Kuddens vara eller icke vara?!
_0508 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Kuddens vara eller icke vara?!

    Hej!

    Vet faktiskt inte vad de senaste rekommendationerna är angående anv. av kudde till spädisar.

    Hur har ni det? Använder er spädis kudde när de sover?
    Stina gör det inte.

  2. 1
    Kuddens vara eller icke vara?! Hej!

    Vet faktiskt inte vad de senaste rekommendationerna är angående anv. av kudde till spädisar.

    Hur har ni det? Använder er spädis kudde när de sover?
    Stina gör det inte.

  3. Stina m Moa och Petter
    #2

    Är inte säker

    Petter sover ju på mage så vi har ingen kudde. Tror att man rekommenderar en ganska platt kudde mest för huvudformens skull. De ska dock ligga med axelpartiet på kudden också (gäller även om de ligger på sidan).
  4. 2
    Är inte säker Petter sover ju på mage så vi har ingen kudde. Tror att man rekommenderar en ganska platt kudde mest för huvudformens skull. De ska dock ligga med axelpartiet på kudden också (gäller även om de ligger på sidan).
  5. Joppi m Kristin o Oskar
    #3

    Oskar sover på kudde

    Har just bytt från den superplatta till den med lite höjd. Och i natt sov han bättre än han nånsin gjort. Om det var kudden eller inte vet jag inte men jag bytte ut kudde och täcke igår. Så nu sover han med spjälsängstäcket. Min lilla goa unge!
  6. 3
    Oskar sover på kudde Har just bytt från den superplatta till den med lite höjd. Och i natt sov han bättre än han nånsin gjort. Om det var kudden eller inte vet jag inte men jag bytte ut kudde och täcke igår. Så nu sover han med spjälsängstäcket. Min lilla goa unge!
  7. Medlem sedan
    Oct 1998
    #4

    Oliver brukar ha kudde....

    ...men ibland händer det att han ligger direkt på madrassen. Han verkar dock sova bättre med kudde så det gäller att inte glömma den (vid förflyttningar nattetid).
  8. 4
    Oliver brukar ha kudde.... ...men ibland händer det att han ligger direkt på madrassen. Han verkar dock sova bättre med kudde så det gäller att inte glömma den (vid förflyttningar nattetid).
  9. Medlem sedan
    Mar 2005
    #5

    Fick info.

    redan vid hemkomsten från bb att barnen skall sova på en lite tjockare kudde för huvudformens skull och som ni skriver så skall skulderbladen oxå vila på kudden, fick även en brochyr från bvc där det stod om det (om de ligger kvar så! våra ligger oftast nedom kudden innan morgonen & då har jag flyttat upp dem någon gång under natten.)Nu så sover de på en vanlig kudde i spjälsängen.
    //Kicki
  10. 5
    Fick info. redan vid hemkomsten från bb att barnen skall sova på en lite tjockare kudde för huvudformens skull och som ni skriver så skall skulderbladen oxå vila på kudden, fick även en brochyr från bvc där det stod om det (om de ligger kvar så! våra ligger oftast nedom kudden innan morgonen & då har jag flyttat upp dem någon gång under natten.)Nu så sover de på en vanlig kudde i spjälsängen.
    //Kicki
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6

    i början

    använde jag en tunn kudde ... sen nu sen han blev 2 månader så har jag fått fixa iordning som en specialmadrass till honom bestående av en tunn kudde som han ligger på.. sen hans spjälsängskudde... en filt över det... och sen en mjuk \"dunkudde\" (inte riktigt dun i den) över den... nu när han är så täppt i näsan...
    Men nu eftersom han lärt sig att rulla över på mage så har jag tagit bort den mjuka kudden..
  12. 6
    i början använde jag en tunn kudde ... sen nu sen han blev 2 månader så har jag fått fixa iordning som en specialmadrass till honom bestående av en tunn kudde som han ligger på.. sen hans spjälsängskudde... en filt över det... och sen en mjuk \"dunkudde\" (inte riktigt dun i den) över den... nu när han är så täppt i näsan...
    Men nu eftersom han lärt sig att rulla över på mage så har jag tagit bort den mjuka kudden..
  13. Medlem sedan
    Dec 2004
    #7

    Vår bvc säger...

    ...på bvc här säger de en kudde med lite höjd + så stor att axelpartiet också ska vila på kudden för att avlasta. OBS - detta om barnet sover på rygg vilket Viggo gör. Om barnet sover på mage ska man inte ha kudde har jag hört.
  14. 7
    Vår bvc säger... ...på bvc här säger de en kudde med lite höjd + så stor att axelpartiet också ska vila på kudden för att avlasta. OBS - detta om barnet sover på rygg vilket Viggo gör. Om barnet sover på mage ska man inte ha kudde har jag hört.
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    Kudde

    har Lea i sin säng, meen den blir kvar där när hon kommer över till oss på natten. Det är en lite tjockare och sen en tunn över.
    Ivagnen har hon ingen iallafall. och där sover hon dagtid.
  16. 8
    Kudde har Lea i sin säng, meen den blir kvar där när hon kommer över till oss på natten. Det är en lite tjockare och sen en tunn över.
    Ivagnen har hon ingen iallafall. och där sover hon dagtid.
  17. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9

    Kudde

    vi körde utan kudde de första månaderna men eftersom godingen sover på rygg så blev han lite platt i skallen. BVC tanten rekommenderade då att vi skulle börja med kudde, nu har huvudet fått en fin form igen. Tror ni att vi kände oss som dåliga föräldrar ett tag.....ja ja tur att den skadan gick att reparera.

    Kram kram
  18. 9
    Kudde vi körde utan kudde de första månaderna men eftersom godingen sover på rygg så blev han lite platt i skallen. BVC tanten rekommenderade då att vi skulle börja med kudde, nu har huvudet fått en fin form igen. Tror ni att vi kände oss som dåliga föräldrar ett tag.....ja ja tur att den skadan gick att reparera.

    Kram kram
  19. Medlem sedan
    Sep 1999
    #10

    Precis som alla skriver

    så ska man ha kudde för att avlasta bebisens huvud den första tiden. Detta för att den mjuka lilla skallen inte ska bli skev.
    När de sedan börjar rulla runt själva i sängen så får man väl omvärdera detta lite. De ska ju helst inte trassla in sig alltför mycket. Nu är de ju också stora nog att orka lyfta huvudet och ändra ställning.

    Jag har en jätteplatt kudde till Linnea i spjälisen nu när hon vänder sig. I vår säng har hon en lite större kudde, men om hon absolut vill över på mage i vår säng så tar jag bort den helt.
    Kramar
  20. 10
    Precis som alla skriver så ska man ha kudde för att avlasta bebisens huvud den första tiden. Detta för att den mjuka lilla skallen inte ska bli skev.
    När de sedan börjar rulla runt själva i sängen så får man väl omvärdera detta lite. De ska ju helst inte trassla in sig alltför mycket. Nu är de ju också stora nog att orka lyfta huvudet och ändra ställning.

    Jag har en jätteplatt kudde till Linnea i spjälisen nu när hon vänder sig. I vår säng har hon en lite större kudde, men om hon absolut vill över på mage i vår säng så tar jag bort den helt.
    Kramar
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11

    Caroline hade

    en jättetunn och liten först. Sen har det blivit en lite större. Det var mycket funderingar med just det här när Pontus var liten minns jag. Vi använder kudde och Caroline sover på rygg (än så länge) - när hon vaknar så brukar hon vända sig till mage.

    Kramar
  22. 11
    Caroline hade en jättetunn och liten först. Sen har det blivit en lite större. Det var mycket funderingar med just det här när Pontus var liten minns jag. Vi använder kudde och Caroline sover på rygg (än så länge) - när hon vaknar så brukar hon vända sig till mage.

    Kramar
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12

    Tack för era svar..

    det verkar som om övervägande spädisar sover på kudde och att de \"ska\" göra det. Jag får nog ta och köpa mig en liten en. Även fast hon inte haft någon kudde, så har det hennes huvud inte blivit platt....

    Hoppas kudden kan införa så hon sover hela nätterna, tror inte det.. men man kan väl få vara hoppfull! :-)

    *kram*

  24. 12
    Tack för era svar.. det verkar som om övervägande spädisar sover på kudde och att de \"ska\" göra det. Jag får nog ta och köpa mig en liten en. Även fast hon inte haft någon kudde, så har det hennes huvud inte blivit platt....

    Hoppas kudden kan införa så hon sover hela nätterna, tror inte det.. men man kan väl få vara hoppfull! :-)

    *kram*

  25. Medlem sedan
    Mar 2004
    #13

    Har kudde...

    och har haft sedan Robin var nyfödd. Fast å andra sidan har han ju bara sovit spjälisen i någon månads tid och det är bara då han använt kudden (tidigare sov han ju där bara någon natt då och då). Han vänder sig ju inte själv ännu så det är en lite tjockare mjuk kudde som han ligger med både huvud och axlar på.
  26. 13
    Har kudde... och har haft sedan Robin var nyfödd. Fast å andra sidan har han ju bara sovit spjälisen i någon månads tid och det är bara då han använt kudden (tidigare sov han ju där bara någon natt då och då). Han vänder sig ju inte själv ännu så det är en lite tjockare mjuk kudde som han ligger med både huvud och axlar på.

Liknande trådar

  1. Ang nedladdningens vara eller icke vara.
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 15:02
  2. kommentarsfältens vara eller icke vara
    By cogito in forum Politik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 10:46
  3. Mobiltelefonens vara eller icke vara?
    By camlind in forum Stora barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 22:20
  4. Nappens vara eller icke vara...
    By thuja in forum _0607 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 22:02
  5. listans vara eller icke vara
    By Kerstin in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 20:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar