Varför INTE egentid?
Styvfamiljer
  1. marib
    #1

    Varför INTE egentid?

    för er som tycker det är onödigt? Rent nyfiken.
    Hur resonerar de som inte tänker som jag :-)
  2. 1
    Varför INTE egentid? för er som tycker det är onödigt? Rent nyfiken.
    Hur resonerar de som inte tänker som jag :-)
  3. Philippa
    #2

    Om min son

    vore vår gemensamma så skulle jag liksom inte planera egentid.Därdör gör jag det inte nu heller.
    men i viss mån blir det så ändå för sonen och jag har lika intressen så vi åker iväg och tex åker skidor ihop.Vi åker också på en badresa per år bara han och jag eftersom vi bedriver stuteri och inte kan åka bort båda vuxna.
    Sedan åker min sambo på en fiskeresa 1 vecka istället.
    Sambon har också egentid med honom men den är inte kallad så utan det är när jag har mycket jobb med hästarna så jag inte hinner vara mamma....
    Så vi har nog egentid med varandra alla konstillationer i vår familj men det blir mer spontant och inte planerat.
  4. 2
    Om min son vore vår gemensamma så skulle jag liksom inte planera egentid.Därdör gör jag det inte nu heller.
    men i viss mån blir det så ändå för sonen och jag har lika intressen så vi åker iväg och tex åker skidor ihop.Vi åker också på en badresa per år bara han och jag eftersom vi bedriver stuteri och inte kan åka bort båda vuxna.
    Sedan åker min sambo på en fiskeresa 1 vecka istället.
    Sambon har också egentid med honom men den är inte kallad så utan det är när jag har mycket jobb med hästarna så jag inte hinner vara mamma....
    Så vi har nog egentid med varandra alla konstillationer i vår familj men det blir mer spontant och inte planerat.
  5. Bonusmamma
    #3

    Jag tycker

    inte att man behöver göra egentid som en grej - om det inte har efterfrågats, menar jag. Bonusen här har inte sagt något om egentid med sin pappa men däremot har hon och jag ibland hittat på egna saker. Hon är ju lite äldre än sina småsyskon så det kan vara skönt att rå om bara henne och göra saker för lite större barn.

    Men jag tycker det känns som att hon vill vara med oss och med sina syskon allra mest.
  6. 3
    Jag tycker inte att man behöver göra egentid som en grej - om det inte har efterfrågats, menar jag. Bonusen här har inte sagt något om egentid med sin pappa men däremot har hon och jag ibland hittat på egna saker. Hon är ju lite äldre än sina småsyskon så det kan vara skönt att rå om bara henne och göra saker för lite större barn.

    Men jag tycker det känns som att hon vill vara med oss och med sina syskon allra mest.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Nu vet jag inte....

    .... om jag är en av dem som kanske uttryckt mig som om egentid ej behövs men gjorde jag det så gjorde jag fel....

    Men jag anser att ALLA barnen behöver egentid..... Barn till separerade föräldrar i en ny familj men även gemensamma barn.....

    Alla barn mår bra av att få vara själv med en förälder då och då.... Det är inget speciellt för ett barn till separerade föräldrar i nyfamilj tycker jag...
  8. 4
    Nu vet jag inte.... .... om jag är en av dem som kanske uttryckt mig som om egentid ej behövs men gjorde jag det så gjorde jag fel....

    Men jag anser att ALLA barnen behöver egentid..... Barn till separerade föräldrar i en ny familj men även gemensamma barn.....

    Alla barn mår bra av att få vara själv med en förälder då och då.... Det är inget speciellt för ett barn till separerade föräldrar i nyfamilj tycker jag...
  9. biomorsa
    #5

    tror det behövs

    Som gifta brukade barnens far o jag dela barnen o ta ett eller två av dem med oss på nåt \"eget\" så varför blir det så svårt när man är skild/separerad?

    Jag vet att baarnen uppskattar \"egentid\", men kanske är det så att man är mer observant på det för att vi har många barn?

    I papppans hem bor ju \"mina\" fyra o hennes två vv, samma veckor...så det blir \"himla mycket barn\" och då kanske det kan vara skönt att dela på sig o göra saker.
    Kanske de inte delas riktigt en o en, men lite syskonvis vet jag att pappan delar dem o tar med \"våra barn\" till sin släkt osv.
    Jag har själv ibland fått höra nåt barn muttra nåt om att \"pappa hade inte alls tid med oss i helgen...vi fick bara vara hos henne hela tiden,,,tråkigt\"
    Då brukar min kommentar bara bli nåt som att jag hoppades att de hade kul iaf...

    Lägger mig inte i deras liv, men tycker o reagerar på vissa saker...de skriver jag ner här eller i min db, eftersom det är så som någon skrev - att jag inte har med det att göra....

    Skulle jag få ett barn med min kille så har jag många frågor att ta ställning till...
    Det här med resor t.ex....
    Min killes familj bor i Gbg o jag tror att vi skulle åka dit ensamma med gemensamt barn när de andra är hos sin pappa...känns lite taskigt, men man kan ju inte centrera allt till den vecka de är hos mig. Däremot om vi skulle lanera en längre solsemester så skulle jag spara lite längre tid för att vi ALLA ska kunna åka...där vägrar jag att utesluta något barn!!!
  10. 5
    tror det behövs Som gifta brukade barnens far o jag dela barnen o ta ett eller två av dem med oss på nåt \"eget\" så varför blir det så svårt när man är skild/separerad?

    Jag vet att baarnen uppskattar \"egentid\", men kanske är det så att man är mer observant på det för att vi har många barn?

    I papppans hem bor ju \"mina\" fyra o hennes två vv, samma veckor...så det blir \"himla mycket barn\" och då kanske det kan vara skönt att dela på sig o göra saker.
    Kanske de inte delas riktigt en o en, men lite syskonvis vet jag att pappan delar dem o tar med \"våra barn\" till sin släkt osv.
    Jag har själv ibland fått höra nåt barn muttra nåt om att \"pappa hade inte alls tid med oss i helgen...vi fick bara vara hos henne hela tiden,,,tråkigt\"
    Då brukar min kommentar bara bli nåt som att jag hoppades att de hade kul iaf...

    Lägger mig inte i deras liv, men tycker o reagerar på vissa saker...de skriver jag ner här eller i min db, eftersom det är så som någon skrev - att jag inte har med det att göra....

    Skulle jag få ett barn med min kille så har jag många frågor att ta ställning till...
    Det här med resor t.ex....
    Min killes familj bor i Gbg o jag tror att vi skulle åka dit ensamma med gemensamt barn när de andra är hos sin pappa...känns lite taskigt, men man kan ju inte centrera allt till den vecka de är hos mig. Däremot om vi skulle lanera en längre solsemester så skulle jag spara lite längre tid för att vi ALLA ska kunna åka...där vägrar jag att utesluta något barn!!!
  11. Svea
    #6

    Inte jag

    Svarar fast jag inte tycker att det är onödigt med egentid. ;)
    Det är inte lätt att få egentid med barnen, men jag vet att de uppskattar det otroligt mycket när det nu råkar bli så. Bara att mysa tillsammans, vi behöver inte göra något speciellt. Sedan vet jag också att de uppskattar det vi gör som familj väldigt mycket också. Likaså styvisen. Det behöver inte bli så komplicerat och jag skulle aldrig gå med på någon schemalagd egentid för något av barnen, men det är viktigt för dem att i alla fall ibland få rå om en förälder helt ensam. Det blir helt annat. Likaså tror jag att det är viktigt för föräldern att få rå om ett av sina barn helt ensam ibland. Då får man verkligen SE barnet istället för att allt göms i vardagens familjelunk. Och tänk vad mycket tankar de har som de kanske inte kommer fram med när man sitter allihop vid frukostbordet men som de kan prata om när man är ensam med dem. Tror att det är jätteviktigt för alla barn och alla föräldrar!

  12. 6
    Inte jag Svarar fast jag inte tycker att det är onödigt med egentid. ;)
    Det är inte lätt att få egentid med barnen, men jag vet att de uppskattar det otroligt mycket när det nu råkar bli så. Bara att mysa tillsammans, vi behöver inte göra något speciellt. Sedan vet jag också att de uppskattar det vi gör som familj väldigt mycket också. Likaså styvisen. Det behöver inte bli så komplicerat och jag skulle aldrig gå med på någon schemalagd egentid för något av barnen, men det är viktigt för dem att i alla fall ibland få rå om en förälder helt ensam. Det blir helt annat. Likaså tror jag att det är viktigt för föräldern att få rå om ett av sina barn helt ensam ibland. Då får man verkligen SE barnet istället för att allt göms i vardagens familjelunk. Och tänk vad mycket tankar de har som de kanske inte kommer fram med när man sitter allihop vid frukostbordet men som de kan prata om när man är ensam med dem. Tror att det är jätteviktigt för alla barn och alla föräldrar!

  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Jag vet inte

    riktigt vad jag tycker. Tror att det oftast blir egentid utan att man måste schemalägga det liksom eller ha det uttalat. Om man ska hämta/lämna på dagis, gå till affären, ut med hunden, osv. Det finns ju många stunder i vardagen som bara vissa kanske är med på.

    Men vad jag vände mot i första inlägget var nog just att det verkar vara extra viktigt för skilsmässobarnen och mindre viktigt för de gemensamma. Om man vänder på det så borde kanske de gemensamma få ännu mer egentid eftersom dom aldrig har fått vara själva med en förälder såsom skilsmässobarnen? (Usch vad hemskt uttryckt, vad ska man säga istället för skilsmässobarn??)
  14. 7
    Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Tror att det oftast blir egentid utan att man måste schemalägga det liksom eller ha det uttalat. Om man ska hämta/lämna på dagis, gå till affären, ut med hunden, osv. Det finns ju många stunder i vardagen som bara vissa kanske är med på.

    Men vad jag vände mot i första inlägget var nog just att det verkar vara extra viktigt för skilsmässobarnen och mindre viktigt för de gemensamma. Om man vänder på det så borde kanske de gemensamma få ännu mer egentid eftersom dom aldrig har fått vara själva med en förälder såsom skilsmässobarnen? (Usch vad hemskt uttryckt, vad ska man säga istället för skilsmässobarn??)
  15. candída (styvungen) :)
    #8

    Jag är en skillsmässounge

    och tycker inte att skillmässobarn är ett fult ord! Däremot ordet \"särkullsbarn\" ... *ryser*.
  16. 8
    Jag är en skillsmässounge och tycker inte att skillmässobarn är ett fult ord! Däremot ordet \"särkullsbarn\" ... *ryser*.
  17. Medlem sedan
    May 2003
    #9

    Hmm

    vet inte riktigt vad som låter värst. Styvunge låter ju riktigt gulligt, men det går ju bara att säga när det handlar om min och sds relation. Skilsmässobarn låter för mig lite...\"ditt j-la skilsmässobarn\" :)Äsch, jag vet inte. Skilsmässounge kanske är bättre, alla ord med -unge tycker jag låter lite gulliga, även skitunge (sagt med kärleksfull röst förstås :) Min dotter är ibland min lilla monsterunge :)
  18. 9
    Hmm vet inte riktigt vad som låter värst. Styvunge låter ju riktigt gulligt, men det går ju bara att säga när det handlar om min och sds relation. Skilsmässobarn låter för mig lite...\"ditt j-la skilsmässobarn\" :)Äsch, jag vet inte. Skilsmässounge kanske är bättre, alla ord med -unge tycker jag låter lite gulliga, även skitunge (sagt med kärleksfull röst förstås :) Min dotter är ibland min lilla monsterunge :)
  19. Satkärring
    #10

    om \"unge\"..

    Jag håller med dig där, helt å hållet!
    Gillar ordet \"unge\"! Mina ungar får ofta heta;
    fis-unge el. prupp-unge
    puss-unge
    bus-unge

    Ja, det finns ju oändliga kombinationer :)
  20. 10
    om \"unge\".. Jag håller med dig där, helt å hållet!
    Gillar ordet \"unge\"! Mina ungar får ofta heta;
    fis-unge el. prupp-unge
    puss-unge
    bus-unge

    Ja, det finns ju oändliga kombinationer :)
  21. candída
    #11

    ja ...

    jag vet att många föräldrar (o andra) reagerar negativt på ordet \"unge\". Men jag tycker också, precis som du, att det är ett gulligt suffix istället för ett fult. Dottern min är inne i en \"oj vad kul det är att fisa offentligt-period\", så jag har en liten fisunge själv här hemma *s*.
  22. 11
    ja ... jag vet att många föräldrar (o andra) reagerar negativt på ordet \"unge\". Men jag tycker också, precis som du, att det är ett gulligt suffix istället för ett fult. Dottern min är inne i en \"oj vad kul det är att fisa offentligt-period\", så jag har en liten fisunge själv här hemma *s*.
  23. Flubber
    #12

    Jag resonerar som så...

    att lite egentid blir det automatiskt då och då, utan att behöva avsätt tid för det. När ett av barnen är hemma från dagis tex. När två barn badar och man spelar ett spel med det trejde under tiden. När äldsta följer med på fotbollsmatch och de yngre hellre är kvar hos mormor. När man läser saga för en som har svårt att sova medan dom andra redan sover.
    Sen så händer det säkert en gång i veckan här... att ett eller två av barnen åker hem till mormor och sover över där... och då får ju de som är kvar hemma mer egentid i form av samtal, spel, bad ihop osv.

    Sd har ju fördelen (ibland nakdelen) att vara lite äldre än sina syskon och är därmed uppe några timmar mer i stortsätt varje dag. Då är hon ofta själv med sin pappa. Hon kan göra allifrån att titta på tv med honom, till att spela spel eller så gör vi nåt alla tre.

    Allt detta sker utan någon som helst eftertanke av oss vuxna. Det är våra barn som själv reglerar det hela genom att vara olika personer. Alla vill inte vara med på allt och göra lika saker hela tiden. Så här behövs det verkligen inte planeras in någon egentid med vart och ett av de fyra barnen. Och inte känner jag att det är viktigare för sd att vara själv än vad det är för våra gemensamma, vilket hennes mamma ju påstår eftersom att hon är separationsbarn!

    Allt som vi planerar, planerar vi för hela familjen. Men i vissa fall, så får ju varje individ ett eget val... \"Vill du följa med eller vara hemma/med mormor??\"
  24. 12
    Jag resonerar som så... att lite egentid blir det automatiskt då och då, utan att behöva avsätt tid för det. När ett av barnen är hemma från dagis tex. När två barn badar och man spelar ett spel med det trejde under tiden. När äldsta följer med på fotbollsmatch och de yngre hellre är kvar hos mormor. När man läser saga för en som har svårt att sova medan dom andra redan sover.
    Sen så händer det säkert en gång i veckan här... att ett eller två av barnen åker hem till mormor och sover över där... och då får ju de som är kvar hemma mer egentid i form av samtal, spel, bad ihop osv.

    Sd har ju fördelen (ibland nakdelen) att vara lite äldre än sina syskon och är därmed uppe några timmar mer i stortsätt varje dag. Då är hon ofta själv med sin pappa. Hon kan göra allifrån att titta på tv med honom, till att spela spel eller så gör vi nåt alla tre.

    Allt detta sker utan någon som helst eftertanke av oss vuxna. Det är våra barn som själv reglerar det hela genom att vara olika personer. Alla vill inte vara med på allt och göra lika saker hela tiden. Så här behövs det verkligen inte planeras in någon egentid med vart och ett av de fyra barnen. Och inte känner jag att det är viktigare för sd att vara själv än vad det är för våra gemensamma, vilket hennes mamma ju påstår eftersom att hon är separationsbarn!

    Allt som vi planerar, planerar vi för hela familjen. Men i vissa fall, så får ju varje individ ett eget val... \"Vill du följa med eller vara hemma/med mormor??\"

Liknande trådar

  1. Jag har inte haft egentid
    By Liz* in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 21:00
  2. Har man inte rätt till egentid som mamma
    By gnällfia in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 08:42
  3. Varför varför varför köper man inte bara
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 17:56
  4. Jag förstår inte det där med egentid
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 10:06
  5. Varför så lite egentid?
    By -Tess- in forum Ordet är fritt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 10:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar