Flickigt vs Pojkigt - enkät
_0209 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Flickigt vs Pojkigt - enkät

    På julafton kom svärmor med ett ton rosa kläder och sin gamla luciakrona \"för nästa år är ju Mika 4 år och kommer säkert vara Lucia!\"...\"eller tomte...\" muttrade jag. Jag köper riddarhjälm, svärd och spindelmannentröjor, men även My Little Ponys och nagellack.

    Jag surar över invanda könsroller men står likförbannat nästan jämt och städar i köket...

    Så nu har jag några frågor! Svara gärna så utförligt som möjligt.

    1. Pojke eller flicka?
    2. Har ditt barn nagellack?
    3. Har ditt barn dockor?
    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    5. Har ditt barn bilar?
    6. Har ditt barn riddarsaker?
    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    8. Hjälper barnet till met maten?
    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    14. Övriga synpunkter!
  2. 1
    Flickigt vs Pojkigt - enkät På julafton kom svärmor med ett ton rosa kläder och sin gamla luciakrona \"för nästa år är ju Mika 4 år och kommer säkert vara Lucia!\"...\"eller tomte...\" muttrade jag. Jag köper riddarhjälm, svärd och spindelmannentröjor, men även My Little Ponys och nagellack.

    Jag surar över invanda könsroller men står likförbannat nästan jämt och städar i köket...

    Så nu har jag några frågor! Svara gärna så utförligt som möjligt.

    1. Pojke eller flicka?
    2. Har ditt barn nagellack?
    3. Har ditt barn dockor?
    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    5. Har ditt barn bilar?
    6. Har ditt barn riddarsaker?
    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    8. Hjälper barnet till met maten?
    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    14. Övriga synpunkter!
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Glömde 2 frågor!!!

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
  4. 2
    Glömde 2 frågor!!! 15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Gunilla svarar

    Det här är roligt, och något vi diskuterade friskt häromkvällen maken och jag. Vi försöker vara medvetna och kanske hjälper det lite att tänka iaf.

    1. Pojke eller flicka?
    - Flicka.

    2. Har ditt barn nagellack?
    - Nej, aldrig!

    3. Har ditt barn dockor?
    - Ja! Två som är hennes babysar, Emma och Olle. Det är vi som har gett dockorna \"liv\" eller åtminstone identiteter. Emma är den tuffa, kaxiga, envisa och trotsiga medan Olle är lite lugnare och mer rädd av sig. Dessa egenskaper kom ganska naturligt och är helt etablerade.

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    - Hon äger ett par men använder dem ALDRIG.

    5. Har ditt barn bilar?
    - Ja, hon önskade sig också i julklapp vilket hon också fick.

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    - Ja, ett superfint svärd och en sköld i trä som hon fick i juklapp. När vi leker riddare med henne så tycker hon det är jättekul, \"nu dödde du mamma\". Hon tar dock inte så mycket initiativ själv.

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    - Hmmm...mörkblått, brunt och rött.

    8. Hjälper barnet till met maten?
    - Ja, ibland. Mest när hennes far lagar mat.

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    - Ja, när hennes pappa tvättar.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    - Ja.

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    - Nej.

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    - Nej.

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    - När jag tänker efter så tycker jag att könsuppdelningen och färgerna på kläderna är skrämmande hos de flesta etablerade klädkedjorna. Rosa, rött och pastell till tjejer och blått, grönt och grått till killar. Jag brukar själv aldrig ha problem att finna könsneutrala kläder till Wilma eftersom jag gärna går på pojkavdelningen också.
    Däremot är jag allergisk mot att vissa klädkedjor märker klädetiketterna med \"boys only\" och \"just for girls\" osv. Det måste väll ändå vara min uppgift att avgöra vad min dotter ska ha för färg på sina kläder.
    Men...så länge det finns en marknad så lär dom inte ändra sig.

    14. Övriga synpunkter!
    - Jag får lite dåligt samvete ibland för att jag inte är en sådan där \"bakmamma\" som pysslar med mitt barn i köket och låter henne röra i grytorna. Faktum är att det nästan bara är när hennes pappa lagar mat som hon får vara med. Han brukar också baka med henne. (Mitt tålamod finns helt enkelt inte)
    Vid närmare eftertanke så kanske det är bra på något vis att det blir pappa som är \"köks-förebilden\" och inte jag. Med mig får hon istället hjälpa till att tanka bilen och åka till verkstan, för än så länge är det bara \"mammas bil\", pappa kan inte köra :-)
  6. 3
    Gunilla svarar Det här är roligt, och något vi diskuterade friskt häromkvällen maken och jag. Vi försöker vara medvetna och kanske hjälper det lite att tänka iaf.

    1. Pojke eller flicka?
    - Flicka.

    2. Har ditt barn nagellack?
    - Nej, aldrig!

    3. Har ditt barn dockor?
    - Ja! Två som är hennes babysar, Emma och Olle. Det är vi som har gett dockorna \"liv\" eller åtminstone identiteter. Emma är den tuffa, kaxiga, envisa och trotsiga medan Olle är lite lugnare och mer rädd av sig. Dessa egenskaper kom ganska naturligt och är helt etablerade.

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    - Hon äger ett par men använder dem ALDRIG.

    5. Har ditt barn bilar?
    - Ja, hon önskade sig också i julklapp vilket hon också fick.

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    - Ja, ett superfint svärd och en sköld i trä som hon fick i juklapp. När vi leker riddare med henne så tycker hon det är jättekul, \"nu dödde du mamma\". Hon tar dock inte så mycket initiativ själv.

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    - Hmmm...mörkblått, brunt och rött.

    8. Hjälper barnet till met maten?
    - Ja, ibland. Mest när hennes far lagar mat.

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    - Ja, när hennes pappa tvättar.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    - Ja.

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    - Nej.

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    - Nej.

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    - När jag tänker efter så tycker jag att könsuppdelningen och färgerna på kläderna är skrämmande hos de flesta etablerade klädkedjorna. Rosa, rött och pastell till tjejer och blått, grönt och grått till killar. Jag brukar själv aldrig ha problem att finna könsneutrala kläder till Wilma eftersom jag gärna går på pojkavdelningen också.
    Däremot är jag allergisk mot att vissa klädkedjor märker klädetiketterna med \"boys only\" och \"just for girls\" osv. Det måste väll ändå vara min uppgift att avgöra vad min dotter ska ha för färg på sina kläder.
    Men...så länge det finns en marknad så lär dom inte ändra sig.

    14. Övriga synpunkter!
    - Jag får lite dåligt samvete ibland för att jag inte är en sådan där \"bakmamma\" som pysslar med mitt barn i köket och låter henne röra i grytorna. Faktum är att det nästan bara är när hennes pappa lagar mat som hon får vara med. Han brukar också baka med henne. (Mitt tålamod finns helt enkelt inte)
    Vid närmare eftertanke så kanske det är bra på något vis att det blir pappa som är \"köks-förebilden\" och inte jag. Med mig får hon istället hjälpa till att tanka bilen och åka till verkstan, för än så länge är det bara \"mammas bil\", pappa kan inte köra :-)
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    15 & 16

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    - Ja, tillsammans med mig.

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    - Ja, det tycker hon är jättekul.
  8. 4
    15 & 16 15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    - Ja, tillsammans med mig.

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    - Ja, det tycker hon är jättekul.
  9. Perilla m A-02 & I&E-04
    #5

    Pernilla svarar, kul enkät!

    Nu får man fundera på hur det egetligen är därhemma med jämlikheten...

    1. Pojke eller flicka? Arvid 3 år & Ingrid och Ella snart 2 år

    2. Har ditt barn nagellack? Har inte ens tänkt tanken!

    3. Har ditt barn dockor? Tjejrna fick kåldockor i julklapp som de verkligen gillar (jag tycker de är hemska..) Arvid har dockor sedan tidigare som han lekar med ibland, fast inte alls som tjejerna gör nu.

    4. Har ditt barn prinsesskrona? Nej.

    5. Har ditt barn bilar? Alla leker med bilar, fast Arvid gör det mest.

    6. Har ditt barn riddarsaker? Nej

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob? Arvid har mest grönt, blått, vitt och rött. Tjejerna har mest rött, blått, lila och grönt.

    8. Hjälper barnet till met maten? De gillar att hjälpa till allihop, men det går i perioder.

    9. Hjälper barnet till med tvätten? Arvid har precis fått börja hjälpa till med att lägga ren tvätt i sin garderob. Han är lite motvillig men gör det.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum? De leker ofta i vardagsrummet och får hjälpa till att städa för det mesta på kvällarna. Ella är jätteduktig, Ingrid är motvillig och Arvid är mycket motvillig.

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen? Japp. Arvid har kalsoner, mössa och pyjamas. Intresset kommer förstås från dagis.

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg? Nej, gillar inte disney tryck eller liknande tryck (som spindelmannen...), onödigt om de inte efterfrågar det.

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet? Bedrövligt med denna stereotypa könsfördelning i färger och tryck. Kappahl tex är hemsk; gråa kläder med dinosaurier till pojkar och rosa med blommor och rosetter till flickorna. Nu ska de lära sig vad de ska vara bra på (tuff och stark och söt och snäll) Roligt att HM i alla fall har lila och rosa t-shirts till killar, tråkigt för dem att måsta vara så svarta och grå! Tjejkläder får ju vara roligare och mer fest för ögat!

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen? Nej, det gör vi så sällan...

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer? Arvid är så stor att han kan hjälpa till, men tjejerna är för små ännu och länsar bara verktygslådan på skruvar, men det kommer!

    14. Övriga synpunkter! Jag vill att mina barn ska bli sedda som de individer de är och försöker se dem som just det. Jag är både stor och stark och snäll och mjuk, det ska de också få vara! ;-)
  10. 5
    Pernilla svarar, kul enkät! Nu får man fundera på hur det egetligen är därhemma med jämlikheten...

    1. Pojke eller flicka? Arvid 3 år & Ingrid och Ella snart 2 år

    2. Har ditt barn nagellack? Har inte ens tänkt tanken!

    3. Har ditt barn dockor? Tjejrna fick kåldockor i julklapp som de verkligen gillar (jag tycker de är hemska..) Arvid har dockor sedan tidigare som han lekar med ibland, fast inte alls som tjejerna gör nu.

    4. Har ditt barn prinsesskrona? Nej.

    5. Har ditt barn bilar? Alla leker med bilar, fast Arvid gör det mest.

    6. Har ditt barn riddarsaker? Nej

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob? Arvid har mest grönt, blått, vitt och rött. Tjejerna har mest rött, blått, lila och grönt.

    8. Hjälper barnet till met maten? De gillar att hjälpa till allihop, men det går i perioder.

    9. Hjälper barnet till med tvätten? Arvid har precis fått börja hjälpa till med att lägga ren tvätt i sin garderob. Han är lite motvillig men gör det.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum? De leker ofta i vardagsrummet och får hjälpa till att städa för det mesta på kvällarna. Ella är jätteduktig, Ingrid är motvillig och Arvid är mycket motvillig.

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen? Japp. Arvid har kalsoner, mössa och pyjamas. Intresset kommer förstås från dagis.

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg? Nej, gillar inte disney tryck eller liknande tryck (som spindelmannen...), onödigt om de inte efterfrågar det.

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet? Bedrövligt med denna stereotypa könsfördelning i färger och tryck. Kappahl tex är hemsk; gråa kläder med dinosaurier till pojkar och rosa med blommor och rosetter till flickorna. Nu ska de lära sig vad de ska vara bra på (tuff och stark och söt och snäll) Roligt att HM i alla fall har lila och rosa t-shirts till killar, tråkigt för dem att måsta vara så svarta och grå! Tjejkläder får ju vara roligare och mer fest för ögat!

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen? Nej, det gör vi så sällan...

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer? Arvid är så stor att han kan hjälpa till, men tjejerna är för små ännu och länsar bara verktygslådan på skruvar, men det kommer!

    14. Övriga synpunkter! Jag vill att mina barn ska bli sedda som de individer de är och försöker se dem som just det. Jag är både stor och stark och snäll och mjuk, det ska de också få vara! ;-)
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Julle

    1. Pojke eller flicka? Pojke
    2. Har ditt barn nagellack? Nej. Inte jag heller.
    3. Har ditt barn dockor? En. Helt ointressant. Men han leker gärna bebis med gosedjuren sedan en tid tillbaka.
    4. Har ditt barn prinsesskrona? Nej
    5. Har ditt barn bilar? Ja och tåg, helikopter, flygplan... Han kan stå en halvtimme och kolla på en grävskopa på stan (en riktig alltså, i arbete). Hur kommer det sig? Gör tjejer det också).
    6. Har ditt barn riddarsaker? Nej
    7. Vilka färger dominerar barnets garderob? Ganska blandade färger. Mest blått, grönt och rött.
    8. Hjälper barnet till met maten? Ja, gärna! Skär korv och gurka i bitar och älskar att baka.
    9. Hjälper barnet till med tvätten? Han fixar både tvättmaskin och torktumlare helt på egen hand, bortsett från att ställa in temperaturen.
    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum? Ja
    11. Har ni ett plagg med spindelmannen? Ja
    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg? Nej. Bamse är poppis nu.
    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet? Jo, jag tycker det finns mycket bra att välja på.
    14. Övriga synpunkter! Jag tror förebilderna är väldigt viktiga. Jag vet en kille som är uppvuxen med ett socialt nätverk där många är homosexuella. Många män han känner bär nagellack och fjäderboa vid festliga tillfällen och det vill han också göra. Han är snart 7 år. När det gäller kläder och saker inbillar jag mig att jag skulle tycka det var jobbigare att ha döttrar för att många tjejgrejer är så fåniga (jag hade mest killkompisar som barn, spelade fotboll och var inte mycket för dockor och pärlplattor...) och för att småtjejer \"ska\" klä sig som tonåringar om man får tro t.ex. H&M-katalogen. Samtidigt måste man väl nästan ge barnen vad de vill ha, även om man tycker det är skit. Man vill ju inte att de ska bli mobbade.
    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen? Ja, med nöje
    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    O, ja!

  12. 6
    Julle 1. Pojke eller flicka? Pojke
    2. Har ditt barn nagellack? Nej. Inte jag heller.
    3. Har ditt barn dockor? En. Helt ointressant. Men han leker gärna bebis med gosedjuren sedan en tid tillbaka.
    4. Har ditt barn prinsesskrona? Nej
    5. Har ditt barn bilar? Ja och tåg, helikopter, flygplan... Han kan stå en halvtimme och kolla på en grävskopa på stan (en riktig alltså, i arbete). Hur kommer det sig? Gör tjejer det också).
    6. Har ditt barn riddarsaker? Nej
    7. Vilka färger dominerar barnets garderob? Ganska blandade färger. Mest blått, grönt och rött.
    8. Hjälper barnet till met maten? Ja, gärna! Skär korv och gurka i bitar och älskar att baka.
    9. Hjälper barnet till med tvätten? Han fixar både tvättmaskin och torktumlare helt på egen hand, bortsett från att ställa in temperaturen.
    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum? Ja
    11. Har ni ett plagg med spindelmannen? Ja
    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg? Nej. Bamse är poppis nu.
    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet? Jo, jag tycker det finns mycket bra att välja på.
    14. Övriga synpunkter! Jag tror förebilderna är väldigt viktiga. Jag vet en kille som är uppvuxen med ett socialt nätverk där många är homosexuella. Många män han känner bär nagellack och fjäderboa vid festliga tillfällen och det vill han också göra. Han är snart 7 år. När det gäller kläder och saker inbillar jag mig att jag skulle tycka det var jobbigare att ha döttrar för att många tjejgrejer är så fåniga (jag hade mest killkompisar som barn, spelade fotboll och var inte mycket för dockor och pärlplattor...) och för att småtjejer \"ska\" klä sig som tonåringar om man får tro t.ex. H&M-katalogen. Samtidigt måste man väl nästan ge barnen vad de vill ha, även om man tycker det är skit. Man vill ju inte att de ska bli mobbade.
    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen? Ja, med nöje
    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    O, ja!

  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Håller med

    KappAhl är för bedrövliga med sina pojkkläder!
  14. 7
    Håller med KappAhl är för bedrövliga med sina pojkkläder!
  15. åza
    #8

    och flick kläder

    Såg ett par jättetuffa, svarta mjukisbyxor där, vände på dem och på HELA benet var det en rosaglittrande katt *ryser*.

    Handlar faktiskt aldrig på kappal pga deras \"boys-girlsonly\" lappar.
  16. 8
    och flick kläder Såg ett par jättetuffa, svarta mjukisbyxor där, vände på dem och på HELA benet var det en rosaglittrande katt *ryser*.

    Handlar faktiskt aldrig på kappal pga deras \"boys-girlsonly\" lappar.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Milla med E & M svarar

    1. Pojke eller flicka?
    * Flicka

    2. Har ditt barn nagellack?
    * Nej. Kommer väl tids nog.

    3. Har ditt barn dockor?
    * Ja, absolut. Kåldockan Lilly och Dora, sen några som inte har några namn.

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    * Nope. Tids nog.....

    5. Har ditt barn bilar?
    * Ja, några. Sorgligt oanvända dock förutom av lillasyrran som ÄLSKAR bilar... Brio-tågbanan används dock flitigt. Även Elvira gillar att stå och titta på stora fordon som traktorer, lastbilar, grävmaskiner osv. - det tycker hon är coolt.

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    * Nej. Jag gillar inte våldsleksaker som svärd, pistoler osv osv.

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    * Rosa, rosa och rosa. Gärna med glittermotiv, kattungar, änglar, flickor osv. Elvira ÄLSKAR rosa och glitter så varför ska jag inte låta henne ha det då? Men hon har även supersnygga kläder från Primark i i England (superbilligt och superbra - rekommenderas) i färgerna brunt, lila och turkos.

    8. Hjälper barnet till met maten?
    * Nej. Men vi bakar ibland.

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    * Nej.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    * Ja, det är tänkt så.

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    * Nej. (finns inte i rosa, hi hi)

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    * Nej.

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    * Elvira äääälskar rosa så det passar henne utmärkt. Själv blir jag glad för lite variation. Fast jag reagerar egentligen inte så mycket på färger som på kläders passform. Jag skulle ALDRIG sätta på Elvira små tajta toppar, min dotter är ingen liten mini-prostituerad. Hon skulle heller aldrig få ha kläder med \"utmanande\" tryck, vilket är sorgligt vanligt på flickkläder.

    14. Övriga synpunkter!
    * Ibland tycker jag att det blir lite hets över att tjejer inte får vara tjejer, utan dom ska leka med killgrejer för att det ska vara bra. För egen del så går min gräns vid att erbjuda lite av varje, sen väljer hon själv - och då väljer hon oftast flick-grejer och det är helt ok för min del.

    sista frågorna svarar vi NEJ på.
  18. 9
    Milla med E & M svarar 1. Pojke eller flicka?
    * Flicka

    2. Har ditt barn nagellack?
    * Nej. Kommer väl tids nog.

    3. Har ditt barn dockor?
    * Ja, absolut. Kåldockan Lilly och Dora, sen några som inte har några namn.

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    * Nope. Tids nog.....

    5. Har ditt barn bilar?
    * Ja, några. Sorgligt oanvända dock förutom av lillasyrran som ÄLSKAR bilar... Brio-tågbanan används dock flitigt. Även Elvira gillar att stå och titta på stora fordon som traktorer, lastbilar, grävmaskiner osv. - det tycker hon är coolt.

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    * Nej. Jag gillar inte våldsleksaker som svärd, pistoler osv osv.

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    * Rosa, rosa och rosa. Gärna med glittermotiv, kattungar, änglar, flickor osv. Elvira ÄLSKAR rosa och glitter så varför ska jag inte låta henne ha det då? Men hon har även supersnygga kläder från Primark i i England (superbilligt och superbra - rekommenderas) i färgerna brunt, lila och turkos.

    8. Hjälper barnet till met maten?
    * Nej. Men vi bakar ibland.

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    * Nej.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    * Ja, det är tänkt så.

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    * Nej. (finns inte i rosa, hi hi)

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    * Nej.

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    * Elvira äääälskar rosa så det passar henne utmärkt. Själv blir jag glad för lite variation. Fast jag reagerar egentligen inte så mycket på färger som på kläders passform. Jag skulle ALDRIG sätta på Elvira små tajta toppar, min dotter är ingen liten mini-prostituerad. Hon skulle heller aldrig få ha kläder med \"utmanande\" tryck, vilket är sorgligt vanligt på flickkläder.

    14. Övriga synpunkter!
    * Ibland tycker jag att det blir lite hets över att tjejer inte får vara tjejer, utan dom ska leka med killgrejer för att det ska vara bra. För egen del så går min gräns vid att erbjuda lite av varje, sen väljer hon själv - och då väljer hon oftast flick-grejer och det är helt ok för min del.

    sista frågorna svarar vi NEJ på.
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10

    Svarar jag med!

    1. Pojke eller flicka?
    Flicka x 2

    2. Har ditt barn nagellack?
    Nej, tycker de är för små. Använder inte själv heller.

    3. Har ditt barn dockor?
    Ja, men bara lillasyster leker med dem

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    Ja, en älskad som de båda vill ha!

    5. Har ditt barn bilar?
    Ja, men inte så många och de används bara av lillasyster

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    Nej, inte en enda

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    Idas är mest lila och rosa. Wilmas mest rött, rosa och jeans

    8. Hjälper barnet till met maten?
    Ja, nästan jämt! (lite jobbigt med båda i köket! *pust*)

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    Ja, det händer. Ida lägger alltid smutsiga kläder i tvättkorgen och båda gillar att lassa i maskinen och hänga.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    Ja, Ida städar i princip själv. Wilma är lite för liten, men brukar vara med och \"hjälpa till\".

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    Nope

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    Ja, da har en tröja och Wilma två.

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    Att det är hemskt att det är så stereotypt redan från nyfödd!

    14. Övriga synpunkter!
    Tycker det är ännu värre att tjejkläder är så smååå och smala! Samma storlek för killar ör mycket större och lättare att röra sig i!
  20. 10
    Svarar jag med! 1. Pojke eller flicka?
    Flicka x 2

    2. Har ditt barn nagellack?
    Nej, tycker de är för små. Använder inte själv heller.

    3. Har ditt barn dockor?
    Ja, men bara lillasyster leker med dem

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    Ja, en älskad som de båda vill ha!

    5. Har ditt barn bilar?
    Ja, men inte så många och de används bara av lillasyster

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    Nej, inte en enda

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    Idas är mest lila och rosa. Wilmas mest rött, rosa och jeans

    8. Hjälper barnet till met maten?
    Ja, nästan jämt! (lite jobbigt med båda i köket! *pust*)

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    Ja, det händer. Ida lägger alltid smutsiga kläder i tvättkorgen och båda gillar att lassa i maskinen och hänga.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    Ja, Ida städar i princip själv. Wilma är lite för liten, men brukar vara med och \"hjälpa till\".

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    Nope

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    Ja, da har en tröja och Wilma två.

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    Att det är hemskt att det är så stereotypt redan från nyfödd!

    14. Övriga synpunkter!
    Tycker det är ännu värre att tjejkläder är så smååå och smala! Samma storlek för killar ör mycket större och lättare att röra sig i!
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11

    15 & 16

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    Nä, det vill inte pappa ha hjälp med än, men när de blir lite större kommer de absolut att få det!

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    Japps! Ida målade om huset i somras och båda älskar att skruva och meka!
  22. 11
    15 & 16 15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    Nä, det vill inte pappa ha hjälp med än, men när de blir lite större kommer de absolut att få det!

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    Japps! Ida målade om huset i somras och båda älskar att skruva och meka!
  23. Medlem sedan
    Mar 2002
    #12

    Ulrica svarar

    1. Pojke eller flicka?
    Båd ock
    2. Har ditt barn nagellack?
    När jag har så vill hon ha. Vidar har inte hajjat än.

    3. Har ditt barn dockor?
    Ja, men leker inte med dem... Vidar däremot bäddar och plockar med dem mer är H.

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    Njaeae... Mer en fe-krona som hon fått från USA. Används inte.

    5. Har ditt barn bilar?
    Vi har några med det är bara Vidar som leker med dem.

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    Nej

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    LILA för henne Blått/beige/grönt/rött/orange för Vidar

    8. Hjälper barnet till met maten?
    Ibland, mest Vidar

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    Ja, båda.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    Vi plockar upp tillsammans. H gillar inte dammsugen (läskig)

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    Nej

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    Nej

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    Färgerna okej, trycken är för killiga/tjejjiga man kunde vara lite mer neutral.

    14. Övriga synpunkter!
    Fram för mer unisexmode... killar kan också ha rosa!
  24. 12
    Ulrica svarar 1. Pojke eller flicka?
    Båd ock
    2. Har ditt barn nagellack?
    När jag har så vill hon ha. Vidar har inte hajjat än.

    3. Har ditt barn dockor?
    Ja, men leker inte med dem... Vidar däremot bäddar och plockar med dem mer är H.

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    Njaeae... Mer en fe-krona som hon fått från USA. Används inte.

    5. Har ditt barn bilar?
    Vi har några med det är bara Vidar som leker med dem.

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    Nej

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    LILA för henne Blått/beige/grönt/rött/orange för Vidar

    8. Hjälper barnet till met maten?
    Ibland, mest Vidar

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    Ja, båda.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    Vi plockar upp tillsammans. H gillar inte dammsugen (läskig)

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    Nej

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    Nej

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    Färgerna okej, trycken är för killiga/tjejjiga man kunde vara lite mer neutral.

    14. Övriga synpunkter!
    Fram för mer unisexmode... killar kan också ha rosa!
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13

    å 15 + 16

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    Nej
    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    O ja... jättekul att skruva och fixa.
  26. 13
    å 15 + 16 15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    Nej
    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    O ja... jättekul att skruva och fixa.
  27. Medlem sedan
    Nov 2002
    #14

    Kul enkät =)

    1. Pojke eller flicka?
    ---Flicka

    2. Har ditt barn nagellack?
    --- Nej

    3. Har ditt barn dockor?
    --- Japp

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    --- Ja, men den används aldrig

    5. Har ditt barn bilar?
    --- Japp

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    --- Ja

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    --- Svart, blå och möjligen röd

    8. Hjälper barnet till met maten?
    --- Ja, hon river framför allt morot och frågar om allt ;)

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    --- Ja, sätter alltid igång maskinen

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    --- Ja, varje kväll innan läggdags

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    --- Ja, strumpbyxor och strumpor, men tyvärr ingen tröja

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    --- Ja, trosor

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    --- Den som söker finner ;)

    14. Övriga synpunkter!
    --- Vår familj har inte de vanliga könsrollerna - maken har hand om både matlagning och tvätt. Jag städar (utom nu när jag är höggravid).

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    --- Det gör ingen i vår familj ;)

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    --- O ja! Senast lärde hon sig att lägga klickgolv.
  28. 14
    Kul enkät =) 1. Pojke eller flicka?
    ---Flicka

    2. Har ditt barn nagellack?
    --- Nej

    3. Har ditt barn dockor?
    --- Japp

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    --- Ja, men den används aldrig

    5. Har ditt barn bilar?
    --- Japp

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    --- Ja

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    --- Svart, blå och möjligen röd

    8. Hjälper barnet till met maten?
    --- Ja, hon river framför allt morot och frågar om allt ;)

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    --- Ja, sätter alltid igång maskinen

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    --- Ja, varje kväll innan läggdags

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    --- Ja, strumpbyxor och strumpor, men tyvärr ingen tröja

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    --- Ja, trosor

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    --- Den som söker finner ;)

    14. Övriga synpunkter!
    --- Vår familj har inte de vanliga könsrollerna - maken har hand om både matlagning och tvätt. Jag städar (utom nu när jag är höggravid).

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    --- Det gör ingen i vår familj ;)

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    --- O ja! Senast lärde hon sig att lägga klickgolv.
  29. Medlem sedan
    May 2002
    #15

    Lili m clara

    1. Pojke eller flicka?
    Flicka
    2. Har ditt barn nagellack?
    Nope
    3. Har ditt barn dockor?
    Flera
    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    Nope
    5. Har ditt barn bilar?
    Flera, men leker ej med dem. Frälst i sin tågbana dock.
    6. Har ditt barn riddarsaker?
    Nope.
    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    Rött och rosa.
    8. Hjälper barnet till met maten?
    Japp
    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    Japp
    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    Nope
    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    Nope
    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    Nope
    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    Könsstereotypa. Saknar rosa kläder utan rysch-pysch, saknar kläder från killavdelningen utan monsterlogos osv.
    14. Övriga synpunkter!

  30. 15
    Lili m clara 1. Pojke eller flicka?
    Flicka
    2. Har ditt barn nagellack?
    Nope
    3. Har ditt barn dockor?
    Flera
    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    Nope
    5. Har ditt barn bilar?
    Flera, men leker ej med dem. Frälst i sin tågbana dock.
    6. Har ditt barn riddarsaker?
    Nope.
    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    Rött och rosa.
    8. Hjälper barnet till met maten?
    Japp
    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    Japp
    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    Nope
    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    Nope
    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    Nope
    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    Könsstereotypa. Saknar rosa kläder utan rysch-pysch, saknar kläder från killavdelningen utan monsterlogos osv.
    14. Övriga synpunkter!

  31. Medlem sedan
    Jan 2002
    #16

    Svarar själv


    1. Pojke eller flicka?
    *** Flicka

    2. Har ditt barn nagellack?
    *** Ja, på dagis hade alla fått nagellack en dag och Mika önskade sig i julklapp och fick av sin moster.

    3. Har ditt barn dockor?
    *** Ja 2, som inte leks något med.

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    *** Den pajjade, men hon har ett diadem med sjäja som funkar som \"prinsessoutfit\".

    5. Har ditt barn bilar?
    *** Ja, dessa leks det ordentligt med, mest ställs dom i rader och stapals på varandra.

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    *** Ja, hon har fastnat ordentligt i detta med riddare efter att ha kollat på Shrek och De tre musketörerna, vi jagar drakar och räddar prinsessor och åsnor varje dag.

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    *** Jag får ofta leta i 3 affärer för att hitta ett enda plagg som jag gillar, kläderna är antingen är för gulliga, för tuffa eller opraktiska. Mika har iaf mest brunt, mörklila, svart och jeans i sin garderob

    8. Hjälper barnet till met maten?
    *** Ja! Hon skalar morot och vitlök, skär gurka och korv, häller grädde, kryddar, rör och knäcker ägg. Hon älskar att laga mat!

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    *** Ja. Lägger i och plockar ur maskinen, hänger sina trosor och strumpor på ett eget litet torkställ.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    *** Ja. Detta har blivit mer o mer viktigt de senaste dagarna och hon plockar upp efter sig överallt och vill att vi ska städa därinne tillsammans. det blir ju så mycket roligare att leka där då.

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    *** Ja en tröja. Mika pratade massor om sin kompis Kevin på dagis som hade en spindelmannendräkt som hon oxå ville ha, då trollade mamman fram en tröja som hon fått ärva av mina småbrorsor och lyckan var total!

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    *** Trosor

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    *** Eftersom jag skarpt ogillar rosa och detaljer som volanger och sånt har jag det lite svårt att hitta saker på tjejavdelningen, oftast så är de kläder jag gillar där redan slut i Mikas storlek så jag får leta på killavdelningen istället.Jag efterlyser helt klart kläder i glada fina basfärger som passar båda könen bättre. Kedjornas basrandiga sortiment tycker jag är jättefina, men som sagt ofta urplockade om man inte är ute snabbt som ögat. Jag förbjuder inte rosa tjejiga kläder, men uppmuntrar det definitivt inte.

    14. Övriga synpunkter!

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    *** Ja. Hon häger i bilen iaf när pappa städar allt skrot som mamman har kastat på golvet i baksätet... =)

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    *** Oja, detta är det bästa, att t ex få hjälpa mamma att skruva ihop en pryl med skruvdragaren eller stå på stegen och skicka mejslar till pappa när man byter lampa...
  32. 16
    Svarar själv
    1. Pojke eller flicka?
    *** Flicka

    2. Har ditt barn nagellack?
    *** Ja, på dagis hade alla fått nagellack en dag och Mika önskade sig i julklapp och fick av sin moster.

    3. Har ditt barn dockor?
    *** Ja 2, som inte leks något med.

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    *** Den pajjade, men hon har ett diadem med sjäja som funkar som \"prinsessoutfit\".

    5. Har ditt barn bilar?
    *** Ja, dessa leks det ordentligt med, mest ställs dom i rader och stapals på varandra.

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    *** Ja, hon har fastnat ordentligt i detta med riddare efter att ha kollat på Shrek och De tre musketörerna, vi jagar drakar och räddar prinsessor och åsnor varje dag.

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    *** Jag får ofta leta i 3 affärer för att hitta ett enda plagg som jag gillar, kläderna är antingen är för gulliga, för tuffa eller opraktiska. Mika har iaf mest brunt, mörklila, svart och jeans i sin garderob

    8. Hjälper barnet till met maten?
    *** Ja! Hon skalar morot och vitlök, skär gurka och korv, häller grädde, kryddar, rör och knäcker ägg. Hon älskar att laga mat!

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    *** Ja. Lägger i och plockar ur maskinen, hänger sina trosor och strumpor på ett eget litet torkställ.

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    *** Ja. Detta har blivit mer o mer viktigt de senaste dagarna och hon plockar upp efter sig överallt och vill att vi ska städa därinne tillsammans. det blir ju så mycket roligare att leka där då.

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    *** Ja en tröja. Mika pratade massor om sin kompis Kevin på dagis som hade en spindelmannendräkt som hon oxå ville ha, då trollade mamman fram en tröja som hon fått ärva av mina småbrorsor och lyckan var total!

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    *** Trosor

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    *** Eftersom jag skarpt ogillar rosa och detaljer som volanger och sånt har jag det lite svårt att hitta saker på tjejavdelningen, oftast så är de kläder jag gillar där redan slut i Mikas storlek så jag får leta på killavdelningen istället.Jag efterlyser helt klart kläder i glada fina basfärger som passar båda könen bättre. Kedjornas basrandiga sortiment tycker jag är jättefina, men som sagt ofta urplockade om man inte är ute snabbt som ögat. Jag förbjuder inte rosa tjejiga kläder, men uppmuntrar det definitivt inte.

    14. Övriga synpunkter!

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    *** Ja. Hon häger i bilen iaf när pappa städar allt skrot som mamman har kastat på golvet i baksätet... =)

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    *** Oja, detta är det bästa, att t ex få hjälpa mamma att skruva ihop en pryl med skruvdragaren eller stå på stegen och skicka mejslar till pappa när man byter lampa...
  33. Medlem sedan
    Jan 2002
    #17

    Fast...

    det är lite såhär jag känner, att egentligen borde fler pappor ha fjäderboa och nagellack när de ska på fest! Så att allt blev okey, så småningom...

    Att killar kunde få komma till skolan med nagellack 7 år gamla och inte känna att de måste spela fotboll på rasten för att passa in och att tjejer kan få komma till skolan i baggybrallor och T-shirt och spela fotboll utan att bli utfnittrad av de rosa flickorna.

  34. 17
    Fast... det är lite såhär jag känner, att egentligen borde fler pappor ha fjäderboa och nagellack när de ska på fest! Så att allt blev okey, så småningom...

    Att killar kunde få komma till skolan med nagellack 7 år gamla och inte känna att de måste spela fotboll på rasten för att passa in och att tjejer kan få komma till skolan i baggybrallor och T-shirt och spela fotboll utan att bli utfnittrad av de rosa flickorna.

  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    Åsa med Loke svarar

    1. Pojke eller flicka?
    # Pojke

    2. Har ditt barn nagellack?
    # Nej men han skulle få om han ville

    3. Har ditt barn dockor?
    # Ja

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    # Nej, men kungakrona

    5. Har ditt barn bilar?
    # Ja

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    # Japp

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    # Blått (jeans) o rött

    8. Hjälper barnet till met maten?
    # Ja, nästan varje dag

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    # Ja, men mindre nu när vi inte går till tvättstugan (har köpt egen)

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    # Ja, ibland

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    # Ja...

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    # Nej, men med Pippi :-)

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    # Hemska! Allt är så stereotypt o min kille älskar fina färger.

    14. Övriga synpunkter!
    # Loke har en blå tyllkjol (likadan som bästa kompisen Tilde) som han gjorde succé med på Hoppis o Skuttis. Han var så himla stolt! Gången efter hade flera små killar också kjol på sig.

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    # Ja, han gillar att hjälpa till

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    # Japp, som sagt han gillar att vara med i allt vi gör o hjälpa till
  36. 18
    Åsa med Loke svarar 1. Pojke eller flicka?
    # Pojke

    2. Har ditt barn nagellack?
    # Nej men han skulle få om han ville

    3. Har ditt barn dockor?
    # Ja

    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    # Nej, men kungakrona

    5. Har ditt barn bilar?
    # Ja

    6. Har ditt barn riddarsaker?
    # Japp

    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    # Blått (jeans) o rött

    8. Hjälper barnet till met maten?
    # Ja, nästan varje dag

    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    # Ja, men mindre nu när vi inte går till tvättstugan (har köpt egen)

    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    # Ja, ibland

    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    # Ja...

    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    # Nej, men med Pippi :-)

    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    # Hemska! Allt är så stereotypt o min kille älskar fina färger.

    14. Övriga synpunkter!
    # Loke har en blå tyllkjol (likadan som bästa kompisen Tilde) som han gjorde succé med på Hoppis o Skuttis. Han var så himla stolt! Gången efter hade flera små killar också kjol på sig.

    15. Hjälper barnet till att fixa/städa bilen?
    # Ja, han gillar att hjälpa till

    16. Hjälper barnet till med skruv/såg/målargrejer?
    # Japp, som sagt han gillar att vara med i allt vi gör o hjälpa till
  37. Medlem sedan
    Mar 2002
    #19

    Intressant enkät!

    Jag knycker den och flyttar den till oktobergruppen omedelbums, det ska bli intressant att läsa svaren både här och där!
  38. 19
    Intressant enkät! Jag knycker den och flyttar den till oktobergruppen omedelbums, det ska bli intressant att läsa svaren både här och där!
  39. Anne-Li m Alva
    #20

    Mina svar

    1. Pojke eller flicka?
    - Flicka. Hon har två systrar och svaren är ung samma för dem.
    2. Har ditt barn nagellack?
    - Hon fick ett i julklapp.
    3. Har ditt barn dockor?
    - Ja hon har några stycken.
    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    - Nej.
    5. Har ditt barn bilar?
    - Ja.
    6. Har ditt barn riddarsaker?
    - Nej. Vi gav nyss bort en stor riddarborg till kusinerna eftersom den stod och samlade damm.
    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    - Rosa, rött och blått.
    8. Hjälper barnet till met maten?
    - Ja.
    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    - Nej.
    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    - Ja.
    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    - Nej.
    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    - Nej.
    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    - Ok
    14. Övriga synpunkter!
    - Visst är det trist med en så tydlig uppdelning av kill- och tjejkläder. Jag tycker att det finns fler praktiska plagg på killavdelningen, tjejernas är oftast tightare. Eftersom vi ärver en del killkläder finns det ganska mycket sånt i Alvas garderob men när hon väljer fritt blir det nuförtiden mest rosa och rött.
  40. 20
    Mina svar 1. Pojke eller flicka?
    - Flicka. Hon har två systrar och svaren är ung samma för dem.
    2. Har ditt barn nagellack?
    - Hon fick ett i julklapp.
    3. Har ditt barn dockor?
    - Ja hon har några stycken.
    4. Har ditt barn prinsesskrona?
    - Nej.
    5. Har ditt barn bilar?
    - Ja.
    6. Har ditt barn riddarsaker?
    - Nej. Vi gav nyss bort en stor riddarborg till kusinerna eftersom den stod och samlade damm.
    7. Vilka färger dominerar barnets garderob?
    - Rosa, rött och blått.
    8. Hjälper barnet till met maten?
    - Ja.
    9. Hjälper barnet till med tvätten?
    - Nej.
    10. Städar barnet (med hjälp) sitt eget rum?
    - Ja.
    11. Har ni ett plagg med spindelmannen?
    - Nej.
    12. Har ni ett plagg med Mimmi Pigg?
    - Nej.
    13. Vad tycker du om färgerna på barnkläder i allmänhet?
    - Ok
    14. Övriga synpunkter!
    - Visst är det trist med en så tydlig uppdelning av kill- och tjejkläder. Jag tycker att det finns fler praktiska plagg på killavdelningen, tjejernas är oftast tightare. Eftersom vi ärver en del killkläder finns det ganska mycket sånt i Alvas garderob men när hon väljer fritt blir det nuförtiden mest rosa och rött.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Jag gör en enkät nu på studs...Ego enkät
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 20:56
  2. Lånad enkät: Liten enkät om ettåringarna
    By seife in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 11:52
  3. Inte så flickigt nattlinne?
    By Karin m I&O in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 10:08
  4. **Enkät**
    By Zarios in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 10:24
  5. Kan man ha för flickigt rum?
    By johanna in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 16:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar