Ååå, pust, somna själv...
_02 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Ååå, pust, somna själv...

    Hua, det är lite mycket nu, som killen sa i Lorry för typ en evighet sedan, då man var ung och inga barn hade och gick ut och hade skoj. Nä, nu ska jag inte klaga, men oj, jobbigt är det! ;-)

    Freja har alltid varit extremt mammig, skrek från dag ett om hon var hos någon annan än mig. Hon har även en egenhet, hon pillar/nyps/klappar på min arm eller hand till hon kommer till ro och somnar. (Som endel barn som snurrar hår m.m.)

    Jag har hela tiden sedan Tuva föddes fortsatt att natta Freja, men nu börjar det bli jobbigt. Vi har nämligen fått en till liten MAMMIS, ja just det TUVA! ;-) Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Hon gallskriker hos pappa och kommer hon till mig slutar hon. Och jag är betydligt tuffare mot Tuva, hon får skrika då jag tex nattar Freja. Det orkade jag inte höra på samma sätt då Freja var bebis, men då hade jag ju likosm bara henne också.

    Till saken. Freja måste lära sig somna själv känner både jag och sambon. Det är bara så. Tips på hur vi ska gå tillväga? Som i nannyakuten, att leda in en panikskrikande unge till rummet för femtioelfte gången eller? Den metoden känns tung... Kanske den enda som funkar? Eller kanske sitta utanför rummet så att hon ser oss hela tiden? Det är ju det att Tuva gallskriker hela kvällarna (kvälloro, lite ont i lilla magen), det stör Freja när hon ska sova. Nu när jag nattar Freja vankar sambon med Tuva nere i källaren för att inte störa Freja...

    Tips? Hur somnar era 3-4 åringar? Hur har ni gjort? Har era barn någon \"egenhet\", tex snurra hår?

    Vill i alla fall tillägga att, peppar peppar, Tuva somnar själv i sin säng med lilla nappen i munnen och sover där hela natten. Jag sitter bredvid en liten stund bara och gungar sängen (vyssan lull tassar på den). Vilken skillnad mot Freja, henne sövde jag antingen ammandes, eller gåendes tills hon somnade och sedan blev hon kvar i vår säng.

    Ha det gött alla vårbarnmammaor 02!
  2. 1
    Ååå, pust, somna själv... Hua, det är lite mycket nu, som killen sa i Lorry för typ en evighet sedan, då man var ung och inga barn hade och gick ut och hade skoj. Nä, nu ska jag inte klaga, men oj, jobbigt är det! ;-)

    Freja har alltid varit extremt mammig, skrek från dag ett om hon var hos någon annan än mig. Hon har även en egenhet, hon pillar/nyps/klappar på min arm eller hand till hon kommer till ro och somnar. (Som endel barn som snurrar hår m.m.)

    Jag har hela tiden sedan Tuva föddes fortsatt att natta Freja, men nu börjar det bli jobbigt. Vi har nämligen fått en till liten MAMMIS, ja just det TUVA! ;-) Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Hon gallskriker hos pappa och kommer hon till mig slutar hon. Och jag är betydligt tuffare mot Tuva, hon får skrika då jag tex nattar Freja. Det orkade jag inte höra på samma sätt då Freja var bebis, men då hade jag ju likosm bara henne också.

    Till saken. Freja måste lära sig somna själv känner både jag och sambon. Det är bara så. Tips på hur vi ska gå tillväga? Som i nannyakuten, att leda in en panikskrikande unge till rummet för femtioelfte gången eller? Den metoden känns tung... Kanske den enda som funkar? Eller kanske sitta utanför rummet så att hon ser oss hela tiden? Det är ju det att Tuva gallskriker hela kvällarna (kvälloro, lite ont i lilla magen), det stör Freja när hon ska sova. Nu när jag nattar Freja vankar sambon med Tuva nere i källaren för att inte störa Freja...

    Tips? Hur somnar era 3-4 åringar? Hur har ni gjort? Har era barn någon \"egenhet\", tex snurra hår?

    Vill i alla fall tillägga att, peppar peppar, Tuva somnar själv i sin säng med lilla nappen i munnen och sover där hela natten. Jag sitter bredvid en liten stund bara och gungar sängen (vyssan lull tassar på den). Vilken skillnad mot Freja, henne sövde jag antingen ammandes, eller gåendes tills hon somnade och sedan blev hon kvar i vår säng.

    Ha det gött alla vårbarnmammaor 02!
  3. Nillan m. Malva 020528
    #2

    Anna Wahlgren

    Vi körde ngn variant av Anna Wahlgrens metod då Malva var ca 7 månader. Jag pratade med en kompis här om dagen som använd samma metod till sin 3-åring så det verkar funka även för större barn. Det låter väl som att det är bra för alla i familjen om Freja blir lite mer självständig, eller pappig. Det låter ju lite hårt mot Tuva om du låter Freja gå först i alla lägen. Låt henne skrika lite då du är hos Tuva också, inte bara tvärt om. Fast det är ju lätt för mig att säga som bara har ett barn... Malva var också mammig länge, men nu är hon mammig ibland och pappig ibland, det beror på vem hon tillbringat mest tid med för tillfället.
  4. 2
    Anna Wahlgren Vi körde ngn variant av Anna Wahlgrens metod då Malva var ca 7 månader. Jag pratade med en kompis här om dagen som använd samma metod till sin 3-åring så det verkar funka även för större barn. Det låter väl som att det är bra för alla i familjen om Freja blir lite mer självständig, eller pappig. Det låter ju lite hårt mot Tuva om du låter Freja gå först i alla lägen. Låt henne skrika lite då du är hos Tuva också, inte bara tvärt om. Fast det är ju lätt för mig att säga som bara har ett barn... Malva var också mammig länge, men nu är hon mammig ibland och pappig ibland, det beror på vem hon tillbringat mest tid med för tillfället.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Hej!

    Maja var jättesvårsövd fram tilld en dag vi fick nog av att sitta hoshenne i timmar varje kväll.

    Vi satt utanför Maja så hon såg oss. Vi satt vid datorerna i rummet mittemot henne. Det funkade faktiskt. Vi sa åt henne att nu ska du sova och vi är här ute hela tiden. Numera läser vi saga, säger godnatt och så bläddrar hon i några böcker och lyssnar på en saga på sin bandspelare innan hon släcker själv.

    Jag kan även rekommendera en bra bok som visserligen tar upp lite mindre barn men det kan kanske ge idéer. Elisabeth Pantley, No Cry Sleep Solution. Jag tror att du skulle gilla den ;)
  6. 3
    Hej! Maja var jättesvårsövd fram tilld en dag vi fick nog av att sitta hoshenne i timmar varje kväll.

    Vi satt utanför Maja så hon såg oss. Vi satt vid datorerna i rummet mittemot henne. Det funkade faktiskt. Vi sa åt henne att nu ska du sova och vi är här ute hela tiden. Numera läser vi saga, säger godnatt och så bläddrar hon i några böcker och lyssnar på en saga på sin bandspelare innan hon släcker själv.

    Jag kan även rekommendera en bra bok som visserligen tar upp lite mindre barn men det kan kanske ge idéer. Elisabeth Pantley, No Cry Sleep Solution. Jag tror att du skulle gilla den ;)
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4

    Puh!

    Vet hur det är för Lucas är likadan! Börjar bli riktigt orolig för han kommer dessutom in till oss VARJE natt (OM han inte kommer så undrar man vad som hänt) hur blir det när vår bebis kommer?

    Behöver också tips på hur man får honom att somna själv!

  8. 4
    Puh! Vet hur det är för Lucas är likadan! Börjar bli riktigt orolig för han kommer dessutom in till oss VARJE natt (OM han inte kommer så undrar man vad som hänt) hur blir det när vår bebis kommer?

    Behöver också tips på hur man får honom att somna själv!

  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Så här gör vi!

    Maya väljer en eller max två böcker som vi läser för henne medan hon ligger i sin säng. Jag/pappan sitter på en stol brevid. Sedan blir det puss och kram och så lyssnar hon på CD med berättelser som hon somnar till.

    Jag tror det är svårt att få barnen att somna själva om de inte är vana det från början. Men med en bok och kanske CD efter det kanske det fungerar?

    Lycka till! :)
  10. 5
    Så här gör vi! Maya väljer en eller max två böcker som vi läser för henne medan hon ligger i sin säng. Jag/pappan sitter på en stol brevid. Sedan blir det puss och kram och så lyssnar hon på CD med berättelser som hon somnar till.

    Jag tror det är svårt att få barnen att somna själva om de inte är vana det från början. Men med en bok och kanske CD efter det kanske det fungerar?

    Lycka till! :)
  11. Sol m.A & L
    #6

    L somnar aldrig

    själv. Det är helt emot vad både jag och min make tror på.

    När A var liten och Linus skulle nattas (och bara mamma gällde) så låg jag och ammade A brevid medan jag läste godnatt-sagan. Sedan släckte vi lampan och han låg brevid till han somnade.

    Numera läser pappa eller mamma saga för Linus för sig i sitt rum i sin egen säng, eller så läser vi godnattsaga för bägge barnen samtidigt i vår säng - släcker lampan och låter bägge somna tillsammans.

    Mitt råd till dig är att lyssna på Frejas behov, just nu behöver hon dig. Kanske pappan kan ta bebisen i vagnen eller sjal (om ni har någon) och ta en promenad ute medan du nattar?

    Hoppas det löser sig. :)
  12. 6
    L somnar aldrig själv. Det är helt emot vad både jag och min make tror på.

    När A var liten och Linus skulle nattas (och bara mamma gällde) så låg jag och ammade A brevid medan jag läste godnatt-sagan. Sedan släckte vi lampan och han låg brevid till han somnade.

    Numera läser pappa eller mamma saga för Linus för sig i sitt rum i sin egen säng, eller så läser vi godnattsaga för bägge barnen samtidigt i vår säng - släcker lampan och låter bägge somna tillsammans.

    Mitt råd till dig är att lyssna på Frejas behov, just nu behöver hon dig. Kanske pappan kan ta bebisen i vagnen eller sjal (om ni har någon) och ta en promenad ute medan du nattar?

    Hoppas det löser sig. :)
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7

    vet ett jättebra sätt!

    Flytta stol.
    Första kvällen så sätter man stolen vid barnets säng och sitter där tills barnet sover. Nästa kväll så flyttar man stolen nån meter och sitter där tills barnet sover. Nästa kväll flytta stol osv... beroende på hur ovant barnet är att somna själv desto längre kan man flytta stolen. mn ska åven förlägga små utflyckter, typ, mamma ska bara kissa. Min flicka har somnat jsälv hela sitt liv men fick nått ryck förra sommaren och skulle inte sova utan att man satt där och klappade håret på henne. för henne tog det tre kvällar med att flytta stol. Ska väl även tillägga att man ska forsätta tills stolen är utom synhåll för barnet.
  14. 7
    vet ett jättebra sätt! Flytta stol.
    Första kvällen så sätter man stolen vid barnets säng och sitter där tills barnet sover. Nästa kväll så flyttar man stolen nån meter och sitter där tills barnet sover. Nästa kväll flytta stol osv... beroende på hur ovant barnet är att somna själv desto längre kan man flytta stolen. mn ska åven förlägga små utflyckter, typ, mamma ska bara kissa. Min flicka har somnat jsälv hela sitt liv men fick nått ryck förra sommaren och skulle inte sova utan att man satt där och klappade håret på henne. för henne tog det tre kvällar med att flytta stol. Ska väl även tillägga att man ska forsätta tills stolen är utom synhåll för barnet.
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    Oscar skulle vägra

    somna ensam i sitt rum, så vi läser en saga och kliar på ryggen tills han somnat. Det händer också att han somnar inne hos storasyster.
    Jennifer var lika när hon var liten, hon började somna ensam i sitt rum vid 5 års ålder ungefär.
    Så jag känner att jag behöver inte \"lära\" Oscar somna ensam, det kommer han tids nog göra ändå. Nu har iof inte vi heller något mindre syskon till Oscar, men jag tror nog att jag då skulle ha gjort precis som ni gör nu, ena föräldern tar nattningen av stora barnet och den andra tar hand om bebisen så länge.
  16. 8
    Oscar skulle vägra somna ensam i sitt rum, så vi läser en saga och kliar på ryggen tills han somnat. Det händer också att han somnar inne hos storasyster.
    Jennifer var lika när hon var liten, hon började somna ensam i sitt rum vid 5 års ålder ungefär.
    Så jag känner att jag behöver inte \"lära\" Oscar somna ensam, det kommer han tids nog göra ändå. Nu har iof inte vi heller något mindre syskon till Oscar, men jag tror nog att jag då skulle ha gjort precis som ni gör nu, ena föräldern tar nattningen av stora barnet och den andra tar hand om bebisen så länge.

Liknande trådar

  1. Somna själv...
    By Ullis_82 in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 18:16
  2. Somna in själv
    By Mrs B in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 09:34
  3. somna själv???
    By nicke_n3 in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 20:21
  4. Somna om själv?
    By Alvahs in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 19:14
  5. Pust, somna ensam i sin säng? 3 år.
    By lannagirl in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 20:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar