Tidiga språkproblem - samband??
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Jul 1999
    #1

    Tidiga språkproblem - samband??

    Hejsan!
    Jag har inte varit inne här förut, men har skrivit en del på Språkstörningar ang. min dotter.
    Nu har jag en fråga till er med barn i skolåldern, som har dyslexi och/eller dyskalkyli:

    Har barnet haft problem med språket tidigare, typ någon språkstörning?
    Min dotter, som är 5 1/2 år, håller på med en massa siffer- och bokstavslekar både på dagis och hemma, som träning. Ändå kan hon bara räkna till högst tre och bokstäverna har inte fastnat alls, hon känner t ex inte igen sitt eget namn som de andra barnen i dagisgruppen (som dessutom är yngre).
    (Hennes äldre syskon kunde för övrigt redan läsa när de var 5 år...)

    Så jag undrar om hennes tidigare språkstörning kanske dyker upp igen när det blir fråga om siffror och bokstäver. Om detta är något som ni känner igen.
    Tacksam för svar/funderingar/åsikter!
  2. 1
    Tidiga språkproblem - samband?? Hejsan!
    Jag har inte varit inne här förut, men har skrivit en del på Språkstörningar ang. min dotter.
    Nu har jag en fråga till er med barn i skolåldern, som har dyslexi och/eller dyskalkyli:

    Har barnet haft problem med språket tidigare, typ någon språkstörning?
    Min dotter, som är 5 1/2 år, håller på med en massa siffer- och bokstavslekar både på dagis och hemma, som träning. Ändå kan hon bara räkna till högst tre och bokstäverna har inte fastnat alls, hon känner t ex inte igen sitt eget namn som de andra barnen i dagisgruppen (som dessutom är yngre).
    (Hennes äldre syskon kunde för övrigt redan läsa när de var 5 år...)

    Så jag undrar om hennes tidigare språkstörning kanske dyker upp igen när det blir fråga om siffror och bokstäver. Om detta är något som ni känner igen.
    Tacksam för svar/funderingar/åsikter!
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2

    Vår son

    var sen med att börja prata riktigt. Ljud hade han för sig tidigt. Och prata började han väl med i 1½ års åldern, men ingen annan utom vi i familjen förstod honom. Detta hängde kvar tills han började hos logoped när han var 3 år och där han gick i ett år. Oftast tappade han ändelserna på orden. När det sen väl lossnade märkte vi ingenting förrän han gick i trean och läste myyyycket sämre än sina klasskompisar. Lärarna sa: \"det kommer\".

    Idag går han i sjuan och läser fortfarande mycket dåligt trots att han har en diagnos på dyslexi som han fick för ett år sedan och därmed hjälp som vi fått tjata oss till från skolan.

    Vad jag förstått är det väldigt vanligt att barn med sen talutveckling är dyslektiker. I övrigt vet jag faktiskt inget.
  4. 2
    Vår son var sen med att börja prata riktigt. Ljud hade han för sig tidigt. Och prata började han väl med i 1½ års åldern, men ingen annan utom vi i familjen förstod honom. Detta hängde kvar tills han började hos logoped när han var 3 år och där han gick i ett år. Oftast tappade han ändelserna på orden. När det sen väl lossnade märkte vi ingenting förrän han gick i trean och läste myyyycket sämre än sina klasskompisar. Lärarna sa: \"det kommer\".

    Idag går han i sjuan och läser fortfarande mycket dåligt trots att han har en diagnos på dyslexi som han fick för ett år sedan och därmed hjälp som vi fått tjata oss till från skolan.

    Vad jag förstått är det väldigt vanligt att barn med sen talutveckling är dyslektiker. I övrigt vet jag faktiskt inget.
  5. Helena med Evelina 031122
    #3

    Då finns det risk att vår dotter

    har ärvt min mans och min dyslexi? Hon är sen med talet och vi har båda olika grader av dyslexi.
  6. 3
    Då finns det risk att vår dotter har ärvt min mans och min dyslexi? Hon är sen med talet och vi har båda olika grader av dyslexi.
  7. Annette m Nea & 2 till
    #4

    Vad jag förstått

    kan det mycket väl vara ärftligt.

    Kolla med en logoped redan nu. Ska ni på utredning tar det ofta 1-2 år innan man får komma dit. Jag vet inte hur små barn man kan kolla.

    Jag tycker du ska prata med dagis oxå och be dem vara extra uppmärksamma.
  8. 4
    Vad jag förstått kan det mycket väl vara ärftligt.

    Kolla med en logoped redan nu. Ska ni på utredning tar det ofta 1-2 år innan man får komma dit. Jag vet inte hur små barn man kan kolla.

    Jag tycker du ska prata med dagis oxå och be dem vara extra uppmärksamma.
  9. Medlem sedan
    Jul 1999
    #5

    Tack för svar!

    Vår dotter är 5 1/2 år och pratar väl ungefär som en treåring, men det lustiga är att jag inte tror att någon i släkten har haft något liknande.
  10. 5
    Tack för svar! Vår dotter är 5 1/2 år och pratar väl ungefär som en treåring, men det lustiga är att jag inte tror att någon i släkten har haft något liknande.
  11. LisH
    #6

    Språkstörning/dyslexi

    Hej Dizzycat!
    Det finns ett klart samband mellan fösenad tal-/språkutveckling, och lässvårigheter.
    Det är ju en av anledningarna till varför tidiga insatser är så viktiga.
    Lek mycket med siffror och bokstäver och ha gärna kylskåpsmagneter i form av bokstäver på nedersta delen av kyl/frys så hon kan plocka med dem själv. Skriv hennes namn till att börja med och ta sedan enkla enstaviga ord (ko, katt )
    Skriv orden, läs dem,fråga henne vad det står, läs dem tillsammans, lek och ha roligt.

  12. 6
    Språkstörning/dyslexi Hej Dizzycat!
    Det finns ett klart samband mellan fösenad tal-/språkutveckling, och lässvårigheter.
    Det är ju en av anledningarna till varför tidiga insatser är så viktiga.
    Lek mycket med siffror och bokstäver och ha gärna kylskåpsmagneter i form av bokstäver på nedersta delen av kyl/frys så hon kan plocka med dem själv. Skriv hennes namn till att börja med och ta sedan enkla enstaviga ord (ko, katt )
    Skriv orden, läs dem,fråga henne vad det står, läs dem tillsammans, lek och ha roligt.

Liknande trådar

  1. Språkproblem och autism?
    By Mamma 03 & 07 in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 19:09
  2. Skolan löser språkproblem?
    By Omaster in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 17:59
  3. anerkent=erkänt (språkproblem)
    By Kine62 in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 18:47
  4. Aspberger och språkproblem
    By Cpappa in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 22:57
  5. Larviga språkproblem,
    By KriZtina in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 22:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar