orolig för barnets vikt?
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Jun 1998
    #1

    orolig för barnets vikt?

    min son på snart 7 år som är extremt födoämnesallergisk(men som äter enbart det han tål) är så mager. Man börjar se revbenen på han. I o med att han har sin autism så har han massa matfobier också. Han väger nu 18 kg o är väl ca 110 cm lång eller något längre. Han är väldigt smal nu.Äter inte mycket alls. Behöver råd från andra med samma problem.
  2. 1
    orolig för barnets vikt? min son på snart 7 år som är extremt födoämnesallergisk(men som äter enbart det han tål) är så mager. Man börjar se revbenen på han. I o med att han har sin autism så har han massa matfobier också. Han väger nu 18 kg o är väl ca 110 cm lång eller något längre. Han är väldigt smal nu.Äter inte mycket alls. Behöver råd från andra med samma problem.
  3. Fredetta
    #2

    Samma här...

    oroar mig också en del eftersom Fredde är ganska mager för sin längd (han är 8 år, 143 cm lång och väger knappt 30 kg). Jag ger honom sån mat jag vet att han gillar och brer gärna på extra smör på frukostmackorna. Jag har köpt Semper Energi på apoteket för att blanda i frukostchokladen när jag märker att han äter sämre än vanligt. Så länge han inte går ner i vikt kommer jag att ta det lugnt men om det går åt det hållet får vi nog kontakta en dietist.
  4. 2
    Samma här... oroar mig också en del eftersom Fredde är ganska mager för sin längd (han är 8 år, 143 cm lång och väger knappt 30 kg). Jag ger honom sån mat jag vet att han gillar och brer gärna på extra smör på frukostmackorna. Jag har köpt Semper Energi på apoteket för att blanda i frukostchokladen när jag märker att han äter sämre än vanligt. Så länge han inte går ner i vikt kommer jag att ta det lugnt men om det går åt det hållet får vi nog kontakta en dietist.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Semper energi

    är suveränt om man behöver öka på vikten men är känslig för smak och luktupplevelser utöver det vanliga, vilket de flesta med autism är. Det varken smakar, syns eller luktar.

    Pulvret kan du blanda i oboy, mjölk, saft, baka bröd med det, röra ned i den vanliga maten, mm.

    Jag har haft samma problem som du med Liv som är väldigt petig med maten och vägde för lite, hon har dock ingen allergi. Hur som helst så har hon nu börjat gå upp i vikt!!!

    Rekomenderar verkligen ett försök med detta energitillskottet. Du kan få det utskrivet på livsmedelsanvisning också. Har du provat med näringsdryck föresten?

  6. 3
    Semper energi är suveränt om man behöver öka på vikten men är känslig för smak och luktupplevelser utöver det vanliga, vilket de flesta med autism är. Det varken smakar, syns eller luktar.

    Pulvret kan du blanda i oboy, mjölk, saft, baka bröd med det, röra ned i den vanliga maten, mm.

    Jag har haft samma problem som du med Liv som är väldigt petig med maten och vägde för lite, hon har dock ingen allergi. Hur som helst så har hon nu börjat gå upp i vikt!!!

    Rekomenderar verkligen ett försök med detta energitillskottet. Du kan få det utskrivet på livsmedelsanvisning också. Har du provat med näringsdryck föresten?

  7. Medlem sedan
    Jan 1998
    #4

    Vad är näringsdryck?

    I mitt fall är det normalstörda storasyster som har problem med mat (mer problem än de andra, vill säga). Pulver i O\'boy skulle kanske funka, men vad är näringsdryck?
  8. 4
    Vad är näringsdryck? I mitt fall är det normalstörda storasyster som har problem med mat (mer problem än de andra, vill säga). Pulver i O\'boy skulle kanske funka, men vad är näringsdryck?
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Näringsdryck

    är en högkaloridryck med vitaminer och allt man behöver för att överleva i små tätraförpackningar. De finns på apoteket och kan vara ett komplement till vanliga kosten eller helt ersätta vanlig kost. De som av någon anledning inte kan äta och svälja vanlig mat får näringsdryck istället.

    Min son dricker sådana morgon och kväll till frukost och kvällsfika för att hålla vikten. De finns i olika smaker och är ungefär som milkshake, fast inte lika goda. Ett tips är att hälla upp en näringsdryck i ett glas och klicka i lite glass, då blir det smaskigare och dessutom ännu mer energirik.

    Näringsdryckerna är väldigt dyra så man ska se till att få de på livsmedelanvisning av sin läkare.

    Fördelen med semper energi är att det inte smakar något så det kan man smyga ned i maten utan att det märks men om man får sitt barn att dricka näringsdrycker så är det bättre.
  10. 5
    Näringsdryck är en högkaloridryck med vitaminer och allt man behöver för att överleva i små tätraförpackningar. De finns på apoteket och kan vara ett komplement till vanliga kosten eller helt ersätta vanlig kost. De som av någon anledning inte kan äta och svälja vanlig mat får näringsdryck istället.

    Min son dricker sådana morgon och kväll till frukost och kvällsfika för att hålla vikten. De finns i olika smaker och är ungefär som milkshake, fast inte lika goda. Ett tips är att hälla upp en näringsdryck i ett glas och klicka i lite glass, då blir det smaskigare och dessutom ännu mer energirik.

    Näringsdryckerna är väldigt dyra så man ska se till att få de på livsmedelanvisning av sin läkare.

    Fördelen med semper energi är att det inte smakar något så det kan man smyga ned i maten utan att det märks men om man får sitt barn att dricka näringsdrycker så är det bättre.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Fast

    semper energi innehåller mjölk och det tål ju inte incis son. Jag föreslår att dietist och receptbelagda näringsdrycker.
  12. 6
    Fast semper energi innehåller mjölk och det tål ju inte incis son. Jag föreslår att dietist och receptbelagda näringsdrycker.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7

    ojdå

    ja då kanske det inte var ett så bra råd.

    Ursäkta.

  14. 7
    ojdå ja då kanske det inte var ett så bra råd.

    Ursäkta.

  15. Mamicka
    #8

    Kanske en onödig kommentar, men

    är han verkligen bara kring 110 cm? Det låter nämligen väldigt lite för en 7-åring och vikten låter inte så låg i förhållande till hans längd i så fall. Min treåring är nämligen nästan 110 cm och väger knappt 18 kg och är ganska normal, kanske åt det smala hållet men inte så att man reagerar.
  16. 8
    Kanske en onödig kommentar, men är han verkligen bara kring 110 cm? Det låter nämligen väldigt lite för en 7-åring och vikten låter inte så låg i förhållande till hans längd i så fall. Min treåring är nämligen nästan 110 cm och väger knappt 18 kg och är ganska normal, kanske åt det smala hållet men inte så att man reagerar.
  17. Marlene
    #9

    våra gammlingar som

    inte kan äta vanlig kost får flytande kost +näringsdryck. Visst kanske man skulle överleva på näringsdryck men jag är tveksam till att det är tänkt att man ska leva på enbart näringsdryck. Jag jobabr som vårdbiträde inom äldreomsorgen.
  18. 9
    våra gammlingar som inte kan äta vanlig kost får flytande kost +näringsdryck. Visst kanske man skulle överleva på näringsdryck men jag är tveksam till att det är tänkt att man ska leva på enbart näringsdryck. Jag jobabr som vårdbiträde inom äldreomsorgen.
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Men det kunde ju

    inte du veta.
  20. 10
    Men det kunde ju inte du veta.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11

    Men det var väldigt

    vad det var besvärligt.

    Naturligtvis så tycker jag inte att man ska låta bli att ge sina barn mat, vad jag sa var att de innehåller allt som man behöver för att överleva och så är det faktiskt. Det finns även olika sorters näringsdrycker som innehåller olika mycket vitaminer, mineraler och kalorier.

    Om man står i den situation som vi gjort att vår dotter inte åt mat och gick ned i vikt så har man inget annat val än att ge det som hon faktiskt åt och då preparerat med så mycket kalorier som det bara gick. I vissa situationer i livet (och då speciellt om man är funktionshindrad) så har man inte råd att ha värderingar utifrån ett standardperspektiv för tillvaron utgår inte ifrån standarden.

    Har man barn som äter så mycket som de behöver ska man naturligtvis inte ge vare sig energipulver eller näringsdrycker.

    Upplysningen om att du jobbar som vårdbiträde inom äldrevården var ju trevlig men jag förstår inte vad det har med det här att göra.

    Ber om ursäkt för att jag beskriver dessa näringskomplement i kanske allt för positiva ordalag.

  22. 11
    Men det var väldigt vad det var besvärligt.

    Naturligtvis så tycker jag inte att man ska låta bli att ge sina barn mat, vad jag sa var att de innehåller allt som man behöver för att överleva och så är det faktiskt. Det finns även olika sorters näringsdrycker som innehåller olika mycket vitaminer, mineraler och kalorier.

    Om man står i den situation som vi gjort att vår dotter inte åt mat och gick ned i vikt så har man inget annat val än att ge det som hon faktiskt åt och då preparerat med så mycket kalorier som det bara gick. I vissa situationer i livet (och då speciellt om man är funktionshindrad) så har man inte råd att ha värderingar utifrån ett standardperspektiv för tillvaron utgår inte ifrån standarden.

    Har man barn som äter så mycket som de behöver ska man naturligtvis inte ge vare sig energipulver eller näringsdrycker.

    Upplysningen om att du jobbar som vårdbiträde inom äldrevården var ju trevlig men jag förstår inte vad det har med det här att göra.

    Ber om ursäkt för att jag beskriver dessa näringskomplement i kanske allt för positiva ordalag.

  23. Sara m IsisAlvina&Villemo
    #12

    Precis

    Min äldsta dotter är drygt 5 år och är kanske 108 cm och väger ca 16,5 kg, visst är hon smal men inte för smal. Det kan ju såklart vara helt normalt att vara 110 cm vid 7 års ålder, man ligger väl omkring den nedersta kurvan då och då tycker jag att 18 kg låter som rätt proportionerligt till den längden. På så pass små barn är det helt normalt att revbenen syns lite, hellre det än åt andra hållet så länge de har energi och mår bra.

    Svårt med både allergier och autism, då är det inte lätt att hitta sätt att få i barnet mer energi... min dotter som är åt Aspergershållet (ingen diagnos), inte den älsta utan 3,5-åringen, har mjölkallergi och är lite småkinkig med mat men inte så att det innebär några större problem. Hon är normalviktig (runt 100 cm/15 kg). Men jag förstår att allergin försvårar för er, ibland gör det det för oss också. Tyvärr kan jag inte ge några tips utan att veta vad han äter och vad han inte tål.
  24. 12
    Precis Min äldsta dotter är drygt 5 år och är kanske 108 cm och väger ca 16,5 kg, visst är hon smal men inte för smal. Det kan ju såklart vara helt normalt att vara 110 cm vid 7 års ålder, man ligger väl omkring den nedersta kurvan då och då tycker jag att 18 kg låter som rätt proportionerligt till den längden. På så pass små barn är det helt normalt att revbenen syns lite, hellre det än åt andra hållet så länge de har energi och mår bra.

    Svårt med både allergier och autism, då är det inte lätt att hitta sätt att få i barnet mer energi... min dotter som är åt Aspergershållet (ingen diagnos), inte den älsta utan 3,5-åringen, har mjölkallergi och är lite småkinkig med mat men inte så att det innebär några större problem. Hon är normalviktig (runt 100 cm/15 kg). Men jag förstår att allergin försvårar för er, ibland gör det det för oss också. Tyvärr kan jag inte ge några tips utan att veta vad han äter och vad han inte tål.
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    MIn sexåring är 110, inte fullt

    o väger 20 kilo.
  26. 13
    MIn sexåring är 110, inte fullt o väger 20 kilo.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14

    Vad tål han?

    Med omfattande allergier antar jag att ni har någon kontakt med dietist/nutreist eller vad det nu heter? Tala med denne och förklara vilke rätter som över huvud taget går i, så kan denne kanske komma med kreativa tips på hur ni bäst ökar intaget.

    Är det t ex pasta han lever på så vräk på mer smör/olja än vad ni skulle gjort annars. Fett är den mest koncentrerade energin.

    Rådet med näringsdrycker är bra, om det finns någon sådan som fungerar både med hans allergi och med hans begränsade syn på vad som är ätligt.

    I övrigt håller jag med de som undrar om du skrivit rätt längd. Fabian, 5 år, väger ungefär det samma (20 kg), men är en decimeter längre och jag tycker inte att han är det minsta mager. (Bella, däremot, är en liten räka).
  28. 14
    Vad tål han? Med omfattande allergier antar jag att ni har någon kontakt med dietist/nutreist eller vad det nu heter? Tala med denne och förklara vilke rätter som över huvud taget går i, så kan denne kanske komma med kreativa tips på hur ni bäst ökar intaget.

    Är det t ex pasta han lever på så vräk på mer smör/olja än vad ni skulle gjort annars. Fett är den mest koncentrerade energin.

    Rådet med näringsdrycker är bra, om det finns någon sådan som fungerar både med hans allergi och med hans begränsade syn på vad som är ätligt.

    I övrigt håller jag med de som undrar om du skrivit rätt längd. Fabian, 5 år, väger ungefär det samma (20 kg), men är en decimeter längre och jag tycker inte att han är det minsta mager. (Bella, däremot, är en liten räka).
  29. Medlem sedan
    Jun 1998
    #15

    vi har mätt han idag o han är 115..

    cm lång.
  30. 15
    vi har mätt han idag o han är 115.. cm lång.
  31. Medlem sedan
    Jun 1998
    #16

    detta tål han...

    glutenfria varor(alltså glutenfri pasta o glutenfritt bröd),mjölkfritt margarin,potatis,ris. Fläskkött o nötkött. Enda grönsaken han tål är gurka o enda frukten är banan. Ja det var väl det hela med vad han tål.
    Hans matfobier (eller vad man ska kalla det)består i att han bara kan äta en sorts potatismos(inte sånt man gör själv,det accepterar han inte),pommes stripes. (han tar alltså inte vanlig potatis,inte pommes frites,inte klyftpotatis osv),men det här var bara ett exempel,han har massa matfobier. Som det är nu äter han en liten köttbulle o en tesked mos till mat o inget mera. Vi börjar bli oroliga. Och ja vi har dietistkontakt o vi ska till läkaren imorron så vi ska ta upp det då. Dietisten gör ju inget med näringsdrycker innan hon får det tillsagt från läkaren.
  32. 16
    detta tål han... glutenfria varor(alltså glutenfri pasta o glutenfritt bröd),mjölkfritt margarin,potatis,ris. Fläskkött o nötkött. Enda grönsaken han tål är gurka o enda frukten är banan. Ja det var väl det hela med vad han tål.
    Hans matfobier (eller vad man ska kalla det)består i att han bara kan äta en sorts potatismos(inte sånt man gör själv,det accepterar han inte),pommes stripes. (han tar alltså inte vanlig potatis,inte pommes frites,inte klyftpotatis osv),men det här var bara ett exempel,han har massa matfobier. Som det är nu äter han en liten köttbulle o en tesked mos till mat o inget mera. Vi börjar bli oroliga. Och ja vi har dietistkontakt o vi ska till läkaren imorron så vi ska ta upp det då. Dietisten gör ju inget med näringsdrycker innan hon får det tillsagt från läkaren.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17

    Knepigt

    Och vad dricker han? Vad tål han att dricka? Bara vatten?

    Slösa med det margarin han tål. Stor klick i potatismoset, t ex (fast inte så stor att det får \"fel\" konsistens eller smakar annorlunda än vad han är van).

    Jag hoppas att hans födoämnesallergier kan bli lindrigare mad åren! Det är svårt nog att ha antingen matfobier eller allergi - kombinationen låter inte speciellt kul.

  34. 17
    Knepigt Och vad dricker han? Vad tål han att dricka? Bara vatten?

    Slösa med det margarin han tål. Stor klick i potatismoset, t ex (fast inte så stor att det får \"fel\" konsistens eller smakar annorlunda än vad han är van).

    Jag hoppas att hans födoämnesallergier kan bli lindrigare mad åren! Det är svårt nog att ha antingen matfobier eller allergi - kombinationen låter inte speciellt kul.

  35. Ludde liten
    #18

    Hej!

    Nu vet jag ju inte vad din son tål eller inte.Men min pojk snart tre fick i höstas börja äta Scd dieten.Det innebär i PRINCIP bara rena råvaror,inga tillsatser socker gluten osv.Bara rent kött(inte korv och sånt alltså)Frysta eller färska,färsk/frusen frukt/bär,ägg osv.Rena bantningsmaten kan tyckas men han gick faktiskt UPP och nu när vi gjort uppehåll bara för att bevisa att effekten av dieten faktiskt funkar så gick han ner.Och jag förstår varför,han kan utan dieten inte sitta still och äta:-) Om det är en del av erat problem så rekommenderar jag detta!
  36. 18
    Hej! Nu vet jag ju inte vad din son tål eller inte.Men min pojk snart tre fick i höstas börja äta Scd dieten.Det innebär i PRINCIP bara rena råvaror,inga tillsatser socker gluten osv.Bara rent kött(inte korv och sånt alltså)Frysta eller färska,färsk/frusen frukt/bär,ägg osv.Rena bantningsmaten kan tyckas men han gick faktiskt UPP och nu när vi gjort uppehåll bara för att bevisa att effekten av dieten faktiskt funkar så gick han ner.Och jag förstår varför,han kan utan dieten inte sitta still och äta:-) Om det är en del av erat problem så rekommenderar jag detta!
  37. :-)
    #19

    ang, näringsdrycker

    Näringsdryckerna är suveräna!!!
    När man av en eller annan anledning inte kan äta så är de perfekta som kosttillskott! Precis som du säger!!!
    Visst, men det säger du ju oxå, ska man inte ta bort maten! Men om det bara inte går att äta! Eller bara något, som inte ger vare sig näring eller vitaminer, så överlever man på dessa!
    De är kanon bra!!!
    Och det är faktist så, att om man inte kan äta, och sen försöker, så blir man så trött av att smälta maten, så man orkar inte äta av den anledningen! Men med näringsdryckerna, slipper man den tröttheten! Och den kan tom. hjälpa en att få tillbaka aptiten, om inte annat orken till att vilja försöka äta!
    Därimot, så tror jag att det är bra om man har en läkare, eller dietist bakom, som råd och stöd, samt, att det blir bra mycket billigare så. (men det sa du oxå!)
    Du vet hur bra de är, hoppas att andra förstår det oxå
    :-)
  38. 19
    ang, näringsdrycker Näringsdryckerna är suveräna!!!
    När man av en eller annan anledning inte kan äta så är de perfekta som kosttillskott! Precis som du säger!!!
    Visst, men det säger du ju oxå, ska man inte ta bort maten! Men om det bara inte går att äta! Eller bara något, som inte ger vare sig näring eller vitaminer, så överlever man på dessa!
    De är kanon bra!!!
    Och det är faktist så, att om man inte kan äta, och sen försöker, så blir man så trött av att smälta maten, så man orkar inte äta av den anledningen! Men med näringsdryckerna, slipper man den tröttheten! Och den kan tom. hjälpa en att få tillbaka aptiten, om inte annat orken till att vilja försöka äta!
    Därimot, så tror jag att det är bra om man har en läkare, eller dietist bakom, som råd och stöd, samt, att det blir bra mycket billigare så. (men det sa du oxå!)
    Du vet hur bra de är, hoppas att andra förstår det oxå
    :-)
  39. :-)
    #20

    en

    Va dumt att semper energi innehåller mjölk! :-(
    det finns, mig vetligen, bara en näringsdryck som är mjölkfri oxå,
    Den heter Providextra drink
  40. 20
    en Va dumt att semper energi innehåller mjölk! :-(
    det finns, mig vetligen, bara en näringsdryck som är mjölkfri oxå,
    Den heter Providextra drink
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Orolig *vikt & längd*
    By petrapeps in forum _99 Alla barn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 11:51
  2. påverka barnets vikt?
    By lilla mamman in forum Förlossning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 11:52
  3. påverka barnets vikt?
    By lilla mamman in forum Förlossning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 22:14
  4. Alice vikt.... orolig igen!
    By theann in forum _0606 Junibarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 15:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar