Hur mkt välling äter era barn?
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Hur mkt välling äter era barn?

    Thyra drack aldrig välling innan men sedan vi slutade amma i augusti så äääälskar hon välling och ska ha det jämt när hon ska sova och minst en gång på natten.

    Hur mkt välling dricker era barn?

    Hur är det med välling egentligen, är det onyttigt att dricka för mkt?
  2. 1
    Hur mkt välling äter era barn? Thyra drack aldrig välling innan men sedan vi slutade amma i augusti så äääälskar hon välling och ska ha det jämt när hon ska sova och minst en gång på natten.

    Hur mkt välling dricker era barn?

    Hur är det med välling egentligen, är det onyttigt att dricka för mkt?
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    ingen välling alls :)

    Dante slutade för några månader sedan. Har för mig att det är rätt mycket energi i välling, så ja det är nog onyttigt att dricka för mycket. Ett typisk tips om man har barn som ligger på dom övre kurvorna när det gäller vikten, brukar vara att dra ner på vällingen. Eller tvärt om till barn som behöver lite extra. Men en flaska eller två tycker inte jag känns mycket, det var ungefär den mängden Dante drack när det begav sig.
  4. 2
    ingen välling alls :) Dante slutade för några månader sedan. Har för mig att det är rätt mycket energi i välling, så ja det är nog onyttigt att dricka för mycket. Ett typisk tips om man har barn som ligger på dom övre kurvorna när det gäller vikten, brukar vara att dra ner på vällingen. Eller tvärt om till barn som behöver lite extra. Men en flaska eller två tycker inte jag känns mycket, det var ungefär den mängden Dante drack när det begav sig.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3

    David dricker inte välling

    Han gillar det inte. Klarar sig bra på vanlig mat. Men en-två flaskor per dygn borde väl inte skada? Personligen skulle jag inte ge mitt barn mer än två flaskor per dygn dock... Det blir mycket mjöl och mjölk!
  6. 3
    David dricker inte välling Han gillar det inte. Klarar sig bra på vanlig mat. Men en-två flaskor per dygn borde väl inte skada? Personligen skulle jag inte ge mitt barn mer än två flaskor per dygn dock... Det blir mycket mjöl och mjölk!
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Alicia dricker

    Middag och kväll. Morgon ibland, inte ofta. Hon dricker inte på morgonen om hon ska till dagis, men är hon hemma vill hon ha. En gång/natt vill hon med ha, fast dåbara 125 ml. Alla mina 3 har alltid älskat välling och Alexander är ju stor kille, Oliver väldigt liten och Alicia precis på mitten så jag ser inget samband i det. :-)

    Mår dom bra av det så stör det inte mig. Och inte dom heller. ;-)
  8. 4
    Alicia dricker Middag och kväll. Morgon ibland, inte ofta. Hon dricker inte på morgonen om hon ska till dagis, men är hon hemma vill hon ha. En gång/natt vill hon med ha, fast dåbara 125 ml. Alla mina 3 har alltid älskat välling och Alexander är ju stor kille, Oliver väldigt liten och Alicia precis på mitten så jag ser inget samband i det. :-)

    Mår dom bra av det så stör det inte mig. Och inte dom heller. ;-)
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Är det

    mjölk i välling?
  10. 5
    Är det mjölk i välling?
  11. Nina med Saga
    #6

    Inte alls här heller...

    Saga slutade i somras och jag vet egentligen inte varför. Hon äter så pass mycket vanlig mat både till lunch och middag att hon klarar sig bra på det. Skulle hon vilja ha välling skulle jag inte tveka att ge hennes både morgon och kväll. På natten skulle jag aldrig ge välling - vatten på sin höjd...:)

    Onyttigt och onyttigt med för mkt välling? Jag tror att den största risken med mkt välling är att de barnen inte blir lika sugna på vanlig mat??? Vissa barn som jag känner som är riktiga vällingbarn är ganska kinkiga med vanlig mat - men jag vet ju inte orsakerna till det - de kanske skulle vara lika kinkiga även om de inte fick välling?
  12. 6
    Inte alls här heller... Saga slutade i somras och jag vet egentligen inte varför. Hon äter så pass mycket vanlig mat både till lunch och middag att hon klarar sig bra på det. Skulle hon vilja ha välling skulle jag inte tveka att ge hennes både morgon och kväll. På natten skulle jag aldrig ge välling - vatten på sin höjd...:)

    Onyttigt och onyttigt med för mkt välling? Jag tror att den största risken med mkt välling är att de barnen inte blir lika sugna på vanlig mat??? Vissa barn som jag känner som är riktiga vällingbarn är ganska kinkiga med vanlig mat - men jag vet ju inte orsakerna till det - de kanske skulle vara lika kinkiga även om de inte fick välling?
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7

    Ingen välling

    Det finns inte här och jag skulle nog inte gett det även om vi bodde i Sverige.
  14. 7
    Ingen välling Det finns inte här och jag skulle nog inte gett det även om vi bodde i Sverige.
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    Jag ammar ju

    Glömde säga att jag ammar och då är ju välling onödigt dessutom.
  16. 8
    Jag ammar ju Glömde säga att jag ammar och då är ju välling onödigt dessutom.
  17. Medlem sedan
    May 2003
    #9

    En gång

    till natten får Saga välling. På natten brukar hon be om vatten om hon är törstig. Jag tror som de andra att för mycket välling gör att de inte äter ordentligt med riktig mat.
  18. 9
    En gång till natten får Saga välling. På natten brukar hon be om vatten om hon är törstig. Jag tror som de andra att för mycket välling gör att de inte äter ordentligt med riktig mat.
  19. annasthlm
    #10

    Elis äter

    1-3 flaskor/dygn.
    Som \"värst\" kan det bli en flaska innan han somnar, en flaska på natten och en flaska på morgonen. Men, det händer inte ofta.
    Oftast bara 1 flaska innan han somnar, men det uteblir ofta, men morgonflaskan är honom kär :-)
  20. 10
    Elis äter 1-3 flaskor/dygn.
    Som \"värst\" kan det bli en flaska innan han somnar, en flaska på natten och en flaska på morgonen. Men, det händer inte ofta.
    Oftast bara 1 flaska innan han somnar, men det uteblir ofta, men morgonflaskan är honom kär :-)
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11

    2-3ggr/dygn

    jag tycker att välling är helt ok i måttliga mängder. Den får inte slå ut maten. Hannes dricker en flaska morgon och kväll och en när han ska sova middag.
    Han äter alltid riktig lunch men får i alla fall en flaska innan han somnar. Sen sover han som en stock i minst två timmar.
    När han är sjuk blir det mycket välling.
    Nu är ju vällingen osockrad så det är ju bra men man bör ju borsta tänderna efter ändå.
    Många dricker välling länge och många vuxna börjar dagen med välling så vi tänker inte sluta ännu på länge.
  22. 11
    2-3ggr/dygn jag tycker att välling är helt ok i måttliga mängder. Den får inte slå ut maten. Hannes dricker en flaska morgon och kväll och en när han ska sova middag.
    Han äter alltid riktig lunch men får i alla fall en flaska innan han somnar. Sen sover han som en stock i minst två timmar.
    När han är sjuk blir det mycket välling.
    Nu är ju vällingen osockrad så det är ju bra men man bör ju borsta tänderna efter ändå.
    Många dricker välling länge och många vuxna börjar dagen med välling så vi tänker inte sluta ännu på länge.
  23. Medlem sedan
    Feb 2002
    #12

    O ja!

    Massor av mjölk!
  24. 12
    O ja! Massor av mjölk!
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13

    Ok

    Jag blandar med vatten. Kan man få för mycket mjölk nu alltså?? De är ju snart 2 år menar jag. Hur länge ska man hålla på att tänka sådär egentligen? Jag trodde det var mer sisådär första året. Alicia brukar dricka mjölk till middagen eller kvällsmaten t.ex. För kalk, skelett och grejer. :-)
  26. 13
    Ok Jag blandar med vatten. Kan man få för mycket mjölk nu alltså?? De är ju snart 2 år menar jag. Hur länge ska man hålla på att tänka sådär egentligen? Jag trodde det var mer sisådär första året. Alicia brukar dricka mjölk till middagen eller kvällsmaten t.ex. För kalk, skelett och grejer. :-)
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    Fattar nu

    att du menar att det INNEHÅLLER mjölk i pulvret liksom. Men undrar om man verkligen måste tänka så mycket på såna mängder längre. Det gör inte jag längre nu när de är så stora som snart 2 år. Jag har aldrig tänkt så mycket på sånt vid denna åldern. Alltså inte med nån av pojkarna heller menar jag. :-)
  28. 14
    Fattar nu att du menar att det INNEHÅLLER mjölk i pulvret liksom. Men undrar om man verkligen måste tänka så mycket på såna mängder längre. Det gör inte jag längre nu när de är så stora som snart 2 år. Jag har aldrig tänkt så mycket på sånt vid denna åldern. Alltså inte med nån av pojkarna heller menar jag. :-)
  29. Medlem sedan
    Mar 2004
    #15

    Erik dricker 1 flaska välling....

    på kvällen innan han ska sova.

    Välling innehåller väl en hel del energi, vilket ju är bra för växande barn. Den största faran som jag ser det med välling är att barnen inte får smak på vanlig mat. Tycker mig se ett visst mönster hos vänner och bekanta (helt ovetenskapligt observerat!) att de barn som är \"vällingbarn\" är mindre förtjusta i vanlig mat. Vi har aldrig gett våra killar välling annat än på kvällen just för att jag vill att de ska lära sig uppskatta och njuta av alla andra smaker och råvaror som livet har att erbjuda.
  30. 15
    Erik dricker 1 flaska välling.... på kvällen innan han ska sova.

    Välling innehåller väl en hel del energi, vilket ju är bra för växande barn. Den största faran som jag ser det med välling är att barnen inte får smak på vanlig mat. Tycker mig se ett visst mönster hos vänner och bekanta (helt ovetenskapligt observerat!) att de barn som är \"vällingbarn\" är mindre förtjusta i vanlig mat. Vi har aldrig gett våra killar välling annat än på kvällen just för att jag vill att de ska lära sig uppskatta och njuta av alla andra smaker och råvaror som livet har att erbjuda.
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16

    Ingen

    Vi har välling hemma och det händer att han får, om han är sjuk eller har ätit dåligt pga ont i munnen när han får tänder osv. Men han är inte särskilt förtjust i välling, det har han aldrig varit.

    Vad jag har förstått är det ok att ge 1-2 flaskor välling, men det är inget som barn egentligen behöver. De kan lika gärna äta gröt eller en smörgås om de behöver lite extra. Det är mycket energi i välling.

    Personligen skulle jag dock aldrig gå upp på natten för att göra välling.
  32. 16
    Ingen Vi har välling hemma och det händer att han får, om han är sjuk eller har ätit dåligt pga ont i munnen när han får tänder osv. Men han är inte särskilt förtjust i välling, det har han aldrig varit.

    Vad jag har förstått är det ok att ge 1-2 flaskor välling, men det är inget som barn egentligen behöver. De kan lika gärna äta gröt eller en smörgås om de behöver lite extra. Det är mycket energi i välling.

    Personligen skulle jag dock aldrig gå upp på natten för att göra välling.
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17

    visst

    Men den innehåller äppeljuicekoncentrat och det är ju en del socker i jucie i sin tur. Jag hade faktiskt ingen aning om det till för ett tag sen och blev rätt paff då. De allra flesta barn borstar ju inte sina tänder efter vällingen, men det ska man nog vara noga med.
  34. 17
    visst Men den innehåller äppeljuicekoncentrat och det är ju en del socker i jucie i sin tur. Jag hade faktiskt ingen aning om det till för ett tag sen och blev rätt paff då. De allra flesta barn borstar ju inte sina tänder efter vällingen, men det ska man nog vara noga med.
  35. Medlem sedan
    Feb 2002
    #18

    Säkert ingen fara alls

    De är ju som du säger rätt stora nu. OCh dricker en massa mjölk och äter yoghurt och allt möjligt =) Det är bara jag som är lite nojig...
  36. 18
    Säkert ingen fara alls De är ju som du säger rätt stora nu. OCh dricker en massa mjölk och äter yoghurt och allt möjligt =) Det är bara jag som är lite nojig...
  37. Medlem sedan
    Aug 2003
    #19

    Å jag är trög

    Trodde du menade att man blandade vällingen i mjölk... :-)))
  38. 19
    Å jag är trög Trodde du menade att man blandade vällingen i mjölk... :-)))
  39. Medlem sedan
    Feb 2002
    #20

    Visserligen

    vet jag inte mycket om välling... =D men så mycket vet jag! Vi har provat att ge honom vanlig välling en gång...
  40. 20
    Visserligen vet jag inte mycket om välling... =D men så mycket vet jag! Vi har provat att ge honom vanlig välling en gång...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur mycket välling äter era barn?
    By Fideli_76 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 23:02
  2. Hur mkt välling äter era barn?
    By Beckis m 2 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 09:34
  3. äter alla barn välling?
    By ~Marie~ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 18:44
  4. Äter era barn välling än?
    By Veris mamma in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 11:50
  5. Ni som har barn som äter välling..
    By Snorpan79 m.Tim-02, Max 11/5 in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 06:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar