Sjukersättning? även på Nio månader
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Sjukersättning? även på Nio månader

    Hej!
    Jag har inga egna barn men min äldsta styvdotter, 19 år, väntar sitt första barn i mars/april. Hon arbetar som bilmek men kan inte jobba längre pga ont i ryggen samt bäckenuppluckring. Hon har blivit sjukskriven av läkaren, men försäkringskassan vill ej ge henne sjukersättning eftersom \"att vara gravid är ingen sjukdom\". Vi har ställt frågan till försäkringskassan att om det inte varit så att hon var gravid utan \"bara\" hade ont i ryggen med sjukintyg, då hade hon fått ersättning. Någon som har något tips och råd? Supertacksam för svar!
  2. 1
    Sjukersättning? även på Nio månader Hej!
    Jag har inga egna barn men min äldsta styvdotter, 19 år, väntar sitt första barn i mars/april. Hon arbetar som bilmek men kan inte jobba längre pga ont i ryggen samt bäckenuppluckring. Hon har blivit sjukskriven av läkaren, men försäkringskassan vill ej ge henne sjukersättning eftersom \"att vara gravid är ingen sjukdom\". Vi har ställt frågan till försäkringskassan att om det inte varit så att hon var gravid utan \"bara\" hade ont i ryggen med sjukintyg, då hade hon fått ersättning. Någon som har något tips och råd? Supertacksam för svar!
  3. marie
    #2

    man kan överklaga be

    barnmorskan eller läkaren om hjälp då brukar dom tillslut godkänna sjukskrivningen det är även bra om läkaren på sjukintyget skrivit att problemen ej är att jämnföra med vanlig graviditet eller nåt dyl. Alltså att verkligen visa på att besvären är extra svåra och inget som man normalt får bara för att man är gravid
  4. 2