Sjukersättning? även på Nio månader
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Sjukersättning? även på Nio månader

    Hej!
    Jag har inga egna barn men min äldsta styvdotter, 19 år, väntar sitt första barn i mars/april. Hon arbetar som bilmek men kan inte jobba längre pga ont i ryggen samt bäckenuppluckring. Hon har blivit sjukskriven av läkaren, men försäkringskassan vill ej ge henne sjukersättning eftersom \"att vara gravid är ingen sjukdom\". Vi har ställt frågan till försäkringskassan att om det inte varit så att hon var gravid utan \"bara\" hade ont i ryggen med sjukintyg, då hade hon fått ersättning. Någon som har något tips och råd? Supertacksam för svar!
  2. 1
    Sjukersättning? även på Nio månader Hej!
    Jag har inga egna barn men min äldsta styvdotter, 19 år, väntar sitt första barn i mars/april. Hon arbetar som bilmek men kan inte jobba längre pga ont i ryggen samt bäckenuppluckring. Hon har blivit sjukskriven av läkaren, men försäkringskassan vill ej ge henne sjukersättning eftersom \"att vara gravid är ingen sjukdom\". Vi har ställt frågan till försäkringskassan att om det inte varit så att hon var gravid utan \"bara\" hade ont i ryggen med sjukintyg, då hade hon fått ersättning. Någon som har något tips och råd? Supertacksam för svar!
  3. marie
    #2

    man kan överklaga be

    barnmorskan eller läkaren om hjälp då brukar dom tillslut godkänna sjukskrivningen det är även bra om läkaren på sjukintyget skrivit att problemen ej är att jämnföra med vanlig graviditet eller nåt dyl. Alltså att verkligen visa på att besvären är extra svåra och inget som man normalt får bara för att man är gravid
  4. 2
    man kan överklaga be barnmorskan eller läkaren om hjälp då brukar dom tillslut godkänna sjukskrivningen det är även bra om läkaren på sjukintyget skrivit att problemen ej är att jämnföra med vanlig graviditet eller nåt dyl. Alltså att verkligen visa på att besvären är extra svåra och inget som man normalt får bara för att man är gravid
  5. Jessika m. J & A
    #3

    Havandeskapspenning?

    Hon måste väl kunna få havandeskapspenning? (Fast det kanske är sämre än sjukpenning???)
  6. 3
    Havandeskapspenning? Hon måste väl kunna få havandeskapspenning? (Fast det kanske är sämre än sjukpenning???)
  7. Medlem sedan
    Oct 2005
    #4

    Samma här

    Försäkringskassan har inte heller godkänt min sjukskrivning av samma orsak, så jag har nu fått kontakta läkaren igen och han har skrivit ett nytt intyg, så jag får bara vänta och se vad kassan säger nu, fast jag tror det blir nej även denna gången, men det är nog bara att fortsätta kämpa.
    Tänk om alla människor i sverige kunde gå samman och protestera mot dessa förtroendeläkare som f-kassan har, dom träffar ju inte ens oss patienter, helt sjukt att dom kan få ställa diagnoser som inte ens överensstämmer med de andra läkarna, det är ju dessutom samma sak som att säga att läkarna inte är kapabla att ställa diagnoser och skriva sjukintyg till de som behöver det.
  8. 4
    Samma här Försäkringskassan har inte heller godkänt min sjukskrivning av samma orsak, så jag har nu fått kontakta läkaren igen och han har skrivit ett nytt intyg, så jag får bara vänta och se vad kassan säger nu, fast jag tror det blir nej även denna gången, men det är nog bara att fortsätta kämpa.
    Tänk om alla människor i sverige kunde gå samman och protestera mot dessa förtroendeläkare som f-kassan har, dom träffar ju inte ens oss patienter, helt sjukt att dom kan få ställa diagnoser som inte ens överensstämmer med de andra läkarna, det är ju dessutom samma sak som att säga att läkarna inte är kapabla att ställa diagnoser och skriva sjukintyg till de som behöver det.
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5

    tydlig beskrivning...

    jag är sjukskriven sedan augusti,fram till partus(förlossning) för \"bäckensmärta som förvärrats under graviditet\". och det är godkänt.Min läkare har tydligt skrivit HUR/VAD som hindrar mig från mina arbetsuppgifter,(jobbar med barn)att \"bara\" ha bäckenbesvär anser fk som en vanlig åkomma vid graviditet.
    överklaga beslutet och be läkaren om en tydlig beskrivning,samt att hon redan har ett ryggbesvär sedan tidigare. Lycka till!
  10. 5
    tydlig beskrivning... jag är sjukskriven sedan augusti,fram till partus(förlossning) för \"bäckensmärta som förvärrats under graviditet\". och det är godkänt.Min läkare har tydligt skrivit HUR/VAD som hindrar mig från mina arbetsuppgifter,(jobbar med barn)att \"bara\" ha bäckenbesvär anser fk som en vanlig åkomma vid graviditet.
    överklaga beslutet och be läkaren om en tydlig beskrivning,samt att hon redan har ett ryggbesvär sedan tidigare. Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Nytt läkarintyg...

    och läkaren ska skriva på intyget att bäckensmärtorna inte är förenliga med normal graviditet. Be läkaren också att spalta upp alla hjälpmedel som behövs för att klara vardagen tex kryckor, sjukgymnastik, TNS, akupunktur, och be om utförlig beskrivning av symptomen, gärna också en bekräftan från sjukgymnast att bäckensmärtorna är svåra och att det inte är normalt under en graviditet att ha så ont. Hoppas att det löser sig för din dotter, lycka till!!
  12. 6
    Nytt läkarintyg... och läkaren ska skriva på intyget att bäckensmärtorna inte är förenliga med normal graviditet. Be läkaren också att spalta upp alla hjälpmedel som behövs för att klara vardagen tex kryckor, sjukgymnastik, TNS, akupunktur, och be om utförlig beskrivning av symptomen, gärna också en bekräftan från sjukgymnast att bäckensmärtorna är svåra och att det inte är normalt under en graviditet att ha så ont. Hoppas att det löser sig för din dotter, lycka till!!
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Tack så jättemycket..!

    ..för era råd!
  14. 7
    Tack så jättemycket..! ..för era råd!
  15. Länsrättsråttan
    #8

    Nja,

    försäkringsläkarena ställer inte diagnoser, de gör bara en försäkringsmedicinsk bedömning. Problemet för oss är att foglossning som är \"normal\" vid graviditet är inte något som beror på sjukdom (utan på graviditet), och det krävs sjukdom för att man skall ha rätt till sjukpenning. Det är därför att det är så viktigt att sjukskrivande läkare anger om besvären är värre än vad som normalt kan förväntas vid graviditet. Skriver läkaren bara \"foglossning\", så är det svårt att få sjukpenning. Ilskan bör inte riktas enbart åt försäkringskassan utan även mot de sjukskrivande läkarna, som inte bemödar sig att ta reda på vilka regler som gäller för sjukskrivning.
  16. 8
    Nja, försäkringsläkarena ställer inte diagnoser, de gör bara en försäkringsmedicinsk bedömning. Problemet för oss är att foglossning som är \"normal\" vid graviditet är inte något som beror på sjukdom (utan på graviditet), och det krävs sjukdom för att man skall ha rätt till sjukpenning. Det är därför att det är så viktigt att sjukskrivande läkare anger om besvären är värre än vad som normalt kan förväntas vid graviditet. Skriver läkaren bara \"foglossning\", så är det svårt att få sjukpenning. Ilskan bör inte riktas enbart åt försäkringskassan utan även mot de sjukskrivande läkarna, som inte bemödar sig att ta reda på vilka regler som gäller för sjukskrivning.
  17. Medlem sedan
    Oct 2005
    #9

    mm

    det har du förståss rätt i, att läkarna också borde bemöda sig mer, för jag tycker dom verkar mer oförstående och förvånade över varför f-kassan inte godkänner.
    I morgon ska jag ringa f-kassan och höra hur det går för mig, med nya intyget inskickat.
  18. 9
    mm det har du förståss rätt i, att läkarna också borde bemöda sig mer, för jag tycker dom verkar mer oförstående och förvånade över varför f-kassan inte godkänner.
    I morgon ska jag ringa f-kassan och höra hur det går för mig, med nya intyget inskickat.
  19. cowgirl73
    #10

    Allt arbete

    Det är oxå viktigt att läkaren skriver att den som är sjukskriven inte kan ta något som helst arbete pga av besvären. Annars kan Fkassan få för sig att man kan jobba men inte just med sitt eget yrke.....om du fattar :-) Det hände mig nämligen....men det var oxå ett för dåligt ifyllt läkarintyg så det tog 3 månader och ett nytt intyg från en annan doktor innan FK godkände och utbetalade pengar. Tänk på att det ska va rätt från början så bör det funka. Men ibland får man kämpa, rätt ofta verkar det som....tänk att man ska behöva vara frisk för att få lov att vara sjuk !
  20. 10
    Allt arbete Det är oxå viktigt att läkaren skriver att den som är sjukskriven inte kan ta något som helst arbete pga av besvären. Annars kan Fkassan få för sig att man kan jobba men inte just med sitt eget yrke.....om du fattar :-) Det hände mig nämligen....men det var oxå ett för dåligt ifyllt läkarintyg så det tog 3 månader och ett nytt intyg från en annan doktor innan FK godkände och utbetalade pengar. Tänk på att det ska va rätt från början så bör det funka. Men ibland får man kämpa, rätt ofta verkar det som....tänk att man ska behöva vara frisk för att få lov att vara sjuk !

Liknande trådar

  1. även på 9 månader
    By Längtar in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 15:21
  2. Gravid? *även på 9 månader*
    By Gizmoo in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 17:47
  3. Brämhults juice (även på 9 månader)
    By familjsen in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 09:26
  4. Alex 6 månader idag :oD (även nov)
    By Jaana med pojkarna in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 14:47
  5. Även om man är fem månader
    By fru_bill in forum _05 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 10:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar