämfört med om de skulle somna själva, men jag ser det som att det är en väldigt kort tid av mitt liv som mina barn är så små att jag kan få ge dem denna närhet.
  16. 8
    Inget tips, men en åsikt. Vi har aldrig försökt få våra tjejer(nu 6 resp. 2 år) att somna själva (förutom några månader när äldsta dottern var nyfödd och vi trodde det var viktigt). Visst kan jag förstå att livet kan bli bekvämare på det sättet, men att det på något sätt skulle vara nödvändigt förstår jag inte. Vi ligger brevid och låter det ta den tid det tar. När lillasyster föddes satt jag i början och ammade i storasysters säng när det var sovdags. Nu somnar båda tjejerna i dubbelsängen och storasyster leds sedan in till sin säng i eget rum. Visst har det varit struligt i perioder, när barnen inte varit trötta samtidigt, men å andra sidan har ingen tvingats somna ledsen, ensam och arg. Ibland har storasyster valt att gå och lägga sig själv i sitt rum. Jag är ensam med barnen 6 kvällar i veckan och jag tycker det här sättet fungerar bra. Visst tar det mycket tid, jämfört med om de skulle somna själva, men jag ser det som att det är en väldigt kort tid av mitt liv som mina barn är så små att jag kan få ge dem denna närhet.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    hmmm...ja du...

    ...har väl inte direkt ngn bra idé till dej tyvärr..men om du tycker att det inte fungerar med nattningarna så måste du försöka prova ngt nytt. Kanske du kan sätta på nån musik lite tyst i hennes rum, innan ni går in för att natta henna? Typ nån avslappningsmusik, elelr kanske en saga? Hjälper det om du sitter hos henne en stund och kanske läser en saga/sjunger och sen går ut? Lillkillen ville ett tag precis då han flyttade över i den nya sängen att jag skulle sitta bredvid och sjunga, fast jag fick inte gå efter ett par sånger utan det kunde bli att jag fick sitta i nästan en timme och fösöka komma på fler och fler sånger tills han somnade och jag kunde smyga ut.. =) Så det hände nog bara en eller två gånger.
    Eftersom dottern somnat själv sedan hon låg i vaggan och aldrig vart några problem så är vi inte vana vid att man ska ligga hos de tills de somnar, men självklart är alla barn olika och likaså är de ju vana vid olika saker. Men jag hoppas att du kan hitta en bra lösning för er och din dotter om kvällarna.
    Förresten..har hin någon liten lampa tänd eller har hon ngt gosedjur eller så..det ger ju trygghet vid sovningen!
    Lycka till Kram
  18. 9
    hmmm...ja du... ...har väl inte direkt ngn bra idé till dej tyvärr..men om du tycker att det inte fungerar med nattningarna så måste du försöka prova ngt nytt. Kanske du kan sätta på nån musik lite tyst i hennes rum, innan ni går in för att natta henna? Typ nån avslappningsmusik, elelr kanske en saga? Hjälper det om du sitter hos henne en stund och kanske läser en saga/sjunger och sen går ut? Lillkillen ville ett tag precis då han flyttade över i den nya sängen att jag skulle sitta bredvid och sjunga, fast jag fick inte gå efter ett par sånger utan det kunde bli att jag fick sitta i nästan en timme och fösöka komma på fler och fler sånger tills han somnade och jag kunde smyga ut.. =) Så det hände nog bara en eller två gånger.
    Eftersom dottern somnat själv sedan hon låg i vaggan och aldrig vart några problem så är vi inte vana vid att man ska ligga hos de tills de somnar, men självklart är alla barn olika och likaså är de ju vana vid olika saker. Men jag hoppas att du kan hitta en bra lösning för er och din dotter om kvällarna.
    Förresten..har hin någon liten lampa tänd eller har hon ngt gosedjur eller så..det ger ju trygghet vid sovningen!
    Lycka till Kram
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10

    Samma här....

    jag tycker det är mysigt att natta barn=) (Om de somnar rimligt snabbt vill säga)
  20. 10
    Samma här.... jag tycker det är mysigt att natta barn=) (Om de somnar rimligt snabbt vill säga)
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11

    När vi fick två

    somnade bebisen oftast ändå vid bröstet och pappa fick natta storasyster. Långsamt vande vi henne vid att först satt vi bredvid sängen tills hon somnade, sen på en stol utanför rummet.

    Nu är minsta tösen två och stora fem. De går o lägger sig samtidigt. Vi läser saga tillsammans och sen går de och lägger sig i varsin säng. Jag sitter utanför deras rum så att båda ser mig. Jag läser en bok och är tråkig och svara bara med \"godnatt, sov så gott\" om de börjar prata och greja. De rantar sällan upp så det problemet har jag inte någon lösning på.

    De ser mig hela tiden tills de somnat. Just nu är sovrutinerna uppochner efter ett långt jullov, men när vi är i vardagen funkar detta jättebra och de sover oftast efter en kvart. Rutin tror jag är nyckelordet. Att de vet hur det brukar vara, att det är så varje dag och att de vet att när vi bytt om borstar vi tänderna och sen läser vi saga och sen går jag till min säng och sen sätter sig mamma/pappa och läser... Rutiner som ger trygghet :)
  22. 11
    När vi fick två somnade bebisen oftast ändå vid bröstet och pappa fick natta storasyster. Långsamt vande vi henne vid att först satt vi bredvid sängen tills hon somnade, sen på en stol utanför rummet.

    Nu är minsta tösen två och stora fem. De går o lägger sig samtidigt. Vi läser saga tillsammans och sen går de och lägger sig i varsin säng. Jag sitter utanför deras rum så att båda ser mig. Jag läser en bok och är tråkig och svara bara med \"godnatt, sov så gott\" om de börjar prata och greja. De rantar sällan upp så det problemet har jag inte någon lösning på.

    De ser mig hela tiden tills de somnat. Just nu är sovrutinerna uppochner efter ett långt jullov, men när vi är i vardagen funkar detta jättebra och de sover oftast efter en kvart. Rutin tror jag är nyckelordet. Att de vet hur det brukar vara, att det är så varje dag och att de vet att när vi bytt om borstar vi tänderna och sen läser vi saga och sen går jag till min säng och sen sätter sig mamma/pappa och läser... Rutiner som ger trygghet :)
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12

    Har du provat..

    att lägga dig en lite bit ifrån och sedan allt längre och längre bort? Och sen kanske börja gå ut allt tidigare?

    Jag har använt en modifierad 5-minuters men det har tagit månader innan jag har kunnat lagt dem vakna i sängarna och gått ut.

    Emelina kommer inte riktigt ihåg. Men hon har ju haft lite draghjälp av tvillingarna (de sover alla tre i samma rum -tror det ger trygghet också).

    Lite trött svammel så här mitt i natten. Lycka till! Vet hur jobbigt det kan vara!
  24. 12
    Har du provat.. att lägga dig en lite bit ifrån och sedan allt längre och längre bort? Och sen kanske börja gå ut allt tidigare?

    Jag har använt en modifierad 5-minuters men det har tagit månader innan jag har kunnat lagt dem vakna i sängarna och gått ut.

    Emelina kommer inte riktigt ihåg. Men hon har ju haft lite draghjälp av tvillingarna (de sover alla tre i samma rum -tror det ger trygghet också).

    Lite trött svammel så här mitt i natten. Lycka till! Vet hur jobbigt det kan vara!
  25. Helena
    #13

    Så har vi åxå gjort

    I två års tid gick det bra för vår tjej att somna själv sedan blev hon två år och trotsig. Då satt vi hos henne och läste en vuxenbok tyst ( för övrigt helt underbart jag läste!!! har inte tagit mig tid på läänge för det;-) ). Efter någon vecka flyttade vi till tröskeln och satt där o läste och nu har vi kunnat lämna rummet igen och hon somnar själv. Det kanske kan vara ett sätt. som Genaro skriver
  26. 13
    Så har vi åxå gjort I två års tid gick det bra för vår tjej att somna själv sedan blev hon två år och trotsig. Då satt vi hos henne och läste en vuxenbok tyst ( för övrigt helt underbart jag läste!!! har inte tagit mig tid på läänge för det;-) ). Efter någon vecka flyttade vi till tröskeln och satt där o läste och nu har vi kunnat lämna rummet igen och hon somnar själv. Det kanske kan vara ett sätt. som Genaro skriver
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14

    Visserligen...

    har Adrian somnat själv länge utan problem men på senare tid blir han ibland ledsen när vi går och då brukar jag säga att jag bara ska gå och göra någonting och kommer tillbaks om en liten stund. Ofta har han då somnat när jag kommer tillbaks och har han inte det säger jag samma sak igen ifall han blir ledsen.

    För övrigt brukar jag alltid prata om vad vi gjort under dagen och vad vi ska göra nästa dag innan jag går därifrån samt säga att han kan berätta det för sin Nalle. Inbillar mig att det är det som gör att han oftast inte blir så ledsen, men jag vet inte....

    Ligger jag någon gång kvar hos honom så tar det MYCKET längre tid innan han somnar eftersom han ligger och pratar med mig hela tiden, så jag har inte så dåligt samvete för att jag går....
  28. 14
    Visserligen... har Adrian somnat själv länge utan problem men på senare tid blir han ibland ledsen när vi går och då brukar jag säga att jag bara ska gå och göra någonting och kommer tillbaks om en liten stund. Ofta har han då somnat när jag kommer tillbaks och har han inte det säger jag samma sak igen ifall han blir ledsen.

    För övrigt brukar jag alltid prata om vad vi gjort under dagen och vad vi ska göra nästa dag innan jag går därifrån samt säga att han kan berätta det för sin Nalle. Inbillar mig att det är det som gör att han oftast inte blir så ledsen, men jag vet inte....

    Ligger jag någon gång kvar hos honom så tar det MYCKET längre tid innan han somnar eftersom han ligger och pratar med mig hela tiden, så jag har inte så dåligt samvete för att jag går....

Liknande trådar

  1. Somna själv...
    By Ullis_82 in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 18:16
  2. Hur få 2 1/2 åring att somna själv?
    By Solen in forum Sömn – barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-07, 20:33
  3. Lära 2-åring somna själv?
    By Fröken Sheena in forum Sömn – barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 18:43
  4. Somna själv?
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 19:17
  5. Somna in själv?? ( 2-åring)
    By tjorven in forum Mammasnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 15:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar