Tänkte bara berätta...
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Tänkte bara berätta...

    ...att Fakes - soppgryta med linser från Kos - som jag hittade i Allt om Mat var vansinnigt gott. Både maken och jag åt så vi höll på att smälla av. Barnen var inte fullt så förtjusta (fast Emma plockade i sig lite av linserna och ummade och hummade och sa \"jättegott\" flera gånger). Lite trist färg hade den, men det hade nog sett lite roligare ut med oranga morötter istf den lila som jag stoppade i. Det blev lite murrigt i färgen. :) Lantbröd var perfekt att sleva upp röran med. Mums, kommer göras igen! Billig mat var det också.
  2. 1
    Tänkte bara berätta... ...att Fakes - soppgryta med linser från Kos - som jag hittade i Allt om Mat var vansinnigt gott. Både maken och jag åt så vi höll på att smälla av. Barnen var inte fullt så förtjusta (fast Emma plockade i sig lite av linserna och ummade och hummade och sa \"jättegott\" flera gånger). Lite trist färg hade den, men det hade nog sett lite roligare ut med oranga morötter istf den lila som jag stoppade i. Det blev lite murrigt i färgen. :) Lantbröd var perfekt att sleva upp röran med. Mums, kommer göras igen! Billig mat var det också.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Receptet är...

    ...inlagt tidigare, sök på Fakes i rubriken.

    Sedan så hade jag inga svarta linser hemma, så jag använde bruna, och inte lät jag dem ligga i blöt i en timme, utan mer i den tid som det tog för tomaten att skållas och alla andra ingredienser att måttas upp och skalas/skäras...
  4. 2
    Receptet är... ...inlagt tidigare, sök på Fakes i rubriken.

    Sedan så hade jag inga svarta linser hemma, så jag använde bruna, och inte lät jag dem ligga i blöt i en timme, utan mer i den tid som det tog för tomaten att skållas och alla andra ingredienser att måttas upp och skalas/skäras...
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Jättekul!

    Jag föreslog till sambon att vi skulle göra Fakes när släkten kommer hit för sonens födelsedagskalas på lördag. Hans reaktion blev; Det kan vi ju inte bjuda på, det är ju inget _kött_ i! =)

    Då ekonomin är, minst sagt, skral just nu så tyckte jag att Fakes verkade vara ett jättebra alternativ. Nu när du säger att det blev gott så fick jag ytterligare vatten på min kvarn... Inleder operation övertalning!
  6. 3
    Jättekul! Jag föreslog till sambon att vi skulle göra Fakes när släkten kommer hit för sonens födelsedagskalas på lördag. Hans reaktion blev; Det kan vi ju inte bjuda på, det är ju inget _kött_ i! =)

    Då ekonomin är, minst sagt, skral just nu så tyckte jag att Fakes verkade vara ett jättebra alternativ. Nu när du säger att det blev gott så fick jag ytterligare vatten på min kvarn... Inleder operation övertalning!
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Den ska jag testa imorgon

    tänkte jag. För jag har skrivit ut din eminenta PDF med veckoplanering och blivit inspirerad. Igår åt vi oreganokycklingen och alla tyckte den var jättegod! Tackar och bugar för det receptet.

    Fråga: SVARTA linser? Gröna och röda vet jag vad det är. Är det Puylinser som avses???
  8. 4
    Den ska jag testa imorgon tänkte jag. För jag har skrivit ut din eminenta PDF med veckoplanering och blivit inspirerad. Igår åt vi oreganokycklingen och alla tyckte den var jättegod! Tackar och bugar för det receptet.

    Fråga: SVARTA linser? Gröna och röda vet jag vad det är. Är det Puylinser som avses???
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    Det finns massor...

    ...av olika sorters linser. Puylinser är små svarta, det ska finnas större svarta också. Jag använde faktiskt bruna linser... :) Du kan hitta fler sorter i invandrarbutiker än på ICA, men så länge du inte tar skalade linser (gula/röda) så ska det nog gå bra.
  10. 5
    Det finns massor... ...av olika sorters linser. Puylinser är små svarta, det ska finnas större svarta också. Jag använde faktiskt bruna linser... :) Du kan hitta fler sorter i invandrarbutiker än på ICA, men så länge du inte tar skalade linser (gula/röda) så ska det nog gå bra.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    Oreganokycklingen...

    ...är supergod, men det är ett Bufférecept, så förutom den extra kryddningen (som i mitt tycke förvandlar den från \"god\" till \"supergod\") kan jag inte ta äran för den. :)
  12. 6
    Oreganokycklingen... ...är supergod, men det är ett Bufférecept, så förutom den extra kryddningen (som i mitt tycke förvandlar den från \"god\" till \"supergod\") kan jag inte ta äran för den. :)
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7

    *fniss*

    Se till att piffa upp den lite bara så kommer den säkert funka som släktmiddag. Ett gott lantbröd med ost till kanske, lite persilja strött över fakesen så den ser lite roligare ut? Och helt klart orangea morötter, inte lila... De försvann liksom i färgskalan. :)

    Man kan ha fetaost som tillbehör också, det behöver inte bara vara bacon. Tydligen äter man också salta små fiskar till på Kos, men jag tror inte det är godiset som menas... ;)

    För övrigt är bästa sättet att steka gott knaperstekt bacon i bitar att ta baconpaketet, klippa baconet i lagom stora bitar, lägga dem i en KALL teflonpanna (utan fett) och sedan sätta på medelvärme. Då får man dem knapriga utan att bränna vid dem.
  14. 7
    *fniss* Se till att piffa upp den lite bara så kommer den säkert funka som släktmiddag. Ett gott lantbröd med ost till kanske, lite persilja strött över fakesen så den ser lite roligare ut? Och helt klart orangea morötter, inte lila... De försvann liksom i färgskalan. :)

    Man kan ha fetaost som tillbehör också, det behöver inte bara vara bacon. Tydligen äter man också salta små fiskar till på Kos, men jag tror inte det är godiset som menas... ;)

    För övrigt är bästa sättet att steka gott knaperstekt bacon i bitar att ta baconpaketet, klippa baconet i lagom stora bitar, lägga dem i en KALL teflonpanna (utan fett) och sedan sätta på medelvärme. Då får man dem knapriga utan att bränna vid dem.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8

    Du får ta äran

    av att ha tipsat mig om den. Och jag hällde i lite worchestershiresås och det var verkligen pricken över i. Tabascon däremot höll jag igen på då barnen går igång som mistlurar om det blir hett i munnen. Trist.
  16. 8
    Du får ta äran av att ha tipsat mig om den. Och jag hällde i lite worchestershiresås och det var verkligen pricken över i. Tabascon däremot höll jag igen på då barnen går igång som mistlurar om det blir hett i munnen. Trist.
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9

    Fast den lilla mängden...

    ...ger inte nån hetta. Någon droppe kan man lätt kosta på sig trots mistlursbarn, det ger bara fyllighet inte hetta. :)
  18. 9
    Fast den lilla mängden... ...ger inte nån hetta. Någon droppe kan man lätt kosta på sig trots mistlursbarn, det ger bara fyllighet inte hetta. :)

Liknande trådar

  1. OT- Tänkte bara berätta...
    By myet in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 14:42
  2. Tänkte bara berätta...
    By Ninnan in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 12:13
  3. Tänkte bara berätta
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 12:24
  4. Tänkte bara berätta...
    By Kajsa m Hugo+Hoppsan in forum _0405 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 16:00
  5. Tänkte bara berätta
    By Stellaris in forum Känsliga snack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 18:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar