Bastu & Bubbelpool...
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Bastu & Bubbelpool...

    ...hur är det med det? Vissa säger att det är helt okej och andra säger tvärtom...*kliar mig i skallen*
  2. 1
    Bastu & Bubbelpool... ...hur är det med det? Vissa säger att det är helt okej och andra säger tvärtom...*kliar mig i skallen*
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Ska vara helt OK

    Googla om det så får du svar...
  4. 2
    Ska vara helt OK Googla om det så får du svar...
  5. ~Lena~ bf 2/6
    #3

    ej offentliga bubbelpooler

    men har du en egen hemma ska det vara oki.
  6. 3
    ej offentliga bubbelpooler men har du en egen hemma ska det vara oki.
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    NEJ!!

    Det är inte bra för bebisen!
    De säger de både hos BM o på Specilist Mödravården..
  8. 4
    NEJ!! Det är inte bra för bebisen!
    De säger de både hos BM o på Specilist Mödravården..
  9. Medlem sedan
    Nov 2005
    #5

    Okej...Nu har jag forskat...

    ..på Google o blev inte smartare för det :D. Här är ex på svar:

    1) En utbredd uppfattning är att det skulle vara skadligt med varma bad och att basta när man är gravid. Enligt nutidens barnmorskor är det dock helt okej. Fostret ligger inne i magen där temperaturen är jämnt reglerad.

    2) Kan jag bada och basta när jag är gravid?
    Svar: Ja.

    3) Kan jag bada bubbelbad/massagebad under graviditeten?
    Svar: Dessa bad är ofta ganska varma vilket ökar risken för tillväxt av bakterier. Vi vill därför avråda från sådant bad, framför allt i offentlig miljö, då man lättare kan få urinvägsinfektioner under graviditeten.

    4)\"Bada i pool eller basta är aja baja\" (från en dagbok)

    5)(Aftonbladet)... - Det är otroligt bra för hygienen, barndödligheten i Finland är lägst i hela världen, tack vare att mammorna bastar. Man svettar ur sig smutsen, säger bastuakademins kommunikatör Per Granlund.

    6)(gravid.se)...Ingenting hindrar att man badar bastu under graviditeten.

    7)(niomanader.se)...När du är gravid ska du inte bada bubbelbad eller sitta i varmt vatten, eftersom höga temperaturer kan vara skadliga för barnet och du själv kan få infektioner i slidan. Det finns också många bakterier och spår av svamp i dessa bassänger, och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid, eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna.
    Det anses dock relativt riskfritt att bada hemma i badkar. Dock ska du inte bada om vattnet har gått eller om din barnmorska har avrått dig.
    Bastu
    Bastu anses av de flesta vara helt ok. Glöm bara inte att inte basta allt för varmt utan lyssna på din kropp. Drick mycket.

    8) (tryggabarn.nu)... Ja, det är tillåtet för friska kvinnor med normal graviditet att bada bastu och bada i bubbelpool under graviditeten. Barnets puls kan öka något under badet men det är inte farligt.

    Ja... Vad säger ni... He he... :) Jag tror att jag v\'ljer att tro på bastuakademins kommunikatör Per Granlund. Det lät ju logiskt :D
    Jag tror att jag går o sätter på bastun...
    Ha det gött allihopp!


  10. 5
    Okej...Nu har jag forskat... ..på Google o blev inte smartare för det :D. Här är ex på svar:

    1) En utbredd uppfattning är att det skulle vara skadligt med varma bad och att basta när man är gravid. Enligt nutidens barnmorskor är det dock helt okej. Fostret ligger inne i magen där temperaturen är jämnt reglerad.

    2) Kan jag bada och basta när jag är gravid?
    Svar: Ja.

    3) Kan jag bada bubbelbad/massagebad under graviditeten?
    Svar: Dessa bad är ofta ganska varma vilket ökar risken för tillväxt av bakterier. Vi vill därför avråda från sådant bad, framför allt i offentlig miljö, då man lättare kan få urinvägsinfektioner under graviditeten.

    4)\"Bada i pool eller basta är aja baja\" (från en dagbok)

    5)(Aftonbladet)... - Det är otroligt bra för hygienen, barndödligheten i Finland är lägst i hela världen, tack vare att mammorna bastar. Man svettar ur sig smutsen, säger bastuakademins kommunikatör Per Granlund.

    6)(gravid.se)...Ingenting hindrar att man badar bastu under graviditeten.

    7)(niomanader.se)...När du är gravid ska du inte bada bubbelbad eller sitta i varmt vatten, eftersom höga temperaturer kan vara skadliga för barnet och du själv kan få infektioner i slidan. Det finns också många bakterier och spår av svamp i dessa bassänger, och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid, eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna.
    Det anses dock relativt riskfritt att bada hemma i badkar. Dock ska du inte bada om vattnet har gått eller om din barnmorska har avrått dig.
    Bastu
    Bastu anses av de flesta vara helt ok. Glöm bara inte att inte basta allt för varmt utan lyssna på din kropp. Drick mycket.

    8) (tryggabarn.nu)... Ja, det är tillåtet för friska kvinnor med normal graviditet att bada bastu och bada i bubbelpool under graviditeten. Barnets puls kan öka något under badet men det är inte farligt.

    Ja... Vad säger ni... He he... :) Jag tror att jag v\'ljer att tro på bastuakademins kommunikatör Per Granlund. Det lät ju logiskt :D
    Jag tror att jag går o sätter på bastun...
    Ha det gött allihopp!


  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6

    Bastu är ok

    Jag har även badat bubbelpool en gång, men eftersom jag brukar ha tendens att få svamp när jag är gravid så försöker jag undvika det. Om man inte har haft problem med blödningar eller infektioner redan tror jag nog att det går bra att bada bubbelpool också, men bakteriehalten är ju ofta högre i varma poolar.

    Mvh,
    Susanne
  12. 6
    Bastu är ok Jag har även badat bubbelpool en gång, men eftersom jag brukar ha tendens att få svamp när jag är gravid så försöker jag undvika det. Om man inte har haft problem med blödningar eller infektioner redan tror jag nog att det går bra att bada bubbelpool också, men bakteriehalten är ju ofta högre i varma poolar.

    Mvh,
    Susanne
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    jag har gjort både och..

    badat i bubbelpool på badhuset och bastat hittills 2 gånger.. det känns okej, hoppas det är okej..
  14. 7
    jag har gjort både och.. badat i bubbelpool på badhuset och bastat hittills 2 gånger.. det känns okej, hoppas det är okej..
  15. lilla my 9/6
    #8

    jag bastar......

    helt ok sa min bm...

    hon sa att jag blir \"överhetad\" före barnet.... om man ska ta i!! :0)
    man ska alltså inte presa som man kanske gör...

    men nu tycker jag inte om att basta så varmt längre inte lika länge som för heller...
  16. 8
    jag bastar...... helt ok sa min bm...

    hon sa att jag blir \"överhetad\" före barnet.... om man ska ta i!! :0)
    man ska alltså inte presa som man kanske gör...

    men nu tycker jag inte om att basta så varmt längre inte lika länge som för heller...
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9

    Googlade lite nu

    Här är en länk:

    http://www.tryggabarn.nu/barn/index.asp#Page3745.html
  18. 9
    Googlade lite nu Här är en länk:

    http://www.tryggabarn.nu/barn/index.asp#Page3745.html
  19. stina & pyret bf16/6 nr3
    #10

    Bastu= Ok, bubbelpool = ej ok

    är det svar jag har fått av BM. Bubbelpooler kan ju vara en riktig bakteriehärd p g a temperaturen, tvålrester mm. Bastu har jag kört med, det ska inte vara farligt alls.
  20. 10
    Bastu= Ok, bubbelpool = ej ok är det svar jag har fått av BM. Bubbelpooler kan ju vara en riktig bakteriehärd p g a temperaturen, tvålrester mm. Bastu har jag kört med, det ska inte vara farligt alls.

Liknande trådar

  1. Bubbelpool nu
    By Flingan med fyra in forum _0906 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 20:22
  2. Bubbelpool?
    By talene in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 11:09
  3. Bubbelpool?!
    By cacs in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 10:28
  4. Bubbelpool?
    By Cilla m Erik in forum Fritidsaktiviteter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 21:29
  5. Bubbelpool
    By Cilla m Erik in forum _05 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 05:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar