Någon mer med sen pubertet?
Tonåringar
  1. Mamma P
    #1

    Någon mer med sen pubertet?

    Jag försöker här, även om min fråga/diskussion mer handlar om utveckling än uppfostran.
    jag har en dotter som är väldigt sen i sin pubertet. Hon är 16 år, och har precis börjat visa tecken på att vara på väg in i puberteten. Det finns en medicinsk orsak som gör att hennes kropp vid flera tillfällen har fått ta paus i tillväxten för att reparera sig, och den biten är under kontroll (vi går hos en massa olika läkare, och alla är nöjda).
    Vad jag undrar över är hur era sent utvecklade barn uppfattas av omgivningen, klarar krav som de p g a sin sena utveckling inte är riktigt mogna för osv. Min tjej går på gymnasiet, och jag ser så stor skillnad på henne och hennes syskon. Hon leker fortfarande, känns det som. Pendlar mellan att hoppa i snön, och att platta håret, sminka sig, chatta och ladda mp3:n. Festar inte alls på helgerna, är jättenöjd om vi köper godis och myser hemma. Ibland vill jag pusha på det hela, säga att du är för stor för att bygga snögrottor, men samtidigt vet jag inte om det är rätt. Beror det kanske på att hon inte fått tillräckligt med östrogen i kroppen för att släppa lekstadiet? I andra situationer är hon jättemogen, har inga problem att få jämnåriga klasskamrater för i skolan verkar hon vara äldre i sitt beteende, är väldigt poppis både bland tjejer och killar.
    Någon som känner igen sig?
  2. 1
    Någon mer med sen pubertet? Jag försöker här, även om min fråga/diskussion mer handlar om utveckling än uppfostran.
    jag har en dotter som är väldigt sen i sin pubertet. Hon är 16 år, och har precis börjat visa tecken på att vara på väg in i puberteten. Det finns en medicinsk orsak som gör att hennes kropp vid flera tillfällen har fått ta paus i tillväxten för att reparera sig, och den biten är under kontroll (vi går hos en massa olika läkare, och alla är nöjda).
    Vad jag undrar över är hur era sent utvecklade barn uppfattas av omgivningen, klarar krav som de p g a sin sena utveckling inte är riktigt mogna för osv. Min tjej går på gymnasiet, och jag ser så stor skillnad på henne och hennes syskon. Hon leker fortfarande, känns det som. Pendlar mellan att hoppa i snön, och att platta håret, sminka sig, chatta och ladda mp3:n. Festar inte alls på helgerna, är jättenöjd om vi köper godis och myser hemma. Ibland vill jag pusha på det hela, säga att du är för stor för att bygga snögrottor, men samtidigt vet jag inte om det är rätt. Beror det kanske på att hon inte fått tillräckligt med östrogen i kroppen för att släppa lekstadiet? I andra situationer är hon jättemogen, har inga problem att få jämnåriga klasskamrater för i skolan verkar hon vara äldre i sitt beteende, är väldigt poppis både bland tjejer och killar.
    Någon som känner igen sig?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Jag var själv rätt tidigt

    in i puberteten, men jag lekte för fullt när jag var 16 år. Min dåvarande pojvän ville att jag skulle hålla tyst om att vi båda läste Fantomen och andra serietidningar också...

    Tror inte att hormoner har med om man har leksinnet kvar eller inte. Min ena dotter hade 2 tjejkompisar i sin klass som var som små damer redan på 6-års. Den ena var mer som en väninna till sin mamma och hade helt sluta leka, och hon var inte tidig in i puberteten sedan.

    Själv har jag passerat 40 för många år sedan nu... ;)
    Och jag bygger fortfarande med lego och bygger snögrottor (slänger mig på rygg och gör snöänglar när det är nysnö). Fantomen läser jag inte så ofta längre, för jag tycker tidningen är för dyr att köpa... Och jag känner mig vuxen för det! :)

    Så låt henne vara barn och bygga snögrottor, kanske slutar hon aldrig med det.
  4. 2
    Jag var själv rätt tidigt in i puberteten, men jag lekte för fullt när jag var 16 år. Min dåvarande pojvän ville att jag skulle hålla tyst om att vi båda läste Fantomen och andra serietidningar också...

    Tror inte att hormoner har med om man har leksinnet kvar eller inte. Min ena dotter hade 2 tjejkompisar i sin klass som var som små damer redan på 6-års. Den ena var mer som en väninna till sin mamma och hade helt sluta leka, och hon var inte tidig in i puberteten sedan.

    Själv har jag passerat 40 för många år sedan nu... ;)
    Och jag bygger fortfarande med lego och bygger snögrottor (slänger mig på rygg och gör snöänglar när det är nysnö). Fantomen läser jag inte så ofta längre, för jag tycker tidningen är för dyr att köpa... Och jag känner mig vuxen för det! :)

    Så låt henne vara barn och bygga snögrottor, kanske slutar hon aldrig med det.
  5. marib
    #3

    Hålla med :-)

    låt henne utvecklas i sin takt. Man är vuxen länge sen... eller nåja SKA vara *ler*
  6. 3
    Hålla med :-) låt henne utvecklas i sin takt. Man är vuxen länge sen... eller nåja SKA vara *ler*
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Haha

    Ja, det sägs ju så! ;)
  8. 4
    Haha Ja, det sägs ju så! ;)
  9. Pojkmorsan
    #5

    Var glad!

    Så underbart att hon är tillfreds, har kompisar osv. Oroa dig inte utan var glad att hon bygger snögrottor och törs det! Mina är superbarnsliga mellan varven och leker gärna om tillfälle ges med småkusiner od. Idag arrangerade jag julgransplundring och tonåringarna lekte som galningar - hoppade på madrasser, jagade varandra och småbarnen, snurrade runt osv. De dansade tom runt granen för småbarnen nådde inte runt på egen hand! De behöver leka och vara små - vuxna ska de vara länge.

    Blir hon inte retad eller själv tycker det är jobbigt, så njut. Och tänk att om hon ska börja med killar, öl osv så är hon kanske 17, 18 och mogen för det! Istället för 13, 14 och omogen.
  10. 5
    Var glad! Så underbart att hon är tillfreds, har kompisar osv. Oroa dig inte utan var glad att hon bygger snögrottor och törs det! Mina är superbarnsliga mellan varven och leker gärna om tillfälle ges med småkusiner od. Idag arrangerade jag julgransplundring och tonåringarna lekte som galningar - hoppade på madrasser, jagade varandra och småbarnen, snurrade runt osv. De dansade tom runt granen för småbarnen nådde inte runt på egen hand! De behöver leka och vara små - vuxna ska de vara länge.

    Blir hon inte retad eller själv tycker det är jobbigt, så njut. Och tänk att om hon ska börja med killar, öl osv så är hon kanske 17, 18 och mogen för det! Istället för 13, 14 och omogen.
  11. Pia
    #6

    Om jag säger så här då

    Hur kul är det att inte ha bröst när alla andra har det? att duscha i jumpan och avslöja att man har stoppning i behån och inget könshår alls? att se ut som en elvaåring i kroppen när man är 16? vi går på kontroll för tillväxten och ett tag diskuterade man att sätta in östrogen (om det visade sig att hennes värden var för låga), men då stannar hon i växten och hon är rätt kort. \"jag skiter i längden bara jag får bröst\" var hennes kommentar. Så nog tänker hon på det.
    Givetvis är jag glad att hon leker och inte försöker vara någon annan än den hon är, jag kanske angav fel skäl till min fråga från början. Vad jag ville var att jämföra erfarenheter från någon med i liknande situation.
    Tack ändå för era positiva svar, jag har en väldigt lekfull dotter, och hon är underbar som hon är.
  12. 6
    Om jag säger så här då Hur kul är det att inte ha bröst när alla andra har det? att duscha i jumpan och avslöja att man har stoppning i behån och inget könshår alls? att se ut som en elvaåring i kroppen när man är 16? vi går på kontroll för tillväxten och ett tag diskuterade man att sätta in östrogen (om det visade sig att hennes värden var för låga), men då stannar hon i växten och hon är rätt kort. \"jag skiter i längden bara jag får bröst\" var hennes kommentar. Så nog tänker hon på det.
    Givetvis är jag glad att hon leker och inte försöker vara någon annan än den hon är, jag kanske angav fel skäl till min fråga från början. Vad jag ville var att jämföra erfarenheter från någon med i liknande situation.
    Tack ändå för era positiva svar, jag har en väldigt lekfull dotter, och hon är underbar som hon är.
  13. Mamma P
    #7

    = mamma P

    tog fel nick.
  14. 7
    = mamma P tog fel nick.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8

    diskutera detta med läkaren...

    hur kort är kort?
    Det du skrev i första inlägget lät ju bara bra, men jag förstår att det är svårt att få fram tankarna på några få rader...
    Helst vill ju ungdomarna att alla sska komma i puberteten samma natt och alla ska vara lika...
    Förstår att det är jobbigt för henne. En kompis son låg hemma och grät av samma anledning, kände sig som en jättebebis...
    Det är inte lätt att vara så sen.. Jag var också sen, beroende på att jag var så smal. det var då det.
    skulle en viktökning vara på sin plats?

    Jag skulle i alla fall diskutera det med läkaren. Hoppas att din flicka kan prata med dig också.
    Stötta henne i att det är bra att leka hela livet!!!!
    Jag tänker aldrig sluta..
    Men hon behöver nog ockå få höra att det är ok att vara ledsen över att vara sen och få delta i alternativen som finns. Hon är ju snart myndig.
  16. 8
    diskutera detta med läkaren... hur kort är kort?
    Det du skrev i första inlägget lät ju bara bra, men jag förstår att det är svårt att få fram tankarna på några få rader...
    Helst vill ju ungdomarna att alla sska komma i puberteten samma natt och alla ska vara lika...
    Förstår att det är jobbigt för henne. En kompis son låg hemma och grät av samma anledning, kände sig som en jättebebis...
    Det är inte lätt att vara så sen.. Jag var också sen, beroende på att jag var så smal. det var då det.
    skulle en viktökning vara på sin plats?

    Jag skulle i alla fall diskutera det med läkaren. Hoppas att din flicka kan prata med dig också.
    Stötta henne i att det är bra att leka hela livet!!!!
    Jag tänker aldrig sluta..
    Men hon behöver nog ockå få höra att det är ok att vara ledsen över att vara sen och få delta i alternativen som finns. Hon är ju snart myndig.
  17. Pojkmorsan
    #9

    Jaha, förstod inte

    OK, då är ju läget ett lite annat - jag förstod inte det riktigt och ber om ursäkt för det. Men läkarna måste väl veta vad de ska göra? Har en kompis vars son var väldigt sen och tyckte det var skitjobbigt. Ville inte duscha på gympan osv. Det talades om tillväxthormon vill jag minnas (han var kort), men sen tog det fart och det gick nästan över en natt - jättefort, alltså. Nu ser han precis ut som de andra killarna (idag är han 18), möjligen lite kortare. (Men det är mina grabbar också eftersom de har två korta föräldrar).

    Lycka till och hoppas det löser sig!
  18. 9
    Jaha, förstod inte OK, då är ju läget ett lite annat - jag förstod inte det riktigt och ber om ursäkt för det. Men läkarna måste väl veta vad de ska göra? Har en kompis vars son var väldigt sen och tyckte det var skitjobbigt. Ville inte duscha på gympan osv. Det talades om tillväxthormon vill jag minnas (han var kort), men sen tog det fart och det gick nästan över en natt - jättefort, alltså. Nu ser han precis ut som de andra killarna (idag är han 18), möjligen lite kortare. (Men det är mina grabbar också eftersom de har två korta föräldrar).

    Lycka till och hoppas det löser sig!
  19. Annis
    #10

    Det där

    skulle kunna vara mej själv du beskriver. Jag var själv så där sen i pubertet, hade börjat gymnasiet innan det började. Mådde tyvärr väldigt dåligt av detta, fick ofta glåpord efter mig. Så här i efterhand kan jag känna mig tacksam som slapp krångel med bindor och annat i tidiga år. Jag festade inte alls under min skoltid, utan började nosa på nöjeslivet först i universitetsåldern. Men killar var man ju intresserad av ändå, men inte dem av mig, jag såg ju ut som ett barn i deras ögon.
    Blev ockås mobbad, men det tycks ju din flicka ha sluppit. Hetsa henne inte, hon kommer igen, låt det hela ha sin gång, eftersom du vet att det medicinskt är helt OK.
  20. 10
    Det där skulle kunna vara mej själv du beskriver. Jag var själv så där sen i pubertet, hade börjat gymnasiet innan det började. Mådde tyvärr väldigt dåligt av detta, fick ofta glåpord efter mig. Så här i efterhand kan jag känna mig tacksam som slapp krångel med bindor och annat i tidiga år. Jag festade inte alls under min skoltid, utan började nosa på nöjeslivet först i universitetsåldern. Men killar var man ju intresserad av ändå, men inte dem av mig, jag såg ju ut som ett barn i deras ögon.
    Blev ockås mobbad, men det tycks ju din flicka ha sluppit. Hetsa henne inte, hon kommer igen, låt det hela ha sin gång, eftersom du vet att det medicinskt är helt OK.
  21. Mamma P
    #11

    Vi kämpar med vikten

    för hon har svårt att gå upp. Nu är hon rätt OK m h a kosttillskott och tjat om mat, och väldigt proportionerlig, men smal jämfört med andra (du är så smal att du kan gömma dig bakom en lyktstolpe, sa någon, troligen menat som en komplimang)
    Läkaren säger att hon kommer att bli normallång, och hon har det senaste året vuxit en hel del. HOn är 157cm nu, men har långt påbrå, alla övriga i familjen är över medellängd. Enligt läkaren bör hon bli runt 167-168cm och det känns bra både för henne och oss.
    Jag tror inte att längden just nu är problemet för henne utan hennes outvecklade kropp. Hon har inga problem med kontakten med killar heller, även om hon hellre vill ha dem som kompisar än pojkvänner (och några av dem har velat tvärtom) så jag kanske oroar mig i onödan.
    Jag känner att jag trasslar in mig väldigt i en massa tankebanor, när det bästa kanske är att vänta ett halvår och se vad som händer. Jag tror att jag gör så, väntar. Hon är van att bli kommenterad för sin smalhet och litenhet, och jag tror aldrig att vi kommer ifrån det så länge hon är mindre och smalare. Får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen och glädjas åt att det inte har påverkat hennes sociala liv nämnvärt.
  22. 11
    Vi kämpar med vikten för hon har svårt att gå upp. Nu är hon rätt OK m h a kosttillskott och tjat om mat, och väldigt proportionerlig, men smal jämfört med andra (du är så smal att du kan gömma dig bakom en lyktstolpe, sa någon, troligen menat som en komplimang)
    Läkaren säger att hon kommer att bli normallång, och hon har det senaste året vuxit en hel del. HOn är 157cm nu, men har långt påbrå, alla övriga i familjen är över medellängd. Enligt läkaren bör hon bli runt 167-168cm och det känns bra både för henne och oss.
    Jag tror inte att längden just nu är problemet för henne utan hennes outvecklade kropp. Hon har inga problem med kontakten med killar heller, även om hon hellre vill ha dem som kompisar än pojkvänner (och några av dem har velat tvärtom) så jag kanske oroar mig i onödan.
    Jag känner att jag trasslar in mig väldigt i en massa tankebanor, när det bästa kanske är att vänta ett halvår och se vad som händer. Jag tror att jag gör så, väntar. Hon är van att bli kommenterad för sin smalhet och litenhet, och jag tror aldrig att vi kommer ifrån det så länge hon är mindre och smalare. Får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen och glädjas åt att det inte har påverkat hennes sociala liv nämnvärt.
  23. Mamma P
    #12

    Läkaren avvaktar

    och ser. Och det är ju på gång. Eftersom jag bar har pojkar innan så vet jag inte riktigt hur lång tid det tar mellan \"synliga tecken\" och \"allt klart\" för en tjej.Något år? flera år?
    Jag förstår att det var lätt att missuppfatta mitt första inlägg, förstod direkt att jag inte uttryckt mig helt tydligt när jag såg svaren.
  24. 12
    Läkaren avvaktar och ser. Och det är ju på gång. Eftersom jag bar har pojkar innan så vet jag inte riktigt hur lång tid det tar mellan \"synliga tecken\" och \"allt klart\" för en tjej.Något år? flera år?
    Jag förstår att det var lätt att missuppfatta mitt första inlägg, förstod direkt att jag inte uttryckt mig helt tydligt när jag såg svaren.
  25. Mamma P
    #13

    Tack!

    det var skönt att höra att man inte måste vara ute i svängen bara för att man går på gymnasiet. Det där med festande blev väldigt påtagligt i höstas när det var \"insparksfest\", hon blev jättestressad av det, för hon både ville gå och samtidigt inte. Hon vet att de andra dricker, har fått frågor om hon gör det och svarat kanonbra, att hon inte röker och dricker p g a att hon har ett medicinskt handikapp som skulle försämras av det. Kompisarna accepterade det direkt, sa att hon fick inte riskera något. Men jag var hysteriskt rädd för att hon skulle gå. Min \"lilla\" tjej med en massa fulla kompisar i en park vid en sjö. Vad händer när killen i klassen som är kär i henne (men har accepterat att bara vara kompis) får i sig en del, blir lite sentimental ska kramas lite, och ..... klarar hon att hålla emot ?(absolut inte styrkemässigt). Till slut började hon fråga om vi skulle göra något den kvällen, underförstått hon ville ha ett skäl för att inte gå. Vi sa, visst vi kan ge dig alibi om du vill, men hon tog inte upp det mer, och ingen frågade henne efteråt vad jag vet. Hon har bra kompisar, verkar det som.
  26. 13
    Tack! det var skönt att höra att man inte måste vara ute i svängen bara för att man går på gymnasiet. Det där med festande blev väldigt påtagligt i höstas när det var \"insparksfest\", hon blev jättestressad av det, för hon både ville gå och samtidigt inte. Hon vet att de andra dricker, har fått frågor om hon gör det och svarat kanonbra, att hon inte röker och dricker p g a att hon har ett medicinskt handikapp som skulle försämras av det. Kompisarna accepterade det direkt, sa att hon fick inte riskera något. Men jag var hysteriskt rädd för att hon skulle gå. Min \"lilla\" tjej med en massa fulla kompisar i en park vid en sjö. Vad händer när killen i klassen som är kär i henne (men har accepterat att bara vara kompis) får i sig en del, blir lite sentimental ska kramas lite, och ..... klarar hon att hålla emot ?(absolut inte styrkemässigt). Till slut började hon fråga om vi skulle göra något den kvällen, underförstått hon ville ha ett skäl för att inte gå. Vi sa, visst vi kan ge dig alibi om du vill, men hon tog inte upp det mer, och ingen frågade henne efteråt vad jag vet. Hon har bra kompisar, verkar det som.
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14

    skydda inte för mycket!!!!

    även om hennes kropp inte hänger med i åldern så kan hon ju hänga med på fester. Kompisarna accepterar ju att hon inte dricker...
    Viktigt att du inte gör henne mer avvikande utan att du stöttar ett vanligt tonårsliv så gott det går.
    Det är INTE bra att missa de första kärlekarna för att sen komma ut nätr alla är så avancerade och väntar sig sex direkt...
    Har en släkting som råkade ut för det av olika orsaker som jag inte vill lämna ut.
  28. 14
    skydda inte för mycket!!!! även om hennes kropp inte hänger med i åldern så kan hon ju hänga med på fester. Kompisarna accepterar ju att hon inte dricker...
    Viktigt att du inte gör henne mer avvikande utan att du stöttar ett vanligt tonårsliv så gott det går.
    Det är INTE bra att missa de första kärlekarna för att sen komma ut nätr alla är så avancerade och väntar sig sex direkt...
    Har en släkting som råkade ut för det av olika orsaker som jag inte vill lämna ut.

Liknande trådar

  1. Sen pubertet
    By Anonym in forum Tonåringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 17:02
  2. Pubertet
    By Cia & Emma in forum _99 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 09:13
  3. Pubertet?
    By anonymt namn in forum _99 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 11:40
  4. Bok om pubertet
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 22:18
  5. Pubertet vid 8år?
    By Orolig mamma in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 11:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar