Matvägrerska
_03 Höstbarn
  1. Helena med Evelina 031122
    #1

    Matvägrerska

    Vår dotter har nu böörjat vägra alla mat hemma förutom korv. Vad ska man göra? Ge henne korv så hon får nå´t i sig eller låta henne \"svälta\" tills hon vill ha mat?
    (även på höstbarn)
  2. 1
    Matvägrerska Vår dotter har nu böörjat vägra alla mat hemma förutom korv. Vad ska man göra? Ge henne korv så hon får nå´t i sig eller låta henne \"svälta\" tills hon vill ha mat?
    (även på höstbarn)
  3. lilla_fisk
    #2

    Hej!

    Låt henne svälta sig.

    Ett tips är, detta har funkat på båda mina, att ställa fram en stor vuxentallrik med yttepyttelite mat på. Knappt en matsked.
    På det viset blir det lätt att äta upp maten, och om hon gör det så jublar alla och berömmer henne!
    Låter skitlöjligt, men det funkar.
    Och att bara äta korv är ju inte så nyttigt, så jag skulle hålla korven borta från bordet helt, tills hon äter annat också.
    Det verkar som om alla barn går igenom det här, mer eller mindre, både mina har verkligen gjort det.
    Det blir inte bättre av att de får göra som de vill med maten på dagis heller...

    Den mat som står på bordet ska ätas, annars får barnet vara hungrigt.
    Äter hon frukost? Välling fortfarande? Frukt?

    I så fall så kan hon få sig ett mål om dagen som hon bibehåller hungern genom. För att inte äta alls är ju naturligtvis inte heller bra, eftersom man till slut tappar hungerkänslan och då faller ju konceptet.

    Lycka till!
  4. 2
    Hej! Låt henne svälta sig.

    Ett tips är, detta har funkat på båda mina, att ställa fram en stor vuxentallrik med yttepyttelite mat på. Knappt en matsked.
    På det viset blir det lätt att äta upp maten, och om hon gör det så jublar alla och berömmer henne!
    Låter skitlöjligt, men det funkar.
    Och att bara äta korv är ju inte så nyttigt, så jag skulle hålla korven borta från bordet helt, tills hon äter annat också.
    Det verkar som om alla barn går igenom det här, mer eller mindre, både mina har verkligen gjort det.
    Det blir inte bättre av att de får göra som de vill med maten på dagis heller...

    Den mat som står på bordet ska ätas, annars får barnet vara hungrigt.
    Äter hon frukost? Välling fortfarande? Frukt?

    I så fall så kan hon få sig ett mål om dagen som hon bibehåller hungern genom. För att inte äta alls är ju naturligtvis inte heller bra, eftersom man till slut tappar hungerkänslan och då faller ju konceptet.

    Lycka till!
  5. Helena med Evelina 031122
    #3

    Hon får välling morgon

    och kväll och nu kommer hon äta mat på dagis varje dag, så hon får i sig ett riktig mat iallafall. Idag gick pannkakan ner, 3 st. Helt otroligt
  6. 3
    Hon får välling morgon och kväll och nu kommer hon äta mat på dagis varje dag, så hon får i sig ett riktig mat iallafall. Idag gick pannkakan ner, 3 st. Helt otroligt
  7. lilla_fisk
    #4

    Jättebra!

    Då kommer hon snart över kikigheten med det andra med. Men kom ihåg att uppmuntra, uppmuntra och åter uppmuntra!
  8. 4
    Jättebra! Då kommer hon snart över kikigheten med det andra med. Men kom ihåg att uppmuntra, uppmuntra och åter uppmuntra!
  9. Helena med Evelina 031122
    #5

    Vi sa att hon var duktig

    och applåderade (det är viktigt, om vi inte gör det så tar hon våra händer och \"tvingar\" oss att applådera när hon har gjort något duktigt.)
    Vi får väl sde hur det går ikväll, då det blir ris eller pasta och korvgyta
  10. 5
    Vi sa att hon var duktig och applåderade (det är viktigt, om vi inte gör det så tar hon våra händer och \"tvingar\" oss att applådera när hon har gjort något duktigt.)
    Vi får väl sde hur det går ikväll, då det blir ris eller pasta och korvgyta
  11. lilla_fisk
    #6

    haha

    Bestämd dam då kan jag tro. *S*
  12. 6
    haha Bestämd dam då kan jag tro. *S*
  13. Helena med Evelina 031122
    #7

    Hon vet vad hon vill imt

    y
  14. 7
    Hon vet vad hon vill imt y
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8

    Korv

    Hej!

    Låt henne äta korv du. Jag såg av svaren till lilla_fisk att hon hade ätit 3 pannkakor. Så du ser, det löser sig.

    Men fortsätt försök och erbjud även annan mat. Bäst är väl att ta samma mat som övriga familjen äter, men att det alltid finns något som hon tycker om. Om det sedan en period råkar vara korv, så får man väl ha det som tillbehör till fiskpinnarna.;-)

    Jag tror på att skapa en positiv stämning kring måltider och mat, så tänk på hur det skulle passa in bäst för er. Det finns ju sällan några fixa och färdiga mallar på hur barn/familjer fungerar.
  16. 8
    Korv Hej!

    Låt henne äta korv du. Jag såg av svaren till lilla_fisk att hon hade ätit 3 pannkakor. Så du ser, det löser sig.

    Men fortsätt försök och erbjud även annan mat. Bäst är väl att ta samma mat som övriga familjen äter, men att det alltid finns något som hon tycker om. Om det sedan en period råkar vara korv, så får man väl ha det som tillbehör till fiskpinnarna.;-)

    Jag tror på att skapa en positiv stämning kring måltider och mat, så tänk på hur det skulle passa in bäst för er. Det finns ju sällan några fixa och färdiga mallar på hur barn/familjer fungerar.

Liknande trådar

  1. Matvägrerska
    By Helena med Evelina 031122 in forum _02 Höstbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 09:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar