Kan man äta för MYCKET järn?
_0605 Majbarn
  1. lilla A m Emmy+v23
    #1

    Kan man äta för MYCKET järn?

    Alltså, jag funderar lite bara, kan man få i sig för mycket järn och skulledet i såfall vara skadligt pångt vis (förutom att man riskerarförstoppning)

    Jag har ju gåttöver tillBlutsaft (fastNaturapotekets variant som heter nåt annat) och det står 15ml (1 msk) per dag, men någon \"gravid-dos\" finns inte angiven.
    Bör man inte få i sig lite mer än det normala dagsbehovet när man är gravid?? Jag känner mig tröttare igen nämligen...

    Ska till BM den 16:e....
  2. 1
    Kan man äta för MYCKET järn? Alltså, jag funderar lite bara, kan man få i sig för mycket järn och skulledet i såfall vara skadligt pångt vis (förutom att man riskerarförstoppning)

    Jag har ju gåttöver tillBlutsaft (fastNaturapotekets variant som heter nåt annat) och det står 15ml (1 msk) per dag, men någon \"gravid-dos\" finns inte angiven.
    Bör man inte få i sig lite mer än det normala dagsbehovet när man är gravid?? Jag känner mig tröttare igen nämligen...

    Ska till BM den 16:e....
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Det jag vet

    är att om du har alldeles för högt HB så kan det bli tal att tappa dig på lite blod. Vet att min farmor hade för högt och henne fick de tappa.. Men det är nog väldigt sällan man gör så, eller vad vet jag?

    Fråga din BM.
  4. 2
    Det jag vet är att om du har alldeles för högt HB så kan det bli tal att tappa dig på lite blod. Vet att min farmor hade för högt och henne fick de tappa.. Men det är nog väldigt sällan man gör så, eller vad vet jag?

    Fråga din BM.
  5. Fluffyn
    #3

    Tror inte det

    Jag äter en Niferex och två kapsyler blutsaft om dagen enligt barnmorskans rekomendation. Har varit supertrött och haft lågt hb (106 tror jag). Hos min BM kan man kolla HB närsom genom att bara \"droppa in\" under deras öppettider.
  6. 3
    Tror inte det Jag äter en Niferex och två kapsyler blutsaft om dagen enligt barnmorskans rekomendation. Har varit supertrött och haft lågt hb (106 tror jag). Hos min BM kan man kolla HB närsom genom att bara \"droppa in\" under deras öppettider.
  7. Fia med E+L och Lillbuff
    #4

    Nix

    Om du i övrigt är frisk så kan man inte äta för mkt järn utan det pyser ut från kroppen bara står det i mina papper från mvc fast liiite annorlunda formulerat:-)
    Vad heter apotekets blutsaft? Mitt järnvärde är inte så strålande men jag tål inte vanliga järnpreparat så jag ska börja med bluten istället. Är apotekets billigare? Vore ju ett bra alternativ i såna fall?
    Lycka till!
    Kram!
  8. 4
    Nix Om du i övrigt är frisk så kan man inte äta för mkt järn utan det pyser ut från kroppen bara står det i mina papper från mvc fast liiite annorlunda formulerat:-)
    Vad heter apotekets blutsaft? Mitt järnvärde är inte så strålande men jag tål inte vanliga järnpreparat så jag ska börja med bluten istället. Är apotekets billigare? Vore ju ett bra alternativ i såna fall?
    Lycka till!
    Kram!
  9. Fluffyn
    #5

    Hitta detta på nätet

    under Fitness-school:

    Järn

    Funktion
    Järn finns i alla kroppens celler och vi har ett lager på mellan 3-5 gram. Järn brukar delas upp i två olika sorter. Dels hemjärn, som det finns i ganska liten mängd av och huvudsakligen i hemoglobinet. Och dels icke-hemjärn, som finns i blodet som serumjärn eller plasmajärn. Järnet fungerar som en transportör av syre och elektroner i kroppen. Det behövs även för att du ska ha ett fungerande immunförsvar.

    Med tanke på att järn är relativt vanligt förekommande är det anmärkningsvärt att så många lider brist på det, framförallt kvinnor. Detta beror på att upptaget av järn är komplicerat och ofta begränsat till 5-10 % av intaget.

    Brist
    Precis som med många andra mineraler ger järnbrist ospecifika symtom. Det kan vara generell trötthet, håglöshet och en ökad irritation. Brist ger även försämrat immunförsvar och en försämrad syresättning i kroppen vilket kommer att påverka prestationen negativt. Analyser har visat att en stor del av kvinnor i västvärlden inte har en större depå än 200-250 mg och att så många som 30 % helt saknar depåer.

    Överdosering av järn kan vara farligt och en dödlig dos för människor ligger runt 250 mg/kg kroppsvikt. Generellt kan man inte få ett överskott av järn om det intas från kosten. Då reglerar kroppen själv upptaget så överskottet sköljs ut. Om man däremot äter järn i form av tabletter kan absorptionen inte kontrolleras på samma sätt. Ett överskott under lång tid kan leda till hjärt/kärlsjukdomar, cancer och olika inflammationer.

    Rekommenderat dagligt intag
    För vuxna kvinnor innan menopausen rekommenderas ett intag på ungefär 15 mg/dag, därefter 10 mg/dag. För vuxna män ligger rekommendationen på 10 mg/dag. Speciellt under graviditeten är att det, framförallt de sista månaderna, i många fall behövs extra tillskott utöver det järn man får i sig via kosten.

    Järn i kosten
    Livsmedel som är viktiga för vårt järnintag innefattar bl.a. kött, bröd och spannmål. Livsmedel med mycket järn är bl.a. bruna bönor, gröna grönsaker, inälvsmat, fisk, ostron, linser, linfrö och äggula. Järn från animaliska livsmedel har ett högre upptag än de från vegetabiliska livsmedel. Det har dock visats att man kan förbättra upptaget av järn om man äter det tillsammans med C-vitamin. Tillagning i järngryta ökar innehållet av järn i kosten.
  10. 5
    Hitta detta på nätet under Fitness-school:

    Järn

    Funktion
    Järn finns i alla kroppens celler och vi har ett lager på mellan 3-5 gram. Järn brukar delas upp i två olika sorter. Dels hemjärn, som det finns i ganska liten mängd av och huvudsakligen i hemoglobinet. Och dels icke-hemjärn, som finns i blodet som serumjärn eller plasmajärn. Järnet fungerar som en transportör av syre och elektroner i kroppen. Det behövs även för att du ska ha ett fungerande immunförsvar.

    Med tanke på att järn är relativt vanligt förekommande är det anmärkningsvärt att så många lider brist på det, framförallt kvinnor. Detta beror på att upptaget av järn är komplicerat och ofta begränsat till 5-10 % av intaget.

    Brist
    Precis som med många andra mineraler ger järnbrist ospecifika symtom. Det kan vara generell trötthet, håglöshet och en ökad irritation. Brist ger även försämrat immunförsvar och en försämrad syresättning i kroppen vilket kommer att påverka prestationen negativt. Analyser har visat att en stor del av kvinnor i västvärlden inte har en större depå än 200-250 mg och att så många som 30 % helt saknar depåer.

    Överdosering av järn kan vara farligt och en dödlig dos för människor ligger runt 250 mg/kg kroppsvikt. Generellt kan man inte få ett överskott av järn om det intas från kosten. Då reglerar kroppen själv upptaget så överskottet sköljs ut. Om man däremot äter järn i form av tabletter kan absorptionen inte kontrolleras på samma sätt. Ett överskott under lång tid kan leda till hjärt/kärlsjukdomar, cancer och olika inflammationer.

    Rekommenderat dagligt intag
    För vuxna kvinnor innan menopausen rekommenderas ett intag på ungefär 15 mg/dag, därefter 10 mg/dag. För vuxna män ligger rekommendationen på 10 mg/dag. Speciellt under graviditeten är att det, framförallt de sista månaderna, i många fall behövs extra tillskott utöver det järn man får i sig via kosten.

    Järn i kosten
    Livsmedel som är viktiga för vårt järnintag innefattar bl.a. kött, bröd och spannmål. Livsmedel med mycket järn är bl.a. bruna bönor, gröna grönsaker, inälvsmat, fisk, ostron, linser, linfrö och äggula. Järn från animaliska livsmedel har ett högre upptag än de från vegetabiliska livsmedel. Det har dock visats att man kan förbättra upptaget av järn om man äter det tillsammans med C-vitamin. Tillagning i järngryta ökar innehållet av järn i kosten.
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6

    NATURapotekets ;)

    den är lite lite godare (men rätt läskig ändå...)
  12. 6
    NATURapotekets ;) den är lite lite godare (men rätt läskig ändå...)
  13. Kristin BF 19/5
    #7

    Inte helt sant...

    Järnet man får i sig via mat kan man aldrig få för mycket av, då kroppen kontrollerar absorptionen perfekt själv. Men när man tar blutsaft och tabletter sätts kroppens kontrollerande funktione ur spel och man kan få en överdosering. Det är dock svårt att det skall bli farligt under en kort period som graviditet, och som gravid behöver kroppen extra mycket också, och sådanna mängder är det väl ingen av oss som tar?
    Men för ett barn kan det vara dödligt med rätt så små mängder järn via tabletter, så därför skall man hålla dem borta från barns räckhåll.
  14. 7
    Inte helt sant... Järnet man får i sig via mat kan man aldrig få för mycket av, då kroppen kontrollerar absorptionen perfekt själv. Men när man tar blutsaft och tabletter sätts kroppens kontrollerande funktione ur spel och man kan få en överdosering. Det är dock svårt att det skall bli farligt under en kort period som graviditet, och som gravid behöver kroppen extra mycket också, och sådanna mängder är det väl ingen av oss som tar?
    Men för ett barn kan det vara dödligt med rätt så små mängder järn via tabletter, så därför skall man hålla dem borta från barns räckhåll.

Liknande trådar

  1. Järn eller inte järn?
    By Lela77 in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 21:48
  2. Hur mycket järn kan jag ta?
    By kärlekensmirakel in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 07:59
  3. Mycket järn, omvänd effekt?
    By DenisemM01,L04,bfFeb in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 18:55
  4. Hur mycket järn behöver de?
    By Jenny m 3 in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 09:52
  5. Mycket järn men INTE hård mage
    By Anonym nu in forum _0607 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 12:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar