Hur ofta använder ni mutor?
_0312 Decemberbarn
  1. Eleonor m Cesar & Bianca
    #1

    Hur ofta använder ni mutor?

    När Cesar trilskas med maten så är bästa sättet att få honom på andra tankar ofta att komma med en belöning om han äter upp. Typ \"ät upp maten så får du titta på \"aja baja\" eller \"när det är tomt på tallriken så får du glass\". Det slår nästan aldrig fel, han kastar i sig maten på 2 röda sekunder för att få belöningen.

    Tar vi strid och \"bestraffar\" så blir det bara en massa skrik och bråk och då äter han definitivt inte upp maten, så \"mutor\" är ju mer effektivt... Men det känns inte helt okej att använda detta för ofta. Hur tänker ni?
  2. 1
    Hur ofta använder ni mutor? När Cesar trilskas med maten så är bästa sättet att få honom på andra tankar ofta att komma med en belöning om han äter upp. Typ \"ät upp maten så får du titta på \"aja baja\" eller \"när det är tomt på tallriken så får du glass\". Det slår nästan aldrig fel, han kastar i sig maten på 2 röda sekunder för att få belöningen.

    Tar vi strid och \"bestraffar\" så blir det bara en massa skrik och bråk och då äter han definitivt inte upp maten, så \"mutor\" är ju mer effektivt... Men det känns inte helt okej att använda detta för ofta. Hur tänker ni?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Jag...

    mutar nog nästintill aldrig.. För att låta sååååå duttig. Men nää försöker undvika det. Fast så har jag haft turen att få två \"matvrak\". Jag blir vansinning när andra kan sitta o tjata på honom för att det kan ta tid ibland.. (för det kan det).. men jag försöker att inte göra någon stor grej av det o äter han maten så vet han ju att han kankse får något gott efter om han är borta.. =0)Äter han inte så blir det inget annat o han får vänta till nästa mål. Fast typ om vi ska ha myskväll eller så kan man ju säga att först gör vi det o det o sedan ska vi äte lite popcorn (eller vad det nu kan vara).. Vet inte om jag kallar det att muta? Ahhh som vanligt blir det så svamligt när jag skriver.. vill få med så mkt på kort tid ;0)
  4. 2
    Jag... mutar nog nästintill aldrig.. För att låta sååååå duttig. Men nää försöker undvika det. Fast så har jag haft turen att få två \"matvrak\". Jag blir vansinning när andra kan sitta o tjata på honom för att det kan ta tid ibland.. (för det kan det).. men jag försöker att inte göra någon stor grej av det o äter han maten så vet han ju att han kankse får något gott efter om han är borta.. =0)Äter han inte så blir det inget annat o han får vänta till nästa mål. Fast typ om vi ska ha myskväll eller så kan man ju säga att först gör vi det o det o sedan ska vi äte lite popcorn (eller vad det nu kan vara).. Vet inte om jag kallar det att muta? Ahhh som vanligt blir det så svamligt när jag skriver.. vill få med så mkt på kort tid ;0)
  5. Possan
    #3

    nej

    mutor till vardags -helst inte hos oss.

    Nu är hon dock rejält sjuk med 40 graders feber så då gör man vadsomhelst för att få i henne något. Det blir både russin och saft efter maten om man äter lite. Även om man lämnar allt.. (oj så konsekvent mamma.. *s*)

    Jag tycker att t ex äta mat är en sådan självklar grej, ska inte behövas mutor. Vi brukar heller inte säga \"vad duktig du är som äter maten!\". Det är ju helt naturligt att äta, visst är det bra om man äter upp men om man inte vill så är det ingen fara.
    De perioder då M har kladdat vid bordet har vi inte heller gjort nån grej av det. Vi äter vidare som vanligt och säger hur fantastiskt god maten är ;)

    Såklart att man ibland till helgen säger att \"när vi dukat av så ska vi äta lördagsgodis/popcorn/en glass!\" och då äts det minsann fint och dukas av utan större bekymmer ;)

    Nån muta ibland är kanske okej, beror på situationen tycker jag. De lär ju sig snabbt så jag hade nog varit lite rädd för att till slut behöva försvara varför man inte kan få glasspinne efter maten varje dag.. ;)
  6. 3
    nej mutor till vardags -helst inte hos oss.

    Nu är hon dock rejält sjuk med 40 graders feber så då gör man vadsomhelst för att få i henne något. Det blir både russin och saft efter maten om man äter lite. Även om man lämnar allt.. (oj så konsekvent mamma.. *s*)

    Jag tycker att t ex äta mat är en sådan självklar grej, ska inte behövas mutor. Vi brukar heller inte säga \"vad duktig du är som äter maten!\". Det är ju helt naturligt att äta, visst är det bra om man äter upp men om man inte vill så är det ingen fara.
    De perioder då M har kladdat vid bordet har vi inte heller gjort nån grej av det. Vi äter vidare som vanligt och säger hur fantastiskt god maten är ;)

    Såklart att man ibland till helgen säger att \"när vi dukat av så ska vi äta lördagsgodis/popcorn/en glass!\" och då äts det minsann fint och dukas av utan större bekymmer ;)

    Nån muta ibland är kanske okej, beror på situationen tycker jag. De lär ju sig snabbt så jag hade nog varit lite rädd för att till slut behöva försvara varför man inte kan få glasspinne efter maten varje dag.. ;)
  7. Eleonor m Cesar & Bianca
    #4

    Nä...

    Alltså, vi mutar ju inte med glass varje dag. Det är väl mer detta med bolibompa eller att göra något trevligt om man äter upp, osv. Sötsaker får han ytterst sällan. Han strular dessutom inte med maten jämt, det är ibland som det blir ett fasligt kladd (och andra dagar äter han som en häst och vill bara ha meeeeeja). Men som sagt, när man väl använder sig av mutor eller lockelser så är det ganska populärt. Lätt att missbruka ;o)
  8. 4
    Nä... Alltså, vi mutar ju inte med glass varje dag. Det är väl mer detta med bolibompa eller att göra något trevligt om man äter upp, osv. Sötsaker får han ytterst sällan. Han strular dessutom inte med maten jämt, det är ibland som det blir ett fasligt kladd (och andra dagar äter han som en häst och vill bara ha meeeeeja). Men som sagt, när man väl använder sig av mutor eller lockelser så är det ganska populärt. Lätt att missbruka ;o)
  9. Eleonor m Cesar & Bianca
    #5

    Ja...

    Alltså Cesar äter ju i regel bra med god aptit, men ibland har han liksom inte tid eller lust att äta. (Jag blir också tokig när min mamma nästintill tvingar i honom mat för att hon påminns om när jag var liten och aldrig åt). Om det händer på eftermiddagen eller till någon middag är det okej, men frukostar är lite besvärliga eftersom han börjar dagis nu och han blir jättehängig om han inte äter bra. (Fast glass mutar vi ju inte med till frukost, och ytterst sällan efter middagen, det handlar ofta om att man kan titta på något trevligt program etc om han äter upp och slutar kladda, annars gör man det inte).

    Muta var nog fel ord. Locka är nog bättre... Asch, det blev lite svamligt det här med. :o)
  10. 5
    Ja... Alltså Cesar äter ju i regel bra med god aptit, men ibland har han liksom inte tid eller lust att äta. (Jag blir också tokig när min mamma nästintill tvingar i honom mat för att hon påminns om när jag var liten och aldrig åt). Om det händer på eftermiddagen eller till någon middag är det okej, men frukostar är lite besvärliga eftersom han börjar dagis nu och han blir jättehängig om han inte äter bra. (Fast glass mutar vi ju inte med till frukost, och ytterst sällan efter middagen, det handlar ofta om att man kan titta på något trevligt program etc om han äter upp och slutar kladda, annars gör man det inte).

    Muta var nog fel ord. Locka är nog bättre... Asch, det blev lite svamligt det här med. :o)
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    He he...

    sambons mormor kan jag bli GALEN på ibland.På tal om andra som tjatar alltså. Var på kalas för en vecka sedan o när han fick ett utbrott så skulle hon muta med geléhallon!! när jag sa NEJ han ska INTE ha. Och hon bara JO han ska ha.. *hmmm* =0( O sedan när vi fikade tyckte väl hon att han åt sakta så bara:- Jesper ät upp bullen nu så ska du få glass sedan... Ja jag säger då det o så muttrar de flesta gamla människor att barnen idag är sååå bortskämda.. ;0)
  12. 6
    He he... sambons mormor kan jag bli GALEN på ibland.På tal om andra som tjatar alltså. Var på kalas för en vecka sedan o när han fick ett utbrott så skulle hon muta med geléhallon!! när jag sa NEJ han ska INTE ha. Och hon bara JO han ska ha.. *hmmm* =0( O sedan när vi fikade tyckte väl hon att han åt sakta så bara:- Jesper ät upp bullen nu så ska du få glass sedan... Ja jag säger då det o så muttrar de flesta gamla människor att barnen idag är sååå bortskämda.. ;0)
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Inte just för att äta

    men förra söndagen var det verkligen MUTA som gällde. Vi skulle iväg och handla mat och då mutade jag honom med att vi skulle gå och fika efteråt. Han var en liten ängel... och vi gick och fikade.
    Men med maten har vi nog sällan mutat. Han äter väldigt bra under dagens lopp (frukost, lunch) så om han inte äter så mycket till middagen låter vi det vara så länge han sitter ordentligt vid bordet med oss.
    Vet redan nu att jag kommer att muta, muta, muta i ett helt dygn i maj när han och jag ska resa till Sverige... 3 flighter... är redan nervös ;o)
  14. 7
    Inte just för att äta men förra söndagen var det verkligen MUTA som gällde. Vi skulle iväg och handla mat och då mutade jag honom med att vi skulle gå och fika efteråt. Han var en liten ängel... och vi gick och fikade.
    Men med maten har vi nog sällan mutat. Han äter väldigt bra under dagens lopp (frukost, lunch) så om han inte äter så mycket till middagen låter vi det vara så länge han sitter ordentligt vid bordet med oss.
    Vet redan nu att jag kommer att muta, muta, muta i ett helt dygn i maj när han och jag ska resa till Sverige... 3 flighter... är redan nervös ;o)
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8

    Faktiskt så har jag aldrig

    använt mig av någon slags muta...däremot så erkänner jag att varje dag när jag har satt på Rasmus hans ögonlapp så brukar han få några salta pinnar..eller något annat han gillar, men eftersom det händer EFTERÅT så kan det väl inte räknas som en muta? ;0)
  16. 8
    Faktiskt så har jag aldrig använt mig av någon slags muta...däremot så erkänner jag att varje dag när jag har satt på Rasmus hans ögonlapp så brukar han få några salta pinnar..eller något annat han gillar, men eftersom det händer EFTERÅT så kan det väl inte räknas som en muta? ;0)
  17. Eleonor m Cesar & Bianca
    #9

    Haha!

    Det var det värsta! Muta med glass för att äta upp en bulle?!? Ojojoj... Man får väl skylla på generationsklyftan. ;o)
  18. 9
    Haha! Det var det värsta! Muta med glass för att äta upp en bulle?!? Ojojoj... Man får väl skylla på generationsklyftan. ;o)
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10

    Det händer då och då..

    Brukar tex ha med en \"nödburk\" med mariekex när vi ska handla, annars kan det bli jobbigt..

    Och jag kan också lova saker bara för att få henne att äta upp maten osv. Och visst, det kan ju diskuteras om det är rätt eller fel... Men effektivt är det ju iallafall ;-)
  20. 10
    Det händer då och då.. Brukar tex ha med en \"nödburk\" med mariekex när vi ska handla, annars kan det bli jobbigt..

    Och jag kan också lova saker bara för att få henne att äta upp maten osv. Och visst, det kan ju diskuteras om det är rätt eller fel... Men effektivt är det ju iallafall ;-)
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Nog sker det

    Och det har det gjort med alla fyra barnen....

    Vissa dagar finns helt enkelt inte ork att ta en strid för allt och inget så då blir det som det blir....
  22. 11
    Nog sker det Och det har det gjort med alla fyra barnen....

    Vissa dagar finns helt enkelt inte ork att ta en strid för allt och inget så då blir det som det blir....
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12

    jag tror inte på mutor

    men däremot så har jag svaga ögonblick :) Jag vill inte ha nån sorts ¨gör du det här så får du det här¨ kamp... t.ex serveras det inte efterätt just efter maten här och även om det vart så så hade jag inte sagt till A att, äter du detta så..
    Just för jag tycker det är så fel att komma med mutor.

    Om A inte äter upp sin mat, ja då får det vara så. Då får han väl äta något lite senare då. Om man kör med mutor så kan det bli ett ¨fel¨ tankesätt runt mat tror jag.
    jag tycker nog du ska strida lite mer med honom.. barn är så bra på att manipulera, men hungrig kommer han inte gå, med all sannorlikhet säger han till när han är hungrig. med eller utan efterätt :)
    Men jag vill påpeka att jag inte ¨dömer¨ut andra som anvädner sig utav mutor, var o en har sina egna sätt.
  24. 12
    jag tror inte på mutor men däremot så har jag svaga ögonblick :) Jag vill inte ha nån sorts ¨gör du det här så får du det här¨ kamp... t.ex serveras det inte efterätt just efter maten här och även om det vart så så hade jag inte sagt till A att, äter du detta så..
    Just för jag tycker det är så fel att komma med mutor.

    Om A inte äter upp sin mat, ja då får det vara så. Då får han väl äta något lite senare då. Om man kör med mutor så kan det bli ett ¨fel¨ tankesätt runt mat tror jag.
    jag tycker nog du ska strida lite mer med honom.. barn är så bra på att manipulera, men hungrig kommer han inte gå, med all sannorlikhet säger han till när han är hungrig. med eller utan efterätt :)
    Men jag vill påpeka att jag inte ¨dömer¨ut andra som anvädner sig utav mutor, var o en har sina egna sätt.
  25. Eleonor m Cesar & Bianca
    #13

    Alltså...

    vi använder ju inte mutor varje dag. (Det är dessutom inte varje dag han grisar med maten, för det mesta äter han bra). Men det kan hända att han t.ex. springer från bordet för att han vill titta på barnprogram och då säger vi: \"ät upp först, SEDAN kan du få titta\". Inte direkt en muta alltså, utan helt enkelt ett konstaterande som så gott som alltid funkar. Om han inte äter upp, så får han inte titta. Glass och sötsaker får han ytterst sällan, men de gånger vi lockar med det slinker ju maten ner väldans snabbt. Så det är lätt att missbruka mutor, även om vi inte gör det än.

    Om han inte äter sin middag är det väl okej, men om han äter dåligt på morgonen är det värre eftersom han precis börjat på dagis och kan blir sååå hängig när han inte får i sig tillräckligt. Hela dagen blir förstörd. Men det är ju liksom lite svårt att använda sig av mutor klockan 8 på morgonen. ;o)

    Jag tror nog inte på att \"strida\" med sitt barn. För ofta är barnets trotsreaktion en vilja att just provocera och testa, och när man börjar strida så visar man ju att han har lyckats. Tror det isåfall är bättre att ignorera eller på andra sätt inte ge det negativa beteendet så stor uppmärksamhet.
  26. 13
    Alltså... vi använder ju inte mutor varje dag. (Det är dessutom inte varje dag han grisar med maten, för det mesta äter han bra). Men det kan hända att han t.ex. springer från bordet för att han vill titta på barnprogram och då säger vi: \"ät upp först, SEDAN kan du få titta\". Inte direkt en muta alltså, utan helt enkelt ett konstaterande som så gott som alltid funkar. Om han inte äter upp, så får han inte titta. Glass och sötsaker får han ytterst sällan, men de gånger vi lockar med det slinker ju maten ner väldans snabbt. Så det är lätt att missbruka mutor, även om vi inte gör det än.

    Om han inte äter sin middag är det väl okej, men om han äter dåligt på morgonen är det värre eftersom han precis börjat på dagis och kan blir sååå hängig när han inte får i sig tillräckligt. Hela dagen blir förstörd. Men det är ju liksom lite svårt att använda sig av mutor klockan 8 på morgonen. ;o)

    Jag tror nog inte på att \"strida\" med sitt barn. För ofta är barnets trotsreaktion en vilja att just provocera och testa, och när man börjar strida så visar man ju att han har lyckats. Tror det isåfall är bättre att ignorera eller på andra sätt inte ge det negativa beteendet så stor uppmärksamhet.
  27. Medlem sedan
    Jan 2005
    #14

    Jag menade det

    på ett vänligt sätt. Jag fick intrycket du ville veta om du ska ¨strida¨lite mer?

    Bestraffningar är ju inte bra heller såklart.
    Här så säger vi till att man sitter ner och äter ordentligt och det är oftast inget problem. Vill inte A äta så får han som sagt äta något lite senare.
    Det blir inget tjafs pga det.

    Här är dock barnprogramemn bara på morgonen så middagen är inga problem :)


    Citerar:
    ¨Tar vi strid och \"bestraffar\" så blir det bara en massa skrik och bråk och då äter han definitivt inte upp maten, så \"mutor\" är ju mer effektivt... Men det känns inte helt okej att använda detta för ofta. Hur tänker ni?
  28. 14
    Jag menade det på ett vänligt sätt. Jag fick intrycket du ville veta om du ska ¨strida¨lite mer?

    Bestraffningar är ju inte bra heller såklart.
    Här så säger vi till att man sitter ner och äter ordentligt och det är oftast inget problem. Vill inte A äta så får han som sagt äta något lite senare.
    Det blir inget tjafs pga det.

    Här är dock barnprogramemn bara på morgonen så middagen är inga problem :)


    Citerar:
    ¨Tar vi strid och \"bestraffar\" så blir det bara en massa skrik och bråk och då äter han definitivt inte upp maten, så \"mutor\" är ju mer effektivt... Men det känns inte helt okej att använda detta för ofta. Hur tänker ni?
  29. Eleonor m Cesar & Bianca
    #15

    Jag tog inte illa upp....

    hoppas du inte tror det! ;o) Jag var nog lite luddig i mitt ursprungsinlägg. Ville nog mest få bekräftat att mutor är okej, men inte hela tiden.
  30. 15
    Jag tog inte illa upp.... hoppas du inte tror det! ;o) Jag var nog lite luddig i mitt ursprungsinlägg. Ville nog mest få bekräftat att mutor är okej, men inte hela tiden.
  31. Medlem sedan
    Jan 2005
    #16

    ok

    då säger vi så :)

    Ha det så bra!
  32. 16
    ok då säger vi så :)

    Ha det så bra!
  33. bmw m Joar
    #17

    jag tror på mutor

    Exmpel: Joar tycker INTE om att få naglarna klippta. Det finns tre alternativ:
    1) Naglarna får växa tills det rivs av någonstans. Förslagsvis mot min kropp på natten när han smiter in till oss och snurrar 118 varv i sängen.
    2) Jag blåhåller en vilt slingrande, skrikande, sparkande Joar medan jag försöker att endast klippa naglarna och inte fingrarna. Efter en haltimme är båda genomsvettiga, jättearga, ledsna och bara en hands naglar har blivit klippta.
    3) Jag ger Joar en pepparkaka mot att han sitter still medan jag klipper naglarna. Efter två minuter är alla naglar klippta, Joar är nöjd och glad, jag är nöjd och glad.
    Jag tycker alternativ 3 är bäst.
  34. 17
    jag tror på mutor Exmpel: Joar tycker INTE om att få naglarna klippta. Det finns tre alternativ:
    1) Naglarna får växa tills det rivs av någonstans. Förslagsvis mot min kropp på natten när han smiter in till oss och snurrar 118 varv i sängen.
    2) Jag blåhåller en vilt slingrande, skrikande, sparkande Joar medan jag försöker att endast klippa naglarna och inte fingrarna. Efter en haltimme är båda genomsvettiga, jättearga, ledsna och bara en hands naglar har blivit klippta.
    3) Jag ger Joar en pepparkaka mot att han sitter still medan jag klipper naglarna. Efter två minuter är alla naglar klippta, Joar är nöjd och glad, jag är nöjd och glad.
    Jag tycker alternativ 3 är bäst.
  35. Medlem sedan
    Feb 2002
    #18

    Vi kör med...



    ...tvärtemot metoden. Vill han inte byta blöja, Nej då får du inte byta blöja. Vill han inte äta så får han inte äta osv. Det funkar kanon! Det bästa är när han inte vill sova. Då säger man snabbt och bestämt. Nej då får du inte sova, kom nu. Ohh då hoppar han upp i sängen snabbt o säger \"Tedde nanna\" :)
  36. 18
    Vi kör med...

    ...tvärtemot metoden. Vill han inte byta blöja, Nej då får du inte byta blöja. Vill han inte äta så får han inte äta osv. Det funkar kanon! Det bästa är när han inte vill sova. Då säger man snabbt och bestämt. Nej då får du inte sova, kom nu. Ohh då hoppar han upp i sängen snabbt o säger \"Tedde nanna\" :)

Liknande trådar

  1. Hur ofta använder ni klänning eller kjol
    By london madde in forum Hem & fritid
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 19:52
  2. Mutor
    By anonymt namn in forum Sömn – barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 10:31
  3. Visst är väl mutor ok ????
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 18:39
  4. Mutor och belöningar?
    By Lina in forum Föräldraskap
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 19:39
  5. Hur ofta har era napp (de som använder)?
    By johanna73 in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 10:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar