På tal om dialekter
_0508 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 1998
    #1

    På tal om dialekter

    Vilken dialekt talar du?

    Vilken dialekt talar din respektive?

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
  2. 1
    På tal om dialekter Vilken dialekt talar du?

    Vilken dialekt talar din respektive?

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
  3. Medlem sedan
    Oct 1998
    #2

    Svarar själv

    Vilken dialekt talar du?
    Småländska (ostkusten)

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Småländska (södra delen)

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Mina föräldrar pratar båda småländska (ostkusten).
    Min svärfar pratar göingska och min svärmor härstammade från Blekinge.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Sydsmåländsk dialekt med inslag av både halländska, göingska och lite eget.
  4. 2
    Svarar själv Vilken dialekt talar du?
    Småländska (ostkusten)

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Småländska (södra delen)

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Mina föräldrar pratar båda småländska (ostkusten).
    Min svärfar pratar göingska och min svärmor härstammade från Blekinge.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Sydsmåländsk dialekt med inslag av både halländska, göingska och lite eget.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    jennie svar



    Vilken dialekt talar du?
    gotländska mellersta
    Vilken dialekt talar din respektive?
    gotländska visby

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    mor skånska/gotländska
    far gotländska mellersta
    systrar göteborska

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    gotländska
  6. 3
    jennie svar

    Vilken dialekt talar du?
    gotländska mellersta
    Vilken dialekt talar din respektive?
    gotländska visby

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    mor skånska/gotländska
    far gotländska mellersta
    systrar göteborska

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    gotländska
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    skånska här

    både jag o gubben pratar skånska likaså barnen svärföräldrarna pratar spanska o bryte lite men skånska de med... bor i malmö

    eller inte skånska malmöitiska rättare sagt :D
    stolt överr min FINA dialekt
  8. 4
    skånska här både jag o gubben pratar skånska likaså barnen svärföräldrarna pratar spanska o bryte lite men skånska de med... bor i malmö

    eller inte skånska malmöitiska rättare sagt :D
    stolt överr min FINA dialekt
  9. Honey76
    #5

    Honey76 svarar

    Vilken dialekt talar du?
    Vet inte. Obestämbar tror jag men Smålandska (jönköpoingsdialekt) om jag ska sortera in mig under någon dialekt.

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Ösgötska (Linköping)

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Min mans släkt östgötska. Min släkt småländska (jönköpings- och huskvarnadialekt) och sörmländska (mammas sida).

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Småländska (jönköpingsdialekt)

  10. 5
    Honey76 svarar Vilken dialekt talar du?
    Vet inte. Obestämbar tror jag men Smålandska (jönköpoingsdialekt) om jag ska sortera in mig under någon dialekt.

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Ösgötska (Linköping)

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Min mans släkt östgötska. Min släkt småländska (jönköpings- och huskvarnadialekt) och sörmländska (mammas sida).

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Småländska (jönköpingsdialekt)

  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    Mina75 svarar

    Vilken dialekt talar du?
    ** Gävlemål light, skulle jag tro! Jag är ju uppvuxen i Gävle, men båda mina föräldrar är hitflyttade från stockholm. Så, det har aldrig talats gävlemål hemma, men självklart påverkas man av dialekten där man bor.

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Stockholmska/rospiggska/gävlemålinfluenser??
    Han är hitdragen från Norrtälje :)

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Mamma och pappa - jag skulle beskriva det som rikssvenska. Inte längre stockholmska, men heller inte gävlemål... svårbeskrivet
    Svärisarna - Norrtälje-mål(eller vad det heter)
    Mina bröder pratar bredare gävlemål än mig, fast inte RIKTIGT gävlemål. Syrran bor i stockholm, så hon pratar mer o mer stockholmska.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Gävlemål! Snyggaste dialekten enligt Lindström, visst var det så !? ;)
    Skämt å sido, så har jag jättesvårt för äkta, brett gävlemål, låter IQ-befriat.
  12. 6
    Mina75 svarar Vilken dialekt talar du?
    ** Gävlemål light, skulle jag tro! Jag är ju uppvuxen i Gävle, men båda mina föräldrar är hitflyttade från stockholm. Så, det har aldrig talats gävlemål hemma, men självklart påverkas man av dialekten där man bor.

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Stockholmska/rospiggska/gävlemålinfluenser??
    Han är hitdragen från Norrtälje :)

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Mamma och pappa - jag skulle beskriva det som rikssvenska. Inte längre stockholmska, men heller inte gävlemål... svårbeskrivet
    Svärisarna - Norrtälje-mål(eller vad det heter)
    Mina bröder pratar bredare gävlemål än mig, fast inte RIKTIGT gävlemål. Syrran bor i stockholm, så hon pratar mer o mer stockholmska.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Gävlemål! Snyggaste dialekten enligt Lindström, visst var det så !? ;)
    Skämt å sido, så har jag jättesvårt för äkta, brett gävlemål, låter IQ-befriat.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Sanna svarar:

    Vilken dialekt talar du?
    Stockholmska, om än inte fullt ut. Pratar rätt neutralt egentligen, men det hörs väl att jag är från Sthlm, tror jag. Har lite hälsingeinblandning också, och det färgar lite.

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Inte heller så myckwt- men lite nordsmåländska. Inte direkt uttalsmässigt- utan mer så att han använder en del dialektala ord och uttryck -typ han \"stänger på\" tv:n, saker \"jipper\" , \"jämte\" (då jag säger bredvid*) osv.

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Mina föräldrar pratar neutralt, men mamma pratar lite hälsingenorrländska när hon är upprörd- vilket jag också gör ibland. (Mormor och morfar bodde i Hudik, men var från Söderhamn och Bredbyn.)
    Pappa pratar neutral Stockholmska.
    Mina svärföräldrar pratar en heeeemsk korsning av småländska och östgötska. Det är wutigt och woligt och wadio för hela slanten. De pratar dessutom väldigt gammaldags, så... ja. Tyvärr måste jag säga att det nog är den fulaste dialekt jag vet. Min mans syskon pratar mer dialekt än han gör -men mindre udda och mer östgötska än föräldrarna.
    Mina syskon pratar mer stockholmska än jag gör.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Stockholmska. (som iofs är mer än _ett_ sätt att prata- det är skillnad på norr om stan och söder om stan osv.)
  14. 7
    Sanna svarar: Vilken dialekt talar du?
    Stockholmska, om än inte fullt ut. Pratar rätt neutralt egentligen, men det hörs väl att jag är från Sthlm, tror jag. Har lite hälsingeinblandning också, och det färgar lite.

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Inte heller så myckwt- men lite nordsmåländska. Inte direkt uttalsmässigt- utan mer så att han använder en del dialektala ord och uttryck -typ han \"stänger på\" tv:n, saker \"jipper\" , \"jämte\" (då jag säger bredvid*) osv.

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Mina föräldrar pratar neutralt, men mamma pratar lite hälsingenorrländska när hon är upprörd- vilket jag också gör ibland. (Mormor och morfar bodde i Hudik, men var från Söderhamn och Bredbyn.)
    Pappa pratar neutral Stockholmska.
    Mina svärföräldrar pratar en heeeemsk korsning av småländska och östgötska. Det är wutigt och woligt och wadio för hela slanten. De pratar dessutom väldigt gammaldags, så... ja. Tyvärr måste jag säga att det nog är den fulaste dialekt jag vet. Min mans syskon pratar mer dialekt än han gör -men mindre udda och mer östgötska än föräldrarna.
    Mina syskon pratar mer stockholmska än jag gör.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Stockholmska. (som iofs är mer än _ett_ sätt att prata- det är skillnad på norr om stan och söder om stan osv.)
  15. Medlem sedan
    Jun 1998
    #8

    Ossj devon!

    Ja vad talar jag för dialekt? En salig blandning av Jönköpingsdialekt med jämtskt uttal. Min mamma kommer från Jämtland så jag kan uttala r så det hörs :o)

    Min käre sambo är helt klart en Jönköpingsbo. För de som misat denna \"vackra\" dialekt kan alltid tänka på hur fotbollsbasen och landshövdingen Lars-Åke Lagrell eller HV:s målvakt Stefan Livh pratar och så ungefär låter min bättre hälft.

    Min mamma kommer från Jämtland och har kvar mycket av den dialekten fast det har tunnats ut med åren. Min pappa pratar också nån blandvariant mellan Jönköpingsdialekt med tornedalsfinskt uttal. Min farmor kom från Tornedalen därav hans mix.
    Svärisarna är \"redia Jônkôpingsbor\" och där går det inte ta miste på varifrån de kommer.

    I Mullsjö som ligger precis på gränsen mellan Västra Götalands län och Jönköpings län är det nån slags västgötska blandat med jönköpingska som råder.
  16. 8
    Ossj devon! Ja vad talar jag för dialekt? En salig blandning av Jönköpingsdialekt med jämtskt uttal. Min mamma kommer från Jämtland så jag kan uttala r så det hörs :o)

    Min käre sambo är helt klart en Jönköpingsbo. För de som misat denna \"vackra\" dialekt kan alltid tänka på hur fotbollsbasen och landshövdingen Lars-Åke Lagrell eller HV:s målvakt Stefan Livh pratar och så ungefär låter min bättre hälft.

    Min mamma kommer från Jämtland och har kvar mycket av den dialekten fast det har tunnats ut med åren. Min pappa pratar också nån blandvariant mellan Jönköpingsdialekt med tornedalsfinskt uttal. Min farmor kom från Tornedalen därav hans mix.
    Svärisarna är \"redia Jônkôpingsbor\" och där går det inte ta miste på varifrån de kommer.

    I Mullsjö som ligger precis på gränsen mellan Västra Götalands län och Jönköpings län är det nån slags västgötska blandat med jönköpingska som råder.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    maria svarar

    Vilken dialekt talar du?
    en blandning mellan norrländska/jämtska/östgötska och rikssvenska *S*

    Vilken dialekt talar din respektive?
    ----

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Min pappa är från Örebro.. men pratar mest norrländska (har bott är i över 30 år) .. och min mor pratar jämtska..

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Jämtska ...norrländska
  18. 9
    maria svarar Vilken dialekt talar du?
    en blandning mellan norrländska/jämtska/östgötska och rikssvenska *S*

    Vilken dialekt talar din respektive?
    ----

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Min pappa är från Örebro.. men pratar mest norrländska (har bott är i över 30 år) .. och min mor pratar jämtska..

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Jämtska ...norrländska
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10

    Marie svarar

    Vilken dialekt talar du?
    Stockholmska - fast inte utpräglad utan ganska mild variant. När jag gick på gymnasiet så pratade jag något mellan småländska och stockholmska. Jag har de klassiska e:na...

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Stockholmska - med norrländsk betoning på vissa ord som t.ex. senap.

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Mina pappa pratar stockholmska och min mamma pratar någon blandning av småländska och stockholmska. Mina två systrar pratar småländska.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Stockholmska
  20. 10
    Marie svarar Vilken dialekt talar du?
    Stockholmska - fast inte utpräglad utan ganska mild variant. När jag gick på gymnasiet så pratade jag något mellan småländska och stockholmska. Jag har de klassiska e:na...

    Vilken dialekt talar din respektive?
    Stockholmska - med norrländsk betoning på vissa ord som t.ex. senap.

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    Mina pappa pratar stockholmska och min mamma pratar någon blandning av småländska och stockholmska. Mina två systrar pratar småländska.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    Stockholmska
  21. Medlem sedan
    Oct 1998
    #11

    Vi ska till Jönköping....

    ...nästa lördag på 50-årskalas. Två av makens systrar med familjer bor ju i stan så det blir en mindre släktträff.
  22. 11
    Vi ska till Jönköping.... ...nästa lördag på 50-årskalas. Två av makens systrar med familjer bor ju i stan så det blir en mindre släktträff.
  23. Linda, Oscar & Saga
    #12

    Vad kul!

    Kalas är trevligt. Hoppas att stan visar sig från sin vackra sida då och att det inte blåser som det nästan alltid gör.
  24. 12
    Vad kul! Kalas är trevligt. Hoppas att stan visar sig från sin vackra sida då och att det inte blåser som det nästan alltid gör.
  25. Medlem sedan
    Oct 1998
    #13

    Jo, förra gången jag var där....

    ...så kom ju orkanen Gudrun med all sin kraft så vi höll på att blåsa bort när vi skulle ur bilen bara. Ja och hur det gick sen vet du ju så jag hoppas verkligen att det är bra väder.
  26. 13
    Jo, förra gången jag var där.... ...så kom ju orkanen Gudrun med all sin kraft så vi höll på att blåsa bort när vi skulle ur bilen bara. Ja och hur det gick sen vet du ju så jag hoppas verkligen att det är bra väder.
  27. Medlem sedan
    Dec 2003
    #14

    Västmanländska svar...

    Vilka skojiga frågor! Dialekter är himla intressant!!

    Vilken dialekt talar du?
    - Västmanländska.

    Vilken dialekt talar din respektive?
    - Ja du... han låter \"neutral\", tycker inte jag hör något av vare sig stockholmska (uppväxt både i Sthlm o Katrineholm) eller sörmländska. Däremot så började han få lite sving på småländska (han bodde där i 10 år) nu i slutet, den småländska melodin liksom. Men den är bortblåst nu.
    Vad gäller småländska så hade jag så otroligt svårt för att förstå vad alla sa när jag flyttade ner. Jisses.... när jag började jobba och kom i kontakt med äldre personer, runt 60 år.. så blev det ju inte lättare.. Hehe. Det var en man på mitt jobb som pratade någon typ av ursmåländska... hade helt andra ord för tex kille - då sa han \"lu\" tror jag det var.

    Efter något år så började jag förstå och tyckte inte längre dialekten var konstig eller svår. Nu bara ÄLSKAR jag småländska! Det är så fint!!

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon
    med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    - Mina föräldrar= västmanländska.
    Min brors västmanländska börjar suddas ut, han har bott i Stockholm de senaste 10 åren... hans flickvän är från Falköping och hennes dialekt är nu åt västmanländska hållet... haha.
    Mina svärfar med fru är riktiga Stockholmare och min svärmor och man är sörmlänningar. Fast svärmor är från början från Östergötland och ibland hör man lite östgötska i hennes tal.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    - Västmanländska.

  28. 14
    Västmanländska svar... Vilka skojiga frågor! Dialekter är himla intressant!!

    Vilken dialekt talar du?
    - Västmanländska.

    Vilken dialekt talar din respektive?
    - Ja du... han låter \"neutral\", tycker inte jag hör något av vare sig stockholmska (uppväxt både i Sthlm o Katrineholm) eller sörmländska. Däremot så började han få lite sving på småländska (han bodde där i 10 år) nu i slutet, den småländska melodin liksom. Men den är bortblåst nu.
    Vad gäller småländska så hade jag så otroligt svårt för att förstå vad alla sa när jag flyttade ner. Jisses.... när jag började jobba och kom i kontakt med äldre personer, runt 60 år.. så blev det ju inte lättare.. Hehe. Det var en man på mitt jobb som pratade någon typ av ursmåländska... hade helt andra ord för tex kille - då sa han \"lu\" tror jag det var.

    Efter något år så började jag förstå och tyckte inte längre dialekten var konstig eller svår. Nu bara ÄLSKAR jag småländska! Det är så fint!!

    Om du ser till dina föräldrar/svärföräldrar/syskon
    med respektive o s v - vilka dialekter talar de?
    - Mina föräldrar= västmanländska.
    Min brors västmanländska börjar suddas ut, han har bott i Stockholm de senaste 10 åren... hans flickvän är från Falköping och hennes dialekt är nu åt västmanländska hållet... haha.
    Mina svärfar med fru är riktiga Stockholmare och min svärmor och man är sörmlänningar. Fast svärmor är från början från Östergötland och ibland hör man lite östgötska i hennes tal.

    Vilken dialekt är den som råder på er hemort?
    - Västmanländska.

  29. Medlem sedan
    Oct 1998
    #15

    Har du inte hört.....

    ...orden \"heralue\", \"lojer\", \"vispa\", \"krabbigt\" och
    \"illavoren\"? Det är ord jag hör omkring mig då och då + ett antal flera (jag var tvungen att göra mig en liten ordbok när jag flyttade hit och då är jag ändå själv småländska från födelsen).

    Förklaringar till orden nedanför stjärnorna
    *
    *
    *
    *
    *
    *
    *
    *
    Heralue=pojke eller pojkvasker. Bara here är pojke
    Lojer=en mindre smart person (läs dum)
    Vispa=geting
    Illavoren=må dåligt

    Sen finns det ett stort antal roliga ord till härifrån men jag lyckas inte komma på något just nu.

    Kramar!
  30. 15
    Har du inte hört..... ...orden \"heralue\", \"lojer\", \"vispa\", \"krabbigt\" och
    \"illavoren\"? Det är ord jag hör omkring mig då och då + ett antal flera (jag var tvungen att göra mig en liten ordbok när jag flyttade hit och då är jag ändå själv småländska från födelsen).

    Förklaringar till orden nedanför stjärnorna
    *
    *
    *
    *
    *
    *
    *
    *
    Heralue=pojke eller pojkvasker. Bara here är pojke
    Lojer=en mindre smart person (läs dum)
    Vispa=geting
    Illavoren=må dåligt

    Sen finns det ett stort antal roliga ord till härifrån men jag lyckas inte komma på något just nu.

    Kramar!
  31. Medlem sedan
    Oct 1998
    #16

    Hoppsan....

    ...glömde visst ordet krabbigt, men det hade jag med här förut en gång. Nåväl, så betyder det bökigt, krångligt.
  32. 16
    Hoppsan.... ...glömde visst ordet krabbigt, men det hade jag med här förut en gång. Nåväl, så betyder det bökigt, krångligt.
  33. KC med son & dotter
    #17

    Krabbigt värre...

    Just ordet krabbigt och \"Åå, vad det ska krabba\" -var ju ett ord/kommentar man dagligen använde/hörde tyckte jag! :-)

    Det var nog det enda ord jag själv la till med under mina ord där nere...

    Ordet \"redig\" används oxå flitigt där nere tycker jag.. även om det är ett ord som kanske inte är direkt småländskt?! Men det var iaf så jag tänkte på att det användes flitigt.

  34. 17
    Krabbigt värre... Just ordet krabbigt och \"Åå, vad det ska krabba\" -var ju ett ord/kommentar man dagligen använde/hörde tyckte jag! :-)

    Det var nog det enda ord jag själv la till med under mina ord där nere...

    Ordet \"redig\" används oxå flitigt där nere tycker jag.. även om det är ett ord som kanske inte är direkt småländskt?! Men det var iaf så jag tänkte på att det användes flitigt.

  35. Medlem sedan
    Oct 1998
    #18

    Jo, redig används....

    ...oxå mycket och när jag bad min man om några olika ord så sa han redig precis när jag tryckte för att skicka inlägget. Så därför kom det inte med. Där jag kommer ifrån (småländska ostkusten) sa vi \"jag rer lite\" vilket betyder \"jag fixar/ordnar till lite\" och det förstod inte maken från början. Dock har jag gått ifrån många av de orden där utifrån och anammat flera uttryck härifrån.
  36. 18
    Jo, redig används.... ...oxå mycket och när jag bad min man om några olika ord så sa han redig precis när jag tryckte för att skicka inlägget. Så därför kom det inte med. Där jag kommer ifrån (småländska ostkusten) sa vi \"jag rer lite\" vilket betyder \"jag fixar/ordnar till lite\" och det förstod inte maken från början. Dock har jag gått ifrån många av de orden där utifrån och anammat flera uttryck härifrån.
  37. Medlem sedan
    Jul 2002
    #19

    Vill lägga till

    ordet kartig - kaxig - till olika småländska ord. Det tog ett tag efter att vi flyttade ner till Småland innan jag förstod vad det betydde.

    Kramar
  38. 19
    Vill lägga till ordet kartig - kaxig - till olika småländska ord. Det tog ett tag efter att vi flyttade ner till Småland innan jag förstod vad det betydde.

    Kramar
  39. Medlem sedan
    Oct 2001
    #20

    Du menar wedig...;-)

    ... som de säger där maken kommer ifrån (Vimmerby)...*fniss*
  40. 20
    Du menar wedig...;-) ... som de säger där maken kommer ifrån (Vimmerby)...*fniss*
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. dialekter??
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 19:43
  2. Dialekter
    By emsan... in forum Ordet är fritt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 15:28
  3. Mer om dialekter...
    By Malinau in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 13:07
  4. Dialekter på TV
    By Elisha in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 14:27
  5. På tal om dialekter...
    By J m T, M & L in forum _0507 Julibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 21:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar